![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jul 2018
Posts: 2
|
![]()
Hei, Jeg og en venn som er over gjennomsnittet interessert i fly og vurderer å gå sammen om å bygge et experimental fly. Etter å ha undersøkt forskjellige bygge-kits til salgs samt priser og ytelse på de forskjellige modellene ser det ut til at valget kanskje faller på en Vans RV7.
Hovedårsaken til at valget faller på å bygge et fly er rett og slett prisen, Ingen av oss er særlig rike og når man kan bruke kanskje 2 år på byggingen og få spredd utgiftene over tid så ser det mye mer realistisk ut å gjennomføre. Det å kjenne sitt eget fly fullstendig inn og ut er selvsagt også et stort pluss. Om jeg har forstått riktig så kan man utføre mye av vedlikehold og service selv på experimentals (som med mikrofly)? Vi er begge nevenyttige og oppegående folk dog kompisen min har mer erfaring med å arbeide på motorer. Så kommer punktet noen sikkert vil rynke litt på nesen for: Ingen av oss to har ppl enda. Om vi hadde bygget flyet først hadde det da vært realistisk å ta flytimer på eget fly så vi hadde slippet å betale for leie av et annet fly og dermed kunne kuttet den utgiften litt? Må flyet fly de minimumstimene som trengs for å få utsendt luftdyktighets sertifikat (tror det var 25 timer) før det kan benyttes ved opplæring? Det er sikkert spørsmål jeg burde stilt den lokale flyklubben eller noen i EAA men jeg ønsker ikke å fremstå som useriøs. Generelt syns jeg det var vanskelig å finne informasjon om selvbygde fly i Norge og informasjon on hva slags begrensninger det innebærer men håper noen her kan opplyse meg litt eller peke meg i riktig retning. Mvh Christian |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Hei!
Ang. Experimental ville jeg iallefall tatt kontakt med det norske Experimental Aircraft Association chapteret http://www.eaa573.no Personlig ser jeg på det å skole til PPL på en RV-7 som en heller dårlig idee, hvis dere i det hele tatt for lov. Penger vil dere neppe spare på det. RV-7 er et flott fly, men jeg tviler på at dere klarer å bygge et vesentlig billigere enn dere får kjøpt et som noen andre har bygd. Dere bør være sikre på at dere virkelig har lyst til å bygge. Det er mange som både har bygd og bygger diverse RVer i Norge og alle er vel medlemmer i EAA, så ta kontakt med de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jul 2018
Posts: 2
|
![]()
Hei.
Jeg er nok litt uenig med deg på kostnaden ved å bygge nytt kontra å kjøpe brukt men det kommer vell helt ann på hva man anser som "vesentlig billigere". Uansett takk for innspill. Det virker ikke som GA delen av forumet er så utrolig aktiv her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
Og nei, GA er ikke det store her ![]() Ta kontakt med EAA som sagt. Mange bra folk der som har mye erfaring på området. Vet ikke hvor du hører hjemme, men det finnes RV byggere og flygere spredt over hele landet som det kan lønne seg å ta en prat med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om "experimental permit to fly" | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 1 | 10-04-2018 14:47 |
Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet) | Northrider | Småprat | 116 | 08-04-2013 13:51 |
Begrensninger i antall legs på en T/R på wideroe.no? | Bergern | Reiseforum | 5 | 01-02-2013 22:17 |
Operative begrensninger på Hercules-flyvning | sail4fun | Flyforum | 8 | 08-04-2005 10:29 |
'Boeing 201 Experimental' | LN-MOW | Flyforum | 2 | 05-11-2004 10:42 |