Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-06-2018, 04:19   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Flymotorproblemer på alle hold

Selv om Boeing kanskje har fått mest omtale i pressen, er det trolig Airbus som har fått føle problemene best på pungen, da dette gjelder både LEAP og P&W’s GTF.

Quote:
At a gathering of the world’s top airline executives in Sydney this month, Guillaume Faury, the new president of Airbus Commercial Aircraft, said that by the end of June the European jetmaker will have about 100 otherwise completed A320neos sitting grounded without engines outside its final-assembly plants in Toulouse, France, and Hamburg, Germany.
https://www.seattletimes.com/busines...duction-lines/

Nok en gjennomarbeidet artikkel av Dominic Gates i Seattle Times.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 06:40   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Så nylig noen bilder fra Renton hvor det også står endel MAX fly å venter på motorer, og P&W sine problemer har jo også rammet Bombardier.

Men ja, det står ganske mange «glidefly» i Hamburg og Toulouse nå

Embraer er mindre rammet da de har fått en mer moden motor og de ikke er laget så mange E2 maskiner til nå. Men Widerøe sine må jo inn til motorbytte i høst
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 06:49   #3
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Dette må jo bli alvorleg dyrt for alle. Rekna ikkje med at flyselskap og flyprodusent får dekka alle ekstra utgifter?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 07:01   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Dette må jo bli alvorleg dyrt for alle. Rekna ikkje med at flyselskap og flyprodusent får dekka alle ekstra utgifter?
Rolls-Royce alene venter å bruke over 1 mrd. kr bare i år

https://www.flightglobal.com/news/ar...nt-iss-449496/

Quote:
Rolls-Royce believes issues discovered during its efforts to correct Trent engine problems could create additional cash costs of £100 million ($132 million) this year.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 08:14   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

......men I Kenmore er alt i rute, ingen problemer med 32 cylindre stjerne motorer «nye» Kenmore DHC-2 Beaver kommer som en snor i passe fart
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 14:25   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Dette er jo litt symptomatisk for nye motorer nå, både fly og bil. Man forsøker å lage så "rene" og lette motorer som mulig, og da går det ut over andre egenskaper.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 10:35   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Leveranse-problemer er svaert alvorlig, for alle involverte.

LH har nylig bestillt 6 320CEO fly som skål brukes som stop-gap measure til NEO leveranser er i takt. Siden man er forsatt short på fly, har man nå valgt å bringe D-AIQS, en 25 års gammelt A320, inn i traffik for JUL/AUG/SEP. Flyet har vaert lagret i det meste de siste årene, og til slutt flydd litt med TFC Käufer, en flyskole. Det koster en god spenn å fa det til, og det er bare for å ha nok fly i sommerferie.

Selskaper som er vel-drivet har klare flåteplaner og deres phase-out og phase-in går i takt. Samtidlig foregår billetsalg siden man regner med å ha en visst antall fly i opersjon. Dersom nå de nye flyene er forsinket eller ikke flydyktig, så far man en stort problem. ACMI market er tomt denne sommeren, en situasjon som aldri før.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 13:41   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,594
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Leveranse-problemer er svaert alvorlig, for alle involverte.

LH har nylig bestillt 6 320CEO fly som skål brukes som stop-gap measure til NEO leveranser er i takt. Siden man er forsatt short på fly, har man nå valgt å bringe D-AIQS, en 25 års gammelt A320, inn i traffik for JUL/AUG/SEP. Flyet har vaert lagret i det meste de siste årene, og til slutt flydd litt med TFC Käufer, en flyskole. Det koster en god spenn å fa det til, og det er bare for å ha nok fly i sommerferie.

Selskaper som er vel-drivet har klare flåteplaner og deres phase-out og phase-in går i takt. Samtidlig foregår billetsalg siden man regner med å ha en visst antall fly i opersjon. Dersom nå de nye flyene er forsinket eller ikke flydyktig, så far man en stort problem. ACMI market er tomt denne sommeren, en situasjon som aldri før.
Novair måtte leie A330 fra Egypt i uka som gikk, man skal vel leie inn fra egen sektor først, før man må sjekke opp utenfor sin egen sektor.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 15:00   #9
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Hva er ACMI markedet? HI-Fly og slike selskap?
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 15:07   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Hva er ACMI markedet? HI-Fly og slike selskap?


Ja. Og fotball-VM tar nok det meste av ledig kapasitet nå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2018, 15:39   #11
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

Lukter vel høyere flypriser fremover nå, dette pluss økte fuelkostnader...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2020, 12:37   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Flymotorproblemer på alle hold

To år senere, og nye problemer dukker opp: Denne gangen med CFM Leap, som hittil har langt kortere levetid "på vingen" enn ønskelig, så her her de en jobb å gjøre

https://leehamnews.com/2020/06/01/ne...ig-challenges/

Quote:
The LEAP falls far short. With advanced materials and higher running temperatures to achieve target fuel reduction goals, the LEAP so far faces engine removals in about 6,000 hours. Some of the advanced materials failed early.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Alle flymodeller må bort. Halv pris på alle 1:200 ! mortenb Samlerhjørnet 0 09-06-2018 11:32
Hold on your parachute! C172 Flyforum 0 03-11-2006 08:56
Hold deg fast !! ENGM RAMP Flyforum 2 11-08-2006 21:13
Damn....Hold on tight BNN ENGM RAMP Flyforum 7 19-01-2006 12:36


All times are GMT +2. The time now is 23:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.