![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Da er havarikommisjonen ferdige med sine undersøkelser, og det er så langt ikke funnet feil ved maskinen. Fra Stavanger Aftenblad:
Quote:
Hva mener så folket er den mest trolige årsaken til velten ? Ground resonnance eller dynamic rollover ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]()
De har ikke avdekket kritiske feil med maskinen og det skulle det skal det heller ikke være. Men det er noe helt annet om man har en design flaw som ikke er lett å oppdage, spesielt mtp AW101s ikke helt betryggende historie med slike merkelige velt.
Altså, under motodrift, bakkekjøring/testing/tørk hvor ingen flyvning er planlagt av noe som helst slag, virker det rart at pilotene skulle foreta en lift to hover av ren impuls, med mindre de fikk må-bare-teste-ny-kjerre syndromet. De har altså en klar formening om hva som skjedde, men jobber med å finne ut hvorfor. Da er det ikke usannsynlig at det var en rollover. Hvis det var en pilot som var helt fersk på AW101, forstår jeg at dette kan skje mtp den rå styrken maskinen har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hva er det med Norge og militære helikoptere.
NH-90 er greit forsinket, og kontrakt burde vært kansellert, av flere årsaker. Her må man inn med et nytt helikopter for å dekke operative behov, som NH-90 aldri vil klare å dekke. AW-101 sliter også med å få levert. Hvem vet når de er tilbake på sporet iht kontrakt? Hva er problemet til Leonardo med leveranse? Man har for få Bell 412 når man allikevel skal beholde helikoptere til Hæren i Nord-Norge. Kjøper man flere 412, eller noe annet her? Gjør det nå enkelt, og kjøp noe vi ikke gjør en bråte endringer og setter en dyr N bak betegnelsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
|
![]()
Gå for Amerikansk forsvarsmateriell heretter. Europeiske prestisjeprosjekter der flere land skal "samarbeide" ender ofte bare i drakamp og politikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() Quote:
Blackhawk inn for 412 Seahawk inn for NH-90 Trenger ikke kjøre prosjekt på det engang - kjøp! Gammel velprøvd teknologi i fred og krig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]()
AW101 er jo relativt velprøvd teknologi. Problemene her var jo at Norge brukte veldig lang tid på å bestemme seg for hva de skulle kjøpe, det har tatt tid med dokumentasjon på en rekke norske forhold og det hjalp heller ikke at nå første helikopter ble levert så klarte vi velte det
Eller er det nok av eksempler på forsinkelser og overskridelser på amerikanske forsvarsprosjekter også |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Hvordan ligger de an i løypa med innfasing?
Har redningstjenesten mottatt flere maskiner eller har de kun 1 maskin som flyr? |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]() Last edited by Egenes; 24-09-2018 at 13:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Høyt tidspress i prosjektet og manglende opplæring og kompetanse hos flygerne bidro til at et redningshelikopter veltet på Sola i november 2017.
Kilde: Hegnar.no – Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, fastslås det i rapporten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Ikke bra når man ikke stoler på dokumentasjonen, og derved ikke følger denne. Særlig ikke når det i akkurat dette tilfellet ville hindret uhellet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
NSB First Class
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
|
![]() Quote:
Det gir ingen god følelse for organisatoriske strukturer i RNoAF dette altså... Får håpe de har gjort et langt grundigere forarbeid hva det gjelder innfasing av F-35! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Helikopteret som veltet ved SVG er nå reparert og flyr igjen.
Reparasjonen kostet ca. 9 millioner GBP, og helikopteret brukes foreløpig til treningsflyginger i England: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...-og-flyr-igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Sakset fra Aftenbladet i dag, bak betalingsmur:
"Utsatt pensjonstid for Sea King koster milliardbeløp. Arvtakeren er forsinket, dagbøtene løper, og advokater har dratt inn 75 millioner kroner. Mandag legges planen på ny. Samtlige nye redningshelikoptre skal leveres innen 2020, og anskaffelsen av de nye AW101-helikoptrene er i rute. Slik skjønnmaler Forsvaret prosjektet som styres fra Sola, i sin siste årsrapport. https://www.regjeringen.no/contentas...varet-2018.pdf Sannheten er en annen. Aftenbladet kan nå dokumentere nye problemer i anskaffelsen av 16 nye, supermoderne og skreddersydde helikoptre for Norge. Dagbøtene begynte å løpe i 2018. Forsinkelser gjør at kontraktfestede dagbøter fortatt løper, bekrefter Justis- og beredskapsdepartementet (JD). De knyttes til 30 konkrete milepæler, blant annet til design, IT, treningshjelpemidler, forsyning av deler og klargjøring for drift på basene. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...d-75-millioner Jeg kan klippe og lime mer dersom det er interessant. Last edited by Discus; 07-10-2019 at 23:26. Reason: redusert sitat pga betalingsmur |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
|
![]()
Klipp og lim, interessant stoff!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]()
Nå har også Italienerne klart å velte med AW101
https://www.tu.no/artikler/enda-en-a...fregatt/478530 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]()
Leveringen av helikoptrene forsinkes ytterligere som følge av coronakrisen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...ingshelikoptre Sitat fra Aftenbladet: "– Leverandøren Leonardo Helicopters har hovedkontor i Nord-Italia i tillegg til at mesteparten av helikopterproduksjonen foregår i Storbritannia. Det samme gjelder for flere underleverandører, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i JD. – Mannskapene er nå fordelt på to grupper for å redusere smittefaren, noe som bidrar til redusert ressursutnyttelse. Arbeidet med å teste og evaluere de nye AW101 går imidlertid bra, skriver Bondevik i en e-post." Norge har så langt mottatt 5 av 16 helikoptre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]()
AW-101 er på "signingsferd" i nord. I dag i Bodø, og transponderen ble slukket kl 16:12. For de som har ADS-B-mottaker har 0277 hex-kode 47812B, men vil sannsynligvis ikke vises i Flightradar24; de velger jo ikke å vise Luftforsvarets fly. Den hadde callsign TRITON01. Turen går videre nordover, nå er den parkert i Bodø.
Last edited by ENBO; 02-06-2020 at 21:38. Reason: Tailnumber |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
AW101 viser på FR24 de.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Newcomer
Join Date: Jun 2020
Posts: 1
|
![]()
Den var så absolutt synlig på flightradar24.
I går var den på den nordligste flyplassen den noen gang vil lande på.. Bilder er tatt i Ny-Ålesund. https://photos.app.goo.gl/9DFPg4gHWywgtqi19 https://photos.app.goo.gl/Hk8yQdw4bAyBWMobA |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Det har i mange år vært klart at disse helikopterne ikke kan lande på de fleste av sykehusene i Norge. Feks Ullevål kan ikke ta imot dette pga av høye rotorstrømmer som vil gjøre at veger må stenges når helikopter kommer og drar.
Forsvaret har hele tiden hevdet at dette skal de løse?? Uten hell i 4 år nå.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Irsk redningshelikopter krasjet | Beechdriver | Flyforum | 1 | 16-03-2017 10:25 |
Redningshelikopter stuck på St. Olavs. | kekker | Småprat | 1 | 19-11-2013 17:05 |
AW101 berget av Seaking... | Seabee | Flyforum | 0 | 14-04-2011 23:45 |