Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2018, 00:36   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
SAS Airbus A300 hos SAS

La merke til en referanse om A300 i en artikkel på tu.no om de nye A320NEO SAS har bestilt. Her nevnes det 8 opsjoner og 4 fly som skal leveres. Flyet ville bli satt inn på ruter til London og Paris fra de tre hovedsteder, men også Bergen og nord-Norge ville få se flyet.

Mitt spørsmål blir da. Ble flyet noensinne brukt på sistnevnte plasser? I og med at SAS kvittet seg relativt raskt med disse flyene, så var de vel ikke noen store suksess for SK.

Artikkelen:
https://www.tu.no/artikler/sas-besti...-boeing/434506

Ligger som avbildet gammel artikkel.
__________________
Upcoming Flights:

Last edited by LN-AFG; 11-04-2018 at 11:25.
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 00:47   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Jada, men mest mil-chartere. Bli brukt litt rundt jul også som postfly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 02:21   #3
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Havnet ikke disse A300 etterhvert hos SCANAIR? Var det ikke også der SAS sine pensjonerte DC8 maskiner ble brukt?
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 03:36   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Ja, det stemmer. Tre av dem fikk reinstallert fueltankene SAS mente de ikke behøvde, og fløy for Scanair 1983-87. Alle tre står i dag og samler fuglemøkk i Istanbul.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 15:01   #5
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, det stemmer. Tre av dem fikk reinstallert fueltankene SAS mente de ikke behøvde, og fløy for Scanair 1983-87. Alle tre står i dag og samler fuglemøkk i Istanbul.
De var ju A300B2-320 från början men modifierades till A300B4-120. På ett markstopp i Istanbul med SK847/SK848 11 maj 2003 var det en vänlig rampagent som skjutsade mig runt på ramperna och jag hade då möjlighet att fotografera de tre, TC-OYC "Hakan" c/n 079 ursprungligen LN-RCA , TC-OIM "Kaan" c/n 094 ursprungligen SE-DFK och TC-COA c/n 128 ex SE-DFL.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	TC-OYC.JPG
Views:	621
Size:	100.7 KB
ID:	44763   Click image for larger version

Name:	TC-OIM.JPG
Views:	617
Size:	110.2 KB
ID:	44764   Click image for larger version

Name:	TC-COA.JPG
Views:	616
Size:	107.8 KB
ID:	44765  

Last edited by RolfL; 11-04-2018 at 18:09.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 16:34   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Og sånn så det ut i 2017 .... Eren Erol / Jetphotos ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 17:53   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jada, men mest mil-chartere. Bli brukt litt rundt jul også som postfly.
De gikk ikke som rene Postfly men ogsaa som planlagte ekstra avganger for juletrafikken nordover, paa den tiden var mange avgnager foer jul utsolgt tidlig paa sommeren, saa den ekstra kapasiteten kom godt med.

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Havnet ikke disse A300 etterhvert hos SCANAIR? Var det ikke også der SAS sine pensjonerte DC8 maskiner ble brukt?
Jo 3 av dem endte opp hos Scanair, den 4 forulykket i Kuala Lumpur mens den var leaset til MAS, det var siste flygningen i leasing og SAS Piloter var paa plass for aa fly maskinen hjem naar den "landet" short of runway - alle passasjerene ble evakuert uten loss of life, men maskinen brant opp.

Det er riktig at Scanair ogsaa overtok DC-8 fra SAS, mens DC-10 hos Scanair var vel alle DC-10-10 (fra Western og United?).

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, det stemmer. Tre av dem fikk reinstallert fueltankene SAS mente de ikke behøvde, og fløy for Scanair 1983-87. Alle tre står i dag og samler fuglemøkk i Istanbul.
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS, de var jo opprinnelig planlagt for Inter Skandinavisk samt noen tunge destinasjoner i Europa (Paris og London som nevnt) men ogsaa messe trafikk (DUS/HAJ). En hadde andre visjoner om trafikk utviklingen og for aa si det mildt var Kastrup langt mer Hub enn det man klager over i disse dager.
SAS var jo tidlig ute med A300, KLM og Swissair ventet begge til A310 ble introdusert og begge brukte A310 paa Skandinavia - KLM AMS-CPH og Swissair ZRH-ARN-HEL.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 18:00   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post


Det er riktig at Scanair ogsaa overtok DC-8 fra SAS, mens DC-10 hos Scanair var vel alle DC-10-10 (fra Western og United?).
Ja, med unntak av en DC-10-30 - som opprinnelig kom fra Air New Zealand - en skikkelig mandagsmaskin. Den var 'syk' støtt og stadig. Den ble anskaffet for å ta de lengste charterene, hvor -10'ene kom til kort, men dette endte opp som et stort PR-problem. Godt man ikke hadde internett den gangen.


Quote:
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS, de var jo opprinnelig planlagt for Inter Skandinavisk samt noen tunge destinasjoner i Europa (Paris og London som nevnt) men ogsaa messe trafikk (DUS/HAJ). En hadde andre visjoner om trafikk utviklingen og for aa si det mildt var Kastrup langt mer Hub enn det man klager over i disse dager.
.
Ja, det stemmer nok. Men opprinnelig så man ikke behov for fuelkapasiteten ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 18:42   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, med unntak av en DC-10-30 - som opprinnelig kom fra Air New Zealand - en skikkelig mandagsmaskin. Den var 'syk' støtt og stadig. Den ble anskaffet for å ta de lengste charterene, hvor -10'ene kom til kort, men dette endte opp som et stort PR-problem. Godt man ikke hadde internett den gangen.
Gikk Air New Zealand 10'ern direkte til Scanair - eller ble den operert av SAS ogsaa ? Husker resten av familien, inkludert border EB saa denne paa avgangstavlen i Auckland med SK rute nummer - leveranse flight (synd det ikke var SmartPhones med Camera den gangen)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 19:01   #10
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,352
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Mulig jeg husker feil, men jeg mener -30 maskinen hadde LAN Chile dekor før den ble malt om til DK-farger.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 19:02   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Den var leaset av SAS og utleid til Scanair i en periode. Men får ikke helt tidspunktene til å stemme .. denne var ute av flåten før -10'ene kom. Mulig denne oversikten ikke er helt komplett .. skal grave litt når jeg får tid ..

https://www.planespotters.net/produc...tatus=historic
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 19:11   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Mulig jeg husker feil, men jeg mener -30 maskinen hadde LAN Chile dekor før den ble malt om til DK-farger.

Espen
Det ser ut som denne maskinen var mye leid ut fra NZ, den var leid ut til LAN Chile fra NZ Jun 1982 til den kom tilbake til NZ i Juli 1986 og den gikk til SAS i Aug 1986 saa det stemmer sikkert at den kom til SAS/ Scanair i LAN farger
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 20:03   #13
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Ja, den , SE-DFH , kom till SAS i LAN Chile colours , se Flemming Lövenvigs bild från Köpenhamn i augusti 1986. Den blev målad i Scanairs färger , se Tommy Lakmakers bild från Arlanda 13 oktober 1986. Tommy har också tagit bilden på SE-DFH i SAS färger på Arlanda 20 juli 1987.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SE-DFH.1.JPG
Views:	562
Size:	111.8 KB
ID:	44771   Click image for larger version

Name:	SE-DFH.2.JPG
Views:	560
Size:	108.6 KB
ID:	44772   Click image for larger version

Name:	SE-DFH.3.JPG
Views:	148
Size:	139.2 KB
ID:	44773  
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 20:17   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Den var leaset av SAS og utleid til Scanair i en periode. Men får ikke helt tidspunktene til å stemme .. denne var ute av flåten før -10'ene kom. Mulig denne oversikten ikke er helt komplett .. skal grave litt når jeg får tid ..
Nå demrer det ... det var etter at de ble til Premiair at dette hendte. Synderen het OY-CNO og den ble parkert for godt etter at også moderselskapet Airtours fikk nok.

https://www.planespotters.net/airfra...ravel/b1y8ikyw
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2018, 21:31   #15
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg mener at alle 4 ble oppgradert fra B2 til B4 - og dette skjedde vel mens de ennaa opererte for SAS
Stämmer , konverteringen gjordes på Lemwerder , datum när respektive maskin flög till och från Lemwerder: LN-RCA 30 januari-25 mars 1983 , SE-DFK 6 januari-30 mars 1983 , OY-KAA 5 april-4 juni 1983 och SE-DFL 9 juni-3 augusti 1983.

Och här en bild på OY-KAA på Arlanda tagen av Tommy Lakmaker 11 oktober 1983 innan leverans till Malaysia.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	OY-KAA.JPG
Views:	136
Size:	154.3 KB
ID:	44774  
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 03:08   #16
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå demrer det ... det var etter at de ble til Premiair at dette hendte. Synderen het OY-CNO og den ble parkert for godt etter at også moderselskapet Airtours fikk nok.

https://www.planespotters.net/airfra...ravel/b1y8ikyw
Stemmer. Traff et crew fra Finnair rett etter at avgjørelsen om å anskaffe "Oscar" var tatt. De ønsket lykke til og lo godt... skjønte hvorfor da kjerra hadde fløyet noen måneder. Hjelpes.

Mener den holdt et drøyt år, kanskje halvannet før den ble tatt ut av schedulert trafikk og havnet i UK som reservemaskin for Airtours-gruppen ut leasingperioden.

https://www.youtube.com/watch?v=EFg1_DlGcbU
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 09:33   #17
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Airbus A300 hos SAS

OY-DFH gik en overgang meget på CPH-SFJ for SK
onde tunger menet at registreringen var helt korrekt: Det Flyvende Helvede
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 14:36   #18
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Correction den var på svensk register: SE-DFH
__________________
Flights since 01-01-2015:



Plans for 2024/25: HAM-AMS-BLL-AMS-BER-LHR-BLL//AAL-CPH-SIN-DPS-SIN-AAL//BLL-AMS-LCY-AMS-BLL-AMS-LHR-SFO-SEA-SLC-YYZ-AMS-CDG-BLL//AAL-CPH-BOS-ORD-SEA-LAS-AMS-BLL
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 22:53   #19
msil
ScanFlyer Blue
 
msil's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: NOR
Posts: 69
Default Re: Airbus A300 hos SAS

De eneste A300 med P&W motorer!
msil is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 23:07   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Airbus A300 hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
La merke til en referanse om A300 i en artikkel på tu.no om de nye A320NEO SAS har bestilt. Her nevnes det 8 opsjoner og 4 fly som skal leveres. Flyet ville bli satt inn på ruter til London og Paris fra de tre hovedsteder, men også Bergen og nord-Norge ville få se flyet.

Mitt spørsmål blir da. Ble flyet noensinne brukt på sistnevnte plasser? I og med at SAS kvittet seg relativt raskt med disse flyene, så var de vel ikke noen store suksess for SK.

Artikkelen:
https://www.tu.no/artikler/sas-besti...-boeing/434506

Ligger som avbildet gammel artikkel.
Det stemmer at SAS opprinnelig la inn opsjoner på 12 fly, men det med de 4 som ble bestilt. Heldigvis fikk jeg fløyet med SE-DFL fra FBU til LHR i 1981

Airbus kom med A300 nr 4 i Airbus-farger på demotur til SAS på FBU høsten 1977
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A300-600 model SE-SAM Samlerhjørnet 4 06-09-2015 09:51
Iberia Airbus A300 i Valencia matsemann Flyhistorisk forum 7 20-01-2013 11:06
Airbus A300-600ST Beluga på Tradera! SE-SAM Samlerhjørnet 1 28-06-2010 14:23
Siste Airbus A300 SE-SAM Samlerhjørnet 6 09-12-2009 21:06
Airbus stenger A300/310-linje Blubird Flyforum 2 08-03-2006 09:05


All times are GMT +2. The time now is 15:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.