Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-03-2018, 09:36   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
SkyTeam China Eastern starter Shanghai PVG - Stockholm JUN18

China Eastern har lansert en ny rute mellom Shanghai og Stockholm. 3x ukentlig med A330-200 fra 16 juni

https://www.routesonline.com/news/38...-in-june-2018/

Quote:
MU289 PVG0105 – 0615ARN 332 x135
MU290 ARN1230 – 0510+1PVG 332 x135
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 09:50   #2
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Hmm, trist... enda en rute til ARN, som jo sammen med CPH og HEL har fått de fleste IC-rutene mot Asia den siste tiden. Det ble snakket varmt når OSL fikk nye folk i ruteutviklingsavdelingen for en tid tilbake, men jeg må si jeg begynner å tvile litt på de folka... «det vil ta noen år» sa de vel, men vi kan jo ikke vente inn i evigheten heller.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 09:57   #3
EBGflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
China Eastern har lansert en ny rute mellom Shanghai og Stockholm. 3x ukentlig med A330-200 fra 16 juni

https://www.routesonline.com/news/38...-in-june-2018/
x135 = Undtagen mandage, onsdage og fredage.

Vel 4x ugentlig - ikke 3x.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 10:03   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Selvsagt, skulle stå 4x ukentlig, gikk litt fort
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 11:00   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Hmm, trist... enda en rute til ARN, som jo sammen med CPH og HEL har fått de fleste IC-rutene mot Asia den siste tiden. Det ble snakket varmt når OSL fikk nye folk i ruteutviklingsavdelingen for en tid tilbake, men jeg må si jeg begynner å tvile litt på de folka... «det vil ta noen år» sa de vel, men vi kan jo ikke vente inn i evigheten heller.
Kanskje de har insett at det ikke er marked for sånne ruter, og at Cargoavgangene østover tar unna mesteparten av fraktbehovet. OSL er jo en fryktelig kjip flyplass i tillegg. Iallfall utland.

Last edited by OttoL; 02-03-2018 at 11:07.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 12:22   #6
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Gratulerer til ARN!
Så blir det jo spennende å følge hva slags grep SAS nå tar for å beskytte sin rute.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 12:45   #7
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Hmm, trist... enda en rute til ARN, som jo sammen med CPH og HEL har fått de fleste IC-rutene mot Asia den siste tiden. Det ble snakket varmt når OSL fikk nye folk i ruteutviklingsavdelingen for en tid tilbake, men jeg må si jeg begynner å tvile litt på de folka... «det vil ta noen år» sa de vel, men vi kan jo ikke vente inn i evigheten heller.
Har du god kjennskap til hvordan drive rutetutvikling, hva det innebærer, forutsetning som må ligge til grunn og hvor lang innsalgsperioden generelt sett er for IC ruter?

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Kanskje de har insett at det ikke er marked for sånne ruter, og at Cargoavgangene østover tar unna mesteparten av fraktbehovet. OSL er jo en fryktelig kjip flyplass i tillegg. Iallfall utland.
Innsett? Er det noe du mener de ikke har innsett der oppe men som du kjenner til? OSL er en fryktelig kjip flyplass og det er nettopp det selskapene også sier og er årsaken til at de ikke vil fly på OSL.

FYI så var det totale oversjøiske volumet på norsk sjømat 270.000 tonn i 2017. Av dette ble ca 90.000 fraktet ombord på fly ut fra OSL. Resten, dvs 140.000 går på lastebil ned til andre flyplasser på kontinentet og fraktet med fly videre derfra.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 13:14   #8
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Har du god kjennskap til hvordan drive rutetutvikling, hva det innebærer, forutsetning som må ligge til grunn og hvor lang innsalgsperioden generelt sett er for IC ruter?

Innsett? Er det noe du mener de ikke har innsett der oppe men som du kjenner til? OSL er en fryktelig kjip flyplass og det er nettopp det selskapene også sier og er årsaken til at de ikke vil fly på OSL.

FYI så var det totale oversjøiske volumet på norsk sjømat 270.000 tonn i 2017. Av dette ble ca 90.000 fraktet ombord på fly ut fra OSL. Resten, dvs 140.000 går på lastebil ned til andre flyplasser på kontinentet og fraktet med fly videre derfra.


Jeg bare spekulerer jeg. Hvis dette forumet kun skal bestå av kvalifiserte innlegg med innsideinformasjon blir det få poster.

Så jeg spekulerer videre: China Eastern har sikkert regnet på det og kommet frem til at ARN er mer levedyktig enn OSL. Hvis de skal kjøre 4 avganger fra ARN, hva skulle da OSL fått? 1?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 13:56   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Exclamation Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Har du god kjennskap til hvordan drive rutetutvikling, hva det innebærer, forutsetning som må ligge til grunn og hvor lang innsalgsperioden generelt sett er for IC
Helt enig, gi dem tid, det tar fort 4-5 år med solid arbeid for en ny IC rute.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 14:28   #10
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post


Jeg bare spekulerer jeg. Hvis dette forumet kun skal bestå av kvalifiserte innlegg med innsideinformasjon blir det få poster.

Så jeg spekulerer videre: China Eastern har sikkert regnet på det og kommet frem til at ARN er mer levedyktig enn OSL. Hvis de skal kjøre 4 avganger fra ARN, hva skulle da OSL fått? 1?
Hadde verden vært så enkel.... En kunne eksempelvis startet i andre enden: Norge har ca halvparten av Sveriges befolkning, dvs ca halvparten av markedspotensialet, noe som kanskje tilsier at OSL bør ha som målsetning å ha halvparten av direktetilbudet ARN har til/fra Kina. Så kan man begynne å korrigere for yield og hvilke av markedene som er sterkest, innkommende turister og hvilke markeder er størst på innkommende og utgående turisme. Så kan man se på konkurransesituasjonen og antall direkteseter mellom de to markedene (og beyond inkl feed) og korrigere for dette, hvem er hjemme carriers i de to markedene og hva er deres strategi. The list goes on and on... Og så vil totalen av alt dette gi en indikasjon på hva potensialet er for trafikk mellom hhv Norge, Sverige og Kina/Østen. Og jeg kan med en gang si at Norge er by far underserved til Kina og Østen. Er det noen som virkelig tror at ARN, CPH og HEL har marked for, hva, mellom 20-50 ukentlige flights til Kina samtidig som at det ikke er marked for en eneste rute fra Norge? Er det så stor forskjell mellom Norge, Sverige, Danmark og Finland? På ingen måte.

Og grunnen til dette er ruteutviklingsaspektet ved det og hvordan en rekke andre faktorer påvirker hvordan flyruter planlegges;
Trafikkrettigheter og ikke minst politikk da det er ekstremt mye politikk i flyruter til/fra Østen både fra CAAC sin side men også flyselskapene. Hva med turistorganisasjonene og reiseoperatørene i de respektive landene og deres commitment, det samme for næringslivet og eksportører, hva med myndighetene og i hvilken grad de påvirker, pusher og tilrettelegger, støtte og insentivordninger i begge ender og vilkår de legger for at flyselskapene skal oppnå insentiver. Hva med tilgjengelige slots på flyplassene, flytid, turn around i begge ender og hvordan passer ops inn ift dette og hva relevant flyindivid brukes til når den ikke flyr PVG-ARN (network planning), feed i begge ender. Og så må man huske på at forholdet mellom Norge og Kina har vært ikke eksisterende i flere år men som nå endelig myknet opp siste halvår og relasjoner og forbindelser må bygges opp på nytt.

Effekten av ruteutviklingen en gjør på IC ser man effekten av etter 5-7 år, som Finn-Erik også påpeker, nettopp pga overnevnte faktorer blant annet og teamet på OSL startet arbeidet sitt for ca 2 år siden. Derfor er det alt for tidlig å si at de ikke er riktige mennesker for jobben.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 14:40   #11
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Hadde verden vært så enkel.... En kunne eksempelvis startet i andre enden: Norge har ca halvparten av Sveriges befolkning, dvs ca halvparten av markedspotensialet, noe som kanskje tilsier at OSL bør ha som målsetning å ha halvparten av direktetilbudet ARN har til/fra Kina. Så kan man begynne å korrigere for yield og hvilke av markedene som er sterkest, innkommende turister og hvilke markeder er størst på innkommende og utgående turisme. Så kan man se på konkurransesituasjonen og antall direkteseter mellom de to markedene (og beyond inkl feed) og korrigere for dette, hvem er hjemme carriers i de to markedene og hva er deres strategi. The list goes on and on... Og så vil totalen av alt dette gi en indikasjon på hva potensialet er for trafikk mellom hhv Norge, Sverige og Kina/Østen. Og jeg kan med en gang si at Norge er by far underserved til Kina og Østen. Er det noen som virkelig tror at ARN, CPH og HEL har marked for, hva, mellom 20-50 ukentlige flights til Kina samtidig som at det ikke er marked for en eneste rute fra Norge? Er det så stor forskjell mellom Norge, Sverige, Danmark og Finland? På ingen måte.
Kort och gott: det gäller att ha den rätta mixen av allt och det tror jag ARN har i större utsträckning än OSL.

Hur som helst kul att kineserna tillslut dyker upp! Började tvivla på att det skulle bli någon linje till PVG...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 14:59   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Kort och gott: det gäller att ha den rätta mixen av allt och det tror jag ARN har i större utsträckning än OSL.

Hur som helst kul att kineserna tillslut dyker upp! Började tvivla på att det skulle bli någon linje till PVG...
Det er ingenting «Kort» når det gjelder utvikling av nye ruter, det er lange prosesser med mange involverte. Når min kone hadde ansvaret (i USA) for utvikling av Paris Seattle, så var det ikke Vancouver eller Portland som var konkurrentene - det var byer som lå 10 timers flygning fra Paris - uansett himmelretning, slik har (og er) faktisk Vancouver BC den største utfordringen til nye ruter fra Kina til OSL, CPH eller ARN - noe YVR har «vunnet» gang på gang (omtrent som Norge i Vinter OL) YVR har nå 11 ruter til Kina og det kommer vel minst en ny by denne våren.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 15:15   #13
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Kort och gott: det gäller att ha den rätta mixen av allt och det tror jag ARN har i större utsträckning än OSL.
Det tror ikke jeg. Det er det andre aspektet, ruteutviklingsprosessen, som har vært fraværende for OSL sin del inntil for et par år siden og det er det som har vært avgjørende.

Det hjelper ikke å ha et bra produkt dersom du bare sitter hjemme, spiser vafler mens du koser deg over ditt fantastiske produkt - du må ute å fortelle det, bygge tillitt, troverdighet, bygge alianser, partner up og trykke på de riktige knappene.

Og så er det for øvrig et annet aspekt ift kinesiske selskapers inntreden i Skandianvia; det begynner å begrense seg med trafikkrettigheter så kinesiske selskaper er "tvunget" til å åpne ruter for å sikre rettighetene, hvis ikke så lukkes døren. Det er situasjonen inntil det blir enighet og tillates mer trafikk mellom Skandinavia og Kina.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 16:27   #14
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er ingenting «Kort» når det gjelder utvikling av nye ruter, det er lange prosesser med mange involverte. Når min kone hadde ansvaret (i USA) for utvikling av Paris Seattle, så var det ikke Vancouver eller Portland som var konkurrentene - det var byer som lå 10 timers flygning fra Paris - uansett himmelretning, slik har (og er) faktisk Vancouver BC den største utfordringen til nye ruter fra Kina til OSL, CPH eller ARN - noe YVR har «vunnet» gang på gang (omtrent som Norge i Vinter OL) YVR har nå 11 ruter til Kina og det kommer vel minst en ny by denne våren.
Nog för att arbetet med att marknadsföra sig är viktigt men det går ju inte att bortse från marknadsunderlag heller. Det bor väl sisådär 2 miljoner kineser i Kanada vilket rimligen borde medverka till att YVR har det utbud det har tänker jag.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 17:24   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Nog för att arbetet med att marknadsföra sig är viktigt men det går ju inte att bortse från marknadsunderlag heller. Det bor väl sisådär 2 miljoner kineser i Kanada vilket rimligen borde medverka till att YVR har det utbud det har tänker jag.
'Halve' Hong Kong flyktet jo til Vancouver da kineserne overtok, og det er nå en halv million med etnisk bakgrunn fra Kina i byen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 17:47   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: China Eastern med Shanghai-Stockholm

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Nog för att arbetet med att marknadsföra sig är viktigt men det går ju inte att bortse från marknadsunderlag heller. Det bor väl sisådär 2 miljoner kineser i Kanada vilket rimligen borde medverka till att YVR har det utbud det har tänker jag.
Klart at det er et element, men når man sitter med trafikk analyse for rutegrunnlag og spesiellt ser på inntekts potensialet, kommer etnisk trafikk ikke veldig høyt. Ja det fyller endel av turist kabinen, men veldig lite i Business hvor inntektene genereres.

Et eksempel er Hajnan som åpnet Seattle nesten 10 år siden, mens de først åpner YVR denne våren. Som SQ 321 er inne på er det mange elementer som spiller inn, og slik utvikling tar tid. Hun som er ansvarlig for SEATAC rute utvikling, brukte nesten 15 år på å få et Japansk selskap på plass, hun er selv etnisk Japansk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 19:52   #17
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: China Eastern starter Shanghai PVG - Stockholm JUN18

Når det kommer til øst-asia, så er et annet aspekt image og branding. Det er sikkert store nasjonale forskjeller, men endel kulturer, feks Japan, har veldig rigide oppfatninger av utlandet. Danmark og Sverige og til og med Finland er mer "kjente" land, som det er mer vanlig at folk har positive oppfatninger om enn noe upresise. Norge har et image og branding-problem i denne delen av verdenen.

Hvis du ser feks antall Twitter-følgere for de ulike landenes turistorganisasjoner i Japan, havner Norge milevis bak.

Dette er synd, fordi det er generelt en dragning mot det nordiske egentlig over hele verden, men Norge har ikke klart å posisjonere seg godt nok mot dette, til tross for at vi har mye å by på.

Et problem her er at Norge så til de grader bruker naturen til å markedsføre seg, mens den "nordiske/skandinaviske bølgen" handler om samfunn og kultur heller enn det handler om natur. Selvfølgelig må turistnæringen i Norge selge inn naturen, men en må i tillegg utvikle og markedsføre kulturdestinasjoner - for eksempel den moderne arkitekturen i Oslo, den verdensledende kaffescenen, den maritime kulturarven fra vikingtiden til moderne sjømat- og shippingtider og så videre.

Dette er naturligvis en prosesss som tar lang tid. Og det høres kanskje ut som et rart fokusområde i en diskusjon om long haul-ruter, men beslutningsprosessen i øst-asiatiske selskap er nok generelt mer rettet mot magefølelse, personlige relasjoner, prestisje og den slags og ikke bare excel-ark. Her har vi vært langt bakpå.

Last edited by Landkrabbe; 02-03-2018 at 19:55.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2018, 22:50   #18
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: China Eastern starter Shanghai PVG - Stockholm JUN18

Något för oss i Arlanda fanclub att glädja oss åt: premiär för China Eastern Airlines idag.



Fler bilder och text: https://www.swedavia.se/arlanda/nyhe...gs-pa-arlanda/

Hoppas linjen går bra och att det blir både högre frekvens och större flyg lite längre fram.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 08:09   #19
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: China Eastern starter Shanghai PVG - Stockholm JUN18

Nu gör China Eastern ett uppehåll på PVG-ARN skriver Flygtorget. Återstår att se om de kommer tillbaka...

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12849
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 08:11   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
Default Re: China Eastern starter Shanghai PVG - Stockholm JUN18

Var den planlagt som en sommerrute?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
China Eastern Shanghai-Arlanda 2018? L-1011 Flyforum 1 01-10-2017 14:50
China Eastern? Shanghai stop over? SudCaravelle Reiseforum 4 12-03-2013 10:55
Shanghai Airlines + China Eastern CK Flyforum 6 09-06-2009 09:49
Shanghai Airlines + China Eastern? CK Flyforum 5 25-07-2008 14:00
China Eastern skal fly Shanghai-Frankfurt CK Flyforum 0 04-04-2006 08:04


All times are GMT +2. The time now is 15:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.