Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2018, 22:26   #41
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Da er havarikommisjonen ferdige med sine undersøkelser, og det er så langt ikke funnet feil ved maskinen. Fra Stavanger Aftenblad:
Quote:
– Det er frigjort til Luftforsvaret slik at de sammen med produsenten kan kartlegge skadene og starte reparasjonsarbeidet, sier undersøkelsesleder Håkon Sitre SHF til Teknisk Ukeblad. Havarikommisjonen har ikke avdekket noen kritiske feil med helikopteret. Ifølge Sitre har de nå en klar formening om hva som skjedde, men de jobber fortsatt med å finne ut hvorfor.
– Framover vil vi fokusere på områder som samspillet mellom mennesker og maskin, design, grensesnitt, trening og prosedyrer. Men det er for tidlig å si noe mer om årsakssammenhenger, sier han.
https://www.aftenbladet.no/innenriks...veltet-pa-Sola

Hva mener så folket er den mest trolige årsaken til velten ?
Ground resonnance eller dynamic rollover ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 21:10   #42
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

De har ikke avdekket kritiske feil med maskinen og det skulle det skal det heller ikke være. Men det er noe helt annet om man har en design flaw som ikke er lett å oppdage, spesielt mtp AW101s ikke helt betryggende historie med slike merkelige velt.

Altså, under motodrift, bakkekjøring/testing/tørk hvor ingen flyvning er planlagt av noe som helst slag, virker det rart at pilotene skulle foreta en lift to hover av ren impuls, med mindre de fikk må-bare-teste-ny-kjerre syndromet.

De har altså en klar formening om hva som skjedde, men jobber med å finne ut hvorfor. Da er det ikke usannsynlig at det var en rollover. Hvis det var en pilot som var helt fersk på AW101, forstår jeg at dette kan skje mtp den rå styrken maskinen har.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2018, 23:16   #43
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: AW101 redningshelikopter

Hva er det med Norge og militære helikoptere.
NH-90 er greit forsinket, og kontrakt burde vært kansellert, av flere årsaker.
Her må man inn med et nytt helikopter for å dekke operative behov, som NH-90 aldri vil klare å dekke.

AW-101 sliter også med å få levert. Hvem vet når de er tilbake på sporet iht kontrakt?
Hva er problemet til Leonardo med leveranse?

Man har for få Bell 412 når man allikevel skal beholde helikoptere til Hæren i Nord-Norge. Kjøper man flere 412, eller noe annet her?
Gjør det nå enkelt, og kjøp noe vi ikke gjør en bråte endringer og setter en dyr N bak betegnelsen!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2018, 00:30   #44
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
Default Re: AW101 redningshelikopter

Gå for Amerikansk forsvarsmateriell heretter. Europeiske prestisjeprosjekter der flere land skal "samarbeide" ender ofte bare i drakamp og politikk.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2018, 23:49   #45
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Gå for Amerikansk forsvarsmateriell heretter. Europeiske prestisjeprosjekter der flere land skal "samarbeide" ender ofte bare i drakamp og politikk.
Er faktisk enig;
Blackhawk inn for 412
Seahawk inn for NH-90

Trenger ikke kjøre prosjekt på det engang - kjøp!
Gammel velprøvd teknologi i fred og krig!
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2018, 06:32   #46
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
Default Re: AW101 redningshelikopter

AW101 er jo relativt velprøvd teknologi. Problemene her var jo at Norge brukte veldig lang tid på å bestemme seg for hva de skulle kjøpe, det har tatt tid med dokumentasjon på en rekke norske forhold og det hjalp heller ikke at nå første helikopter ble levert så klarte vi velte det

Eller er det nok av eksempler på forsinkelser og overskridelser på amerikanske forsvarsprosjekter også
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 17:36   #47
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: AW101 redningshelikopter

Hvordan ligger de an i løypa med innfasing?
Har redningstjenesten mottatt flere maskiner eller har de kun 1 maskin som flyr?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 22:22   #48
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: AW101 redningshelikopter

Mener å huske at det står 2 på Sola, eksklusiv den som veltet. Det står 3 stykker der ute. Ser ofte at de er ute og flyr, så noe aktivitet er det vel.

Last edited by Egenes; 24-09-2018 at 13:00.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 12:52   #49
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: AW101 redningshelikopter

Høyt tidspress i prosjektet og manglende opplæring og kompetanse hos flygerne bidro til at et redningshelikopter veltet på Sola i november 2017.

Kilde: Hegnar.no

– Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, fastslås det i rapporten.
storg is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 12:53   #50
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: AW101 redningshelikopter

Ikke bra når man ikke stoler på dokumentasjonen, og derved ikke følger denne. Særlig ikke når det i akkurat dette tilfellet ville hindret uhellet.
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 14:02   #51
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Høyt tidspress i prosjektet og manglende opplæring og kompetanse hos flygerne bidro til at et redningshelikopter veltet på Sola i november 2017.

Kilde: Hegnar.no

– Ingen plutselig eller ukjent teknisk feil ved helikopteret, bidro til hendelsen. En rekke menneskelige og organisatoriske faktorer medvirket til at hendelsen fikk utvikle seg uten at avvikene ble identifisert og korrigert, deriblant mangler i besetningens erfaring med og kunnskap om helikoptertypen, utilstrekkelig risikobevissthet, avvik fra sjekklisten, feil og mangler i opplæringen og en upresis sjekkliste, fastslås det i rapporten.
Mao så har de ikke i nærheten av gode nok rutiner for innfasing av nytt og langt sterkere maskineri. Det er forsåvidt ikke så rart mtp at RNoAF ikke faser inn nye maskiner i hytt og pine, men de skulle da vitterlig ha nok forståelse for hvor komplisert det er når man bytter ut gammelt med nytt. S61 og AW101 er jo som natt og dag.

Det gir ingen god følelse for organisatoriske strukturer i RNoAF dette altså...

Får håpe de har gjort et langt grundigere forarbeid hva det gjelder innfasing av F-35!
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2019, 17:39   #52
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Helikopteret som veltet ved SVG er nå reparert og flyr igjen.
Reparasjonen kostet ca. 9 millioner GBP, og helikopteret brukes foreløpig til treningsflyginger i England:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...-og-flyr-igjen
C130 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 08:00   #53
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Sakset fra Aftenbladet i dag, bak betalingsmur:

"Utsatt pensjonstid for Sea King koster milliardbeløp. Arvtakeren er forsinket, dagbøtene løper, og advokater har dratt inn 75 millioner kroner. Mandag legges planen på ny.
Samtlige nye redningshelikoptre skal leveres innen 2020, og anskaffelsen av de nye AW101-helikoptrene er i rute.
Slik skjønnmaler Forsvaret prosjektet som styres fra Sola, i sin siste årsrapport.
https://www.regjeringen.no/contentas...varet-2018.pdf

Sannheten er en annen.
Aftenbladet kan nå dokumentere nye problemer i anskaffelsen av 16 nye, supermoderne og skreddersydde helikoptre for Norge.
Dagbøtene begynte å løpe i 2018. Forsinkelser gjør at kontraktfestede dagbøter fortatt løper, bekrefter Justis- og beredskapsdepartementet (JD). De knyttes til 30 konkrete milepæler, blant annet til design, IT, treningshjelpemidler, forsyning av deler og klargjøring for drift på basene.


https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...d-75-millioner

Jeg kan klippe og lime mer dersom det er interessant.

Last edited by Discus; 07-10-2019 at 23:26. Reason: redusert sitat pga betalingsmur
C130 is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2019, 08:28   #54
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
Default Re: AW101 redningshelikopter

Klipp og lim, interessant stoff!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2019, 17:20   #55
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
Default Re: AW101 redningshelikopter

Nå har også Italienerne klart å velte med AW101

https://www.tu.no/artikler/enda-en-a...fregatt/478530

Quote:
Enda en AW101 havnet på siden - nå på dekket på en italiensk fregatt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2020, 15:49   #56
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Leveringen av helikoptrene forsinkes ytterligere som følge av coronakrisen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...ingshelikoptre
Sitat fra Aftenbladet:
"– Leverandøren Leonardo Helicopters har hovedkontor i Nord-Italia i tillegg til at mesteparten av helikopterproduksjonen foregår i Storbritannia. Det samme gjelder for flere underleverandører, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Andreas Bondevik i JD.
– Mannskapene er nå fordelt på to grupper for å redusere smittefaren, noe som bidrar til redusert ressursutnyttelse. Arbeidet med å teste og evaluere de nye AW101 går imidlertid bra, skriver Bondevik i en e-post."

Norge har så langt mottatt 5 av 16 helikoptre.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2020, 21:19   #57
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: AW101 redningshelikopter

AW-101 er på "signingsferd" i nord. I dag i Bodø, og transponderen ble slukket kl 16:12. For de som har ADS-B-mottaker har 0277 hex-kode 47812B, men vil sannsynligvis ikke vises i Flightradar24; de velger jo ikke å vise Luftforsvarets fly. Den hadde callsign TRITON01. Turen går videre nordover, nå er den parkert i Bodø.

Last edited by ENBO; 02-06-2020 at 21:38. Reason: Tailnumber
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 01:54   #58
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: AW101 redningshelikopter

AW101 viser på FR24 de.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 12:17   #59
78grader
Newcomer
 
Join Date: Jun 2020
Posts: 1
Default Re: AW101 redningshelikopter

Den var så absolutt synlig på flightradar24.

I går var den på den nordligste flyplassen den noen gang vil lande på..

Bilder er tatt i Ny-Ålesund.

https://photos.app.goo.gl/9DFPg4gHWywgtqi19
https://photos.app.goo.gl/Hk8yQdw4bAyBWMobA
78grader is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2020, 21:39   #60
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: AW101 redningshelikopter

Det har i mange år vært klart at disse helikopterne ikke kan lande på de fleste av sykehusene i Norge. Feks Ullevål kan ikke ta imot dette pga av høye rotorstrømmer som vil gjøre at veger må stenges når helikopter kommer og drar.
Forsvaret har hele tiden hevdet at dette skal de løse?? Uten hell i 4 år nå.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Irsk redningshelikopter krasjet Beechdriver Flyforum 1 16-03-2017 10:25
Redningshelikopter stuck på St. Olavs. kekker Småprat 1 19-11-2013 17:05
AW101 berget av Seaking... Seabee Flyforum 0 14-04-2011 23:45


All times are GMT +2. The time now is 04:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.