Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2018, 14:45   #1
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Singapore Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Fortjener kanskje en egen tråd.

Artikkel fra Routesonline og intervju med SQ som kan være av interesse deriblant:

Quote:
In Europe, with Singapore having strong links with Norway across various sectors, CAG is pursuing opportunities to develop direct air links to the Scandinavian country.
Hele artikkelen:

https://www.routesonline.com/news/29...breaking-year/
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 15:51   #2
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde vært bra!
Jeg bruker ruten mellom CPH-SIN fra tid til annen med jobben, og virker på meg som at det alltid er mange nordmenn i Business-kabinen.

Hvis vi får en egen rute håper jeg vi slipper det tullet ARN har med stopp i DME, det har jeg prøvd en gang, og aldri igjen!
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 17:56   #3
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Singapore Airlines er helt topp ! Selv i economy er de en drøm å fly med
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 18:47   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Singapore Airlines er helt topp ! Selv i economy er de en drøm å fly med


Og nå med høyere frekvens fra Skandinavia opplever jeg også at de har mye bedre priser enn tidligere.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 19:40   #5
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Det hadde vært bra!
Jeg bruker ruten mellom CPH-SIN fra tid til annen med jobben, og virker på meg som at det alltid er mange nordmenn i Business-kabinen.
Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...flest-nordmenn
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 19:49   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...flest-nordmenn
Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...

Last edited by Herlov; 05-01-2018 at 19:51.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 19:53   #7
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Singapore Airlines er helt topp ! Selv i economy er de en drøm å fly med
Kanske var en dröm en gång i tiden, men idag utmärker de sig väl inte nämnvärt från andras ekonomiklass? Inte utifrån min upplevelse i alla fall.

Klarar SQ verkligen fylla flygen från CPH, ARN och OSL?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 19:59   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...
Hvis disse som reiser va CPH stort sett kommer fra Vestlandet er det helt naturlig .. For disse er det som regel enklere å reise via CPH enn via OSL - spesielt på returen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 20:06   #9
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Dette har det jo blitt snakket om i mange år, at det er nordmenn som i stor grad "bærer" København-ruta. I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo. Det henger ikke på grep. Jeg mistenker at dette muligens er noe overdrevet ...
CPH-ruten er vel stadig kun 5 gange ugentlig? De kom jo med ARN i stedet for at gå daglig på CPH.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 20:08   #10
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis disse som reiser va CPH stort sett kommer fra Vestlandet er det helt naturlig .. For disse er det som regel enklere å reise via CPH enn via OSL - spesielt på returen.
Det har du rett i. Det kommer nok en del reisende fra Stavanger, Bergen og Ålesund, men også Oslo er stor på olje/gass og har i tillegg shipping/finans/offentlig forvaltning, så jeg vil anta at Oslo-området utgjør en betydelig andel av trafikken.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 20:09   #11
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
I så fall synes jeg det er underlig at SQ øker størrelse på materiell og øker frekvenser til København og samtidig åpner ny rute til Stockholm før Oslo.
Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.

En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 20:28   #12
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Det hadde jo vært topp

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 20:39   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.



En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..


Et par av de selskapene du nevner her er ikke SAS spesielt samarbeidsvillige med......

Og hadde nok helst sett de holdt seg unna Skandinavia, og feeden er nok litt motvillig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 21:00   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Fortjener kanskje en egen tråd.



Artikkel fra Routesonline og intervju med SQ som kan være av interesse deriblant:







Hele artikkelen:



https://www.routesonline.com/news/29...breaking-year/


Nå er det vel ikke Singapore Airlines som går ut å sier de vil ha rute, men en Donald i Changi Airport??? Selv om det kan ha noe i samme retning.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 21:51   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er ingen godt bevart hemmelighet at det er nordmenn som fyller biz ut fra CPH og det er nettopp disse SQ ønsker å tilfredsstille i kampen mot EK, QR og andre med et direkteprodukt...:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...flest-nordmenn
Ja, og dermed er jo utfordringen at en rute på OSL samtidig undergraver deres egen rute til CPH. Og dermed sitter avgjørelsen litt lenger inne
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 21:53   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Det har du rett i. Det kommer nok en del reisende fra Stavanger, Bergen og Ålesund, men også Oslo er stor på olje/gass og har i tillegg shipping/finans/offentlig forvaltning, så jeg vil anta at Oslo-området utgjør en betydelig andel av trafikken.
Men majoriteten av trafikk Norge-Singapore stammer fremdeles fra Oslo-området/Østlandet, og den har faktisk en høyere andel premiumsetebehov
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 22:16   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Skulle heller ikke forundre meg at SAS har en finger med i spillet her mtp at nye *A ruter blir lagt til ARN og CPH i stedet for direkte til OSL, nemlig for at Air India, SQ, air china og ET inntil nylig, skal fly dem inn til CPH og ARN, og så kan SAS tjene penger på å frakte dem siste stykke til Norge, noe også kan stemme med tidligere uttalelser fra SK om at det ikke er marked for nye IC-ruter fra OSL, da de vil ha dem via ARN og CPH for å ''kanskje'' tjene mer pæng på å fly dem flere flights.

En ren hypotese fra meg, som også kanskje er litt overdrevent og banning i kirka, men ingenting overasker meg i denne bransjen..
Det er direkte dårlig butikk for SAS å fly det siste stykke fra ARN eller CPH til OSL, husk f.eks. billettprisen SIN-ARN vs SIN-CPH vs SIN-OSL via ARN eller CPH er svært lik, så i utgangspunktet er ikke SQ villig til å gi mye til SAS for den siste strekningen, langt mindre enn hva SAS kan selge samme sete for lokalt. Ofte kan det også dreie seg om et betydelig antall seter på forbindelses avgangene som igjen kan blokkere for SAS sin egen butikk (Jeg har jobbet med samme problemstilling Europa til Seattle via SFO både for Air France og for Virgin Atlantic og for VS sin del var ikke Virgin America villig til å gi god nok deal og nok seter så brorparten ble med Alaska!).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 02:39   #18
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 172
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Det hadde jo vært topp

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.
Noen som vet hvordan SIN-MUC-IAH går om dagen? Kan det være at denne ruten, som jo ble endret fra DME til MUC som mellomstopp, blir endret igjen? Ville kanskje vært logisk med tanke på oljetrafikk?
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 08:28   #19
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Det hadde jo vært topp

Singapore burde jo hatt ruten Singapore - Houston via Oslo, da hadde de hatt bra med pax både øst og vest i det de knyttet to av norsk næringslivs topp internasjonale Huber sammen.
SAS og SQ har JV så SAS kommer aldri til å tillate at SQ skal ta en del av del lukurative oljetrafikken som i dag går med SK materiell over Atlanteren.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 11:34   #20
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,966
Default Re: Singapore Airlines ett skritt nærmere OSL?

Jeg synes ruten fra CPH er svært dekkende og ikke minst reisevennlig for reisende herfra (SVG). En liten morgenflight ned. Litt lounging og avgang 12:30. Helt topp!
Enda bedre på retur. Halvannen time mellom ankomst og avgang til SVG, baggasje sjekkes helt fram og det handles taxfree rett før du forlater terminalen.
Enkelt og greit.
OSL suger noe skikkelig når en kommer fra utland og skal videre i Norge.
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tettere samarbeid mellom Singapore Airlines og Malaysia Airlines Someone Flyforum 7 17-05-2023 07:12
Singapore Airlines starter Stockholm - Singapore 30MAI17 Bizflyer Flyforum 58 15-09-2020 14:58
OSL-FRA-SIN-LHR-OSL med Singapore Airlines i C (Lufthansa, SAS) Rane Viking TripReports 23 30-03-2016 22:54
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore Chriscross Flyhistorisk forum 4 29-03-2012 12:11


All times are GMT +2. The time now is 12:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.