Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2016, 14:41   #101
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Japan-tråden

Helt 100% umulig å vite. Seismologene forventer ett stort jordksjelv i Tokyobay området, men kan ikke si om det skjer i morgen eller om 50 år. Jeg var selv i Japan i to uker i fjor og merket ingen jordskjelv. De fleste bygninger er også meget godt bygd for å kunne motstå jorskjelv. Her er skyskraperene som svaier under 2011 jorskjelvet:
https://www.youtube.com/watch?v=g0cz-oDfUg0
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2016, 19:40   #102
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Helt 100% umulig å vite. Seismologene forventer ett stort jordksjelv i Tokyobay området, men kan ikke si om det skjer i morgen eller om 50 år. Jeg var selv i Japan i to uker i fjor og merket ingen jordskjelv. De fleste bygninger er også meget godt bygd for å kunne motstå jorskjelv. Her er skyskraperene som svaier under 2011 jorskjelvet:
https://www.youtube.com/watch?v=g0cz-oDfUg0
Skjønner. Det minner meg om suiten i Park Hyatt Shanghai i 250m høyde. Blåste endel, og kjente faktisk bevegelsen i bygget. Samme i Hong Kong.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2016, 21:29   #103
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Er jo endel jordskjelv sør i Japan nå. Bør en ev rerute LH F til andre plasser enn HND i tilfelle det skulle komme noe i Tokyo også, eller er det området helt uavhengig geologisk av det i sør? Kan fint lite om dette
Jeg har opplevd jorskjelv i Japan 1 nyttårsdag 2012. Det var såpass stort at det ble nevnt av norsk media. Det var skummelt synes jeg, men virka mer som folk lata som ingenting. Japanerne kan dette med jorskjelvsikring.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2016, 21:41   #104
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Japan er som sagt absurd godt jordskjelvsikret. Alt under 6.0 på Richters skala blir nesten sett på som temmelig dagligdags og ting går stort sett sin gang. Det som er alvorlig er de gangene det blir utløst store tsunamier. Jeg legger ikke noe ekstra i risikovurdering med å dra til Japan pga potensielle jordskjelv.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 11:34   #105
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Frykter man jordsjelv så er det ganske mange land man da ikke kan dra til, som f.eks alt som har kyst mot Stillehavet eller som er nær andre kontinentalplater. Selv deler av mer hjemlige trakter som deler av Italia og Tyrkia har jo også betydelig jordsjelvsrisiko
Old 21-01-2017, 21:42   #106
Apollon
ScanFlyer Blue

Default Sapporo snow festival- tips til overnatting?

Planlegger en tur til Hokkaido i Japan februar neste år under snøfestivalen. Man må jo være tidlig ute da hotellene fylles opp kjapt. Noen som har tips til overnatting i Sapporo?
Prismessig sånn rundt 1000 kr natten +/-, men må jo regne med at prisene stiger så "alt" av interesse. Mulig man får en bra deal likevel om man er tidlig ute. Datoene er ikke bekreftet enda men i år er den 6-12.februar og de pleier visst å være det samme hvert år. Kjekt å høre om erfaringer, spesielt knyttet til tiden rundt festivalen. På bookingsidene (i alle fall booking.com) er det litt tidlig enda men kan vel ta kontakt med noen hoteller.
Kjekt å høre om andre erfaringer også i Nord-Japan som kan passe inn på en 2 ukers vintertur.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 09:05   #107
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Star Alliance Re: Japan-tråden

Vi skal på en liten første-reis tur til Tokyo. Vi har lest oss til at Shinjuku er stedet man skal bo og at Hilton hotellet der er OK? (Type 2500 per natt).

Noen som har prøvd dette hotellet og protesterer?

Noen som har noen unike restaurant-tips? Atmosfære første-pri da maten er stort sett bra forstår jeg.

Hva MÅ man ha med seg på tre dager i byen? Og da helst i nærheten av Shinjuku.

Skal forøvrig fly China Airlines 747-8 First class bort - finner ikke en eneste trip report på nettet, knapt bilder fra dette. Noen som vet?

Takker.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 10:19   #108
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi skal på en liten første-reis tur til Tokyo. Vi har lest oss til at Shinjuku er stedet man skal bo og at Hilton hotellet der er OK? (Type 2500 per natt).

Noen som har noen unike restaurant-tips? Atmosfære første-pri da maten er stort sett bra forstår jeg.

Skal forøvrig fly China Airlines 747-8 First class bort - finner ikke en eneste trip report på nettet, knapt bilder fra dette. Noen som vet?

Takker.
Shinjuku er et godt valg for førstgangsbesøkende. Hilton Tokyo er et bra hotell, men noe overpriset etter min mening. Fordelen med hotellet er at de fleste snakker veldig godt engelsk, men det er også fylt til randen med amerikanske turister - noe som etter min mening sjeldent bidrar til å høyne kvaliteten på en ferie. Hotellet ligger en i overkant god gåtur unna alt folkelivet, så benytt dere av shuttlebussen til og fra togstasjonen i Shinjuku - det vil spare dere for noen sårt tiltrengte krefter i trappebyen Tokyo.

Et tips om Hilton Tokyo (og andre hoteller i Japan) er at de sakte men sikkert gjør om etasjer med røykerom til ikke-røykerom. Det er vanskelig å få ut gammel røykelukt, så dersom dere bestiller ikke-røykerom så vær oppmerksom på dette når dere går inn i hotellrommet. Lukter det surt og jævlig, så må dere kreve et "ekte" ikke-røykerom.

Det er ekstremt mye å se og gjøre i Tokyo, men for førstegangsbesøkende anbefaler jeg alltid en tur til Meiji-parken (ta Yamanote-linjen fra Shinjuku til Harajuku, inngangen til parken er "rett rundt hjørnet"). En gåtur i denne parken gir dere et rask "innføring" i ting som er viktig for japanerne, som planteliv, templer og en bryllupsseremoni hvis dere er heldige. Alternativt kan dere ta en spasertur i Shinjuku-parken. Den har ikke templer, men er allikevel interessant og et kjærkomment friskt pust i en megaby som Tokyo.

I nærheten av Hilton ligger Tokyo Metropolitan Building, og her kan dere komme opp på observasjonsdekket og se på utsikten uten å måtte betale for det. Dere trenger med andre ord ikke bruke tid på å reise til Tokyo Skytree.

Hvis dere har interesse av å handle elektronikk - eller bare kikke - så vil jeg anbefale en tur til Akihabara. Sett av noen timer til Yodobashi Camera (som til tross for navnet selger ALT av elektronikk og gadgets).

Når det gjelder mat så er en veldig morsom opplevelse for lunsj en sushi-restaurant i Shibuya hvor dere bestiller mat fra en iPad-ish greie og det dere bestiller kommer kjørende på et lite tog som stopper rett foran nesa på dere Bestill gjerne varm sake også, så får dere en komplett opplevelse. http://www.genkisushi.co.jp/en/travelers/

Som sagt så er det utrolig mye å oppleve i Tokyo. Jeg reiser dit to-tre ganger i året og klarer alltid å finne noe nytt.

Og jo, mens jeg husker det, hvis dere skal lære dere ett eneste ord på japansk så må det være dette: sumimasen! Det betyr "unnskyld meg", og virker som en magisk trylleformel hvis noen står i veien for dere i en butikk, på toget, på gaten. Vær også oppmerksom hvis noen sier sumimasen til dere - da betyr det som regel at dere står i veien og at dere må flytte dere.

Pass også på køkultur. Det er køer for alt, så bare observer hva de lokale gjør og hvor de står, så kommer dere til å klare dere bra.

God tur!
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 10:37   #109
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Er vel Air China?
Old 24-01-2017, 19:54   #110
Apollon
ScanFlyer Blue

Jeg var 9 dager i Tokyo i Oktober/November. Shinjuku er absolutt ikke noe dumt område å bo i men hvorfor bo der "alle" vil bo? Det finnes ikke noe "must" område å bo i Tokyo. Men når det er sagt, gå heller for Asakusa,du vil ikke angre. Det kommer jo selvfølgelig ann på hva du er interessert i, men dersom du ikke må ha høy temperatur døgnet rundt og er interessert i tradisjonelle Japan (møter nye Japan) ville jeg heller gått for et av hotellene i Asakusa. Selv bodde jeg på Gate Hotel Asakusa Kaminarimon som ligger like ved Sensoji-tempelet. Det er høy standard (4 stjerner) og har strålende anmeldelser på tripadvisor. Var veldig godt fornøyd og betalte rundt 1000 natta. Man trenger ikke betale flere tusen for å bo godt i Tokyo. Bruk heller pengene på maten fremfor overprisede vestlige hotell. Fra Asakusa kan du bruke Asakusa Toei line eller Ginza line, og kommer deg kjapt til f.eks Ginza, Roppongi Hills osv.
Om dagen er det store turistmasser som kommer for å besøke Senso-ji tempelet men om kvelden er det mere laidback, massevis av spennende spisesteder og det gir en mere autentisk Japanopplevelse. Slipper horden av amerikanske turister gjør man også hehe. Men å slippe gjennom nåløyet på Sushi Saito er omtrent like lett som å få 7 rette i lotto.
En annen fordel med å bo i Asakusa er forresten at turen er kort til Ueno.

Restauranttips for å nevne noen jeg testet og likte:
L'Effervescene
Sushi Tokami
En av de utallige Tempurasrestaurantene. Prøvde Tempura Kondo selv.

Ikke glem:
Bento box!

Last edited by Apollon; 24-01-2017 at 20:18.
Old 24-01-2017, 23:50   #111
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:

Har ikke prøvd det, men i Japan mener jeg at man enten bør bo på et komptakt business-hotell med mange morsomme tekniske løsninger (Bruker betale 3-400 NOK sentralt i Tokyo) eller tradisjonelle vertshus aka ryokan hvor man går med tøfler, sover på futong, har felles badestamp og sitter på gulvet når man spiser tradisjonell mat. Det kan være litt av en opplevelse. Et internasjonalt kjedehotell med store rom er derimot dyrt og kjedelig, og de ser jo like ut i alle land.... men folk er heldigvis forskjellige.

Pass ellers på at Shinjuku jernbasjestasjon er den mest trafikkerte i verden, med meget ekstreme mengder for som rusher gjennom der i rushtiden. Og det er vanskelig å gjøre annet enn å følge strømmen. Jeg gikk nesten i bakken der. Det er også flere typer baner i flere etasjer og det er stort sett kun skiltet på japansk. Jeg har bestandig valgt å bo nær en mer håndterlig stasjon.

Quote:
Harajuku stasjon er ikke langt unna og der har man Takeshita Street med ellevill mote og Yoyogi Park med mye rare folk og aktiviteter, spesielt på søndager.

Akihabara var tidligere stedet for mye spennende elektronikk. Det er fortsatt litt, men nå har butikker med tvilsomme tegneserier og tegnefilmer samt kafeer hvor man serveres av damer kledd opp som dukker tatt over det meste.

Quote:
China Airlines som ikke må forveksles med elendige Air China syntes jeg var litt gammelmodig med gamle flyseter og gamle konsepter, litt som å fly SAS for noen år siden.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2017, 00:04   #112
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Man trenger heller ikke spise for dyrt i Tokyo. Jeg kan gjerne spise fastfood for eksempel fra Yoshinoya eller finne en Yabaton hvor jeg kan få spesialiteten Misokatsu fra Nagoya.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 29-01-2017, 09:04   #113
oeyvind
Newcomer

Tok en poengtur i C med SAS til Tokyo i fjor. Kan anbefale HOTEL the M Innsomnia Akasaka, som har gangavstand til Roppongi hills og som har gratis sykkel på hotellet. Feiret 17. mai på den norske ambassaden i Tokyo i fjor (noe som virkelig kan anbefales) og det gikk fint å gå hjem etterpå fra Fuglen Tokyo også.

Kan også anbefale Hakone, som ligger litt utenfor Tokyo. Et regnskogaktig område med onsen, varme kilder som man kan bade i. Går raskt med Shinkansen.
oeyvind is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2017, 16:52   #114
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Hele Honshu er i nærheten, egentlig. Tok shinkansen fra helt i nord til Tokyo på litt over 3 timer på ca. 800'ish km. Å sammenligne med Norge blir bare deprimerende

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Old 01-02-2017, 21:29   #115
Apollon
ScanFlyer Blue

iiii
Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hele Honshu er i nærheten, egentlig. Tok shinkansen fra helt i nord til Tokyo på litt over 3 timer på ca. 800'ish km. Å sammenligne med Norge blir bare deprimerende

Men har man planer om større deler av Nord-Japan er det fortsatt fly som gjelder. Billigere er det også (om man ikke har togpass)
Å reise med tog mellom Tokyo og Sapporo tar hele dagen.
Old 02-02-2017, 08:04   #116
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
iiii

Men har man planer om større deler av Nord-Japan er det fortsatt fly som gjelder. Billigere er det også (om man ikke har togpass)
Å reise med tog mellom Tokyo og Sapporo tar hele dagen.

Delvis enig, spørs litt hva man ønsker å oppnå. Flydd til CTS mang en gang. Nå går shinkansen til Hakodate på Hokkaido, så man kunne tatt togpass opp dit eksempelvis og flydd hjem fra CTS når togpasstiden er omme. Er det ski som gjelder er det fly begge veier, så fremt man ikke vil teste noe på veien i nord Honshu

Togpass for Tohoku er 20 000, en vei 15-18000. Får latterlig mye igjen for togpass hvis man skal bevege seg mer enn én gang.

Old 03-02-2017, 08:48   #117
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Delvis enig, spørs litt hva man ønsker å oppnå. Flydd til CTS mang en gang. Nå går shinkansen til Hakodate på Hokkaido, så man kunne tatt togpass opp dit eksempelvis og flydd hjem fra CTS når togpasstiden er omme. Er det ski som gjelder er det fly begge veier, så fremt man ikke vil teste noe på veien i nord Honshu

Togpass for Tohoku er 20 000, en vei 15-18000. Får latterlig mye igjen for togpass hvis man skal bevege seg mer enn én gang.

Null stress med Shinkansen til helt nord på Honshu, selv med pudderski og alt gear som hører med Tok Shinkansen til den nordlige endestasjonen Aomori i 2011, da var linjen nylig åpnet helt dit. Vi stod på ski i Hakkoda med guide de første dagene, helt topp!
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2018, 19:32   #118
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

For interesserte går for tiden "Joanna Lumley i Japan" på NRK og er fortsatt tilgjengelig på nett-tv litt over 1 uke.

https://tv.nrk.no/serie/joanna-lumley-i-japan

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 05-01-2018, 19:44   #119
Concorde98
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
For interesserte går for tiden "Joanna Lumley i Japan" på NRK og er fortsatt tilgjengelig på nett-tv litt over 1 uke.

https://tv.nrk.no/serie/joanna-lumley-i-japan
Takk for tipset!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2018, 15:58   #120
Apollon
ScanFlyer Blue

Blir ny Japantur her i slutten av Oktober. 9 netter i Tokyo. For tiden ligger priser med SAS på 5897 t/r aktuelle datoer. Sas plus har en god pris på hjemreisen (+1342), mens utreisen ikke har det (nærmere +4k) Det aktuelle hadde vært SAS GO ut, og Sas plus hjem med de prisene. Men kan det være lurt å vente litt ved at man kan spare en del på kampanje eller synes dere pris var såpass bra nå?

Sett på overnatting. Sist bodde jeg i Asakusa område nær Sensoji tempelet på et 4 stjerner for rett over 1000 natten. Men blir en budget tur denne gang, siden det blir ny tur Februar 19 til Sapporo hvor prisene er høyere under snøfestivalen. Så tenkte å prøve å få til noe rundt 500-700 natta i Tokyo. Jeg booket først Red Planet Asakusa
https://no.hotels.com/ho524439/
Fordelen er at det ligger i et område jeg har vært i før, god rating og rimelig, dvs ca 680 natta uten frokost. Men greia er at det ville vært en fordel med gangavstand til Roppongi Hills, siden det er der flere av kinoene ligger (jeg reiser under filmfestivalen) Men der får man kanskje ikke overnatting til slike priser som Asakusa?
Kom over en grisebillig deal som jeg også slo til på
Hotel Lumiere Nishikasai
https://no.hotels.com/ho464743/
Fantastisk deal med ca 370 Nok natta inkl frokost (!) og gratis avbestilling. Var slik "hemmelig pris" på hotels.com, på booking.com kostet det dobbelt.
Hadde vært artig å høre om erfaringer fra hotellet eller område. Scoren er i alle fall bra og tar meg ikke lenger tid å komme til Roppongi Hills enn det fra Asakusa. Men siden jeg farter mye rundt på Roppongi og ser film ville hotell på RH vært ideelt for meg istedet for å bruke type 40 minutt ved de andre alternativene. Skal sjekke det hotellet som var nevnt over i tråden. Veldig greit med gratis avbestilling så er det alternativ før man lander endelig. Ender nok med å beholde Hotel Lumiere Nishikasai med mindre det skulle være noe billig og bra nær kinoene på Roppongi, slik at jeg kan gå i løpet av 10 minutt eller noe. Tenkte at jeg kanskje fikk noen tips her, selv om jeg aktivt bruker hotels.com og booking.com så.er det mye som ikke er lagt ut der enda såpass langt fram i tid.

Last edited by Apollon; 20-01-2018 at 16:26.
Reply

Posting Rules