Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2017, 13:16   #21
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
‘Dynamic rollover’ er greit beskrevet på Wikipedia. Kan se ut som det er dette som har inntruffet. Blir interessant å se hva havarikommisjonen kommer fram til hva gjelder rotårsak.


Ja, det kan nesten se slikt ut.

https://youtu.be/84RScbcF1XI
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 13:58   #22
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: AW101 redningshelikopter

"Dynamic rollover" menes at være årsagen til et uheld i 2014 med en militær dansk EH101 :

https://www.b.dk/nationalt/kollapset...ende-i-danmark
pingo is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 19:05   #23
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by pingo View Post
"Dynamic rollover" menes at være årsagen til et uheld i 2014 med en militær dansk EH101 :

https://www.b.dk/nationalt/kollapset...ende-i-danmark
Slik ulykken med den danske maskinen beskrives er ikke dette dynamic rollover, men ground resonance.

Dynamic rollover starter ikke med vibrasjoner og ukontrollerbar maskin, men begynner typisk med en ordinær take off til hover hvor en skid eller hjul sitter fast i noe (evt at man har høy left/right cyclic input grunnet slope landing). Når dette holder på å skje må man umiddelbart ned med kollektivet (som styrer pitch kollektivt på rotor) for å fjerne rotor thrust. En dynamic rollover regnes som unrecoverable når vinkelen på maskinen er 8 grader eller mer i tilt til høyre eller venstre, og man fortsatt har rotor thrust, selv om man gir motsatt input på cyclic (stikka).

Ground resonance derimot, begynner med vibrasjoner som oppstår som oftest ved landing og på visse typer rotor hub konstruksjoner (fully articulate osv). Dette skyldes at et 3 eller 5-bladed helikopter har en out of phase condition som kan skapes ved støt, som landing, eller en faulty damper.

Ground resonance vibrajoner øker i styrke nesten eksponensielt på få sekunder og det værste du gjør er å forsøke å holde maskinen på bakken. Den rister seg i stykker og velter lett om den har en CG som sitter høyt nok. Eneste måte å komme ut av ground resonance på er å ta av umiddelbart.

Det kan altså fort vise seg at dette ikke var crewets feil i det hele tatt, mtp ulykken i Stavanger, men det får rapporten vise.

Last edited by Helimaf; 26-11-2017 at 19:20.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 19:20   #24
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Dynamic rollover

https://m.youtube.com/watch?v=XWpeFY53qWM


Ground resonance

https://m.youtube.com/watch?v=_MXrK7lwrDo
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 19:24   #25
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: AW101 redningshelikopter

Hva slags data kan man laste ned for å få fysiske spor til havarigjenen?
Regner med det er både blackbox og masse annen memory i datamaskiner ombord.
Kan jo godt være de allerede har fått svarene de trenger fra de to ombord, så konklusjonen er enkel.

Det mest spennende nå er vel om det lønner seg å bygge opp maskinen igjen, eller om den er write off, og de bruker den på Kjevik og som reservedeler.

Hva skjer ved ground resonance hvis man slår av all motorkraft? Stopper woblingen, og man redder situasjonen?

Last edited by Radiv; 26-11-2017 at 19:28.
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 19:37   #26
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva skjer ved ground resonance hvis man slår av all motorkraft? Stopper woblingen, og man redder situasjonen?
Nei. Så lenge rotor RPM% er på ordinært driftsnivå har man ikke sjans å komme seg ut av det ved å slå av motor hvis dette først begynner. Ved normal rotor RPM er det lift to hover som redder dagen.

Da jeg gikk på flyskole i Florida, var jeg og instruktøren min i en tricky situasjon. En svær tordenstorm var på vei rett mot flyplassen og vi måtte komme oss ned fort som fy og få maskinen i hangar (vi fløy uten dører). Da han satte maskinen på bakken gikk vi rett i ground resonance, både ved første, andre og tredje forsøk. Til slutt tok instruktøren en hover autorotasjon (slo av power og landet med raskt fallende rotor RPM som faller grunnet høyt kollektiv input hvor resterende rotorenergi brukes til å gi en myk landing). Da gikk det fint og vi fikk maskinen i hangar i tide.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2017, 21:33   #27
bhen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 144
Default Re: AW101 redningshelikopter

så denne fly ganske lavt i sentrale stavanger i Fredags ved lunsjtid.
Kom mot kontoret våres og svingte rimelig krapt rett over nabobygningen, ble litt imponert i grunnen.
Antar det må ha vært rett før dette skjedde. Så bra ingen ble skadet, er vel mye krafter i sving så kan fort bli farlig tenker jeg.
bhen is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 14:34   #28
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Kraner på plass for å løfte helikopteret på rett kjøl igjen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...ett-kjol-igjen
C130 is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 15:35   #29
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Kraner på plass for å løfte helikopteret på rett kjøl igjen:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...ett-kjol-igjen
Her har vel kreftene som har forplantet seg inn i motor(er) og skrogstrukturen vært så store at det skal godt gjøres at ikke dette blir klassifisert som et totalhavari og en "write-off"..
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 16:14   #30
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Man skulle bare tørke motorene etter en rutinemessig motorrens:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...tter-motorrens

Utdrag fra artikkelen: "– Vi vet at helikopteret befant seg utenfor hangaren for en rutinemessig rens av motorene. Etter motorrensen skulle de tre motorene kjøres i en periode på noen minutter, for å tørke. I løpet av denne prosessen veltet helikopteret over på sin høyre side, forteller havariinspektør Håkon Sitre i Statens havarikommisjon for Forsvaret.
– Det er betydelige ødeleggelser, men vi har ikke oversikt over hvor store de er. Men rotorbladene ble sterkt skadet i velten. Deler av rotorbladene lå spredt rundt helikopteret, forklarer Sitre til Aftenbladet."

Last edited by C130; 27-11-2017 at 16:39.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 16:41   #31
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: AW101 redningshelikopter

Denne maskinen er vel ikke den første AW101 som ble bygd for redningstjenesten? Var det ikke 1 eller 2 maskiner som har vært til test i lang tid og skulle lakkeres etter endt test, og disse skulle leveres senere?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 21:15   #32
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Helikopterspesialist Per Gram lurer på om helikopteret er feil konstruert og at hovedhjula står for nær hverandre: https://www.nrk.no/rogaland/per-gram...lta-1.13797817
C130 is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 22:02   #33
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
OBB 50 Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Denne maskinen er vel ikke den første AW101 som ble bygd for redningstjenesten?
0268 er vel nr.4 i rekken produsert: Mere her:
https://www.helis.com/database/modelorg/2446/
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2017, 22:08   #34
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
Default Re: AW101 redningshelikopter

Antar man fort må bestille en ny maskin, hvis denne må kasseres?

Således fint for AugustaWestland hvis vi skal drive å vrake helikoptere sånn
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 17:09   #35
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Fra denne artikkelen:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...elikoptertypen

"– Så vi skal nærmest regne med at et redningshelikopter kan velte mens det står på bakken?

– Nei, det skal vi ikke. Men det er altså ikke uvanlig at helikoptre kan havarere under operasjoner på bakken. Det ligger latent i konstruksjonen, det kan handle om resonansfenomener eller andre ting, uten at jeg er ekspert på slikt, sier prosjektlederen."

Jo, hvis det ikke er pilotfeil, så er det uvanlig. Det er ingen indikeringer på at crewet har gjort control inputs mens de drev med motorkjøring og prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth har nok fått høre noen nevne resonansproblematikk ift denne ulykken.

At et helikopter utvikler ground resonance (hvis det er det som har skjedd), ifbm oppstart og motorkjøring er absolutt uvanlig.

Time will show.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 17:11   #36
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Helikopterspesialist Per Gram lurer på om helikopteret er feil konstruert og at hovedhjula står for nær hverandre: https://www.nrk.no/rogaland/per-gram...lta-1.13797817
Det vil uansett ikke ha noe å si hvis dette ble forårsaket av ground resonance. Da ligger problemet i rotor hub-konstruksjon. Var ulykken forårsaket av dynamic rollover, så er dette aktuelt.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 18:11   #37
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Det vil uansett ikke ha noe å si hvis dette ble forårsaket av ground resonance. Da ligger problemet i rotor hub-konstruksjon. Var ulykken forårsaket av dynamic rollover, så er dette aktuelt.
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?
Likeså må det ved dynamic rollover være i alle fall ett hovedhjul klar av bakken.
Da må også løft ha funnet sted....noe det ikke skal gjøre ved tomgangskjøring.
Nei dette er rart.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 18:46   #38
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: AW101 redningshelikopter

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Så vidt jeg har skjønt så må maskinen for at det skal kunne oppstå ground resonance ha lettet fra bakken ? Dette skal den vel ikke gjøre under en tomgangskjøring uten at rotoren gir løft ?
Likeså må det ved dynamic rollover være i alle fall ett hovedhjul klar av bakken.
Da må også løft ha funnet sted....noe det ikke skal gjøre ved tomgangskjøring.
Nei dette er rart.
Ground resonance kan oppstå under start av maskineriet, når rotor oppnår normalt driftsturtall og når du lander, men ikke når du letter fra bakken. Navnet kommer nemlig av at rotorbladene har en phase lag seg imellom som oppstår av støt (hard landing) eller faulty dampers (evt design flaw) og vibrasjonene fra rotorblader ute av fase forplanter seg ned i maskineriet og ned i bakken. Som en reaksjon på disse vibrasjonene begynner maskinen å hoppe og til slutt er det self destruction.

Eneste løsning er å komme seg opp i lufta. Er rotorturtall for lavt for lift, men du likevel får resonans, da kutter du motor og håper på det beste.

Så dynamic rollover krever rotor thrust (løft), men ground resonance kan oppstå uten, men kun når maskinen står på bakken og den har rett type rotor hub-design. Resonans kan for eks ikke skje på en Robinson R22/44/66 (semi-rigid rotor hub).

Last edited by Helimaf; 28-11-2017 at 18:51.
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 19:47   #39
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: AW101 redningshelikopter

Her er en Chinook som rister seg bokstavelig talt i fillebiter grunnet ground resonance. Dette var en test, det er ingen ombord og man ser at den er tethered.

https://youtu.be/RihcJR0zvfM

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2017, 15:37   #40
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Default Re: AW101 redningshelikopter

Første nestleder i Stortingets justiskomite, Jenny Klinge (SP), mener at anskaffelsen av de nye helikoptrene må settes på vent inntil årsaken til velten er slått fast.
Bak betalingsmur i Aftenbladet:
Quote:
– Jeg synes ikke det virker som en klok idé at vi skal ta imot flere nye redningshelikoptre før vi vet årsaken til at et helt nytt helikopter veltet. Man må forsikre seg om at eventuelle feil ikke blir med også i de neste helikoptrene. Derfor er det god grunn til å sette prosessen i bero til vi vet hva havarikommisjonen konkluderer med, sier Klinge til Aftenbladet.
Framdriftsplanen per i dag er at det neste redningshelikopteret skal komme til Sola allerede før jul, mens det tredje skal leveres i februar.
Det kan ta så mye som et år før en endelig rapport fra Statens havarikommisjon for Forsvaret foreligger.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...til-Stortinget
C130 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Irsk redningshelikopter krasjet Beechdriver Flyforum 1 16-03-2017 10:25
Redningshelikopter stuck på St. Olavs. kekker Småprat 1 19-11-2013 17:05
AW101 berget av Seaking... Seabee Flyforum 0 14-04-2011 23:45


All times are GMT +2. The time now is 02:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.