![]() |
|
![]() |
#141 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,639
|
![]()
[QUOTE=Mugnas;1113849]Hvor går grensa sånn cirka i Asia hvor det er kortere å benytte seg av Sibir-korridoren når man starter i Oslo?QUOTE]
Singapore gir faktisk et vestligere trekk enn Bangkok når du trekker en rett linje, men i praksis følges stort sett samme ruter. Kommer litt an på vær og vind samt eventuelle ATC-restriksjoner. Indokina vil nok også kunne opereres ganske økonomisk uten å overfly Sibir, så fom. Hong Kong / Manila og østover er nok svaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Ok, takk for svar.
Da er det jo i så fall en god del flere destinasjoner som kan åpnes opp i Asia selv uten tilgang til Sibir-korridoren.
__________________
Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Noen som vet mer hva som ligger bak avslaget? At det kun er ett selskap som tillates, høres veldig simpelt ut.
Kan det være f.eks at Russerne ikke aksepterer irsk AOC, krever andre forsikringer etc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
At et svensk selskap skal blokke et norsk selskap fra å fly i den nevnte korridoren 60 år etter at avtalen ble inngått er ikke bra! Kanskje en mulighet for å gå ut av avtalen med Sverige/Danmark/Rusland og iverksette egne bilatterale forhandlinger? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]()
Dette er storpolitikk og derfor gjelder helt andre ting en bedriftsøkonomi, rettferdighet etc. Og handler uansett om langt mer enn bare luftfart
Skal Russland gi noe her, må de også få noe tilbake. Og nei, å ta bort noe man har er ikke gi noe. Å nekte eventuelle russerne overflyvning av Norge er noe som bare funker i teorien og er ikke en veldig lur vei å gå. Da åpner man fort et skap man ikke vil åpne |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]() Quote:
Det er en annen avtale. Dessuten så naive og blåøyde er heldigvis ikke norske myndigheter her |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Tolker deg da dithen at det ikke er den eksisterende skandinaviske avtalen man trenger å fokusere på - man kan rett og slett utarbeide en ny Norsk/Russisk avtale.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]() Quote:
Jeg er helt klart for at Norwegian også bør få lov til å fly over Sibir (de kan jo faktisk allerede idag fly over og til Russland) men dette er nok noe som må løses gjennom langtekkelig og stille diplomati. Så tror ikke vi kan forvente noe her med det første. Samtidig som Norge ønsker en oppmyking av avtalen her ønsker på jo på en side at Russland skal gjenåpne sine markeder for norsk sjømat, mens man på den andre siden opprettholder de økonomiske sanksjonene mot Russland. Blant annet på teknologi innen olje og gass. Derfor er det jo fort andre parter som påvirker forhandlingsklimaet her. Så det er kanskje ikke veldig rart at Russerne er litt vanskelig og vrange mot en forhandlingspartner som har innført sanksjoner mot dem ![]() For Norge er det nok heller best business og mest fornuftig å la de som vil fly kommersielt over oss gjøre det, også kreve inn underveisavgifter av dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]()
Ellers er det jo ikke bare Norge som sliter med Russland om dagen. Nylig ble AirBridgeCargo fratatt noen slots på AMS, da flyplassen ønsker prioritere passasjertrafikk. Da truet Russland med å stenge KLM ute fra alt av russisk luftrom, hvilket blant annet ville gått hardt utover Asia-trafikken deres.
Enden på visa var at KLM hostet opp et par slots til ABC, og russerne trakk da tilbake trusselen sin. Så slik fungerer det der |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
Som innbygger i Norge, er jeg veldig glad norske politikere skjønner såpass at de ikke setter "hardt mot hardt" i storpolitiske farvann der motstanderen er Russland.
Såvidt jeg har sett har Putin rimelig mye hardere muskler enn Solberg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,607
|
![]()
Tror ikke Russland hadde gått til noen operasjon mot Norge om vi skulle ha satt hardt mot hardt. Skal ikke være noe veien i at de som representerte Norge (/Solberg) hadde satt harde krav til Russland, landene skal stå likt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
Er vel bare for Kjos å fly LN-registrerte Dreamlinere med norsk crew, så får han samme tillatelse som andre selskap, men det snakker han ikke så høyt om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() Quote:
Som Someone skriver, er nok denne saken en del av et stort bilde som omhandler Norges forhold til Russland. Et forhold som idag er kritisk, men stabilt. Skal russerne gi fra seg rettigheter, er dette en destabilisering av forholdet, og da vil de naturligvis ha noe tilbake for det. Så da blir det opp til UD og diplomatiet å finne ut hva vi eventuelt skal gi fra oss av rettigheter i en potensiell byttehandel, for at DY skal få lov å fly som de vil. For å si det sånn, så forstår jeg godt hvis det ikke blir noen avtale med det første. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Man kan bare undre seg.
DY forholder seg ikke særlig klok i denne situasjon. Men kan ikke kommunisere på slik en måte via medier dersom Russland og Norge samtidlig forhandler. Dette bare forstyrer. Det hva trenges til er en slag still diplomati. Personer som forstår at Norsk Laks og Russisk Vodka kan være en god matching. Nok en ting kommer til hodet. Life is a give & take. Dette er noe som DY skulle huske. DY har en ønske - rettigheter å fly over Russia. Men også delegasjonen som sitter for Russland i forhandlinger har visse ønsker. Det er klok å investere litt tid å lytte til den andre side, sitte seg i tenke-boksen for å finne ut hva er viktig for Russland. Min personlig vurdering: Dersom DY signaliserer at man er villige å starte opp direkt-ruter til DME / LED igjen, så bir det snart en løsning og begge sider kan smile. Dersom man ikke gir Russland noe som de kan vise frem som "sitt forhandlings-suksess", så blir det trolig ingen enighet og krangel i mange år fremover. Og dette er ingen side tjent med.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Hva DY sier i mediene er helt irrelevant, så lenge de ikke snakker om Russland-siden av forhandlingene og det har de ikke gjort.
Nok er egentlig sagt om forslaget å sette hardt mot hardt - det er fantasi. Det mange glemmer er at det ikke er Norge og Russland som forhandler, men de skandinaviske landene og Russland. Det er bare slik at i denne forhandlingsomgangen er det Norge som leder forhandlingene på vegne av de skandinaviske landene. Med andre ord er vi forpliktet til å ta hensyn til de tre landenes samlede luftfartsinteresser og kan ikke kjøre solo. Last edited by Landkrabbe; 11-11-2017 at 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
Ja. Norske/skandinaviske selskap med LN- OY- eller SE-registrering og skandinavisk crew ombord står etter avtalen fritt til å fly gjennom russisk luftrom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,912
|
![]()
Sibir også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer | LN-MOW | Flyforum | 6 | 25-05-2017 00:54 |
SAS med med tekniske utfordringer i dag | Cockpitview | Flyforum | 24 | 28-08-2015 12:50 |
Nye utfordringer for "the Ticketor" | The Ticketor | Flyforum | 16 | 26-01-2006 08:55 |
SAS satser på Russland (nye kjøp??) | morr | Flyforum | 11 | 18-11-2004 17:56 |