Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2017, 16:04   #141
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,638
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

[QUOTE=Mugnas;1113849]Hvor går grensa sånn cirka i Asia hvor det er kortere å benytte seg av Sibir-korridoren når man starter i Oslo?QUOTE]

Singapore gir faktisk et vestligere trekk enn Bangkok når du trekker en rett linje, men i praksis følges stort sett samme ruter. Kommer litt an på vær og vind samt eventuelle ATC-restriksjoner.

Indokina vil nok også kunne opereres ganske økonomisk uten å overfly Sibir, så fom. Hong Kong / Manila og østover er nok svaret.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 09:38   #142
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Ok, takk for svar.

Da er det jo i så fall en god del flere destinasjoner som kan åpnes opp i Asia selv uten tilgang til Sibir-korridoren.
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 09:44   #143
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Noen som vet mer hva som ligger bak avslaget? At det kun er ett selskap som tillates, høres veldig simpelt ut.

Kan det være f.eks at Russerne ikke aksepterer irsk AOC, krever andre forsikringer etc?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 10:56   #144
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Noen som vet mer hva som ligger bak avslaget? At det kun er ett selskap som tillates, høres veldig simpelt ut.

Kan det være f.eks at Russerne ikke aksepterer irsk AOC, krever andre forsikringer etc?
787 med unntak av SIN flys pr i dag på Norsk AOC, så det er ikke Irsk AOC som setter kjepper i hjulene for Norwegian nå - kun manglende vilje på den ene eller andre siden av forhandlingsbordet. Det er en 60 år gammel avtale mellom Skandinavia og Rusland, som benevner SAS som Skandinavias eneste operatør som får operere i korridoren. En avtale inngått på den tiden monopol var en bra ting - hadde ikke vært meg imot å sette hardt mot hardt og nekte russiske selskaper overflyging av Norge. Dvs en noe lengre rute mot USA.

At et svensk selskap skal blokke et norsk selskap fra å fly i den nevnte korridoren 60 år etter at avtalen ble inngått er ikke bra!

Kanskje en mulighet for å gå ut av avtalen med Sverige/Danmark/Rusland og iverksette egne bilatterale forhandlinger?
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 11:13   #145
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Dette er storpolitikk og derfor gjelder helt andre ting en bedriftsøkonomi, rettferdighet etc. Og handler uansett om langt mer enn bare luftfart

Skal Russland gi noe her, må de også få noe tilbake. Og nei, å ta bort noe man har er ikke gi noe. Å nekte eventuelle russerne overflyvning av Norge er noe som bare funker i teorien og er ikke en veldig lur vei å gå. Da åpner man fort et skap man ikke vil åpne
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 11:20   #146
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er storpolitikk og derfor gjelder helt andre ting en bedriftsøkonomi, rettferdighet etc. Og handler uansett om langt mer enn bare luftfart

Skal Russland gi noe her, må de også få noe tilbake. Og nei, å ta bort noe man har er ikke gi noe. Å nekte eventuelle russerne overflyvning av Norge er noe som bare funker i teorien og er ikke en veldig lur vei å gå. Da åpner man fort et skap man ikke vil åpne
Det er vel som du skriver storpolitikk - hvorfor skal ikke Norge utøve samme type storpolitikk? Å la Norge gå ut av den gjeldende avtalen vil slik jeg ser det ikke gi noen negative konsekvenser siden det ikke eksisterer ruter fra Norge som benytter den nevnte korridoren. Da går man i tilfelle ut av en hvilende avtale som kun Rusland nyter godt av; overflyving av Norge. Norge nyter ikke gjensidig godt av overflyving i Rusland.
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 11:21   #147
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Da går man i tilfelle ut av en hvilende avtale som kun Rusland nyter godt av; overflyving av Norge. Norge nyter ikke gjensidig godt av overflyving i Rusland.


Det er en annen avtale. Dessuten så naive og blåøyde er heldigvis ikke norske myndigheter her
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 11:31   #148
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Tolker deg da dithen at det ikke er den eksisterende skandinaviske avtalen man trenger å fokusere på - man kan rett og slett utarbeide en ny Norsk/Russisk avtale.
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 11:48   #149
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Tolker deg da dithen at det ikke er den eksisterende skandinaviske avtalen man trenger å fokusere på - man kan rett og slett utarbeide en ny Norsk/Russisk avtale.
Det er flere avtaler, og "Sibir" er bare endel av dette. Hvis man opphever en avtale, så kan det fort ha konsekvens for en annen avtale, slik at man fort ender opp med noe som alle taper på, eller eventuelt skyter seg selv i foten.

Jeg er helt klart for at Norwegian også bør få lov til å fly over Sibir (de kan jo faktisk allerede idag fly over og til Russland) men dette er nok noe som må løses gjennom langtekkelig og stille diplomati. Så tror ikke vi kan forvente noe her med det første.

Samtidig som Norge ønsker en oppmyking av avtalen her ønsker på jo på en side at Russland skal gjenåpne sine markeder for norsk sjømat, mens man på den andre siden opprettholder de økonomiske sanksjonene mot Russland. Blant annet på teknologi innen olje og gass. Derfor er det jo fort andre parter som påvirker forhandlingsklimaet her. Så det er kanskje ikke veldig rart at Russerne er litt vanskelig og vrange mot en forhandlingspartner som har innført sanksjoner mot dem

For Norge er det nok heller best business og mest fornuftig å la de som vil fly kommersielt over oss gjøre det, også kreve inn underveisavgifter av dette.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 12:13   #150
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Ellers er det jo ikke bare Norge som sliter med Russland om dagen. Nylig ble AirBridgeCargo fratatt noen slots på AMS, da flyplassen ønsker prioritere passasjertrafikk. Da truet Russland med å stenge KLM ute fra alt av russisk luftrom, hvilket blant annet ville gått hardt utover Asia-trafikken deres.

Enden på visa var at KLM hostet opp et par slots til ABC, og russerne trakk da tilbake trusselen sin.

Så slik fungerer det der
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 14:15   #151
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Som innbygger i Norge, er jeg veldig glad norske politikere skjønner såpass at de ikke setter "hardt mot hardt" i storpolitiske farvann der motstanderen er Russland.

Såvidt jeg har sett har Putin rimelig mye hardere muskler enn Solberg.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 14:34   #152
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,607
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Som innbygger i Norge, er jeg veldig glad norske politikere skjønner såpass at de ikke setter "hardt mot hardt" i storpolitiske farvann der motstanderen er Russland.

Såvidt jeg har sett har Putin rimelig mye hardere muskler enn Solberg.
Tror ikke Russland hadde gått til noen operasjon mot Norge om vi skulle ha satt hardt mot hardt. Skal ikke være noe veien i at de som representerte Norge (/Solberg) hadde satt harde krav til Russland, landene skal stå likt.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 14:51   #153
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Er vel bare for Kjos å fly LN-registrerte Dreamlinere med norsk crew, så får han samme tillatelse som andre selskap, men det snakker han ikke så høyt om.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 15:06   #154
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Tror ikke Russland hadde gått til noen operasjon mot Norge om vi skulle ha satt hardt mot hardt. Skal ikke være noe veien i at de som representerte Norge (/Solberg) hadde satt harde krav til Russland, landene skal stå likt.
Da er vi uenige om det. Jeg er ganske sikker på at dersom Norge skulle prøve seg på en "hard linje" mot russerne, ville det komme en rimelig mye hardere linje tilbake med bud fra Kreml.

Som Someone skriver, er nok denne saken en del av et stort bilde som omhandler Norges forhold til Russland. Et forhold som idag er kritisk, men stabilt. Skal russerne gi fra seg rettigheter, er dette en destabilisering av forholdet, og da vil de naturligvis ha noe tilbake for det. Så da blir det opp til UD og diplomatiet å finne ut hva vi eventuelt skal gi fra oss av rettigheter i en potensiell byttehandel, for at DY skal få lov å fly som de vil.

For å si det sånn, så forstår jeg godt hvis det ikke blir noen avtale med det første.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 15:16   #155
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Man kan bare undre seg.

DY forholder seg ikke særlig klok i denne situasjon. Men kan ikke kommunisere på slik en måte via medier dersom Russland og Norge samtidlig forhandler. Dette bare forstyrer. Det hva trenges til er en slag still diplomati. Personer som forstår at Norsk Laks og Russisk Vodka kan være en god matching.

Nok en ting kommer til hodet. Life is a give & take.
Dette er noe som DY skulle huske. DY har en ønske - rettigheter å fly over Russia. Men også delegasjonen som sitter for Russland i forhandlinger har visse ønsker. Det er klok å investere litt tid å lytte til den andre side, sitte seg i tenke-boksen for å finne ut hva er viktig for Russland.

Min personlig vurdering: Dersom DY signaliserer at man er villige å starte opp direkt-ruter til DME / LED igjen, så bir det snart en løsning og begge sider kan smile. Dersom man ikke gir Russland noe som de kan vise frem som "sitt forhandlings-suksess", så blir det trolig ingen enighet og krangel i mange år fremover. Og dette er ingen side tjent med.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 18:17   #156
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Hva DY sier i mediene er helt irrelevant, så lenge de ikke snakker om Russland-siden av forhandlingene og det har de ikke gjort.

Nok er egentlig sagt om forslaget å sette hardt mot hardt - det er fantasi.

Det mange glemmer er at det ikke er Norge og Russland som forhandler, men de skandinaviske landene og Russland. Det er bare slik at i denne forhandlingsomgangen er det Norge som leder forhandlingene på vegne av de skandinaviske landene. Med andre ord er vi forpliktet til å ta hensyn til de tre landenes samlede luftfartsinteresser og kan ikke kjøre solo.

Last edited by Landkrabbe; 11-11-2017 at 18:20.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 21:24   #157
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Er vel bare for Kjos å fly LN-registrerte Dreamlinere med norsk crew, så får han samme tillatelse som andre selskap, men det snakker han ikke så høyt om.
Stemmer dette?
Er det bare dette det står på?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 21:44   #158
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Ja. Norske/skandinaviske selskap med LN- OY- eller SE-registrering og skandinavisk crew ombord står etter avtalen fritt til å fly gjennom russisk luftrom.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 21:59   #159
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,911
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Sibir også?
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2017, 22:12   #160
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Norwegian ønsker å opprette nye ruter til Asia

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Ja. Norske/skandinaviske selskap med LN- OY- eller SE-registrering og skandinavisk crew ombord står etter avtalen fritt til å fly gjennom russisk luftrom.
Dette stemmer ikke - det er kun ett skandinavisk selskap som har tilgang til Sibir korridoren; SAS, uansett hvor mye LN regga fly med norsk besettning som skulle flydd disse rutene
73H is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer LN-MOW Flyforum 6 25-05-2017 00:54
SAS med med tekniske utfordringer i dag Cockpitview Flyforum 24 28-08-2015 12:50
Nye utfordringer for "the Ticketor" The Ticketor Flyforum 16 26-01-2006 08:55
SAS satser på Russland (nye kjøp??) morr Flyforum 11 18-11-2004 17:56


All times are GMT +2. The time now is 16:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.