Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2017, 14:32   #1141
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Default Re: FlyViking - statustråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Den "positive nyheten" slippes fra et selskap i krise på en dag da de får ett av sine tre fly i lufta, og i tillegg til planlagte kanselleringer ble samtlige avganger betydelig forsinket.
Tror ikke at det er noe SYNSYKT mye verre med en kansellering for VF mot en WF-flyvning... Forøvrig skulle man nesten tro det hadde vært verre for WF, da de trolig har flere passasjerer som blir rammet. Bare et svar til krisemaksimeringen din, slikt skjer hos alle selskaper.
Men back to topic...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2017, 10:50   #1142
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Tror ikke at det er noe SYNSYKT mye verre med en kansellering for VF mot en WF-flyvning... Forøvrig skulle man nesten tro det hadde vært verre for WF, da de trolig har flere passasjerer som blir rammet. Bare et svar til krisemaksimeringen din, slikt skjer hos alle selskaper.
Men back to topic...
Jeg er enig med deg i at det er trolig få som blir berørt når Flyviking kansellerer alt til/fra Alta i to uker uten forvarsel, 100% av et lite tall er lite, det er riktig.

Nei, slikt skjer ikke hos alle selskaper, og det viser at selskapet fungerer dårlig.

En tilfeldig kansellering ville jeg aldri tatt opp, dette er noe annet.

Last edited by Pilot1; 15-10-2017 at 12:18.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2017, 13:39   #1143
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Jeg er enig med deg i at det er trolig få som blir berørt når Flyviking kansellerer alt til/fra Alta i to uker uten forvarsel, 100% av et lite tall er lite, det er riktig.

Nei, slikt skjer ikke hos alle selskaper, og det viser at selskapet fungerer dårlig.

En tilfeldig kansellering ville jeg aldri tatt opp, dette er noe annet.
Det er vel visse likheter med FlyViking or Ryanair, som nettopp har gjort den samme varianten av kanselleringer, men med litt andre paxtall. Få prosent men mange hundre tusen berørte pax. Ser ikke bra ut å gjøre slike kanselleringer uansett om man er størst eller minst - satser på at Ola får skikk på flya sine og at Michael får skikk på terms and conditions, og samtidig påbegynner et nytt og bedre liv hvor han (og hans management) respekterer sine ansatte og de inngåtte avtaler og ikke minst inngår kollektivavtaler der det i dag ikke eksisterer.

Last edited by 73H; 15-10-2017 at 16:24.
73H is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2017, 21:19   #1144
ENBO
ScanFlyer Blue

I dag sliter de; store forsinkelser pga et fly som ikke er flydyktig; en sensor som ikke virker ifølge Giæver. https://www.an.no/bodo/samferdsel/fl...g/s/5-4-630256 FVK306 Tromsø-Skagen er nærmere fire timer forsinket.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2017, 14:10   #1145
Pilot1
ScanFlyer Blue

Mange kanselleringer og forsinkelser i går og i dag, men selskapet selv skriver: "Trafikkinformasjon
Alle flyvninger er satt opp som normalt."

Hvordan går det med informasjon, mat og 250 euro++ standardkompensasjon?
Old 08-11-2017, 13:35   #1146
jaas
ScanFlyer Blue

Flyviking har som mål å fly 350000 passasjerer i 2018.
"Men da kan vi ikke ha så mange tomme seter som i dag". Sier markedssjef Bock på møte i Alta.
Tja.
https://www.ifinnmark.no/alta/nyhete.../s/5-81-622526
jaas is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2017, 11:00   #1147
Pilot1
ScanFlyer Blue

Fjerde dagen på rad med mange kanselleringer, det betyr kanskje at det er kommersielle kanselleringer? Jeg tror ikke det er mye hjelp i å håpe på "færre tomme seter i 2018" uten å drive skikkelig i dag.

Fra de reisende de siste dagene på flyvikings facebook, ingen av de er besvart:

"Svært lite imponert over kommunikasjon til Flyviking!
Skulle reise fra Alta til Tromsø 05.11.17, men da jeg kom på flyplassen viser d seg at flyet er kanselert.
D e forståelig at fly kan kanseleres. Men d e vell på sin plass å få ei melding om d i forkant?"

"FlyViking kansellerte en ettermiddagsflight som medførte at kundene som ikke kunne vente til neste flight dagen etter ble overlatt til seg selv."

"Dårlig sabilitet i flyavganger. Får heller ikke beskjed når fly blir kansellert.
ingen kontakt med kundeservice."

"Ingen god start på første tur med FlyViking. Sitter på Stokmarknes og venter. Flyet skulle gått 18.25. Ny tid er 20.40. Ikke ett ord fra FlyViking."
Old 09-11-2017, 11:09   #1148
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Fjerde dagen på rad med mange kanselleringer, det betyr kanskje at det er kommersielle kanselleringer? Jeg tror ikke det er mye hjelp i å håpe på "færre tomme seter i 2018" uten å drive skikkelig i dag.

Fra de reisende de siste dagene på flyvikings facebook, ingen av de er besvart:

"Svært lite imponert over kommunikasjon til Flyviking!
Skulle reise fra Alta til Tromsø 05.11.17, men da jeg kom på flyplassen viser d seg at flyet er kanselert.
D e forståelig at fly kan kanseleres. Men d e vell på sin plass å få ei melding om d i forkant?"

"FlyViking kansellerte en ettermiddagsflight som medførte at kundene som ikke kunne vente til neste flight dagen etter ble overlatt til seg selv."

"Dårlig sabilitet i flyavganger. Får heller ikke beskjed når fly blir kansellert.
ingen kontakt med kundeservice."

"Ingen god start på første tur med FlyViking. Sitter på Stokmarknes og venter. Flyet skulle gått 18.25. Ny tid er 20.40. Ikke ett ord fra FlyViking."
Det må være Widerøe's skyld. De har vænnet passagererne til god service og når en bonderøv så starter et lavserviceselskab forventer de alligevel det samme. Shame on you Widerøe!!
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2017, 11:09   #1149
ren flaks
ScanFlyer Blue

Det gjør vel ikke noe om man ikke vet når/om flyet går bare det er billig nok, eller?
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2017, 23:47   #1150
1944vintage
ScanFlyer Gold

Og - hvis vi ser på regulariteten til de konkurrerende selskaper -
Hva sier tallene da ?
Old 09-11-2017, 23:56   #1151
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Og - hvis vi ser på regulariteten til de konkurrerende selskaper -

Hva sier tallene da ?

Da sier vel tallene at hovedkonkurrenten var verdens mest punktlige regionale flyselskap iallfall 2 av de siste 4 månedene, mener jeg å huske.

Og ja, jeg er klar over at WF hadde en del problemer i sommer, hvis det er det du hinter til...
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 00:08   #1152
1944vintage
ScanFlyer Gold

Med tanke på tidligere innlegg:

Realiteten er vel at FVI har færre kansellerte flyginger av annonserte enn WIF.
Kåringer i media er irrelevant.

Last edited by 1944vintage; 10-11-2017 at 00:10.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 00:20   #1153
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Med tanke på ovenstående innlegg:

Realiteten er vel at FVI har færre kansellerte flyginger av annonserte enn WIF.

Kåringer i media er irrelevant.

Media?

Altså, det er vel Flight Stats som har stått for denne kåringen. De er ganske etterrettelige, mener jeg.

Jeg har ikke satt meg direkte inn i tallene, men hvis du teller avgang for avgang så må man i så fall huske på at WF opererer ca 20 ganger så mange flighter som VF per dag. I tillegg må man huske på at WF har en del melkeruter, særlig i Finnmark, hvor én kansellering, i statistikken kan bli til 5 pga at hele ruta nødvendigvis blir kansellert.

Som sagt, jeg bare refererer videre ting jeg har lest. Sitter ikke på sammenlignbart tallmateriale sånn her og nå.
Old 10-11-2017, 00:26   #1154
1944vintage
ScanFlyer Gold

Quote:
Som sagt, jeg bare refererer videre ting jeg har lest. Sitter ikke på sammenlignbart tallmateriale sånn her og nå.
Akkurat ! ____________________
Old 10-11-2017, 00:30   #1155
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Akkurat ! ____________________

Jeg HAR sett statistikken på Flight Stats, hvor det står hvitt på svart. Jeg har ikke tallene til VF. Kan ikke du finne dem fram da, siden du er så bastant?

Sånn ettordstrolling tilfører ikke all verden til diskusjonen,synes jeg.
Old 10-11-2017, 00:49   #1156
1944vintage
ScanFlyer Gold

Greit at du har stor tiltro til Flightstats mm. Tidligere tråder har vel vist svakheten til den og lignende websider.

Jeg har tall for det vi diskuterer, men siden disse ikke er offentlige, så får vi vente på eventuell publisering.

Må ta med at jeg er hverken for eller mot enkelte flyselskaper.
Har levd med /vært engasjert i luftfart i over 60 år og har /hatt mnge venner "oppe i lufta".

Widerøe lever fortsatt på gammel "sympati" til tross for at "i følge pensjonerte ansatte" de ikke kjenner igjen selskapet.
Etter "samboerskapet" med SAS, og hvor "Excelrytterne" fikk overtaket.

Last edited by 1944vintage; 10-11-2017 at 00:52.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2017, 01:02   #1157
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Greit at du har stor tiltro til Flightstats mm. Tidligere tråder har vel vist svakheten til den og lignende websider.

Jeg har tall for det vi diskuterer, men siden disse ikke er offentlige, så får vi vente på eventuell publisering.

Må ta med at jeg er hverken for eller mot enkelte flyselskaper.
Har levd med /vært engasjert i luftfart i over 60 år og har /hatt mnge venner "oppe i lufta".

Widerøe lever fortsatt på gammel "sympati" til tross for at "i følge pensjonerte ansatte" de ikke kjenner igjen selskapet.
Etter "samboerskapet" med SAS, og hvor "Excelrytterne" fikk overtaket.

Widerøe lever fordi det er et selskap som er veldrevet.

Hva er det som er blitt så dårlig i WF? Jeg må si jeg stortrives.

Det er klart selskapet ikke er det samme som for 25-30 år siden. Ikke er 2017 det samme som 1980 heller. Tidene forandrer seg, men enkelte gamle stabukker gjør nødvendigvis ikke det samme og lever med hodet romantisk plantet 30 år tilbake i tid.

Angående statistikken som vi i utgangspunktet var inne på, så får vi bare være enige om å ikke ta hverandres tallmateriale for god fisk og evt vente til noen harde bekreftede tall kommer på bordet
Old 10-11-2017, 01:15   #1158
1944vintage
ScanFlyer Gold

Enig i siste formulering.

Også at nye tider krever ny tilnærming.
Men jeg vil ikke avskrive "gamle stabukker".
Forholdene var heller ike statisk i "gamle dager". Måten å tilpasse seg dette er det som er forandret.

Fint at du trives hos WIF som relativt nyansatt.
Hva sier dine kolleger om forandring på "roster" og avtalevilkår ?
Old 10-11-2017, 01:32   #1159
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Default FlyViking - statustråd

Quote:
Enig i siste formulering.

Også at nye tider krever ny tilnærming.
Men jeg vil ikke avskrive "gamle stabukker".
Forholdene var heller ike statisk i "gamle dager". Måten å tilpasse seg dette er det som er forandret.

Fint at du trives hos WIF som relativt nyansatt.
Hva sier dine kolleger om forandring på "roster" og avtalevilkår ?

Jeg vil nå ikke anse meg selv som nyansatt akkurat. Har fått en god del år på baken der allerede, og har det som sagt helt fint.

Jeg vil vel heller ikke akkurat påstå at WFs pilotgruppe er en 100% homogen forsamling, så det å svare på hva folk mener om roster og avtalevillkår blir som å spørre hvor langt et tau er.

Uansett, hvis enkelte pensjonister sier de ikke kjenner igjen selskapet, vil jeg påstå at dette er et resultat av at de er et produkt av sin yrkesaktive samtid, hvor mange ting var annerledes. Sikkert også måten å tilnærme seg ulike utfordringer. Såpass mange eldre piloter har jeg omgåtts, at jeg til en viss grad vil si jeg kjenner typen.

God natt
Old 03-03-2019, 00:00   #1160
vbirk
ScanFlyer Silver

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Fylkespolitiker i Finnmark redegjør for årsakene for FlyVikings endelikt, med en del dikteriske friheter.

https://www.ifinnmark.no/debatt/vest.../o/5-81-945187
vbirk is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules