![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Air France flight AF66 CDG-LAX diverted i dag til Goose Bay, Canada på grunn av mekaniske problemer. Ser på et bilde på Twitter at den ene motoren har mistet noen deler (?). Flyet er en Airbus A380 med registrering F-HPJE
Track: https://www.flightradar24.com/data/f.../af66/#f0d2f76 ![]() Bilde av motor: https://twitter.com/ktukker/status/914162941435379713
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
Noen deler er vel en liten understatement
![]() Ser ut som den er en vifte i manko |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 191
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Kan det være ett eller flere vifteblader som har løsnet?
Minner jo litt om testen; https://youtu.be/736O4Hz4Nk4 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Flere detaljer fra Simon på Avherald
http://avherald.com/h?article=4af15205&opt=0 For å hente passasjerene i Goose Bay, har AF sendt en 777 fra Montreal, samt leid inn en 737: Quote:
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Nå var dette heldigvis motor nr. 4, men hva hadde skjedd hvis dette hadde vært en av de innerste motorene? På A380 er det jo bare motor nr. 2 og 3 som kan reverseres, og med kun èn reverserbar motor hadde det vel ikke vært "like greit"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]() Quote:
De dumpet vel kanskje også drivstoff for å få flyet lettere? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Born to run
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 623
|
![]()
__________________
Grab your tickets and your suitcase, |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]() Quote:
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=143677 Asymetrisk reversering vil jeg tippe man ikke gjør, med fare for at flyet skal vri seg.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Det går stort sett fint, inkludert fly som B777. Må selvsagt være seg bevisst at man vil ha et visst yaw moment og være klar for å evt. lukke reverser som virker om man skulle få problemer med retningskontrollen på glatt bane f.eks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
ATC approach. Lite action, men en kort video fra landingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Basse-HAU
Quote:
Air France bruker GP7200 motorer paa A380 sine, og dette har vaert en utrolig paalitelig motor siden entry in service. Dette er et joint venture med GE og Pratt & Whitney, og motoren er basert paa GE90 og PW4000 teknologi. Pratt & Whitney "eier" viftepartiet paa denne motoren, men alle parter er med paa etterforskningen. Som dere sikker vet saa er en fan disk separation et utrolig sjelden fenomen, og jeg kan ikke huske at dette har hendt paa en sivil motor siden DC10 uhellet I Sioux City, Iowa I 1989. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tusen takk, Dag
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Super=størrelse og vekt, brukes på A380 for å minne aktørene om separasjon (turbulens), manøvrerbarhet osv. De bruker "heavy" på B747
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Brukes vel knapt i Europa om i det hele tatt?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,699
|
![]()
Hører "heavy" og "super" rett som det er. Dog ofte bare på første oppkall på ny frekvens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Det er kun krav til det ved første oppkall. At man ikke hører det oftere i Europa skyldes vel mere latskap enn noe annet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair med Helsinki-Los Angeles | Someone | Flyforum | 0 | 21-08-2018 09:59 |
Med Norwegian til Las Vegas og Los Angeles | WF-380 | TripReports | 19 | 07-07-2018 10:01 |
United med Los Angeles-Singapore | Someone | Flyforum | 0 | 02-06-2017 07:36 |
Hjälp med pris till Los Angeles | Per | Flyforum | 3 | 05-04-2005 18:26 |