Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2017, 17:32   #1081
fluxie
Flyprat fusentast

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

FV er vel i båsen: Flyselskapet for de fallene menn. Hvis bare 15 prosent av de historiene jeg har hørt er sanne......Ingen som jeg er glad i får sette sin fot hos det selskapet.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 18:00   #1082
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Jabberwocky View Post
Tror det var 7 stk inn fra Bodø til Værnes i dag, returen ble kansellert. Giæver selv ble oberservert på lunsj i terminalen på Værnes.
Kan bekrefte det. At han var der altså.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 20:01   #1083
Padman
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Velger Fly Viking aktivt når jeg kan, og skal fly med dem allerede i morgen. At Ola Giæver uttaler seg friskt til tider skremmer meg ikke i det hele tatt, det er et blad rett ut fra boka til f.eks Vollvik eller O'Leary. Jeg kan ikke forestille meg at noen passasjerer eller ansatte er skremt. Men her på forumet så er det jo kjent at SAS og Widerøe er "rett", Norwegian og FlyViking er "feil"...
Ola Giæver har allerede klart å kvitte seg med en Adm Dir, en flygesjef, en sjefsflyger samt nestleder i styret. Hans rykte er mildt sagt frynsete, krangler med alt og alle inclusive egen slekt og er i egne øyne ufeilbarlig. Mine ansatte har fått beskjed om de ikke får sette sine bein ombord i et FV fly i jobbsammenheng.
Padman is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 21:11   #1084
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Velger Fly Viking aktivt når jeg kan, og skal fly med dem allerede i morgen. At Ola Giæver uttaler seg friskt til tider skremmer meg ikke i det hele tatt, det er et blad rett ut fra boka til f.eks Vollvik eller O'Leary. Jeg kan ikke forestille meg at noen passasjerer eller ansatte er skremt. Men her på forumet så er det jo kjent at SAS og Widerøe er "rett", Norwegian og FlyViking er "feil"...
Nå begynner vel DY å bli relativt stuerent, alltids noen som vil være Pro det ene eller andre. FV derimot har ett lerret å bleke!

Jeg har stående ordre om å fly billigste alternativ på jobb og de pengedamene er ganske hissige, så FV vil alltids være et alternativ, men foreløpig har ikke våre veier krysset hverandre.
Old 18-09-2017, 23:26   #1085
Alpha
ScanFlyer Silver

Interessant at noen her mener det er utrygt å fly med FlyViking. Det er bekymringer som må meldes luftfartstilsynet øyeblikkelig så denne livsfarlige flyvningen opphører øyeblikkelig. For det er vel velbegrunnet og dokumentert ikke sant? Ikke bare baksnakking fra surkne WF-ansatte?
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2017, 23:48   #1086
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
For det er vel velbegrunnet og dokumentert ikke sant? Ikke bare baksnakking fra surkne WF-ansatte?
"Velbegrunnet og dokumentert"?

Det er et faktum at pilotene i WF og selskapet har et betydelig større og bedre erfaringsgrunnlag knyttet til tøffe vinterforhold i NN.
Riktig?

Det er et faktum at ansettelses kravene til flygere hos FV ligger godt under de krav som WF stiller til sine.
Riktig?

Det er et faktum at FV ennå ikke har operert under en full vintersesong.
Riktig?

Det er et faktum at FV Luftfartstilsynet har gitt FV til dels alvorlige anmerkninger.
Riktig?

Det er et faktum at FV ledelse er preget av mangel på struktur og profesjonalitet
Riktig?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 01:28   #1087
Starling
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
"Velbegrunnet og dokumentert"?

Det er et faktum at pilotene i WF og selskapet har et betydelig større og bedre erfaringsgrunnlag knyttet til tøffe vinterforhold i NN.
Riktig?

Det er et faktum at ansettelses kravene til flygere hos FV ligger godt under de krav som WF stiller til sine.
Riktig?

Det er et faktum at FV ennå ikke har operert under en full vintersesong.
Riktig?

Det er et faktum at FV Luftfartstilsynet har gitt FV til dels alvorlige anmerkninger.
Riktig?

Det er et faktum at FV ledelse er preget av mangel på struktur og profesjonalitet
Riktig?
Nei, nei, nei, nei og nei.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 07:11   #1088
Jabberwocky
ScanFlyer Blue

Jabberwocky's Avatar

Default Re: FlyViking - statustråd

Quote:
Originally Posted by Padman View Post
Stig R Thuv skal visstnok også har forlatt selskapet, helt ubekreftet vel og merke.
Har han fortsatt noe tilknytning til FlyViking? Ser han delte et innlegg på FB om at FV fløy charter til Vadsø her om dagen.
Jabberwocky is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 08:49   #1089
Padman
Newcomer

Default Re: FlyViking - statustråd

Han sier selv at han ikke forlenget kontrakten på grunn av daværende ledelse (Stein Terje Dahl) men at han var klar til å komme tilbake når ny adm dir var på plass. Så ut som om han var i sivil på den charteren.
Old 19-09-2017, 08:57   #1090
Padman
Newcomer

Quote:
Interessant at noen her mener det er utrygt å fly med FlyViking. Det er bekymringer som må meldes luftfartstilsynet øyeblikkelig så denne livsfarlige flyvningen opphører øyeblikkelig. For det er vel velbegrunnet og dokumentert ikke sant? Ikke bare baksnakking fra surkne WF-ansatte?
Tilsynet er jo allerede på banen
https://www.nrk.no/nordland/flyselsk...dre-1.13650127

klipp fra nord24.no som omhandler Ola Giævers skikkethet.

https://www.nord24.no/ola-o-k-giaver...n/s/5-32-13314

Nå er dommen falt i tvisten mellom Giæver og Widerøe. Den er lite lystig lesning for Giæver.

- Retten er kommet til at vedtaket om å frita flykaptein Giæver fra aktiv flytjeneste var fattet ut fra en saklig vurdering av hans skikkethet til å føre passasjerfly. Vedtaket er dermed gyldig og fullt ut lovlig, skriver Salten tingrett i dommen.

Dommerne mener det ikke er dekning for påstanden om at flyforbudet mot Giæver er en hevnaksjon fra ledelsens side.

- Det må legges til grunn av Giævers ansettelsesforhold hadde vært til vurdering over en lengre periode før den nevnte rettssaken gikk i Tromsø. Han var gitt flere advarsler knyttet til forhold av utpreget flysikkerhetsmessig art. Når han da overfor media uttalte at arbeidsrettssaken har avlivet hans arbeidsglede, samt at rettssaken har spredt frykt blant de ansatte, hadde flyvesjefen etter rettens vurdering god og saklig grunn til å sette han på bakken, skriver dommerne.
Old 19-09-2017, 09:32   #1091
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Nei, nei, nei, nei og nei.

Dine "nei" burde vel ha vært etterfulgt av noen korte underbyggende kommentarer ?

Last edited by jaas; 19-09-2017 at 09:35.
Old 19-09-2017, 09:54   #1092
TRjumper
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Dine "nei" burde vel ha vært etterfulgt av noen korte underbyggende kommentarer ?
Den slags småting bruger man ikke i FV.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 13:06   #1093
Alpha
ScanFlyer Silver

Nei la ikke noen motstridende meninger komme i veien for en skikkelig hetsekampanje.

Ikke akkurat fullt til Alta, men 17 pers er ikke så galt heller. Fortsatt fine interiør Giæver har kostet på maskinene, sammenlignet med WF. Og fortsatt fint med usb lading.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2017, 13:30   #1094
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Med de billettprisene så tviler jeg på at under 50% belegg gir klingende mynt i kassa,
Men de har nok kontroll på økonomiavdelingen til FV.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 11:56   #1095
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Med de billettprisene så tviler jeg på at under 50% belegg gir klingende mynt i kassa,
Men de har nok kontroll på økonomiavdelingen til FV.
Selskapet har en kabinfaktor på under 30%. Og nei, jeg oppgir ikke kilde.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 10:03   #1096
jaas
ScanFlyer Blue

Eierne fortsetter å tilføre selskapet ny kapital.Pr.21.09 står nå selskapet oppført med 69 mill, opp 10 mill fra 15.08
Siden 11 Nov. 2016 har selskapet blitt tilført 30 mill i ny kapital som antagelig har gått til driften.
Old 28-09-2017, 12:07   #1097
Polaris
Free Luigi

Norwegian, SAS & Widerøe har alle problemer med å lande i tykk tåke i Tromsø.
FlyViking presset seg ned, når alle andre ikke kom seg ned.

Så kan man jo spørre seg hvorvidt dette er en bra, eller dårlig ting.

(Differansen mellom Widerøe og FlyVikings landingsforsøk var ca 5-10 minutter, jeg observerte ingen endringer i tåke og/eller sikt over flyplassen. Befinner meg på flyplassen).
Old 28-09-2017, 12:22   #1098
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
. Så kan man jo spørre seg hvorvidt dette er en bra, eller dårlig ting.
Først må man spørre om FV har spesielt utstyr og spesiel godkjenning for å lande i dårlig sikt, som CAT II eller CAT III. Hvis svaret er ja så er det en bra ting.
Hvis svaret er nei så er det en svært dårlig ting.
Skjønt det kan jo ha vært en åpning mellom tåkebankene som bare dette flyet så, akkurat på minimum, så da hadde dem visuel kontakt og kunne lande. Kun de som fløy som vet det sikkert..

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2017, 12:25   #1099
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Først må man spørre om FV har spesielt utstyr og spesiel godkjenning for å lande i dårlig sikt, som CAT II eller CAT III. Hvis svaret er ja så er det en bra ting.
Skjønt det kan jo ha vært en åpning mellom tåkebankene som bare dette flyet så, akkurat på minimum, så da hadde dem visuel kontakt og kunne lande. Kun de som fløy som vet det sikkert..
ENTC er vel bare bygd ut med Cat I
Old 28-09-2017, 12:25   #1100
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post

Det finnes ikke CAT II i Tromsø. Enten hadde de flaks, eller så ga de f... Uansett som du sier, kun de som fløy som vet.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules