Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2017, 14:59   #21
LeMonde
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Hvis ikke det å ha til hensikt å føre et fly mens man har en grei promille ikke er en klinkende klar oppsigelsesgrunn, så vet ikke jeg hva som skulle være det. Å trenge en dommer til å bekrefte det, høres i min verden ut som idioti og galskap.

Jeg kan ikke skjønne hvordan en rettssak skulle være flatterende for SAS, når de faktisk har et system som luker ut gærninger som dette. Signaleffekten til andre som mister jobben i SAS for mindre alvorlige hendelser, er jo litt merkelig når man ser ting som dette.
Til Balle: Jeg synes ikke det pent gjort at du sitter og uttaler deg så krasst og fordomsfullt om mennesker og saker du ikke kjenner gjennom annet enn media. Verden blir ikke et bedre sted av at du sitter hjemme på tastaturet ditt og synser, kaller folk idioter og hever deg over folk, Balle.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 17:54   #22
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Jeg har vel strengt tatt ikke kalt noen for idioter, jeg sa det er idioti at denne personen får sluttpakke.

Jeg hever meg helle ikke over andre, hvor finner du det??

Jeg har selv personlige erfaringer med hvilke konsekvenser fyllekjøring kan få, og har derfor null sympati for folk som utsetter andre for denne risikoen, uansett om de setter seg bak rattet i en bil eller et fly. Men at dette gjør at jeg hever meg over andre?? Absolutt ikke.
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 18:47   #23
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Du bruker sterke ord, Balle Chlorin, og da må du tåle å bli møtt like sterkt. Du uttaler deg på sviktende grunnlag all den tid du ikke kjenner fakta. Det er ikke sikkert hun eller han (det vet vi heller ikke) har fått sluttpakke av den typen du tydeligvis tenker på. Innholdet vet vi lite om.

Men skal vi bare forholde oss til fakta, blir det jo vanskelig å være så påståelig som du er her.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is online now   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 19:07   #24
Herlov
ScanFlyer Molded

Den type oppførsel kan aldri unnskyldes, uavhengig av hva som er bakgrunnen for at personen velger å gjøre det han/hun gjør.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 19:21   #25
raider66
ScanFlyer Rusty

Faktum er iallefall at en er tatt med for høy promille ifm utførelse av arbeid innen trafikkflyging. Jeg reagerer derfor også på at ordet sluttpakke blir nevnt. Akkurat det kan tyde på at vi ikke har alle opplysningene i denne saken, som LN-KOG er inne på.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 20:18   #26
Pilot1
ScanFlyer Blue

Det riktige hadde vært avskjed, og dermed ingen lønn eller ytelser etter den aktuelle dagen.

(Pensjonsrettigheter vil følge av innbetalt beløp til da.)

Last edited by Pilot1; 10-09-2017 at 20:27.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 20:54   #27
branserud
ScanFlyer Blue

Står litt i DN :

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sas...flyga-onykter/

Enligt domen hade piloten haft så mycket som 0,92 promille när tjänstgöringen började.

Piloten har erkänt att han druckit alkohol och har sedan dess sagt upp sig från sin tjänst på SAS

Romerike blad skriver i denne artiklen: https://www.rb.no/nyheter/gardermoen.../s/5-43-582946
Piloten fikk valget mellom å si opp med sluttpakke, eller bli oppsagt. Det første ble valgt.

Last edited by branserud; 10-09-2017 at 20:57.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 21:28   #28
LeMonde
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Balle Chlorin View Post
Jeg har vel strengt tatt ikke kalt noen for idioter, jeg sa det er idioti at denne personen får sluttpakke.

Jeg hever meg helle ikke over andre, hvor finner du det??

Jeg har selv personlige erfaringer med hvilke konsekvenser fyllekjøring kan få, og har derfor null sympati for folk som utsetter andre for denne risikoen, uansett om de setter seg bak rattet i en bil eller et fly. Men at dette gjør at jeg hever meg over andre?? Absolutt ikke.
Vel, det er bra å høre at du er en av dem som synes det er uakseptabelt med fyllekjøring, Balle. Det må ha vært deilig å få det ut på et offentlig forum.

Jeg forsvarer ikke noe av det som har skjedd. Jeg ser bare ikke vitsen med at Balle og andre skal sitte her og skrive hvor forkastelig de synes dette er. Alle er enige om at fyll og jobb ikke hører sammen, men det har ingen hensikt i mine øyne å sitte hjemme og synse så mye mer enn det. Dette er en intern personalsak, som sikkert blir håndtert etter forskriftene, og det er det vel alt vi trenger å vite. Hvis man mener selskapets prosedyrer i slike saker er feil, får man sende selskapet en mail, ikke sitte å pludre på et forum.

Denne saken er etter alle solemerker en personlig tragedie. Ha litt respekt da, folkens, og la det ligge.
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 21:58   #29
trimmet Opel Ascona
ScanFlyer Blue

@balle clorin.
Hvis du har Kindle så anbefaler jeg deg å laste ned "Final Approach" av Lyle Prouse.
Han var kaptein på en imfamøs flygning,Northwest flight 65 Fargo-Minneapolis 08.mars 1990.

Han hadde 1.3 promille etter flyging. Ble dømt til 16 mnd. fengsel. Var alkoholiker.
Mistet jobb og flysertifikater.
Tok sin straff, la seg inn på klinikk for avvenning, har ikke rørt alkohol siden. Tok opp alle eksamener.
Fikk tilbake jobben i Northwest og avsluttet karrieren som kaptein på 747.

Mener du at folk ikke skal få en ny sjanse av samfunnet etter at de har sonet sin straff og blitt kurert for alkoholisme?

Jeg forsvarer overhodet ikke at noen setter seg påvirket bak rattet eller spakene, men jeg mener at i et humant samfunn så må man la individet få en mulighet til å gjøre opp for seg og ha mulighet til å bidra positivt istedet for å la vedkomne gå til grunne.
trimmet Opel Ascona is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 22:04   #30
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

George W Bush ble jo faktisk dømt for fyllekjøring i sin tid. Mannen er i dag avholds.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 22:29   #31
Polaris
Free Luigi

Ikke at jeg vil rettferdiggjøre det, men om man skal ha en så ensidig holdning til berusede piloter (=aldri lov å sette en fot i et fly igjen etc etc) så burde man kreve at alt av flyselskaper i Europa - lavkost som nettverk - legges ned umiddelbart. Måten europeiske piloter lovlig får lov å jobbe, innebærer daglig/ukentlig fatigue som godt og vel er på over 0,2 - 1,0 i promille.

http://dead-tired.eu/pilot-fatigue/f...fatigue-danger
Old 10-09-2017, 23:24   #32
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Veldig godt poeng fra Polaris. Jeg var i middag med en A330/A340 kaptein i SAS for en stund siden og vi kom inn på nettopp dette med fatigue. "Ja, du vet alle piloter flyr med promille!" sa han, og det ble jo litt undring rundt bordet. Forklaringen var nettopp at pga arbeidstids- og hvilebestemnelsene har de fleste en fatiguefaktor som relativt sett utgjør opp mot 1.0 i promille ved landing etter en langtur t/r feks USA.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2017, 23:49   #33
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Veldig godt poeng fra Polaris. Jeg var i middag med en A330/A340 kaptein i SAS for en stund siden og vi kom inn på nettopp dette med fatigue. "Ja, du vet alle piloter flyr med promille!" sa han, og det ble jo litt undring rundt bordet. Forklaringen var nettopp at pga arbeidstids- og hvilebestemnelsene har de fleste en fatiguefaktor som relativt sett utgjør opp mot 1.0 i promille ved landing etter en langtur t/r feks USA.
Ja dette er jeg enig i. Problemet er vel bare at fatiguefaktor ikke har en konkret målbar verdi og derved hopper man bukk over den.
En annen side er at fatigue varierer fra person til person.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 11:24   #34
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Ja dette er jeg enig i. Problemet er vel bare at fatiguefaktor ikke har en konkret målbar verdi og derved hopper man bukk over den.
En annen side er at fatigue varierer fra person til person.

Det er det som er så synd. Alle som jobber som crew ombord i dag har kjent på denne følelsen én eller flere ganger. Noen ganger akutt, andre ganger kommer den snikende kraftigere og kraftigere etter som uka skrider frem.

I mine tidligste dager som kommersiell pilot, arbeidet jeg i et arbeidstidssystem som ville fått dere alle til å steile. Det var helt umenneskelig. Dette resulterte i at jeg mer enn én gang ufrivillig duppet av i løpet av en arbeidsdag.

Jeg kunne sikkert ha sagt at nok er nok, og nektet å fly, men da hadde jeg heller ikke fått fortsette i den jobben og kommet meg videre karrieremessig. Er det bra? Nei, for pokker! Jeg var sikkert betraktelig mer ute å kjøre en vedkommende med 0,6 i promille, men alt var hunky dory.

Dette er ment som et anti-fatigue og ikke pro-promilleinnlegg hvis folk skulle ha den misopfattelsen.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 12:00   #35
Madman
ScanFlyer Gold

Madman's Avatar

Hva er egentlig greia med at en del piloter synes det er nedverdigende å bli alkotestet mens passasjerer ser på? Hadde jeg vært passasjer om bord i et fly og sett dette hadde jeg da bare blitt glad for at det er kontroller. Ja, kanskje vekker det litt oppmerksomhet hvis uniformert politi står der med alkotesteren og ber pilotene om å blåse, men når de da blåser til (forhåpentligvis) 0.0, vil jeg tro det skaper økt tillit til pilotene.

Kanskje bare meg, men jeg hadde ikke opplevd dette som noe negativt.
Madman is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 14:34   #36
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ikke at jeg vil rettferdiggjøre det, men om man skal ha en så ensidig holdning til berusede piloter (=aldri lov å sette en fot i et fly igjen etc etc) så burde man kreve at alt av flyselskaper i Europa - lavkost som nettverk - legges ned umiddelbart. Måten europeiske piloter lovlig får lov å jobbe, innebærer daglig/ukentlig fatigue som godt og vel er på over 0,2 - 1,0 i promille.

http://dead-tired.eu/pilot-fatigue/f...fatigue-danger

Jeg skjønner ikke helt logikken. Kan man ikke både være imot fulle og slitne piloter?

Det med slitne piloter er i alle fall et enormt arbeidsmiljøproblem og vel ikke på noen måte lovlig det heller, forresten. Farlig for sikkerheten er det også. Må bekjempes, selvsagt. Men det er en annen diskusjon.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 14:38   #37
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg skjønner ikke helt logikken. Kan man ikke både være imot fulle og slitne piloter?

Jo, men kun det ene blir tatt på alvor. Altså skikklelig alvor. Det andre blir avspist med fine ord og akronymer slik at selskapene kan slå seg på brystet og vise hvor på alvor de tar det.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 15:27   #38
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post

Det med slitne piloter er i alle fall et enormt arbeidsmiljøproblem og vel ikke på noen måte lovlig det heller, forresten. Farlig for sikkerheten er det også. Må bekjempes, selvsagt. Men det er en annen diskusjon.
Da leste du kanskje ikke hva jeg skrev. Poenget er; hvis man er så kategorisk som det hatet enkelte i tråden gav mot denne piloten, så burde de samme personene egentlig aldri fly i Europa fordi alle pilotene på et eller annet tidspunkt vil ha +/- like mye promille/den samme mentale tilstand. Hvis man mener at promille-befengte piloter er på linje med pedofile, så er alle piloter i Europa på linje med pedofile - spissformulert i følge logikken til enkelte i tråden.

Logikken fra min side er bare å belyse et alvorlig politisk problem, særlig siden flypassasjerer er fryktelig flinke til å "lulle seg i sikkerhet" med å si at "så lenge det er lov i Europa, så er det trygt". Det er ikke tilfelle, EASA er de som tillater arbeidstidene. EASA er de som tillater at piloter jobber slike arbeidstider at de ofte flyr rundt med fatigue som er på linje med - eller verre enn - en pilot med alkoholindusert promille. Og folk tenker ikke over det, de tenker bare at tralala vi er ikke i Afrika så alt er trygt og fint. Og de fordømmer én ting, mens den akkurat samme tingen er helt ok så lenge de kommer seg til Mallorca til 499kr (det gjelder både SAS, Ryanair, British Airways og Easyjet, jeg er ikke ute etter å ta noen flyselskap. Dette gjelder alle flyselskap som tjener penger i dag.)

Selvsagt delvis off topic, men når man går så hardt til verks at piloten med promille sidestilles med en pedofil, så burde man ha ballz nok til å stå for sine steinharde prinsipper: og dermed aldri fly i Europa.

Last edited by Polaris; 11-09-2017 at 15:38. Reason: skriveleifur barnehagespråk "om at" => "hvis"
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 15:44   #39
sukram
ScanFlyer Gold

Det er litt interessant å se at forumet tilsynelatende er langt mer opptatt av domfeltes rettssikkerhet (og ve og vel for øvrig) når det gjelder en pilot enn når det gjelder en full og dum passasjer. For da er det gjerne ikke måte på hvor strengt vedkommende skal straffes, hvilke bøter han bør gis og/eller utestenges fra å være passasjer på livstid. Helst alt sammen. Jeg har søkt frem noen tråder hvor dette fremgår, men alle som har vært på flyprat en stund kjenner nok igjen sjargongen jeg viser til.

Som vanlig er livet med gråtonet enn dogmatikerne liker. De mildeste i norske rettssaler er meddommerne. Mange av de samme meddommerne har sikkert klaget over alt for lave straffer i Norge, men når det kommer til stykket og man får fullt innsyn i tiltaltes liv, gjøren og laden - da stiller det seg annerledes.

Bare noen ord til ettertanke.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2017, 15:50   #40
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Da leste du kanskje ikke hva jeg skrev. Poenget er om at man er så kategorisk som det hatet enkelte i tråden gav mot denne piloten, så burde de samme personene egentlig aldri fly i Europa fordi alle pilotene på et eller annet tidspunkt vil ha +/- like mye promille/mental tilstand. Hvis man mener at promille-befengte piloter er på linje med pedofile, så er alle piloter i Europa på linje med pedofile - spissformulert i følge logikken til enkelte i tråden.

Logikken fra min side er bare å belyse et alvorlig politisk problem, særlig siden flypassasjerer er fryktelig flinke til å "lulle seg i sikkerhet" med å si at "så lenge det er lov i Europa, så er det trygt". Det er ikke tilfelle, EASA er de som tillater arbeidstidene. EASA er de som tillater at piloter jobber slike arbeidstider at de ofte flyr rundt med fatigue som er på linje med - eller verre enn - en pilot med alkoholindusert promille. Og folk tenker ikke over det, de tenker bare at tralala vi er ikke i Afrika så alt er trygt og fint. Og de fordømmer én ting, mens den akkurat samme tingen er helt ok så lenge de kommer seg til Mallorca til 499kr (det gjelder både SAS, Ryanair, British Airways og Easyjet, jeg er ikke ute etter å ta noen flyselskap. Dette gjelder alle flyselskap som tjener penger i dag.)

Selvsagt delvis off topic, men når man går så hardt til verks at piloten med promille sidestilles med en pedofil, så burde man ha ballz nok til å stå for sine steinharde prinsipper: og dermed aldri fly i Europa.

Jeg både leste og forsto hva du skrev. Og jeg er selvsagt i hovedsak enig med deg. Skulle bare mangle. Men logikken til en av oss svikter flere steder her. Det kan godt være min. Jeg forstår f.eks. ikke på noen måte resonnementet med at personer som mener at fulle piloter ikke skal få si opp selv, men heller bør avskjediges eller sies opp av arbeidsgiver, ikke burde fly i Europa. Kanskje det har noe med at jeg ikke ser det samme hatet som du ser. Jeg vet ikke. Jeg tror heller ikke at folk er så dumme som du tror.

Uansett: Selv om systemet er inkonsekvent og ufullstendig, så tror jeg at det er farligere med både fulle og trøtte piloter enn bare trøtte. Så får vi heller ta ansvar og stemme på politikere som legger til rette for en tryggere luftfart ved å se like alvorlig på trøtthet som fyll. For dit bør vi.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules