![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]()
Svaret er: nei.
Sånn. Nå kan du trykke deg ut herfra. *kremt* Neida. Tenkte jeg skulle skrive litt mer. Altså, kort bakgrunnshistorikk: Personlig har man vært svært opptatt av forskjell på low-cost vs. nettverksselskap. Ikke fordi jeg er halvsøstra til Jens Ingvald Olsen (kudos til de som tar spøken), men fordi jeg har hatt/stadig vekk har en del flyskrekk. Etter min mening skal man ikke ta snarveier når det kommer til sikkerhet, og for min hjerne er det derfor synonymt med å IKKE fly low-cost. Nuvel. Etter litt omrokkeringer på bakrommet har det ført til at jeg de siste 12 månedene ikke bare har flydd low-cost operatøren til Lufthansa; Eurowings, men også Norwegian, Ryanair og ikke bare WOW air, men også det laveste av det lave... Mer om det senere. Så, nok om bakgrunnen. Føler det hører litt til, ifht betraktningene som kommer. En tur til Island stod for tur, og Icelandair kunne bare tilby elendige rutetider som ikke passet den begrensede tiden jeg hadde på øya (ville ankomme ca samtidig som mannen min ankom med sitt skip, og jeg ville ikke forlate før de hadde lagt fra kai). SAS var billigst av alle (!!), men jeg orka ikke å fly "feilvegen" via Oslo, med mellomlanding. WOW air hadde perfekte rutetider + direktefly. Beit i det sure eplet. Booka meg billett. Generelt om WOW air bookinger: 1)Det første man må være OBS på, er at WOW air ikke har håndbaggasje inkludert. Kun en liten håndveske. Har du mer, må du betale. De er altså verre enn Ryanair. 2)Det andre man må være OBS på, er at WOW air lar deg booke sete når du kjøper en "litt mer avansert billett", men dette setet kan du ikke endre senere. Du betaler altså for ett "engangsvalg", og du kan absolutt aldri endre setet (ikke under innsjekk heller) eller se setekartet senere. 3)Det tredje man må være OBS på, er at WOW air har en hummer og kanari-flåte, men mer om det senere. Bare ikke forvent noe. Absolutt. Ikke. Noe. Amsterdam-Reykjavik TF-GAY // Airbus 330-300 12:25-13:25 (lokaltider) Oppsatt rutetid: 03t20min, faktisk tid: 02t41min. Sete 8K ![]() The Silver Surfer fulltanka og klar for avgang, possible range: 1080km Dagen begynte tidlig. Vi bor in the middle of nowhere, så det er et stykke å kjøre om man vil til en flyplass. Schipol er en av de nærmeste flyplassene, bare 2,5 timers kjøring. Godt hjulpet av mindre trafikk enn det som vanligvis er rundt Hamburg og Düsseldorf. God-Audien våres stod altså for starten av reisen. Siden mannen min er best i verden osvosvosv. hadde han booket meg parkeringsplass på "Schipol Excellence". Fy flate så bra dette var. Superinngjerda parkeringsplass med ekstra bred parkering, smancy loungemusikk i hele anlegget som var malt i hvitt, og dør som fører deg rett inn i avgangsområdet. Brukte 1 minutt fra parkering til innsjekken. Sykt bra. Det var sågar egen "lounge", med rene fine toaletter og frukt. NAIS. For å komme deg inn / ut må du scanne billetten, som du får spytta ut i automaten som leser bilskiltet ditt automatisk når du kjører inn. Med andre ord har ikke "bermen" tilgang uten å ha betalt for seg. ![]() "Ååå jeg gleder meg til å fly A330 igjen" tenkte jeg. Famous last words osv... Little did I know how much styr det skulle bli etterpå. Innsjekken var helt ok, hyggelige damer bak skranka - men de fulgte reglene med baggasje til punkt og prikke. Du måtte være innenfor både mtp. vekt og dimensjoner. Punktum. Gaten vår var selvsagt lengst borti det neste fylket av Nederland. Boarding var "sådär", kaos uten noe priority eller køopplegg. Siden det var et stort fly begynte den tidlig. Veldig tidlig. Jeg var ombord 11:45. Long story short, vi gikk ikke før 13:45. Dritt. ![]() Utsikt fra 8K som jeg hadde i 1,5 timer Dritt? Hvorfor? Fordi: WOW air har skvisa inn så mange seter som det er mulig å skvise inn. Det er hårreisende elendig beinplass, setene er smale, og ikke minst ubehagelige. Jeg har flydd lite på eco på longhaul (snikskryt), men selv "dårlige" produkter som Air Canadas B787 (3+4+3) var bedre. Setene var steinharde. Så det var ekstra motiverende (ironi-alert) å være stuck på tarmac i 2 timer før de neste ~3 timene stod for tur til Island. Årsaken var at noen hadde sjekket inn baggasje uten å møte opp. Så da måtte jo alt ut. ![]() Rævv-rævvere-rævvest beinplass + skittent Generelt sett fikk jeg inntrykk av at WOW air ikke har rutinene inne for å håndtere en så stor maskin på en smidig og effektiv måte. Å få en 1,5 timers delay pga to bag... altså. Tja. Ville f.eks Air Canada hatt det samme? Crewet var hel-islandsk (inkl cockpit), men flyvertinnene bar preg av å ikke kjenne til maskinen. De åpnet overhead bins som selv en frequent traveler vet er "NO STOWAGE", og så overrasket ut når de ble møtt av oksygenflasker. En av dem skjønte ikke hva jeg snakket om når jeg spurte om Singapore Airlines (som hadde merker overalt i flyet, inkl "PROPERTY OF SIA" på redningsvestene), og en annen virket overrasket når jeg nevnte England under oss under en kort samtale om tidsbruk og hvor vi var om 1 time. Utrolig pene, unge damer i korte skjørt, høye heler og med eksotisk språk - men de var nok ikke valgt på bakgrunn av kompetanse eller kunnskap. ![]() Ca like harde som plastikk TRIVELIGE var de, crewet altså, for etter 1 time på tarmac skjønte jeg plutselig hvorfor personen i stolen foran meg hele tiden lå og sov. Damen spydde. Overalt. O V E R A L T. På seg selv. På stolen. På gulvet. Hun virka helt fjern, prøvde bare å skyve spyet over på gulvet, mens hun "vifta på håret og armene" så jeg fikk angst for at biter av spy skulle fly av. Røyste meg opp, gikk til crewet og sa "dere må flytte meg. Punktum". Heldigvis gjorde de det, og jeg ble flyttet til rad ?? - framste raden i 3. seksjon av flyet. Egentlig koster det ekstra å sitte der. Mye bedre beinplass. Ingen vindusplass, men det dreit jeg så sinnsykt langt i. Det var langt vekke fra spydamen. All that matters. ![]() Noget bedre beinplass, det er vel ca rad 15 Jeg tenker med gru på stakkars personen som må sitte i det setet på neste flight. For flyet var så sinnsykt skittent. Det var garete i alt av hjørner, toalettene bar preg av å bli "hurtigvasket" siden det lå piles and piles of schmutz i alle hjørner og "hard to reach areas". Dørene holdt på å falle fra hverandre, de var teipet sammen. Det lå gamle linser og hår overalt på overflatene på toalettene. Det var matrester og .... kroppsvæsker (?) langst vindusradene. Mellom setene. Altså - én ting er at setene er ala Ryanair uten mulighet til å slå tilbake, og at man bare får et sete fra A=>B... Man kan ikke forvente seg mye. Men når det er så SKITTENT at det direkte er "garete" (for de som har slikt ordforråd ![]() ![]() Måtte ta bilde av reg'en fordi det er litt morsomt. Mye WOW på Island. Tipper de passerer Icelandair snart i antall bevegelser... Jaja. Kom oss nå fram. Forresten følte jeg pilotene var veldig allrighte med masse informasjon hele vegen (også mens vi satt på bakken). Elsker at de var så presise at de sa vi kom til å bruke 2 timer og 41 minutter på reisen. FørtiEN. Jeg har aldri hørt det før. Det verste er at det var 100% korrekt, jeg tok tiden fra wheels off til wheels on med stoppeklokke. Annen funfact: please note the registration på flyet. Det er ikke tilfeldig. Men til å være et slags flaggskip for homofiles rettigheter (regner jeg med) - så var det dessverre ingen regnbueflagg eller andre "gimmicks" ombord. Tvert i mot var hele flyet nitrist på innsiden, men fint på utsiden. Ble hentet av taxi, og kjørt raka vegen til Reykjavik. ![]() Uansett hvor mange gang man har vært på Island er det like artig å kjøre inn til Reykjavik. Landskapet er og blir unikt!
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 01-09-2017 at 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]()
Island
Island ble en fantastisk opplevelse (som nevnt i annen tråd), noe av det herligste var det å gå på butikkene og handle... Det var nesten som å være hjemme i Norge, med mye av det samme norske vareutvalget. Herregud som jeg savner norske produkter her i kontinentaleuropa!!! Jeg hamstra rifla sourcream & onion-chips slik bare vi norskies kan lage de. Vi var ute og spiste hver kveld, her er det bare å gjenta oppfordringen.... ta med dere to kredittkort. Minst. Det har blitt veldig, veldig, veldig dyrt på Island. Men sånn er det jo når oss turist-duster kommer, spiser, nikker, smiler og drar kortet uten å klage ![]() ![]() ![]() En rolig kveld i Reykjavik havn, med Harpa i bakgrunnen Betraktning: Island har endret seg mye siden jeg var der første gang i 2009. Masseturismen tar mer og mer over. Synd for det vakre landet som hadde en veldig autentisk sjel for noen år siden. Tipper det blir som med Lofoten; jo mer turister jo mer mister vi mister sjela til stedet. Sjarmen med lokalbefolkninga, de dårlige vegene, de nedslitte husene og de rare lokale spisestedene - alt forsvinner - til fordel for hipstersjapper og betongklosser, og 2felts motorveg. Selv om naturen aldri kommer til å skuffe. Men hva kan man gjøre? Nix... Dra hjem, kan man jo. ![]() Jeg og ei anna jente dro til det islandske pænis-museet, det var overraskende morro å titte rundt Forøvrig er Reykjavik flyplass blitt mye større siden sist. Wowski. En hel ny avdeling og mer til, full byggeplass. Vet ikke, synes sjelen til flyplassen forsvant litt, men kanskje jeg bare var i veldig "ÆÆÆÆ SKAL FLY MED WOW AIR IGJEN"-modus og derfor var litt surkete. Reykjavik-Amsterdam TF-GMA // Airbus 321-200WL 14:45-20:00 (lokaltider) Oppsatt rutetid: 03t35min, faktisk tid: 02t54min. Sete 12F Alt jeg ba om var å få en spy-fri flytur. Hadde vært smart og ordna meg luksus-sete, som overraskende nok ikke kostet noe "ekstra ekstra" (slik det faktisk gjør ombord på A330 for enkelte seter) for å velge de beste setene ombord. Eller, det vil si...Rad 1 kostet ekstra-ekstra, det var kun for "Eco+pax"... Jeg tror de får mat, for beinplassen kunne man ikke skryte av på rad 1. Der var det mer enn nok bulkhead å kose med knærne med. Vi ble forøvrig også her 30 minutter forsinket for avgang. ![]() Not so WOW air ![]() Bra sitteplass Jeg ble litt motløs når hele verdens eksotiske mat-register passerte forbi nesen min mens jeg satt og ventet på boarding completed. Men heldigvis forsvant alle luktene når motorene ble satt igang. Cabin crew var islandske igjen. Hørte ingen ting fra cockpit. Så meg litt rundt, flyet var nytt, fresht, hadde faktisk andre farger på både seter og gulv.. Hmm... Sågar var setene veldig gode, med justerbar nakkestøtte. De hadde polster. De kunne vippes bak. Hva er dette, spansk tekst på nødutgangene? Hva er egentlig dette? Det var da jeg oppdaget sikkerhetskortene. "AVION EXPRESS". ![]() ![]() Hjertet dunket raskere. Herregud. Jeg satt ombord på en litausk jævla wetlease. Selvsagt. Derfor er flyet nytt. Derfor er pilotene stille. Derfor er det ikke noe WOW air inni, bare utenpå. Svetteperla rant litt ned hårkanten. Dette er selve the worst shit imaginable for ei med flyskrekk som har brukt 10 år av sitt liv på å forbanne hele wetlease-lavkost-lureri-balletten med øst-europeisk mainnskjit som kjøpes inn på billigsalg. Men det var ingen vei tilbake. Turbulensen kjentes ekstra mye, hele vegen ned. Takk og pris gud, allah, buddah, vishnu, brahman, julenissen, odin og strengteorien for at været var fint både på Island og i Nederland. Det gikk bra. Jeg kom meg hjem. Også med Avion Express. Tok meg en prat med pilotene etterpå, han ene var fra Serbia og han andre fra Romania. Nice. Nice nice nice. Og tvi vøri. ![]() De små fine øyeblikkene som veier opp for spy Jaja. What else to say? Vær OBS på at klientellet ombord bærer preg av at flybillettene er billig. Jeg vet det høres veldig ovenifra og ned ut, men... Det er noe annet ombord, enn når flybillettene koster litt mer. Selvsagt: ALLE flyselskap har sine rævhål ombord. Men det er egentlig ikke rævhål vi snakker om her. Det er den unike miksen av folk som vanligvis aldri hadde hatt råd til å fly langt. Vanskelig å sette ord på. Det er MYE transittpax mellom Amerika og Europa (begge veger). Når jeg ankom i Reykjavik var det kanskje 30-40 stk av 280 som hadde final destination Island... Vi var kanskje 15stk rundt baggasjebåndet. Det gjør noe med klientellet. Når jeg stod og sjekka inn i Reykjavik, var det samtidig avgang til Oslo med Norwegian. Lengtende så jeg på alle de herlige vanlige folka som jeg er vant med å reise med. Åh, som jeg savnet alle de. Islandreisende. Jeg ville ikke reise med alle "fuckyeah i'm gonna go to Amsterdam and get high"-new yorkerene. ![]() #PASSENGERSHAMING
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 01-09-2017 at 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Takk for informativ rapport! WOW skal definitivt ikke prøves. Beviser vel bare at alle fordommer man har stort sett bekreftes, men jeg ser helt klart at av og til koker det ned til ukedag, tidspunkt og "greiest løsning" selv om prisen som sådan egentlig ikke spiller så stor rolle.
Synd å høre at Island holder på å turistifisere seg ihjel, mange år siden jeg var utenfor flyplassen. På den andre siden må de vel få hanket inn noen kroner etter den økonomiske galematiasen de holdt på med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Tack för rapport. Tycker WOW verkar bra...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Enig, jeg unner Island turismen på den måten! Bare synd det er mye "grums" i løsningene på øya, og at mange turistbyråer klarer å lure seg unna skatter. En sjåfør vi møtte på byen fortalte at alt han fikk betalt i cash det tok han bare selv og varslet ikke til myndighetene. Kan hende han bare bullshitta oss, men jeg tviler egentlig ikke på mye skattesnusk.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,507
|
![]()
Grunnen til at TF-GMA ikke har WOW Air-interiør er at flyet egentlig skulle til LAN/LATAM, derfor finner du deres interiør isteden for WOW Air sitt eget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Artig rapport og artig bilde - du ser nesten høylandsfeet i Noordhollands Duinreservaat
![]() Og vi blåser forbi Leer i 150 km/h noen ganger i året ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Eyjafjoll SAS FTW! Bien sûr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Siden det virker som du har peil, er det normalt at det er kjempemye trafikk på en Torsdag mellom 22:00 og midnatt på A6 nordover? Det var noe voldsomt med biler mellom Almere og Groningen, og på 2 steder med innsnevring av vegen pga vegarbeid var det "stockender Verkehr" deluxe. 30 minutters tidstap. Greit at det er mye trafikk, men klokka 23:00 på en øde landeveg mellom Lelystadt og Groningen hadde jeg ikke trodd at jeg måtte stå i 5km kø. Trives veldig godt med å kjøre til Amsterdam, gjør det ca. 5 gang pr. år. Fine veger, og nederlendere virker vaksinert mot å kjøre mye raskere enn 125 ![]() 150km/t er jo litt lite i autobahn-nivå, men akkurat forbi Leer bør du holde 100/120 for å ikke bli tatt av blitzers. Er en strekke rævva autobahn i området etter Emstunellen ![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Fartsgrensa i Nederland er 130 og det slås hardt ned på overtredelser. Er A6 raskeste vei og ikke A9/A10? Jeg synes 150 på cruise control er behagelig og de ekstra km/h koster en del i ekstra konsentrasjon og pauser...
Husk at ferien har nettopp sluttet i deler av Nederland - jeg klarer aldri å følge med hvor og når, men da skal alle hjem. Øyeblikket det er veiarbeid så blir det stopp så det holder. Denne siden gir en veldig god oversikt over veiarbeid neste gang du skal ut å kjøre.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tusen takk for meget velskrevet og fornøyelig rapport!
Nok en grunn til å holde fast på stambolaget. Island frister, men da skal tydeligvis ikke all tiden brukes i hovedstaden.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]() Takk for linken, skal bokmerke! Forøvrig har du 100% rett. Det ble 5km kø av en enkelt klippemaskin som gikk langs vegkanten klokka 23:00.... Frustrerende... Quote:
![]() Kjøpte meg denne gang en Islender som het Eyjafjallajökull ![]() ![]() Quote:
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 03-09-2017 at 12:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,533
|
![]()
Takk for advarselen og fornøyelig rapport. Selv om man "samler" litt på flyselskaper har jeg ingen problemer med å stå over WOW
![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]() Quote:
"In 2010 Avion Express was acquired by French investment company Eyjafjoll SAS, formed by Avion Capital Partners of Switzerland (www.acp.aero) along with strategic investors from industry. The new owners set up a long term plan to develop the airline as a wet lease specialist." https://en.wikipedia.org/wiki/Avion_Express http://acp.aero/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,192
|
![]()
Hjelpes meg. Så lite WOW ut det her altså. Takk for flott rapport.
Nå vet jeg ikke hvilke samfunnslag de du fløy med kommer fra, men generelt så synes jeg det er en tendens til mangel på oppdragelse i alle samfunnslag. Blitt dyttet til side av folk som kommer viftende med gull- eller diamantkort, sett folk i dress gå barbeint inn på dass og pent kledde folk skifte bleie på kidden i full offentlighet på Flesland når toalett med gode fasiliteter er ca 20m unna. Dette herre 321-flyet på returen. Er det noe greier ala det rælet Norwegian drev med i fjor da de hadde Go2Sky inne på LN-NII? Er man ikke pliktig til å gi beskjed om slikt? Såvidt jeg husker stod det operated by Go2Sky hvis LN-NII skulle ha ruten ved bestilling for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Takker for en herlig rapport, fra et selskap vi har hørt lite fra i TRene her.
Du skriver godt og jeg lever meg godt inn i panikken din. :-D Dustespørsmål; Er det virkelig slik at ingen av de "gode gamle" selskapene flyr til KEF på et folkelig tidspunkt fra AMS? (Forstår at du har gjort grundig reaserch) Eller er det bare det at det var de tidene WOW(!!) kunne hoste opp som passet best?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]() Quote:
Takk sjæl ![]() Jeg er ikke helt sikker på om det var som Go2Sky, kan hende? Vet ikke om det er andre regler på Island. Fikk ingen beskjed og alt ble solgt som WOW-air. Men de kunne ikke lure meg når jeg var ombord ![]() Quote:
![]() EDIT: Og fra Hamburg flyr kun Icelandair, fra Düsseldorf kun Icelandair og Eurowings ca 2 gang i uka. Lufthansa flyr bare fra Frankfurt, og muliggens München. Jeg var ikke klar over det, men Germania flyr ca 1 gang i uka fra Bremen til Reykjavik, selv om det ville vært uaktuelt for meg å fly den siden den gikk på Tirsdag (midt i oppholdet mitt) så var jeg overrasket av det. Ikke at jeg egentlig tror Germania er noe annet kaliber enn WOW air... Men imponerende å fly Bremen-Reykjavik. Spurte vedkommende som brukte flyruta hva hun syntes, dyrt sa hun.
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 05-09-2017 at 10:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra WOW til WAB (We Are Back) ..... | LN-MOW | Flyforum | 16 | 09-01-2020 13:34 |
WOW air ønsker å fly til Asia og Amerika | Trdfly | Flyforum | 3 | 16-10-2014 19:03 |
Amulanse fly styrtet på Island 5aug13 | krølle | Småprat | 0 | 07-01-2014 22:31 |
Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010 | Twin Otter | Flyforum | 949 | 28-04-2011 20:10 |
CO starter å fly til Hilo, Big Island | SQ 777 | Flyforum | 9 | 06-01-2011 08:15 |