Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-08-2017, 09:25   #1
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,122
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Hvordan er regnestykke her ? Visst maskinen ender som delelager etter 10 år må vel utleier tape penger ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 09:56   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Hvordan er regnestykke her ? Visst maskinen ender som delelager etter 10 år må vel utleier tape penger ?
Ikke nødvendigvis. Og dette er noe man relativt lett kan finne ut av, spesielt de som er finansiert gjennom sale&lease back, som de fleste A380 maskinene er.

Deres 3. A380, solgte Singapore Airlines til leasingselskapet Dr.Peters for $198,6 millioner, og inngikk en 10åring leasingavtale på $1,7 millioner i måneden. Trolig kunne også Singapore Airlines bokføre en liten gevinst her, da listeprisen på en A380 er (var da) $300 millioner, men etter rabatter var nok kjøpsprisen trolig godt under $200 millioner, om ikke nærmere $150 millioner. Men nok om det.

$1,7 millioner i 120 måneder, blir $204 millioner til Dr.Peters. Itillegg kommer jo vedlikehold, etc, men la oss anta at det er mer ett "null sum spill" og holder det utenom.

Nå har jo Dr.Peters hatt sine kostnader, da stort sett er deres finansieringskostnader. Men de siste årenes rentenivå, spesielt i Tyskland hvor disse er fra, som "sliter" med 0-renter så er ikke dette nødvendigvis veldig høyt. Så for at disse da skal tjene penger, må da skrapverdien av flyet være høyere enn finansieringskostnaden. Og det er jo mulig å selge motordeler, avionikk, og andre verdifulle gjenstander for ganske mange millioner her.


Nå vet jeg ikke hva regnestykket til slutt blir, da jeg ikke har svaret på de to siste spørsmålene, men det er i hvertfall ikke helt urealistisk med at de kan ende i pluss


https://leehamnews.com/2008/05/02/a380-lease-rates/
Quote:
Commercial Aviation Online (CAO), the subscription-based news service owned by the company that owns Flight International, Airline Business and other publications, reports that Singapore Airlines completed financing of its third Airbus A380 with a lease structure in Europe. The purchase price by the lessors is reported to be $198.6 million with a lease rate of $1.7 million a month, for what’s know as a lease-rate factor of 0.85%.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-08-2017, 10:14   #3
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,122
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke nødvendigvis. Og dette er noe man relativt lett kan finne ut av, spesielt de som er finansiert gjennom sale&lease back, som de fleste A380 maskinene er.

Deres 3. A380, solgte Singapore Airlines til leasingselskapet Dr.Peters for $198,6 millioner, og inngikk en 10åring leasingavtale på $1,7 millioner i måneden. Trolig kunne også Singapore Airlines bokføre en liten gevinst her, da listeprisen på en A380 er (var da) $300 millioner, men etter rabatter var nok kjøpsprisen trolig godt under $200 millioner, om ikke nærmere $150 millioner. Men nok om det.

$1,7 millioner i 120 måneder, blir $204 millioner til Dr.Peters. Itillegg kommer jo vedlikehold, etc, men la oss anta at det er mer ett "null sum spill" og holder det utenom.

Nå har jo Dr.Peters hatt sine kostnader, da stort sett er deres finansieringskostnader. Men de siste årenes rentenivå, spesielt i Tyskland hvor disse er fra, som "sliter" med 0-renter så er ikke dette nødvendigvis veldig høyt. Så for at disse da skal tjene penger, må da skrapverdien av flyet være høyere enn finansieringskostnaden. Og det er jo mulig å selge motordeler, avionikk, og andre verdifulle gjenstander for ganske mange millioner her.


Nå vet jeg ikke hva regnestykket til slutt blir, da jeg ikke har svaret på de to siste spørsmålene, men det er i hvertfall ikke helt urealistisk med at de kan ende i pluss


https://leehamnews.com/2008/05/02/a380-lease-rates/
Takk for et meget godt svar Someone
toftos is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting LN-AFG Flyforum 72 21-04-2025 07:55
Boeing 787 - status og driftssetting Discus Flyforum 782 26-11-2024 20:04
British Airways A380-ruter og status petter380 Flyforum 157 13-07-2023 07:45
Qantas Airbus A380 - status kristian Flyforum 28 02-10-2019 04:16
Air France A380 - status mach.86 Flyforum 33 10-02-2019 19:34


All times are GMT +2. The time now is 22:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.