![]() |
|
![]() |
#1021 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1022 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#1023 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Her er avviksrapporten fra LT
Avvik i rapporten fra Luftfartstilsynet Mangel på dokumentasjon for utført trening i frakt av farlig gods (DG Awareness). Endringer i rutiner for kabinpersonell uten søknad eller godkjenning om dette (CCN 2017). Manglende rapportering av uteblitt «deicing». Manglende rapporter på rapporteringspliktige hendelser. Manglende rapportering av endringer i ledelsen. Deputy NPFO sa opp sin stilling med virkning fra den 27. april 2017 uten at dette ble varslet. Flyselskapet drev flyvirksomhet fra den 27. april - 20. mai 2017 uten komplett management. Manglende godkjenning av nye fasiliteter/lokaler. Manglende Modul 3-treningsprogram for kapteiner da selskapet startet med flygninger. Manglende trening i landinger med bratt nedstigning (STA) og på kortbaneflyplasser (SLO). Både styrmenn og kapteiner skal ha denne treningen. Alle endringer i trenings og sjekkprogrammer, inkludert pensum skal godkjennes av Luftfartstilsynet. Mangelfull utfylling av Right Hand Seat training. Ifølge Swiss aviation training er dette at flykapteinen skal kunne manøvrere flyet både fra kapteinsetet og styrmannsetet. Sammensetning av flight crew: Selskapet har operert med to piloter over 60 år på samme flygning, noe som ikke er tillatt. Mangelfull trening på avbrutt takeoff fra styrmannsetet. Instruktør for kabinansatte ikke akseptert av Luftfartstilsynet og instruktør for trening og eksaminering er samme person. Manglende dokumentasjon på trening (Crew Resource Management), samt manglende testresultat. Manglende registrering av gjennomført trening for kabinpersonell. Manglende kursdokumentasjon for instruktørkurs og endelig kursbevis og eventuelle testresultat. Manglende prosessbeskrivelse om hvordan selskapet ivaretar «Fatigue Hazard identification & Risk Assessment», som handler om hviletid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1024 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Jøss
![]() Her var det litt av hvert å ta tak i. Noen findings er ikke uvanlig, men så mange og av en slik art, må være heller sjeldent i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1025 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,637
|
![]()
Dærscken! Det var jo ikke bare flisespikkeri heller, men en del alvorlige mangler. Hvor mye må til før driftstillatelsen henger i en tynn tråd?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1026 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]()
At så alvorlige mangler ikke får følger er utrolig svakt av Luftfartstilsynet. Det lønner seg å drive useriøst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1027 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
Utrolig at dette ikke er nok. Må vel et ulykke til, eller konkurs, før dette sirkuset stopper opp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1028 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Dæng, det er ikke barebare å drive flyselskap, heldigvis.
Altså, jeg går ut fra at for de litt større selskapene, så er dette greit nok, selv om de sikkert også får påpakk med ujevne mellomrom. Men vi andre får heller holde oss til å være skrivebordspiloter! Finnes det lignende rapporter for noen av de andre store norske, hadde vært kjekt å kunne sammenligne!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#1029 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
Hørte også noen rykter om at kaptein(er) som hadde mistet lisensen/strøket på tester her i Norge busses til Spania for ny utsjekk og kommer tilbake og flyr. Nå skal man ta rykter med en klype salt, men det er kanskje noe i det?
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#1030 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]() Quote:
Så kan man jo tenke om den typen menneske er den som burde sitte og være kusk i et propellfly i orkan midtvinters i en fjord i Norge.
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 21-08-2017 at 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1031 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Synes vi skal holde oss for god til å drive noe betting på dette. Skjønner hvilken vei selskapet er på vei, men får ha sympati med de som mister jobben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1032 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jeg er litt enig. Samtidig slenges det meninger om denne arbeidsgiveren og dennes arbeidsplasser i hytt og pine her inne. At det å henge på en hundrelapp eller to skulle være usympatisk eller urimelig, flyr under min radar.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#1033 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 854
|
![]()
De søker jo fremdeles etter piloter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1034 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
Man får sjansen til å utforske nordlynet (!). Kan være en idé for VF å få en som kan stave til å skrive jobbannonsene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1035 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1036 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Dansk Rigsrevision: SAS foretog over 10.000 ureglementerede flyvninger på fire år
..for de som måtte mene at dette ikke har skjedd før... ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1037 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
|
![]()
Dette skjer daglig over hele verden. Det er derfor vi har Tilsyn. Ikke bare for å 'ta', men for å hjelpe og veilede gjennom regeljungelen.
Sjekk for eksempel kvartalsrapporten til FAA. https://www.faa.gov/about/office_org...orts/quarters/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#1038 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Skjer stadig og som regel slurv eller feil.
Hvis noe blir gjemt, eller forfalsket med hensikt, da kommer øksa frem og det blir alvorlig. Mange eksempler på slikt også, kanskje for mange til å begynne å ramse opp, men eksempel var når Eastern Airlines var ute i hardt vær for mange år siden med Frank Lorenzo ved spakene, da forfalsket dem vedlikeholds loggene og ble tatt med buksa på knærne og FAA var ikke nådig.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#1039 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,911
|
![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1040 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA | Twin Otter | Flyforum | 9 | 27-02-2018 12:09 |
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 | NorFlight | Flyforum | 32 | 23-09-2017 19:32 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |