![]() |
|
![]() |
#21 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Morgen fra oss I vest hvor luft kvaliteten er need paa "Unhealthy" 157 AQI - saa vi pakker XC70 og setter kurs for kysten - Cannon Beach I dag foer vi drar inn til svigermor I Portland I kveld. Drar nok ut til kysten igjen I morgen.....
Merkelig atmosfaere paa vaar lille oey - nesten ingen er ute, selv need I byen er det omtrent folketomt, normalt ser vi flotte snekledte fjell I vest, naa ser vi knappest land paa andre siden.....det svri I oeyne og hals og med en Astmatiker er det bare aa komme seg vekk....ingen bedring her de neste dagene......
![]() |
#22 |
Upgrade me....
|
![]()
God kveld fra KSU.
Var noen som hadde en småkewl rute til Trondheim ombord. BGO - MOL - KSU - TRD Og WF kommer snart med eget TP produkt. #kanon |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() Quote:
Canardvingene foran er der av samme grunn som på mange jagerfly; stabilitet i lavere hastigheter. De blir felt inn i skroget når farten kommer over en viss grense. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Last edited by Tjab; 04-08-2017 at 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
En annen betydelig forskjell mellom Concorde og Tu-144 var at Tu-144 sin vinge manglet de komplekse kurvene som Concorde hadde. På grunn av dette var Tu-144 istedenfor avhengig av en liten canard-vinge som kunne trekkes inn i skroget ved høyere hastigheter, men som gjorde flyet mer manøvrerbart ved lavere hastigheter. Dette ga Tu-144 en landingshastighet på rundt 170-180 knop, noe som var noe raskere enn Concorde
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144 Sent fra min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
God kveld fra en pub i Oslo - litt øl inntas mens man prokastinerer seg igjennom kvelden på nettet. Ingen store planer annet enn å sitte her litt til, var på bursdagsfest i går og enda en fest venter i morgen så kanskje greit å bare ta seg noen rolige pils. Samtidig funderer jeg på om jeg skal booke en tur til Amsterdam, har ikke vært der før faktisk. SAS salget gav bookingfingeren et ekstra incentiv med godt under tusenlappen t/r. Lurer på om jeg også skal dra til Gdansk i stedet og... Billigere øl i Polen enn i Nederland tror jeg... Hmm... Oh the choices. Evt booke til Hamburg og dra til Bremen...
Interkontinentalt er nok dessverre uaktuelt å benytte seg av denne gang. ![]() Last edited by Hypern; 04-08-2017 at 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Trodde du lå hjemme og var forkjøla..? Nuvel, Polen er billigere og -spør du meg- bedre på ølet. Gdansk har en fin nyoppusset gamleby som er veldig flott, men også et helvetes turishøl. Drar du litt utpå sensommer/høst er vel kanskje det verste over. Kort tur til Malbork og slottet der også, vel verdt en titt hvis man skulle være interessert i denslags.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() Sent fra min SM-G935F via Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Ikke desto mindre fløy de faktisk sin prototype først, men slet mye med teknikken. Produksjonsutgaven er jo også vesentlig forskjellig fra prototypen. Quote:
Så får moderator vurdere om vi bør få en egen TU-144 tråd, her sklir vi fryktelig langt utenfor fredagshilsninger! Men en artig diskusjon om to veldig spesielle fly. For å hanke oss inn litt igjen må vi jo nesten få et livstegn fra robertaas; hvordan var det i Tsjernobyl, hadde de fått på plass "sarkofagen" over reaktoren? Og så du Duga-antennen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Speedbird Concorde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Det var flott å fly Concorde men det hadde vært råere å få TU 144 i boken
![]() Sent fra min SM-T555 via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Da var tur til Gdansk også bestilt - hadde en anledning til å da ut søndag og hjem tirsdag. Nette sum kroner 710. Det må da være innenfor. Sjekket rødnese og var slightly dyrere så med loungetilgang og gullkort var valget lett. Så får man se hvor dyrt det er å legge inn bud på Plus. Ikke noe sterkt behov for det på en så kort tur føler jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Vi var inne på teknisk raffinement Concorde vs TU-144. Jeg har vært en del ganger i cockpit på begge, det som slår en her også er hvor "grovsnekra" Tupoleven er ift. Concorde. Store klumsete knapper og brytere samt håndtak og spaker som ser ut til å være tatt fra et damplokomotiv. (Kanskje var de det også?) Ingen raffinert, slank og elegant fransk design der igården, nei! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Siden vi allerede er langt ute på viddene så får jeg slenge ut et par bilder av den grovsnekra cockpiten også.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og et av Kutznetsov viftene...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Ser man det ja! Kom du inn i cockpit eller var det pleksiglass foran?
Last edited by KnutW; 04-08-2017 at 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Det var pleksiglass ja. Og det var det også på den siden av kabinen hvor setene var beholdt. Men uansett kult å ha vært inne i denne maskinen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Får ta med et par av den anglofranske kusinen også da.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men når det gjelder turisthorder er vel knapt Amsterdam bedre, og hotellprisene er jo altoverskyggende, nesten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God strålende morgen fra Colombo | SQ 777 | Flyforum | 16 | 22-02-2018 20:18 |
Strålende fredag fra Dudva | robertaas | Flyforum | 6 | 14-08-2015 10:45 |
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) | HS-TLD | Reiseforum | 0 | 15-12-2013 16:21 |
Aerosvit starter Kiev - Oslo 5 ganger ukentlig fra 2011 | Herlov | Flyforum | 113 | 27-10-2011 16:35 |
Strålende service av BA | Fnate | Reiseforum | 6 | 15-07-2010 16:32 |