![]() |
|
![]() |
#541 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er inne på claim form. Der det står ticketnr, kan jeg skrive inn alle i famileien sine respektive, eller må jeg lage 1 stk claim pr familiemedlem?
EDIT: Glem det. Alle kommer jo opp når jeg trykker search. ![]() Last edited by HS-TGA; 18-07-2017 at 18:27. |
![]() |
![]() |
#542 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Om bare halvparten av dem som må betale for bagasje på flyplassen fordi 3dje-parts tilbydere slik som bl.a. TripMonster og GotoGate ikke klarer å viderebringe betalingen de har mottatt for tjenesten videre til flyselskapet, faktisk kommer og krever penger tilbake, ja da forstår jeg godt at de trenger en ekstra inntektskilde
![]()
#543 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei kloke hoder, jeg har ett spørsmål til dere
![]() Jeg skal om en liten måned reise over dammen vestover til Trumpland, og jeg har nylig fått vite fra SAS jeg kjøpte billett fra at returen min blir forskjøvet i ett døgn pga. omrokkering av rutene. I meldingen jeg fikk står det at jeg har så så mye for å evt. klage etter det blir endring godkjent og følgende vilkår gjelder: Se eventuelt SAS befordringsvilkår (artikel 9.1.2) på http://www.flysas.com/upload/CoC/CoC...ruary_2013.pdf Artig greie, siden under 9.1.2 står det at " It is possible we may need to change the scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide us with contact information, we will endeavour to notify you of any such changes. If, after you make your reservation, we make a change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2. Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our schedule change according to applicable law and the provisions of Article 15.4 will apply." Og artikkel 15.4 er den om delay og relaterte damage ved IRR. Så spørsmålet mitt er, kommer SAS til å dekke for ekstra kostnader som ruteendring kommer til å påføre meg? Jeg trodde at det ikke var tilfelle, og at heller ikke forsikring skulle hjelpe meg med det. Men så tok jeg kontakt med SAS Chat og der fikk jeg beskjed at selv om de kan ikke formelt garantere det pleier SAS å refundere rimelige utgifter knyttet til overnatting og sånt i en sånn scenario. Hvem som har rett, og hvem som kan lese gjennom disse småskriftene? ![]() |
![]() |
![]() |
#544 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?
|
![]() |
![]() |
#545 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-kfl |
|
![]() |
![]() |
#546 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fikk svar og innvilget kravet av SAS i løpet av en uke!
![]() Sent fra min SM-G935F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
#547 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?
#548 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
#549 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra? Sent from my iPhone using Tapatalk
#550 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Jeg tolker det dithen at dere skulle hatt comp, men det kommer jo også anpå hvorfor dere ble forsinket, da.
![]() |
#551 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.
Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM. Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon? |
![]() |
![]() |
#552 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?
|
![]() |
![]() |
#553 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sendte inn krav til SAS etter forsinkelse og fikk svar 8 timer senere at jeg vil motta 2x400 euro ila 5 dager. Effektive greier.
|
![]() |
![]() |
#555 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
AF 1775 OSL - CDG den 11 juli med planlagt avgang 12:40 fikk actual 13:54 og landet 1 time forsinket i Paris. Jeg hadde to slektninger ombord som dermed ikke nådde forbindelse til Havanna og ble ombooket til dagen etter med hotel og mat på AF sin regning.
De mistet 1 dag av ferien på Cuba og også en forhåndsbetalt natt på hotel. Jeg har sjekket FR24 og ser at AF 1774 CDG - OSL hadde planlagt avgang 09:40, tok av kl 10:25 og landet 12:17 på OSL som var 17 minutter etter rute. Krav til AF om kompensasjon ble sendt inn og nå kom avslaget. Det AF skriver er følgende: "... We certainly understand that delays inconvenience our passengers, so we do all we can to limit them. However, we sometimes face extraordinary circumstances when Air Traffic Control delays a flight's departure or arrival. Having verified our records, I can confirm that such circumstances were the cause of the delay of your flight. ... I regret to inform you, that compensation is not due when our service has been disrupted due to reasons beyond our control. ..." Er dette avslaget opplagt? Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding. Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda? Det var visst ca 30 personer som mistet forbindelsen til Cuba |
![]() |
![]() |
#556 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Mener de fleste land har minst 2 års frist. Norge har 3 år foreldelse om jeg husker rett... Det som kan skape kluss her, er at det er et selskap utenfor EU/EØS, og da kommer forutsetningen om reise FRA EU/EØS inn i bildet. Dersom turen med Delta var fra USA, er reglene slik at man ikke har krav på kompensasjon... Når det er sagt, er det bare og sende inn krav, og flyselskapet som må ta stilling til kravet. Sent from my iPad using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
#557 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye. Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control". Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig. Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.
![]() |
#558 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten. Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon. At kravet om kompensasjon avvises i første instans er vel mest vanlig både når forsinkelsen er kompensasjonsberettiget og når det er mer uklart. Jeg postet en sak i denne tråden den 24.02.2017 der 3 jenter fikk kansellert fly BGO - OSL og ikke kunne gjennomføre turen som planlagt. Der fikk jeg gode råd her. Saken endte i Flyklagenemnda etter at Norwegain hadde avvist kravet. Med en gang Flyklagenemnda begynte å grave i saken og ba om dokumentasjon fra Norwegian, ble erstatningen innvilget promte. Norwegian ville nok unngå at en avgjørelse i nemnda skulle skape presedens for tilsvarende fremtidige tilfeller. |
|
![]() |
![]() |
#559 |
一期一会
|
![]()
at dere gidder, your time must be cheap
|
![]() |
![]() |
#560 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |