![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,119
|
![]()
Da er det bekreftet at Singapore returnerer første maskinen tilbake etter endt leasing periode på 10 år
http://www.wsj.com/articles/singapor...jet-1473838384 |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
|
![]()
I say w00t! Det var snodig, samtidig stilig. SQ liker tross alt å ha en ung flyflåte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Egentlig ikke. Maskinen vil være 10 år da, Singapore Airlines får levert 5 splitter nye A380 fra neste høst og dette er den første maskinen som ble levert, og er dermed noe tyngre og mindre effektiv enn de andre. Og hvis de ikke har behov for å øke flåten men beholde dagens antall så er det naturlig at denne forsvinner ut |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() Quote:
Det er mange faktorer når man lager fraktfly, en ting er det kommersielle. At lasten man har ombord betaler kostnadene f.eks Norsk fisk har dessverre for flyselskapene ganske lave fraktrater, slik at man kan ikke leve på fisken alene f.eks. Så inntekten ved fisk vil aldri kunne forsvare utviklingen av en spesial modell. Selskapene er avhengige av en miks i sin frakt. I tillegg så er det de fysiske utfordringene med fraktfly. Flyet er delt inn i seksjoner. Hver seksjon er er tverrsnitt av hele flyet. For en A380 så vil det si at hver seksjon inneholder en bit av andre etasje, første etasje og buken. I hver seksjon har man en maksvekt man kan laste. Og basert på hvor i flyet seksjonen er (foran, midten, bak) så varierer det betraktelig. Hvis vi ser på første seksjon, gjerne helt fremst i flyet så kan f.eks en B747B ta teoretisk 15-16 tonn. mens f.eks en B777B vil ta ca 12-14tonn. Dette er da den kombinerte vekten av hoveddekket og buken i den seksjonen. Mens i midten ved vingebjelken så har man mer struktur og man kan gjerne doble tallene. Hvis vi da ser på A380 igjen så vil man antagelig måtte forsterke flyet betraktelig for at man skulle kunne laste på begge dekkene samtidig samt buken. Og uten en kjempedør / neseåping så vil man heller ikke kunne ta noen spesielt store laster. Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]() Quote:
http://www.nytimes.com/2007/03/02/bu...6607.html?_r=0 Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
http://m.aviationweek.com/commercial...t-a380s-future (Må registrere deg for å lese artikkelen) Quote:
__________________
Mine bilder på Airliners |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]()
Noen som vet hva som skjer med Qatars 7. A380? Skulle vel vært levert for en god stund siden den nå. Var det noe om en bakkeskade???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Foto XFW-Spotter ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]()
Airbus har i dag donert A380 MSN4 (den fjerde av testmaskinen) til MuseeAirEspace på Le Bourget
https://twitter.com/AirbusGroup/stat...69537916809216 |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
|
![]()
Verdens beste og flottest fly feirer 10 år i drift i dag:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Su...e-618161b.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Jeg var i Sidney i mars 2009 og bodde med flott utsikt tl flyplassen og kunne daglig nyte utgavene levert til de tre første mottakerne, Singapore, Qantas og Emirates. Ofte tilstede samtidig. Fin snacks til formiddags GTen ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
|
![]() Quote:
Flotteste??? A380 er imponerende på mange måter, men "flott" er vel ikke det adjektivet som slår meg som det mest passende... Tjukk, feit, klumpete, uelegant derimot ![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]() Quote:
Den ser jo stutt-tjukk ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Gratulerer med jubileet til A380 og Airbus. Mektig og imponerende men langt i fra flott.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Newcomer
Join Date: Mar 2016
Posts: 4
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]()
"Liten" oppgradering for A380 i Paris med ny split Winglet, se lenken nedenfor for bilder.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Men er det tilstrekkelig innovasjon for å holde produksjonen i live?
http://www.airbus.com/newsroom/press...-a380plus.html ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
A380 plus skal barnet hete..
Skrytefilm, festlig med 11 I bredda i kvegklasse.. Ser også ut som at sidehyllene i 2. etg. er fjernet.. https://youtu.be/Fmf8YBigM1Y Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 18-06-2017 at 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
Tja gjenstår å se, men de trenger jo heller ikke den store produksjonen for å holde det gående, frem til de når et punkt hvor flyet enten må stoppes produseres eller fornyes. Da primært motorer, men trolig også vingemodifikasjoner og kanskje en forlengelse. Det er trolig ingen aktuelle motorer klare før rundt 2025, så gjelder i så fall holde programmet i tomgang frem til da Akkurat nå er vi på vei inn i en nedgang for widebodies, spesielt de største som også Boeing merker godt for 777/777X programmene, men på et tidspunkt vil dette trolig snu. Spesielt siden om 10 år vil trolig veksten ha gjort at flere flyplasser da er "fulle" og man da må ha større fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
Kulere å se på, men blir nok et trangt mareritt å være inni.
Kommer aldri til å glemme min første A380 tur med Singapore Airlines i økonomi fra London til Singapore. 19'' seter i 2-4-2 konfigurasjon i andre etasje, bra AVOD og utrolig service. Beste økonomituren jeg har hatt. men forstår ikke hvordan flyselskap kan mene at de kan beholde samme setebredde selv om de setter inn ett til sete. Armlenene må jo være tynne som strå. Snart sitter vi vel på benker og antall "seter" vil variere med hvor mange de klarer å presse inn på en rad.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting | LN-AFG | Flyforum | 71 | 27-03-2025 10:52 |
Boeing 787 - status og driftssetting | Discus | Flyforum | 782 | 26-11-2024 20:04 |
British Airways A380-ruter og status | petter380 | Flyforum | 157 | 13-07-2023 07:45 |
Qantas Airbus A380 - status | kristian | Flyforum | 28 | 02-10-2019 04:16 |
Air France A380 - status | mach.86 | Flyforum | 33 | 10-02-2019 19:34 |