Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2016, 18:04   #81
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,119
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Da er det bekreftet at Singapore returnerer første maskinen tilbake etter endt leasing periode på 10 år

http://www.wsj.com/articles/singapor...jet-1473838384
toftos is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 18:28   #82
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

I say w00t! Det var snodig, samtidig stilig. SQ liker tross alt å ha en ung flyflåte.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 19:08   #83
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
I say w00t! Det var snodig, samtidig stilig. SQ liker tross alt å ha en ung flyflåte.


Egentlig ikke. Maskinen vil være 10 år da, Singapore Airlines får levert 5 splitter nye A380 fra neste høst og dette er den første maskinen som ble levert, og er dermed noe tyngre og mindre effektiv enn de andre. Og hvis de ikke har behov for å øke flåten men beholde dagens antall så er det naturlig at denne forsvinner ut
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 19:41   #84
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by eriwe737 View Post
Jeg bare spør nå pga i mangel på kunnskap. Frakt utgaven av A380 ser ikke ut til å komme men hva med å lage en A380 combi? Med passasjerer i toppetasjen og fremste del av nedre passasjeretasje og med cargo i resten? Tenker da spesielt på Emirates sine muligheter til å ta med mye fisk på ut av Norge på Oslo ruta. Leste nylig at bare 25% av all flyvende fisk ut av Norge drar direkte fra en Norsk flyplass å at de resterende blir kjørt med lastebil til foreksempel Amsterdam, København og Frankfurt før den flyr ut.
Vil nok dessverre ikke komme en fraktversjon av 380. Heller ei en kombiversjon er jeg redd for.

Det er mange faktorer når man lager fraktfly, en ting er det kommersielle. At lasten man har ombord betaler kostnadene f.eks
Norsk fisk har dessverre for flyselskapene ganske lave fraktrater, slik at man kan ikke leve på fisken alene f.eks. Så inntekten ved fisk vil aldri kunne forsvare utviklingen av en spesial modell. Selskapene er avhengige av en miks i sin frakt.

I tillegg så er det de fysiske utfordringene med fraktfly. Flyet er delt inn i seksjoner. Hver seksjon er er tverrsnitt av hele flyet. For en A380 så vil det si at hver seksjon inneholder en bit av andre etasje, første etasje og buken. I hver seksjon har man en maksvekt man kan laste. Og basert på hvor i flyet seksjonen er (foran, midten, bak) så varierer det betraktelig.

Hvis vi ser på første seksjon, gjerne helt fremst i flyet så kan f.eks en B747B ta teoretisk 15-16 tonn. mens f.eks en B777B vil ta ca 12-14tonn.
Dette er da den kombinerte vekten av hoveddekket og buken i den seksjonen.

Mens i midten ved vingebjelken så har man mer struktur og man kan gjerne doble tallene.

Hvis vi da ser på A380 igjen så vil man antagelig måtte forsterke flyet betraktelig for at man skulle kunne laste på begge dekkene samtidig samt buken. Og uten en kjempedør / neseåping så vil man heller ikke kunne ta noen spesielt store laster.
Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2016, 20:15   #85
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked.

S
Både UPS og Fedex hadde bestilt A380, men da Fedex kansellerte sin ordre, ga Airbus mer eller mindre opp å ferdigutvikle frakteren, noe som førte til at også UPS kansellerte.

http://www.nytimes.com/2007/03/02/bu...6607.html?_r=0

Quote:
United Parcel Service, the last remaining customer for the cargo version of the Airbus's A380 superjumbo jet, said Friday that it was walking away from its $2.8 billion order, citing concerns the troubled planemaker would not be able to meet a revised delivery schedule agreed last week.

The cancellation by UPS, four months after its rival FedEx also abandoned an order for 10 of the planes, leaves Airbus without a customer for the A380 freighter.

The move follows a confirmation by Airbus late Monday that it had halted work on the A380 freighter in order to divert engineering resources to the passenger version of the plane, now two years behind schedule.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2016, 12:03   #86
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Egentlig ikke. Maskinen vil være 10 år da, Singapore Airlines får levert 5 splitter nye A380 fra neste høst og dette er den første maskinen som ble levert, og er dermed noe tyngre og mindre effektiv enn de andre. Og hvis de ikke har behov for å øke flåten men beholde dagens antall så er det naturlig at denne forsvinner ut
Angående SIA og retur av den eldste A380'en...

http://m.aviationweek.com/commercial...t-a380s-future (Må registrere deg for å lese artikkelen)

Quote:
The first few SIA A380s are of an early-build standard with some flaws and extra weight; they are not as good as aircraft that came off the production line later. One might therefore argue that it is a wise decision to replace them with more mature and lighter aircraft. So why all the excitement?
Samt flere utdypende argumenter/teorier for hvoirfor SIA vil returne den eldste maskinen...
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2016, 13:21   #87
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Noen som vet hva som skjer med Qatars 7. A380? Skulle vel vært levert for en god stund siden den nå. Var det noe om en bakkeskade???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2016, 13:26   #88
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Noen som vet hva som skjer med Qatars 7. A380? Skulle vel vært levert for en god stund siden den nå. Var det noe om en bakkeskade???
Den ble "ferdig" i Hamburg for noen uker siden, og blir vel ikke så lenge til levering. Dette er en maskin Qatar valgte og utsette og stod lagret delvis ferdig i TLS en stund før den i sommer ble sendt til XFW for kabininstallasjon. Ellers så er jo levering og godkjenning av Qatar sine maskiner en historie i seg selv....

Foto XFW-Spotter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 13:19   #89
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Airbus har i dag donert A380 MSN4 (den fjerde av testmaskinen) til MuseeAirEspace på Le Bourget

https://twitter.com/AirbusGroup/stat...69537916809216
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 12:18   #90
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,988
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Verdens beste og flottest fly feirer 10 år i drift i dag:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Su...e-618161b.html
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 12:36   #91
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Verdens beste og flottest fly feirer 10 år i drift i dag:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Su...e-618161b.html
Tøft!
Jeg var i Sidney i mars 2009 og bodde med flott utsikt tl flyplassen og kunne daglig nyte utgavene levert til de tre første mottakerne, Singapore, Qantas og Emirates. Ofte tilstede samtidig. Fin snacks til formiddags GTen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 12:45   #92
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,536
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Verdens beste og flottest fly feirer 10 år i drift i dag:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Su...e-618161b.html


Flotteste??? A380 er imponerende på mange måter, men "flott" er vel ikke det adjektivet som slår meg som det mest passende... Tjukk, feit, klumpete, uelegant derimot


Sent from my iPhone using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 13:33   #93
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Flotteste??? A380 er imponerende på mange måter, men "flott" er vel ikke det adjektivet som slår meg som det mest passende... Tjukk, feit, klumpete, uelegant derimot


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som en annen forumist komenterte et bilde av en umalt A380: Ser ut som en 318 med forstoppelse som har spist for mye ertesuppe.

Den ser jo stutt-tjukk ut.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2017, 16:08   #94
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Airbus Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Gratulerer med jubileet til A380 og Airbus. Mektig og imponerende men langt i fra flott.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is online now   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 19:27   #95
Stuttfeiten
Newcomer
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 4
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
...

Den ser jo stutt-tjukk ut.
Host, host...

A380 er ikkje tjukk, berre velbygd!
Stuttfeiten is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 08:21   #96
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
Airbus Airbus A380 med ny Winglet

"Liten" oppgradering for A380 i Paris med ny split Winglet, se lenken nedenfor for bilder.

Quote:
Airbus A380 upgrade waits in the wings at Paris Airshow
Kilde: Reuters
http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN1980R5
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 17:14   #97
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Men er det tilstrekkelig innovasjon for å holde produksjonen i live?

http://www.airbus.com/newsroom/press...-a380plus.html



Edvard is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 17:52   #98
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

A380 plus skal barnet hete..

Skrytefilm, festlig med 11 I bredda i kvegklasse..

Ser også ut som at sidehyllene i 2. etg. er fjernet..

https://youtu.be/Fmf8YBigM1Y

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 18-06-2017 at 17:57.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 18:14   #99
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Men er det tilstrekkelig innovasjon for å holde produksjonen i live?


Tja gjenstår å se, men de trenger jo heller ikke den store produksjonen for å holde det gående, frem til de når et punkt hvor flyet enten må stoppes produseres eller fornyes. Da primært motorer, men trolig også vingemodifikasjoner og kanskje en forlengelse. Det er trolig ingen aktuelle motorer klare før rundt 2025, så gjelder i så fall holde programmet i tomgang frem til da

Akkurat nå er vi på vei inn i en nedgang for widebodies, spesielt de største som også Boeing merker godt for 777/777X programmene, men på et tidspunkt vil dette trolig snu. Spesielt siden om 10 år vil trolig veksten ha gjort at flere flyplasser da er "fulle" og man da må ha større fly
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 18:23   #100
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Kulere å se på, men blir nok et trangt mareritt å være inni.

Kommer aldri til å glemme min første A380 tur med Singapore Airlines i økonomi fra London til Singapore. 19'' seter i 2-4-2 konfigurasjon i andre etasje, bra AVOD og utrolig service. Beste økonomituren jeg har hatt.

men forstår ikke hvordan flyselskap kan mene at de kan beholde samme setebredde selv om de setter inn ett til sete. Armlenene må jo være tynne som strå.
Snart sitter vi vel på benker og antall "seter" vil variere med hvor mange de klarer å presse inn på en rad.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Comac ARJ-21 aka 909 - status og driftssetting LN-AFG Flyforum 71 27-03-2025 10:52
Boeing 787 - status og driftssetting Discus Flyforum 782 26-11-2024 20:04
British Airways A380-ruter og status petter380 Flyforum 157 13-07-2023 07:45
Qantas Airbus A380 - status kristian Flyforum 28 02-10-2019 04:16
Air France A380 - status mach.86 Flyforum 33 10-02-2019 19:34


All times are GMT +2. The time now is 05:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.