Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2017, 15:24   #21
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Kan ikkje dei begynne med ATR då? Evt. WF? Det siste er kanskje ikkje så greitt lenger sidan dei ikkje er same selskap lenger. Det var vel mykje F50 på desse flyplassane før, også frå Oslo? Mulig det blir behov for for mange fly om ein går ned ein storleik.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 17:13   #22
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,324
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Folka hjemme i KSU er så selvdestruktive at jeg ikke har ord. Så mye unyansert vissvass om flytypen, og sinnsvake problemstillinger. Blir oppgitt.

Tilbudet har knapt vært bedre med tanke på antall avganger og muligheter. Spesielt etter at SAS (tilsynelatende) også gjorde om bookingen sin slik at man enklere kan bruke Sola og Flesland som transitplass for reiser videre ut i Europa enklere.

F(€& at folk alltid må klage ting ihjel
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 18:09   #23
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Kan ikkje dei begynne med ATR då? Evt. WF? Det siste er kanskje ikkje så greitt lenger sidan dei ikkje er same selskap lenger. Det var vel mykje F50 på desse flyplassane før, også frå Oslo? Mulig det blir behov for for mange fly om ein går ned ein storleik.
De få tilfellene har vært snakk om å lande på bane med ILS innflyving med 10+ knop tailwind. Det ville ikke vært noe særlig lettere som det blir påstått med en B738 - og enda værre ville det vært med en ATR. Det er heller ikke normalt at skydekket er så lavt at man ikke kommer ned på RNAV eller VOR, og må fly opposite ILS for å komme seg ned. Leserbrevet som siteres til er helt klart basert på synsing, og skrevet av noen uten kunnskap til de faktiske forholdene i de par situasjonene som har vært med diversions.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 20:56   #24
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,723
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Tilbudet har knapt vært bedre med tanke på antall avganger og muligheter. Spesielt etter at SAS (tilsynelatende) også gjorde om bookingen sin slik at man enklere kan bruke Sola og Flesland som transitplass for reiser videre ut i Europa enklere.
Hvordan fungerer det i praksis, feed med WF til SVG/BGO og så videre ut i verden? Artig hvis WF og SK styrker samarbeidet, virker som det har gått mest motsatt vei de siste årene siden salget ut av bolaget.
view is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 21:22   #25
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, og nei. En ting er lufthavnen, men også marginene til flytypen de bruker
Nja, nå vet jeg ikke hvor mye i denne saken du har fått med deg, men å si at det er flyselskapets feil fordi de ikke kan lande med stor tailwind da ILS kun tilbys til en rullebane syntes jeg er feil. Så lenge det ikke tilbys innflyvninger til begge rullebaner med "relativt" lavt minima (les: vesentlig lavere enn 600 fot), er lufthavnen det minste delskyldig i den grad noen faktisk skal være skyldig. I disse dager finnes det mange mulighet til å få innflyvninger med lavt minimia, måtte det så være ILS eller RNP AR.

I ingen av situasjonene det har vært snakk om ville en CRJ9 opplevd utfordringer med å lande mot vindretningen og ikke med som i de situasjonene var eneste alternativ.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 22:50   #26
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,324
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by view View Post
Hvordan fungerer det i praksis, feed med WF til SVG/BGO og så videre ut i verden? Artig hvis WF og SK styrker samarbeidet, virker som det har gått mest motsatt vei de siste årene siden salget ut av bolaget.
Ja, fungerer som du sier. WF fungerer som feed. Konkurransedyktige priser også.

Jeg foreslo det faktisk i ett nettmøte med Eivind Roald for en god stund siden.
At det var rart at de ikke utnyttet kapasiteten de hadde ut fra BGO og SVG.

Han svarte at det var noe de faktisk ikke hadde vært oppmerksom på, og at han ville ta det med videre inn i organisasjonen.

Og nå virker det jo bra.

Familieturen til Legoland går KSU-BGO-CPH-BLL-CPH-BGO-KSU
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2017, 22:58   #27
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så er det jo alltid en subjektiv vurdering hva som gir et best mulig tilbud. Høyere frekvens, med mindre fly, men med litt dårligere regularitet. Eller lavere frekvens med større fly.
Høy frekvens med store fly er vel det en del gjerne vil ha...

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Kan ikkje dei begynne med ATR då? Evt. WF?
...og propellfly er helt sikkert ikke bra nok. Må være jet for at det skal telle.

Damned if you do, damned if you don't
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 00:11   #28
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,639
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Tror jeg hadde tatt en ekstra runde med korrektur før jeg sendte brev til Gustafson. Ni skrivefeil er i meste laget...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 00:24   #29
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,639
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Nja, nå vet jeg ikke hvor mye i denne saken du har fått med deg, men å si at det er flyselskapets feil fordi de ikke kan lande med stor tailwind da ILS kun tilbys til en rullebane syntes jeg er feil. Så lenge det ikke tilbys innflyvninger til begge rullebaner med "relativt" lavt minima (les: vesentlig lavere enn 600 fot), er lufthavnen det minste delskyldig i den grad noen faktisk skal være skyldig. I disse dager finnes det mange mulighet til å få innflyvninger med lavt minimia, måtte det så være ILS eller RNP AR.
Hvordan er terrenget i øst? Er det teknisk mulig og økonomisk lønnsomt å installere ILS til RWY 25?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 00:47   #30
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,324
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Tror jeg hadde tatt en ekstra runde med korrektur før jeg sendte brev til Gustafson. Ni skrivefeil er i meste laget...
Er det Lektor Tørrdal i forkledning? Sylfest Lomheim fra språkrådet? Eller har vi her med å gjøre selveste Knud Knudsen? =)
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 01:11   #31
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Kan ikke CRJ900/Cityjet fly LPV prosedyrer? Ser Ålesund har slike til begge ender med tilnærmet likt minimum som ILS på 24. Og hvis ikke er det noe som kommer på CRJ eller operatør?

https://ais.avinor.no/no/AIP/View/12...NAL_5-3_en.pdf

https://ais.avinor.no/no/AIP/View/12...NAL_5-7_en.pdf
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 09:54   #32
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Kan ikke CRJ900/Cityjet fly LPV prosedyrer? Ser Ålesund har slike til begge ender med tilnærmet likt minimum som ILS på 24. Og hvis ikke er det noe som kommer på CRJ eller operatør?

https://ais.avinor.no/no/AIP/View/12...NAL_5-3_en.pdf

https://ais.avinor.no/no/AIP/View/12...NAL_5-7_en.pdf
Jeg liker ikke utviklingen at CityJet tar mer og mer produksjon av SAS, men i akkurat denne saken så mener jeg de får ufortjent kritikk. Jeg vet ikke hva CityJet gjør, men SAS flyr ikke på RNAV LPV minima. RNAV GNSS LNAV minima CAT C på RWY25 er 2700m sikt og 860ft. Faktisk er VOR-minima lavere med 1700m og 630ft.

La det være klinkene klart, SAS B737 hadde heller ikke kommet ned dersom det blåste opp mot 20-30kts fra vest og skybase på 2-300ft. Ei heller om det bare blåste 16kts fra vest med skybase på 2-300ft (slik som denne "patrioten" skrev til Gustavsson). Det ville vært over tailwind-limit på RWY07 og under minima på RWY25.

Nå er CRJ en CAT D maskin, mens B737 er CAT C. CAT D har litt høyere minima, men ikke mer enn 20-40ft og 100m sikt. I de tilfellene som blir diskutert her, så hadde ikke det gjort noen forskjell fra eller til.

At diskusjonen har kommet til at CRJen burde buste minima, bryte loven og risikere liv og helse for å komme ned, er litt underlig. Det finnes nok av ulykker som har skjedd på den måten.

Når det kommer til at CRJen ikke kan ta med masse ski og sykler etc, er en helt annen diskusjon.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 10:20   #33
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,639
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Er det Lektor Tørrdal i forkledning? Sylfest Lomheim fra språkrådet? Eller har vi her med å gjøre selveste Knud Knudsen? =)
Ja, igrunnen. En ting er sleivspark fra hofta i hui og hast her på forumet, og jeg er vel ikke noe bedre selv, men når mannen (Aage Sivertsen) skryter på seg 14 bokutgivelser og jobb som norsklærer er dette altfor slurvete.

Nå skal det vel sies at Hr. Sivertsen ikke ser ut til å ta nevneverdige hensyn til METAR og faktaopplysninger, men uansett vil et slurvete brev ikke på langt nær ha samme gjennomslagskraft som et velskrevet, selv om innholdet er relevant.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 11:38   #34
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,324
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ja, igrunnen. En ting er sleivspark fra hofta i hui og hast her på forumet, og jeg er vel ikke noe bedre selv, men når mannen (Aage Sivertsen) skryter på seg 14 bokutgivelser og jobb som norsklærer er dette altfor slurvete.

Nå skal det vel sies at Hr. Sivertsen ikke ser ut til å ta nevneverdige hensyn til METAR og faktaopplysninger, men uansett vil et slurvete brev ikke på langt nær ha samme gjennomslagskraft som et velskrevet, selv om innholdet er relevant.
Jeg har selv svart belte i forum-sleivspark

Jeg er forøvrig helt enig i det du skriver. Men det er en sak som skaper "klikk" hjemme dessverre. Å spørre de som faktisk bruker flyplassen ofte, eller spørre mennesker med erfaring fra luftfarten virker å være irrelevant...
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2017, 14:23   #35
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,723
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Ser forøvrig at SK2301 ble kansellert i dag gr teknisk, SK4519 til Molde fikk en ekstra slynge til KSU.
view is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2017, 07:09   #36
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,324
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Nye krigstyper med dertilhørende fornøyelig kommentarfelt

Enjoy: https://www.tk.no/nyheter/kristiansu.../s/5-51-343470
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 10:09   #37
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,723
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Ser det byttes til 737 på Kvernberget i november på en endring i booking. Fast vinterbytte pga vær og vind?
view is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 10:11   #38
Arnar
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Kristiansund
Posts: 6
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Sak i lokalavisen i dag (så ikke med en gang at det var bak betalingsmur):

https://www.tk.no/nyheter/kristiansu.../s/5-51-355156

Kort resymé:

Kvernberget Vekst og Kristiansund og Nordmøre Næringsforum har hatt mange møter med SAS etter at CRJ ble tatt i bruk på ruta OSL-KSU, og SAS har nå satt opp 737 på alle avganger på vinterrutene fra november og ut mars. Sommerperioden 2018 er fremdeles satt opp med CRJ.

Last edited by Arnar; 21-09-2017 at 10:28.
Arnar is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 10:19   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Quote:
Originally Posted by view View Post
Ser det byttes til 737 på Kvernberget i november på en endring i booking. Fast vinterbytte pga vær og vind?
Et par raske tilfeldige søk, og litt rask hoderegning uten kvalitetskontroll, tyder på at ca 75% av flyvningene OSL-KSU i utover i november er med ymse 737 varianter, mens 25% er CRJ-900
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 11:00   #40
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,723
Default Re: SAS sin bruk av CRJ900 på KSU/AES/MOL - (Splitet fra Cityjet skal fly CRJ900 for

Fast 737 ut vinterprogrammet, før CRJ900 kommer tilbake i sommerprogrammet 2018.

Man får vel ingen klarere innrømmelse på at SK satt opp feil materiell her i forhold til vind og vær.

Lurer på hva de gjør i fremtiden etterhvert som -600 parken reduseres.

Last edited by view; 20-11-2017 at 11:53.
view is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1 sail4fun Flyforum 557 21-05-2025 23:48
Hva er teknisk nytt på SAS / Cityjet sine nye CRJ900 ? ENZV Flyteknisk forum 1 01-06-2017 12:31
SAS sælger Cimber og 11 CRJ900 til Cityjet KHANSEN Flyforum 12 21-04-2017 09:00
Nye ruter fra MOL (AES/KSU)? MD11 Flyforum 55 27-04-2010 14:54
En nier ved navn Rolf - liten tripreport fra SAS' CRJ900 Spantax TripReports 8 22-02-2010 10:14


All times are GMT +2. The time now is 21:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.