Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2017, 08:34   #881
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 09:39   #882
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by rednose101 View Post
Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.

Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.

"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.

Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.
Nå hadde jeg håpet litt på FV og ønsket dem det beste. Alltid rom for konkurranse og nye arbeidsplasser. MEN hvis bedriftskulturen er å ta snarveier, og til og med ifm avising, så blir jeg bekymret. Hvis det stemmer som beskrevet at av-ising koster ca 35000kr så er det mye penger for et lite selskap i oppstart, men dette er feil sted å spare! man bør ha kapital og kultur til å fly forsvarlig, hvis ikke så driver man på linje med selskaper i land vi ikke ønsker å definere oss med.

Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 11:06   #883
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..


OG og hans folk gjør aldri feil. Alle andre er idioter.

Kan det være så vanskelig å innrømme at dette var uheldig? Men ser at menigheten ikke lar seg affisere av slikt småplukk.

En skriver sågar på facen til OG at så lenge de flyr med is i magen og snø på flyet, så går det godt
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 11:15   #884
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 11:20   #885
Adrian E
Newcomer
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 25
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ikke noe annet en svært uheldig kommunikasjon at flyvesjef har innrømmet avvik og skal følge opp, samtidig som OG hagler løs mot hele saken på private fora. Skal ikke være lett å være administrasjon når eier oppfører seg som en løs kanon.
Adrian E is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 11:22   #886
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).

Hvorfor bruker han på død og liv sin egen personlige Facebook-konto til disse utbruddene, og ikke FlyVikings konto? Jo, det er fordi han helst kun vil nå ut til menigheten sin med meningene sine. Der vet han han får støtte uansett.

Kommer han med slikt på selskapets konto er det lettere at dette hefter negativt ved selskapet.

Dette viser jo bare at han innerst inne er fullstendig klar over at dette i bunn og grunn ikke er bra.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 12:03   #887
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.

Helt utrolig hva folk får seg til å skrive på siden til OG, og ikke minst hva han får seg til å svare. Har alltid likt folk som tør å risikere egne penger og tid på å starte opp eget, men begynner å lure litt når man leser hva som blir gjort, sagt og skrevet
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 13:37   #888
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nå får Flyprat skylda også ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 14:15   #889
fly4fun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 51
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Selvfølgelig er Flyprat skyldig
Men jeg husker at jeg leste noensteds tidligere at OG fikk noe avvik i WF akkurat pga. dette med deuce.
Kan det ha vært noe sannhet i det? Noe som vet?
fly4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 14:21   #890
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
Ett av de syv bud (har tilpasset teksten pga svært dårlig rettskrivning hos originalforfatter);
"Litt is her eller der gjør ikke noe, men den farligste isen er svartsjuka for den kan ødelegge seg sjøl. Stå på Ola"



@fly4fun, lett relatert. Merk at han her også klarer å ytre negativt om Norwegian, noe som er helt borte fra media etter at hans sønn begynte å jobbe der.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 16:12   #891
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nærbildet i Nordlys viser at vingen er kontaminert rett bak en motor i drift, dog kanskje i feather. Tørr snø forsvinner ved det minste vindpust/turbulens. Jeg ville aldri gått om bord i den maskinen, men sånn er jeg.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 16:23   #892
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 534
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kapteinen på den aktuelle flyvningen har også uttalt seg.
http://luftfart.media/2017/05/24/fly...dende-praksis/
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 18:32   #893
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

For å sitere BSL D 2-1 -Driftsforskrift for ervervsmessig luftfart med fly.

“4.3 Forberedelse til flyging
4.3.1 En flyging må ikke påbegynnes før fartøysjefen har forvisset seg om følgende:
j) flyets propeller, vinger, stabilisatorer og rorflater er fri for rim, sne og is, med mindre fabrikanten av angjeldende flytype har godkjent noe annet.“
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 19:35   #894
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå får Flyprat skylda også ...
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 20:01   #895
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Godt gjettet!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 21:51   #896
rednose101
Newcomer
 
Join Date: May 2017
Posts: 5
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

regelverket:

Quote:
Operator’s procedures should ensure the following:

(1) When aircraft surfaces are contaminated by ice, frost, slush or snow, they are de-iced prior to take-off according to the prevailing conditions. Removal of contaminants may be performed with mechanical tools, fluids (including hot water), infrared heat or forced air, taking account of aircraft type-specific provisions.
Quote:
Any deposit of frost, ice, snow or slush on the external surfaces of an aircraft may drastically affect its flying qualities because of reduced aerodynamic lift, increased drag, modified stability and control characteristics. Furthermore, freezing deposits may cause moving parts, such as elevators, ailerons, flap actuating mechanism etc., to jam and create a potentially hazardous condition.
Sitat Flygesjef:

Quote:
"Vi kjører et såkalt «clean aircraft concept». Det betyr at flyet skal være rent for snø. Men vi har et konsept som vi følger og dersom det er brudd på det konseptet, så tar vi det alvorlig. Det har vi også gjort i denne saken, sier Kristensen."
Sitat Sjefsflyger:

Quote:
"Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet"
Sitat pilot og eier av selskapet:

Quote:
"Tørr snø har NULL effekt på flyets ytelse, hvilket bildet viser, snøen blåser av flyet!"
Hva gjelder egentlig?
rednose101 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 23:04   #897
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Heading i Nordlys (betalingsmur)

"Ola Giæver slår tilbake:"
"Widerøe driftet selv slik gjennom de 33 år jeg var der"
jaas is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 00:30   #898
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
. Ingen har fløyet mer kortbane enn meg
Hallelujah, her har vi en verdensmester ombord.
Litt ekkelt å lese slikt, i denne bransjen bør man være veldig beskjeden for det kan skje noe den neste timen.
Jeg kjenner mange som sikkert har fløyet mere kortbane enn OG. I Alaska jobbet jeg med folk som hadde dette som levebrød i 30-40 år, og der fløy vi mye på mindre fly og kortere baner. Det meste jeg gjorde var 23 flyturer på en dag. Veldig korte baner og veldig mye snø og is, men jeg gjorde det der i bare 3 år, bare amatøren.
Det er vel på en måte riktig at jetfly med tynnere vinger og mere kritisk "air-foil" kan ta mindre is på vingene enn en Dash-8 med lav vekt, men vi vet ikke sikkert, de flyene har ikke blitt testet og godkjent for nettopp "snø som kommer til å blåse av på avgangen"
Siden vi ikke vet det nøyaktig er det best å ikke ta noen sjanser, få det av før man kommer på rullebanen enten det ser uskyldig ut eller ikke.
Det er nok av x faktorer i fly bransjen, man trenger ikke lage flere sånn på sparket.
Hva om denne Dash-8 til Ola tar av med litt nysnø på vinger og hale og kanskje blåste ikke alt av for det var kaldere over natta og noe frøs fast. Så vi tar av og mister en motor som må stenges av nettopp når vi må ta en krapp sving for å unngå terreng? Vi mistet bare 50% av motorkraften, men mistet 90% av total ytelse. Er det litt is på vingene og en krapp sving
så har vi mistet det meste av sikkerhets marginer, kanskje alt. Flyet begynner å riste for steile hastigheten har gått opp svært mye med is på vingen og krapp sving.
Hvor mange pax som sitter baki flyet da og setter opp tommelen for dem sparte et par hundre spenn på flybilletten og Ola sparte 35 000 på de-icing?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 01:04   #899
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Sjokkerende oppførsel av OG og flygesjefen, som åpenbart ikke har lest BSL. Drøye påstander og drøy oppførsel av OG på hans FB-side, men alt er vel som vanlig WFs feil. Var vel deres feil at sjefsflygeren hans strøk på fem skippersjekker hos WF også tenker jeg.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 01:47   #900
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Utrolig hva han lirer av seg på Facebook nå .... Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet på de som fører flyene hans nå. Det må da være kleint ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 16:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.