Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-05-2017, 22:30   #841
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Neivel, tviler ikke på at regnestykket var unøyaktig, men sier du at dem sitter igjen med enda mere tap enn jeg kom frem til?

Jepp, du har overestimert de faktiske inntektene med 150%, er vel det han sier.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 22:35   #842
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg skal ikke begi meg inn på tapsberegninger med et slikt belegg LN-RTP, jeg bare korrigerer inntektssiden din. Avgiftsberegningen som FlyViking legger til grunn når de viser billettkostnader inkl avgifter er korrekt; billettpris til forbruker på kr 499 gir netto selskapet kr 198.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 23:00   #843
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Jepp, du har overestimert de faktiske inntektene med 150%, er vel det han sier.

Aha, jeg trodde han sa jeg tok i for mye, men etter en dag rundt bassenget med Tysk Øl er jeg ikke så kjapp i opptaket.

Quote:
Re: FlyViking - diskusjonstråd
Jeg skal ikke begi meg inn på tapsberegninger med et slikt belegg LN-RTP, jeg bare korrigerer inntektssiden din. Avgiftsberegningen som FlyViking legger til grunn når de viser billettkostnader inkl avgifter er korrekt; billettpris til forbruker på kr 499 gir netto selskapet kr 198.
Ja, netto inntekt sier du, da bare etter skatter og momser, men netto til selskapet etter utgifter til sånt småtteri som bensin, lønninger og motortid, samt
annet tjafs som følger med flyging er da ekskludert i ditt regnestykke, regner jeg med ja.
Skal det være netto på hver flytur må dem vel nesten ta seg betalt som Widerøe skulle man tro, skjønt et ungt selskap har ikke høye lønninger og pensjons utgifter som et gammelt selskap, men med samme flytype og samme is-forhold og samme bensin og ATC utgifter og vedlikehold's utgifter så blir det vel smallhans ja..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 09:15   #844
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Jeg skal ikke begi meg inn på tapsberegninger med et slikt belegg LN-RTP, jeg bare korrigerer inntektssiden din. Avgiftsberegningen som FlyViking legger til grunn når de viser billettkostnader inkl avgifter er korrekt; billettpris til forbruker på kr 499 gir netto selskapet kr 198.
Ser på nettet at laveste pris på enkelte avganger er 799
Kombinasjonen av seter til 499 og 799 vil ikke bedre mye på økonomien.
Dash 8 100 krever en helt annen pris for å kunne operer lønnsomt.
To eller fem fly i lufta vil heller ikke ender på bildet i særlig grad.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 15:26   #845
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Ser på nettet at laveste pris på enkelte avganger er 799
Kombinasjonen av seter til 499 og 799 vil ikke bedre mye på økonomien.
Dash 8 100 krever en helt annen pris for å kunne operer lønnsomt.
To eller fem fly i lufta vil heller ikke ender på bildet i særlig grad.
Annet enn at de da taper enda mer i måneden?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:00   #846
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Rørende å se hvor mange som er bekymret for FlyVikings økonomi.

Forutsetter da at disse ønsker at Norske luftfart skal utvikle seg; med flere jobber både i luften og på bakken, og flere passasjerer.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:13   #847
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Rørende å se hvor mange som er bekymret for FlyVikings økonomi.



Forutsetter da at disse ønsker at Norske luftfart skal utvikle seg; med flere jobber både i luften og på bakken, og flere passasjerer.

Alle ønsker da en blomstrende luftfart i Norge (unntatt Trine og Lan, men det er en annen sak).

Det folk er opptatt av er at dette gjøres på en måte som ikke undergraver mye av det som gjør at norsk luftfart er noe å være stolt av. Det mange har et problem med er at det bl.a. importeres 'polakklønninger' inn i et spesialistyrke, hvor det kreves en stor personlig, økonomisk investering for å komme i posisjon til å bli vurdert for ansettelse. Dette er ikke noe som hører hjemme i norsk arbeidsliv, og derfor synes mange at inntoget til FV er litt utidig.

I tillegg til at hele ASet er et hevnprosjekt da...

Dette handler ikke om å mele sin egen kake eller å være redde for konkurranse, men kun et ønske om at når et slikt inntog kommer på kortbanenettet, så er det tuftet på skandinaviske villkår og verdier som gjør at det vi holder på med er bærekraftig både for firmaet og den enkelte ansatte.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:33   #848
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tullprat .

Det koker vel ned til at du ser på egen lommebok.
(ref poster om forhold som tilsier at du jobber hos Konkurrenten)

Skal Norsk innenriksflyging være unntatt fra konkurranse ? - (til noen få ansattese fordel) -
eller operere som alle andre virksomheter ?

Anførselen om kostbar utdannelse hopper jeg over - du kan bli flyger med bare videregående skole -
med minimal studiegjeld på forhånf.

Og dette med "hevn" er vel noe media koker ihop for å selge oppslag.
Giæver har vel mere enn de fleste info om hva situasjonen er.

De fleste innlegg på dette forumet er farget av egeninteresse - få objektive.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:46   #849
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Tullprat .

Det koker vel ned til at du ser på egen lommebok.
(ref poster om forhold som tilsier at du jobber hos Konkurrenten)

Skal Norsk innenriksflyging være unntatt fra konkurranse ? - (til noen få ansattese fordel) -
eller operere som alle andre virksomheter ?

Anførselen om kostbar utdannelse hopper jeg over - du kan bli flyger med bare videregående skole -
med minimal studiegjeld på forhånf.

Og dette med "hevn" er vel noe media koker ihop for å selge oppslag.
Giæver har vel mere enn de fleste info om hva situasjonen er.

De fleste innlegg på dette forumet er farget av egeninteresse - få objektive.
Jeg elsker aa fly, og helst med mindre fly gjennnom daler, fjorder, innsjoer og aller helst med Stempel Motor og Propell - men gleder meg ogsaa til 747-400 paa torsdag hjem til min kone - og uansett om det er min favoritt DHC-2 Beaver paa flottoerer og eller en 747-8i saa er jeg komplett avhengig av minst en pilot, ofte flere piloter - og alle disse pilotene gir meg glede av aa fly !!! saa hvorfor i allverdens land og rike skal det foerste jeg tenker paa vaere aa at disse pilotene maa ha daarlige arbeidsforhold (og jeg vet litt om hvordan ting kan vaere baade i "gamle dager" - har opplevde Dc-7 mellom Oslo og Koebenhavn - og i dagens verden hvor kun de "regnedrenge skal ha lov til aa ha en inntekt en kan leve av. Min kone opplevde som ung flyvertinne i Alaska at kun de som soerget for aa sette inn loenningssjekken tidlig fikk loenn, de siste 20-30% var det ikke dekning for - det etter uker med 737-200 til Prudhoe Bay.....det er en ganske mye toeffere skole enn noen av de saa allverden kloke "regnedrenge" her paa forumet noen sinne har opplevd.

Saa hvorfor Herr 1944vintage skal ikke piloter kunne ha en loenn og forhold de kan leve av ???? Det har ingen her inne noensinne klart forklare - eller hatt "guts" til aa forklare - ballen er din !!!

Jeg bare elsker aa fly - men uten ordnete forhold stopper ting eller ting detter ned.....

....og min egen lommebok har det dessverre bedre enn mine venner i flyverdenen,de fortjener lik lommebok som min !!!

PS jeg bor i et omraade med alle muligheter til konkuranse, men mange ruter har kun en aktoer, slik er verdenen utenfor Norge....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 23-05-2017 at 20:48.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:59   #850
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,310
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Rørende å se hvor mange som er bekymret for FlyVikings økonomi.

Forutsetter da at disse ønsker at Norske luftfart skal utvikle seg; med flere jobber både i luften og på bakken, og flere passasjerer.
Tja, det må da være lov å synes de her har et veldig håpløst business case? Lavpris med Dash-8-100, er i mine øyne marginalt lurere enn å åpne en bar i Mekka. Her går rett og slett ikke regnestykket opp
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 20:59   #851
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nok litt tullprat :

"Lønn å leve av" - hva er det ?
Er luftfarten unntatt fra samfunnet ellers?

Dine betraktninger fra USWC er noen ganger aktuelle,
de fleste "historisk" utdaterte.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:03   #852
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Tullprat .



Det koker vel ned til at du ser på egen lommebok.

(ref poster om forhold som tilsier at du jobber hos Konkurrenten)



Skal Norsk innenriksflyging være unntatt fra konkurranse ? - (til noen få ansattese fordel) -

eller operere som alle andre virksomheter ?



Anførselen om kostbar utdannelse hopper jeg over - du kan bli flyger med bare videregående skole -

med minimal studiegjeld på forhånf.



Og dette med "hevn" er vel noe media koker ihop for å selge oppslag.

Giæver har vel mere enn de fleste info om hva situasjonen er.



De fleste innlegg på dette forumet er farget av egeninteresse - få objektive.

Leste du det jeg skrev? Konkurranse er bra! De fleste, til og med i WF, er enige om det. Det som er kjipt er at det er import av dårlige arbeidsvilkår fra land med et annet kostnadsnivå som skal stå for den nye moroa på norsk innenriks. SAS og CityJet har etter min mening styrt i overkant lett under radaren i så måte.

Jeg forsøker igjen med å si at dette ikke har noe med å mele egen kake å gjøre, men heller noe med at vi bør kunne klare å opprettholde en norsk standard på det hele, som gagner alle i bransjen.

Jeg vet ikke hvor mange som går gjennom kverna på UiT til en billig penge, men det er FÅ. Ikke dum deg ut ved å bruke disse om eksempel.

Ikke tuftet på hevn? Les litt på OGs Facebook-konto, så blir du nok overrasket over mer enn én post, hvis du leser med noenlunde nøytrale øyne.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:06   #853
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
"Lønn å leve av" - hva er det ?
Er luftfarten unntatt fra samfunnet ellers?
Jeg legger merke til at du er en hyppig bruker av "tullprat". Kan du forklare meg hva du mener med setningen over?
Dessverre får jeg ingen mening ut av den.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:20   #854
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Nok litt tullprat :

"Lønn å leve av" - hva er det ?
Er luftfarten unntatt fra samfunnet ellers?

Dine betraktninger fra USWC er noen ganger aktuelle,
de fleste "historisk" utdaterte.
Dekker din loenn dine maandloge utgifter ? eller maa du som mange i Luftfarten ha jobb #2 ? Om din loenn dekker utgiftene hvorfor skal ikke ansatte i luftfarten faa det samme ?

Om du tar deg litt tid (med noe godt i glasset !!) og leser hva LN-RPT har skrevet paa forumet (han er en av de du kritiserer saa sterkt) saa ser du fort at dette er en som har levd gjennom det meste av luftfarten og brenner for at bransjen skal utvikle seg selv naar han sitter med noe godt i glasset ved brygga i FLL - det er det som er kjernen i forumet - vi brenner for luftfarten, men alle regnedrenge (absolutt alle) gjoer hva de kan for aa fjerne enhver enhver glede


Det er fnatastisk aa fly - ikke ta fra oss den gleden (uten piloter kommer ikke jeg langt - regnedrenge tar kun pengere fra deg men flyr deg ingensteds hen)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:23   #855
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg kjenner ingen flygere i Norge som må ha jobb nr.2 for å overleve.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:26   #856
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Jeg kjenner ingen flygere i Norge som må ha jobb nr.2 for å overleve.
Saa du kjenner ingen i Fly Viking (men du kjenner sikkert mange i "Norske Selskaper" som maa ha jobb # 2 )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:27   #857
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

til jaas, som ikke er "knyttet" til Widerøe, men like fullt poster kun mot FlyViking.
Ansatt i PRbyrå ?

Løn å leve av - hva er det ?" Vil gjerne ha din mening. 300-400-800 tusen, ellenr hva ?

I samfunnet ellers, så går ytelsen fo arbeidsinnsats både opp og ned, etter konkurransevilkårene.
Skal luftfarten være et unntak ?

For å ha det Klart: Kjenner, og har kjent mange erfrane flygere i forskjellige kategorier.
Ønsker selvsagt at de skal ha lønn for innsatsen, men noen føler seg kanskje litt utenfor,
og har problemer med å lande blant oss vanlige mennesker.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:33   #858
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Denne diskusjonen er meningsløs.

Med dagens inntekter klarer de ikke engang å betale fuelen. Langt mindre lønn. Det kan fastslås uansett ståsted.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:36   #859
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Selvsagt meningsløst når noe ikke er enig med "Menigheta"
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 21:47   #860
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Om du tar deg litt tid (med noe godt i glasset !!) og leser hva LN-RPT har skrevet paa forumet (han er en av de du kritiserer saa sterkt) saa ser du fort at dette er en som har levd gjennom det meste av luftfarten og brenner for at bransjen skal utvikle seg selv naar han sitter med noe godt i glasset ved brygga i FLL -
Joda, har vært litt i bransjen og hart vært fattig av og til, ikke bare jobb nr.2, men også skrubbet dass for å ha til mat på bordet og kjørt noen 100 000 km med drosje for å betale
for flyskolen.
klart lønninger for flygere i Norge skal være bra, et av verdens dyreste land og med kostbar utdannelse bør man få betalt til å få til salt i grøten.
Derfor bør bilettprisene dekke lønninger og andre utgifter, hvis Ola vil selge billige biletter må han subsidiere ut av egen lomme isteden for å prøve med ulandslønninger. Delvis også
flygerene sin feil, dem kunne ha nektet å jobbe for luselønn, da går plutselig prisen opp.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 15:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.