Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2017, 07:23   #641
jaas
ScanFlyer Blue

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Bra da er to operative og ei dama på tur over dammen snart.

Da er det bare pax-antallet som må opp da. Kjører de noe annonser i lokal presse oppe i nord?
Er ikke mye på gratiskanalen face, og ikke noe på twitter, som jeg har sett.
Bruker de andre kanaler?
Det skulle vel ikke være en person i NN som i dag ikke kjenner Flyviking.
Saken er at en nytt selskap med lave priser betyr ikke alene at folk begynner å fly
I bunn må det ligge et behov. M.a.o potensialet for å øke markedet må være tilstede. Vil flere reise med FV om selskapet begynte å annonsere med helsider i Nordlys ,sosiale medier etc.?
Antagelig ikke fordi totalbehovet er for lite.
Hva er så markedet ?
Ref. siste "nyhet" om 11 stranded pax fra WF som ble overført til FV. Om jeg ikke tar feil kom de fra to kansellerte avganger hos WF.FV hadde en pax.
Selv om det var kun en dag isolert sier det litt om markedet
Totalt 12 pax på 3 avganger!
Hva er det de konkurrer om ?

Last edited by jaas; 26-04-2017 at 07:26.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 08:36   #642
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det skulle vel ikke være en person i NN som i dag ikke kjenner Flyviking.
Saken er at en nytt selskap med lave priser betyr ikke alene at folk begynner å fly
I bunn må det ligge et behov. M.a.o potensialet for å øke markedet må være tilstede. Vil flere reise med FV om selskapet begynte å annonsere med helsider i Nordlys ,sosiale medier etc.?
Antagelig ikke fordi totalbehovet er for lite.
Hva er så markedet ?
Ref. siste "nyhet" om 11 stranded pax fra WF som ble overført til FV. Om jeg ikke tar feil kom de fra to kansellerte avganger hos WF.FV hadde en pax.
Gode poenger.
Man kan jo også ta med seg at de fleste "høylytte" på internett er mennesker som eksplisitt *ikke* reiser fryktelig ofte. Det er ikke han/hun med Eurobonus Gull og 168 bedriftsreiser i Finnmark pr. år som sitter og gnafler på Fjasbok om billetter til 8900kr og at de kunne kommet seg til Papa Ny Guinea for samme pris. De som flyr mye har, iallefall håper jeg, en noe større forståelse for hvilket marked som er i Nord-Norge, og at det største behovet er en sterk aktør med gode muligheter for backup, med et svært romslig rutenett og som er solid nok til å bli en grunnstein i samfunnet.

Mitt personlige estimat er at 80%-90% av de som høylytt hyller FlyViking (særlig på internett og Fjasbok), er mennesker som flyr høyst 2-4 gang pr/år. Og som ikke ser lengre enn egen nese/pengbok framfor et samlet behov fra samfunnet (se gjerne til at WF endret rutetider på bakgrunn av tilbakemelding fra lokalsamfunn).
Old 26-04-2017, 08:37   #643
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
OT:

WF hadde ikke 11 pax på to kansellerte avganger. De fylte først opp WF977 som gikk senere på kvelden, men mange fikk ikke plass. Av de som ventet i kø foran WF-skranken var det vel da 10-11 som hev seg rundt og kjøpte ny billett hos VF da den muligheten sank inn hos dem. Ingen ble vel overført av WF til VF.

/OT
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 09:06   #644
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
OT:

WF hadde ikke 11 pax på to kansellerte avganger. De fylte først opp WF977 som gikk senere på kvelden, men mange fikk ikke plass. Av de som ventet i kø foran WF-skranken var det vel da 10-11 som hev seg rundt og kjøpte ny billett hos VF da den muligheten sank inn hos dem. Ingen ble vel overført av WF til VF.

/OT
Ok da har jeg misforstått art. i Nordlys, men vi må vel være enige om at problemet til FV ikke består i manglende kjennskap til selskapet i NN?
Old 26-04-2017, 10:58   #645
Adrian E
Newcomer

Alle som leser ymse lokalpresse har kjennskap til selskapet, det er ikke det det står på. Men selv om folk kjenner til selskapet, fritar det dem ikke fra å bedrive markedsføring, særlig når konkurrenten er svært synlig og blir det første folk tenker på når de skal ut og fly.

Så var det bedrifter som er late og setter hele bestillingen ut hos reisebyrå, mulig jeg er blind men jeg får ikke opp avgangene deres hos Berg-Hansen, så da ble det Widerøe igjen.
Adrian E is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 12:11   #646
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Adrian E View Post
Så var det bedrifter som er late og setter hele bestillingen ut hos reisebyrå, mulig jeg er blind men jeg får ikke opp avgangene deres hos Berg-Hansen, så da ble det Widerøe igjen.

Ligger de ikke inne hos byråene? Det er det jo dem selv som må sørge for, og kan ikke skylde på reisebyrået da.
Men ikke rart de da har få passasjerer
Old 26-04-2017, 12:30   #647
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Kjennskapen om FV kan nok være der. Men man må drive salgsutløsende markedsføring, ikle sikkert at man husker på FV når man faktisk kjøper billetten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 12:30   #648
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ligger de ikke inne hos byråene? Det er det jo dem selv som må sørge for, og kan ikke skylde på reisebyrået da.
Men ikke rart de da har få passasjerer
Tror antagelig det har noe med at FV ikke er tilknyttet "Amadeus" som er et integrert booking system som benyttes world wide av alle reisebyråer.
Old 26-04-2017, 12:47   #649
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Tror antagelig det har noe med at FV ikke er tilknyttet "Amadeus" som er et integrert booking system som benyttes world wide av alle reisebyråer.
Helt utrolig at alla reisebyråer world wide bruker Amadeus! Da har de jo 100% markedsandel og null konkurrenter?

Sorry, måtte være litt sarkastisk, men det stemmer at VF ikke er mulig å booke i Amadeus per i dag.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 13:10   #650
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Sorry, måtte være litt sarkastisk, men det stemmer at VF ikke er mulig å booke i Amadeus per i dag.
Og av den grunn vil en stor del av turistmarkedet ikke være tilgjengelig for FV.
Old 26-04-2017, 13:52   #651
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Helt utrolig at alla reisebyråer world wide bruker Amadeus! Da har de jo 100% markedsandel og null konkurrenter?

Nei, det stemmer ikke. Det finnes en myriade av bookingsystemer (De største er Worldpan, Sabre og Amadeus) og de fleste reisebyråer er tilknyttet mer enn ett system. Men for at FV skal være bookbar i disse, må de selv fasilitere det. Og det koster pæng ... Hvis systemet deres i det hele tatt er i stand til å kommuniserere med andre ... Ikke alle som er det heller.
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 26-04-2017 at 13:56.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 14:24   #652
vbirk
ScanFlyer Silver

Ser at FV bruker AeroCRS som skal gi GDS mot Hahn Air.
Old 26-04-2017, 16:29   #653
Adrian E
Newcomer

Er det noen som har integrert AeroCRS mot Amadeus eller noen av de store konkurrentene? Sjekket den offentlige kundelisten til AeroCRS, ikke mange flyselskaper jeg har hørt om der.

Det hjelper ikke å være billig når prisene deres ikke kommer opp hos reisebyråene som offentlige institusjoner, store bedrifter og andre stabile inntekter benytter. Ei heller når fly i Nord-Norge og Widerøe er tilnærmet synonymer, og de ikke gjør en brukbar innsats for å bore FlyViking inn i bookingrefleksene våre.
Adrian E is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 16:41   #654
vbirk
ScanFlyer Silver

Det er visst ikke AeroCRS det står på; løsningen med e-alliance fra Hahn skal vel være kurant. Koden blir visstnok da H1. Jeg spurte FV om "tilgjengelighet via vanlige kanaler", og de håpet på 1. mai som "tilgjengelighetsdato", FVT (Fly Viking-tid)
Old 26-04-2017, 16:55   #655
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Dette er et valg selskapet selv gjør når de velger distribusjonskanal. Det er nok erfaring i FV til å ta denne vurderingen.

I denne sammenhengen kan det nevnes at 'uttaforselskapet' Southwest, som ikke samarbeider med noen, nå er iferd med å migrere til Amadeus ... Southwest er likevel det nest største selskapet på US inneriks.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 17:45   #656
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er visst ikke AeroCRS det står på; løsningen med e-alliance fra Hahn skal vel være kurant. Koden blir visstnok da H1. Jeg spurte FV om "tilgjengelighet via vanlige kanaler", og de håpet på 1. mai som "tilgjengelighetsdato", FVT (Fly Viking-tid)
Må innrømme at her jeg helt blank. Hva er det dreier seg om "Kode H1","vanlige kanaler" etc?
Old 26-04-2017, 17:52   #657
OY-CIR
ScanFlyer Silver

VF åpner for bagasje fra 15. mai i følge flyviking.no.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 17:57   #658
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Må innrømme at her jeg helt blank. Hva er det dreier seg om "Kode H1","vanlige kanaler" etc?
Nja, tenkte bare på at man kan kjøpe billettene gjennom de kjøpskanalene man ellers ville benyttet-- enten det er Finn.no, Expedia, reisebyråer som Egencia, etc.

H1 blir, såframt jeg forstår, IATA-flyselskapskoden som billettene vil bli synlige i reisebyråers database med-- ikke VF som er Flyvikings egen IATA-kode.

http://aerocrs.com/airline-systems-s...n-air-systems/
Old 26-04-2017, 18:02   #659
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Nja, tenkte bare på at man kan kjøpe billettene gjennom de kjøpskanalene man ellers ville benyttet-- enten det er Finn.no, Expedia, reisebyråer som Egencia, etc.

H1 blir, såframt jeg forstår, IATA-flyselskapskoden som billettene vil bli synlige i reisebyråers database med-- ikke VF som er Flyvikings egen IATA-kode.

http://aerocrs.com/airline-systems-s...n-air-systems/
Ok og mange takk.
Old 26-04-2017, 20:58   #660
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Har sett det Hahn Air tidligere, bla når booket Bahamasair. Hvorfor navnet Hahn?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules