Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2017, 09:49   #601
julenissen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ser på hjemmesiden til FV at de kan ta med rullestol og elektrisk rullestol. Noen som vet hvordan de løser det uten å ha stuere til å laste?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
julenissen is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2017, 10:11   #602
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Mine damer og herrer, uansett om vi tenker oss at vi tilbringer 58 minutter og 30 sekunder i kabinen eller mellomlander i HVG i motlys, så var poenget mitt at de som avskriver Dash-8 som kommunikasjonsmiddel langs Finnmarkskysten av komforthensyn antakelig ikke har prøvd alternativene, særlig ikke vinterstid.

Last edited by vbirk; 12-04-2017 at 10:13.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2017, 10:34   #603
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Mine damer og herrer, uansett om vi tenker oss at vi tilbringer 58 minutter og 30 sekunder i kabinen eller mellomlander i HVG i motlys, så var poenget mitt at de som avskriver Dash-8 som kommunikasjonsmiddel langs Finnmarkskysten av komforthensyn antakelig ikke har prøvd alternativene, særlig ikke vinterstid.
Som Nordlening med svært stor forkjærlighet for, og innsikt i hvor viktig Widerøe er for nord-norge......så vil jeg allikevel si at det å sitte lenge i en Dash 8 er alt anna enn artig. Nytte gjør ikke opp for kjiphet. Nå er vi derfor så heldig at man kan fly SVJ-BOO og deretter 737 BOO-OSL. I tillegg til at de som ellers har slike interesser, kan ta direkte dhc8-100 SVJ-OSL. Fordelen med en monopolist er mange fly, bedre romslighet i økonomien og muligheten til å tilpasse ruter etter kundenes ønsker (slik det ble gjort i Finnmark), og gi valgmuligheter i rutenetter
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2017, 12:54   #604
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Synes det var hel greit å fly Sandnessjøen-Oslo med Dash. Langt behageligere seter enn på grisen til SAS.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2017, 13:20   #605
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Har fløyet TOS-RIX i stor-Dashen, altså bortimot long haul for en stakkars regional-maskin. Gulle godt!

Heller Dash (innenfor rimelighetens grenser) enn enn full treseter med undertegnede plassert midt mellom to standhaftige karer f.eks på A og C. Det har også skjedd!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2017, 22:16   #606
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by julenissen View Post
Ser på hjemmesiden til FV at de kan ta med rullestol og elektrisk rullestol. Noen som vet hvordan de løser det uten å ha stuere til å laste?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
De er vel forpliktet til dette , så må de [FlyViking] vel betale for lasting av disse når det er aktuelt.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2017, 13:10   #607
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Som Nordlening med svært stor forkjærlighet for, og innsikt i hvor viktig Widerøe er for nord-norge......så vil jeg allikevel si at det å sitte lenge i en Dash 8 er alt anna enn artig. Nytte gjør ikke opp for kjiphet. Nå er vi derfor så heldig at man kan fly SVJ-BOO og deretter 737 BOO-OSL. I tillegg til at de som ellers har slike interesser, kan ta direkte dhc8-100 SVJ-OSL. Fordelen med en monopolist er mange fly, bedre romslighet i økonomien og muligheten til å tilpasse ruter etter kundenes ønsker (slik det ble gjort i Finnmark), og gi valgmuligheter i rutenetter
hmm....må bare få spørre hvor du har det fra at WF har planlagt sine ruter etter behovet. (La meg fort skyte inn at det ikke er svart hvitt her) For det første ble det ved tildelngen gitt rom for å ta hensyn til belegg og økonomi i ruta, dessuten - og ikke minst - om du har fulgt med i aviser fra Helgeland i sør (i Nord-Norge) til Alta i nord har det vært noe som nærmest kan ligne ramaskrik fra næringslivet. Flere steder har WF måtte forandre tidene på sine FOT ruter.
Vil du gå dypere inn i dette bruker du tre søkerord i Goggle, - Widerøe reduserer rutetilbudet.

Ellers er jeg som du nordlending og holder med deg fullt ut i det du begynner med å skrive. Men hva er alternativet?

Hva som er monopol eller ikke har jeg kommentert her tidligere. Solvik selv bruker ordet monopol i sin pressetale da WF nå ble tildelt FOT rutene, ref også lenk jeg la ut, -men de kan selvfølgelig bruke hvilke fly eller vaskemaskiner de vil ;-) og de kan ta så lav pris de bare måtte ha behov for. DET er det ingen (monopolistiske) føringer på.

Ellers kan jeg bare ikke fatte den ofte tilbakevendende negative holdning som kommer til uttrykk mot VF. Alle tjener på konkurranse med unntak av den utfordrede og dens samarbeidspartnere. Her WF/SK.
Og hva opptjening av bonuspoeng på WF/SK angår, vil den som har fått med seg at DY har et tilsvarende reward system der du - også når du flyr VF - tjener opp poeng nok til en oppgradering eller en gratistur eller to, - noe som etter egen erfaring går fort om du også bruker det til det daglige...Nå kan du forsåvidt bruke Eurobonus kortet også med Diners! Poeng på alt du kjøper.

Ellers tror jeg at ledelsen i VF, - med tidligere fartstid fra WF/DY m.fl. ikke er født bak en stol. Klart det er utfordringer. Jeg sier som Kjos, - "det er bare de dumme som starter et flyselskap i Norge og klarer det. Å følge strømmen vil aldri lykkes!
En ting er å høre en pianist spille, men sett deg bak pianoet å fremfør det samme stykket så vil du fort oppdage forskjellen på å kommentere hvorvidt du liker det du hører og selv spille stykket du nettopp har hørt! Mao, alle har en mening om KYGO men hvor mange er i stand til å oppnå det han har fått til?

Ellers kom sola i dag, snøen er nesten borte men nok til å få seg en siste tur på ski. Happy Easter out there...:-)
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...

Last edited by Theaviator; 13-04-2017 at 13:36.
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 12:03   #608
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva er problemet med å få maskin nr 3 klar hos AVMAX?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 12:23   #609
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva er problemet med å få maskin nr 3 klar hos AVMAX?
Er Nr. 2 I lufta og I rute trafikk nå...?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 16:52   #610
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

5 fly i løpet av våren sier de, men det meste som er lagt ut er 12 korte flygninger om dagen, ca ett flys produksjon. Lite troverdig.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 17:35   #611
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Er Nr. 2 I lufta og I rute trafikk nå...?
Tror ikke det. Har liggende et varsel i FR24 og det har ikke slått ut ennå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2017, 17:38   #612
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror ikke det. Har liggende et varsel i FR24 og det har ikke slått ut ennå.
Jaja, da må dem ha dype lommer hvis et eller flere fly står til pynt.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 08:08   #613
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Jaja, da må dem ha dype lommer hvis et eller flere fly står til pynt.
Når alternativet til "å stå til pynt" er å fly som ekstra overskuddskapasitet i små markeder for å ødelegge for Widerøe, så kan det å stå til pynt være billigere.

Kan det være at noe koster mer enn det en pilot forutså? Eller at salget ikke går som de håpet, og derfor droppet Svolvær og "utsetter" flere fly? Det er bare de på innsiden som vet hvorfor det ikke går som planlagt.

Er det mye folk om bord?
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 08:19   #614
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

hva slags snag, eller utfordring har de på maskin 2 (Tore Hund)?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 09:54   #615
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
hva slags snag, eller utfordring har de på maskin 2 (Tore Hund)?
Saken er noe merkelig idet man skulle tro at fly nr. to var identisk med fly ett.
Det går flere rykter(hvem vet?) og ett av de er at det kan være kompasystemet som er problemet?
jaas is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 10:55   #616
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Saken er noe merkelig idet man skulle tro at fly nr. to var identisk med fly ett.
Det går flere rykter(hvem vet?) og ett av de er at det kan være kompasystemet som er problemet?
Var det ikkje kompassystemet og bruk langt nord som var eit at problema for DAT også, då dei prøvde å komme inn med DHC8 på anbudsrutene i nord?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2017, 11:01   #617
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Var det ikkje kompassystemet og bruk langt nord som var eit at problema for DAT også, då dei prøvde å komme inn med DHC8 på anbudsrutene i nord?


Jo, og den gang sammenlignet OG det å operere uten dette systemet (APIRS) i tillegg til SCAT-I med å fyllekjøre gjennom Lavangsdalen og å sette sikkerheten tilbake til 80-tallet.

Litt rart å glemme dette på 4 år, men det kan jo være noe annet som er problemet.

Finnes det bilder av fremre del av midtkonsollen, så skal det være en smal sak å se om nevnte system er installert eller ikke.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2017, 01:43   #618
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post

Er det mye folk om bord?
På en håndfull tilfeldige avganger HFT-TOS og v/v har det vært mellom fem og syv i gjennomsnitt, i følge passasjerer.

Torsdag kveld var det i utgangspunktet én reisende. Men VF fikk med seg 11 strandede pax fra kansellerte WF-flygninger. (Betalingsartikkel)

https://www.lofotposten.no/lppluss/f...c66df2b5a56b0e
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2017, 12:04   #619
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hva er problemet med å få maskin nr 3 klar hos AVMAX?
Vet ikke, men når det er vanskelig å betale lønn og rutene går med kjempeunderskudd så haster det kanskje ikke.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2017, 12:41   #620
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Vet ikke, men når det er vanskelig å betale lønn og rutene går med kjempeunderskudd så haster det kanskje ikke.
Hvilken kilde har vi for at Flyviking har problemer med lønnsutbetalingene?
vbirk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 14:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.