Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2017, 13:57   #141
frackas
Newcomer

Default Re: Jeg trenger hjelp/råd til flypriser/-ruter/-tider (2016/2017)

GeirP: Prøvde du å søke opp ruta? Fikk du noe pris?

Last edited by frackas; 15-02-2017 at 14:05.
frackas is offline  
Old 15-02-2017, 14:04   #142
frackas
Newcomer

Edit: Fant den nå. Kan bookes via online agent.

Da finnes det en mulighet, men å nå et tidligere fly fra Oslo gir selvsagt veldig mye bedre pris og tid i LA, men da må jeg altså komme med til Oslo ila natta. Hm.
frackas is offline  
Old 15-02-2017, 20:14   #143
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Spørsmål Reisebyrå får ikke bestilt flight mellom Stavanger og London ...

Hei

Hadde tenkt en tur tilbake til Stillehavet denne sommeren og kontaktet et ganske betydelig reisebyrå når det gjelder slike eksotiske reiser.

Hadde tenkt å reise fra Stavanger til Rarotonga, Aitutaki, Fiji, Tuvalu, Tonga og Samoa.

Av en eller annenen grunn greier de ikke å:

* legge inn booking på segmentet SVG-LHR, kun OSL-LHR eller BGO-LHR ...

Noen som har noen formening om hvorfor de ikke greier en slik enkel ting ? SAS og Air New Zealand er i samme allianse så kan ikke helt forstå hva som er problemet ?

De vil altså enten at jeg skal reise fra Stavanger til Bergen for å ta fly derfra til LHR eller fly til OSl og overnatte der for så å fortsette reisen neste dag...

De kan heller ikke booke RAR-AIT. Sier de ikke har avtale med Air Rarotonga ...

Dette er 4 gangen jeg reiser til regionen og har ikke støtt på slike problemer før ...
BraathensSafe1985 is offline  
Old 15-02-2017, 20:33   #144
Tjab
Upgrade me....

Default Re: Reisebyrå får ikke bestilt flight mellom Stavanger og London ...

Hvem av dem er dette da? Høres jo bare tullete ut.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 15-02-2017, 21:08   #145
HBSbgo
Newcomer

Hei

Samboeren og jeg vil til Kuala Lumpur i juli. Avreise 2-5 juli og hjem igjen 19-21 juli.

Har sett på Turkish og evt. Finnair som de rimeligste alternativer. Har EBG status i år, så et star alliance selskap hadde vært å foretrekke på turen. Noen forslag til ruter/mellemlandinger som anbefales?

Ser at Finnair og British Airways er rimeligst med henholdvis 7000 kr t/r og 8100 kr t/r. Må indrømme at star alliance turen ikke er 5-6000kr ekstra værd for min del.

Er for begges vedkommende første langtur og asia tur - så vi vil ha en god reise! Fra kuala lumpur blir det noen dager på et par øyer vi reiser til med airasia mest sannsynlig.

Last edited by HBSbgo; 15-02-2017 at 21:46.
HBSbgo is offline  
Old 15-02-2017, 21:15   #146
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Hei

Hadde tenkt en tur tilbake til Stillehavet denne sommeren og kontaktet et ganske betydelig reisebyrå når det gjelder slike eksotiske reiser.

Hadde tenkt å reise fra Stavanger til Rarotonga, Aitutaki, Fiji, Tuvalu, Tonga og Samoa.

Av en eller annenen grunn greier de ikke å:

* legge inn booking på segmentet SVG-LHR, kun OSL-LHR eller BGO-LHR ...

Noen som har noen formening om hvorfor de ikke greier en slik enkel ting ? SAS og Air New Zealand er i samme allianse så kan ikke helt forstå hva som er problemet ?

De vil altså enten at jeg skal reise fra Stavanger til Bergen for å ta fly derfra til LHR eller fly til OSl og overnatte der for så å fortsette reisen neste dag...

De kan heller ikke booke RAR-AIT. Sier de ikke har avtale med Air Rarotonga ...

Dette er 4 gangen jeg reiser til regionen og har ikke støtt på slike problemer før ...
Naar det gjelder bestillingen SVG-LHR saa gaar jeg ut i fra at den er en del av reisen videre med Air New Zealand ? Uten aa se den komplette reiseruten vil jeg gjette paa at det ikke er en gjennomgaaende pris fra SVG, mens prisen finnes fra BGO og OSL. Rent pris messig (og dermed bestillings messig) burde dette kunne loeses med en Add-On fare fra enten BGO, OSL eller LON, men jeg har hoert av tidligere kollegaer at Amadeus ikke lenger lar en prise Manuellt dvs. at prisen paa den strekningen du skal fly maa vaere lagret i systemet. Dermed er det nok mer et Amadeus / Flyselskap problem som sperrer for byraaet.

Naar det gjelder RAR-AIT vil jeg tro at det ogsaa er et billetterings problem, dvs byraaet har ikke avtale om eTickets med de selskapene som er akseptert av Air Raratonga - jeg har opplevd det samme med Alaska Airlines og Wideroe, Alaska godtar ikke WF billetter (ingen avtale) og den ene gangen maatte jeg fly om natten SEA-JFK med Delta, fordi morgenflighten var operert av Alaska (Delta Codeshare) og WF (701).

Saa dette ligger nok utenfor byraaets ansvar.
Old 15-02-2017, 21:18   #147
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hvem av dem er dette da? Høres jo bare tullete ut.

Kilroy Norge
Old 15-02-2017, 21:23   #148
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naar det gjelder bestillingen SVG-LHR saa gaar jeg ut i fra at den er en del av reisen videre med Air New Zealand ?
Stemmer.

Trodde faktisk at Kilroy hadde bedre avtaler
Old 16-02-2017, 09:42   #149
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Stemmer.

Trodde faktisk at Kilroy hadde bedre avtaler
Dette illustrerer godt hvor langt og i de aller fleste tilfeller Flybransjen har kommet naar det gjelder aa legge tilrette og levere ukompliserte loesninger selv naar det dreier seg om stor kompleksitet paa bakrommet.

I dag kan vi som passasjerer staa paa en flyplass paa andre siden av jorda, la oss bruke Auckland som eksempel, bestille en reise online i et reisebyraa i Norge for reise Auckland - Singapore - minutter etter at du har kjoept og betalt reisen kan du spasere bort til sjekkinn, levere bagasje og motta ditt ombordstigingskort og en snau time senere vaere paa vei til Singapore.

Hva har skjedd paa bakrommet ?
- Du har bestillt en billett.
- Betalt for denne med et kredittkort eller en firmakonto hos byraaet.
- Du har mottatt en bestillingskode og et elektronisk billettnummer.
- Reisebyraaet har utstedt billetten (eTKT) og belastet Kredittkort eller konto.
- Flyselskapet har mottatt bestillingen, lagt den over i innsjekkings systemet.
- Flyselskapet har ogsaa mottatt betaling (egentlig et loefte om betaling) i form av en eTKT.
- Naar du er lykkelig fremme i Singapore, sender flyselskapet eTKT til avregning, som krever et sett med avtaler for at de skal motta oppgjoer.
- Paa ingen tidspunkt behoever flyselskapet aa kjenne til ditt kredittkort nummer eller konto nummer hos byraaet - avtalen rundt eTKT er allt de trenger.

Allt dette kan skje i loepet av en times tid. Om du gaar til en Bank og oensker aa overfoere et tilsvarende beloep som billetten kostet, vil det i beste fall ta 3-5 arbeidsdager og du maa ha en konto i en lokal bank (ja Western Union kan klare en overfoering i loepet av en times tid, men tar seg solid betalt i form av hoeye gebyr og en svaert daarlig valutakurs).

Ingen reisebyraaer kan ha avtaler med alle Flyselskap, en slik avtale innebaerer en del kostnader - det maa avregnes maanedlig osv. Saa derfor har man "forenklet" dette ved at de fleste Flyselskapene godtar billetter utstedt "paa" andre selskaper (f.eks. Air New Zealand vil godta en SAS (117) eTKT paa linje med de fleste "store" og alle innen Star Alliance, men kanskje ikke Wideroe (701)).

Air Rarotonga godtar sikkert "naerselskapene" som NZ, QF, SQ - men det er ikke sikkert at Kilroy har billetteringsavtale med disse - de kan jo utstede SK (117) for reise med de nevnte. Saa Kilroy har nok avtalene i orde,men i dette tilfellet var de ikke dekket.
Old 16-02-2017, 09:56   #150
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Etter hva jeg kan se har Air Raratonga kun interlineavtale med NZ (Air NZ).
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 21-02-2017, 10:22   #151
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Jøss så dyrt det har blitt til Skottland da - sjekker september nå, betalte om lag 1.500 NOK torsdag-søndag for ett år siden, og mindre året før. Nå skal SAS/DY har om lag 2.500 NOK for samme opplegget. Noe underlig - selv ikke DYs "tilbud" til EDI i dag gir gode priser.
AirbusTrond is offline  
Old 21-02-2017, 15:02   #152
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Jøss så dyrt det har blitt til Skottland da - sjekker september nå, betalte om lag 1.500 NOK torsdag-søndag for ett år siden, og mindre året før. Nå skal SAS/DY har om lag 2.500 NOK for samme opplegget. Noe underlig - selv ikke DYs "tilbud" til EDI i dag gir gode priser.
Sytten/attenhundre kroner med Air France, Hop, KLM og gjengen der... Nå på torsdag til søndag

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 17-04-2017, 22:53   #153
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Default Noen gode tips til flyrute til/fra Mellom-Amerika?

Hei, kanskje noen her har gode tips om beste routing ift pris til og fra Mellom-Amerika i sommer? To personer skal reise sammen. Tanken er å fly til Mellom-Amerika, reise rundt i flere av landene der, og så fly hjem fra eventuelt et annet sted. En tanke har vært å fly til Costa Rica eller Nicaragua, så reise sydover. Men rundreise med retur fra utgangspunktet kan også være aktuelt. Det skal flys economy, og datoer er ca 26.juni til 19.juli, men litt fleksible. Finner bare billetter fra ca nok 10.700 og oppover, har sett i Momondo, Sas og wideroe.no. Takknemlig for innspill

Sent from my iPad using Tapatalk
Yeager is offline  
Old 18-04-2017, 02:02   #154
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Noen gode tips til flyrute til/fra Mellom-Amerika?

Det er vel ikke så lett å finne gode priser fra Norge midt i fellesferien. Kanskje det kan være lurt å rute via en typisk jobbdestinasjon i USA/Canada/Sør-Amerika. Iberia er vel ganske gode på SA? KLM-AF har ofte gode priser på Aruba etc. Aner jo ikke om det går an å få noe billig videre derifra.
Old 18-04-2017, 04:08   #155
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Sjekk Lufthansa til Panama City. Godt utgangspunkt for det meste.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 18-04-2017, 13:51   #156
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Sjekk Lufthansa til Panama City. Godt utgangspunkt for det meste.
Tenkte også på Panama som inngangsport. Da kan dere reise nordover så langt dere gidder og fly hjem igjen. Ser priser til ca. 9500 på Kayak
Old 18-04-2017, 23:01   #157
Sucellos
ScanFlyer Blue

Dersom pris er viktig så jeg at det var noen muligheter fra Oslo til Fort Lauderdale rundt de dager du skisserer til i underkant av 5000,- t/r Derfra til Costa Rica var det mulig å fly for ca 2000,- t/r (eller ca halvparten én vei). Det var noen få routinger som var til å leve med, men også en del som var relativt håpløse. Det kan jo være et alternativ om du vil pushe pris. Du må dog legge inn nok pause i Fort Lauderdale til at du kan stole på reiseforsikringen siden du ikke har etappen til mellom-amerika på gjennomgående billett med resten. Mulig Miami eller andre flyplasser sør i USA kan være et alternativ også.
Sucellos is offline  
Old 19-04-2017, 15:29   #158
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Takker så mye for fine innspill

Sent from my iPhone using Tapatalk
Yeager is offline  
Old 25-05-2017, 10:24   #159
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue

Singapore Singapore kampanje - eller andre Star Alliance til down under

Hei,

Var litt for treig i avtrekkeren til å benytte med av Singapore sin kampanje..

Er på utkikk etter:

- Business Class
- fra Stavanger, Oslo, Køben (evt annen europeisk by)
- til Melbourne/Sydney (sannsynligvis via Singapore)
- avreise høst 2017, eventuelt årsskiftet 2017/2018
- må være Star Alliance og helst stor poengopptjening (40k-ish EB hadde vært fint)
- pris 20-25'000kr

Noen som ver om noe eksisterende, eventuelt har en glasskule for kommende kampanjer?
Old 25-05-2017, 12:40   #160
vegardg
ScanFlyer Blue

vegardg's Avatar

Default Re: Singapore kampanje - eller andre Star Alliance til down under

Du får både Melbourne og Sydney til 25k nå:
http://www.singaporeair.com/en_UK/no...ght-from-Oslo/

Om du vil ha enda flere poeng kan du gå for Auckland, dit kommer du for 24k.
vegardg is offline  
Closed Thread

Posting Rules