Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2017, 16:53   #561
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg mistenker at de bruker IATA's freedom-logikk her, som gir f.eks. Qantas rett til å frakte passasjerer innenlands i USA så lenge de bytter til en annen Qantas flight innen 24 timer (som JFK-Los Angeles (flybytte) Sydney. Men det er jo ikke akkurat en anbudsrute ...
Ja, her vert det vel litt annleis, all den tid vinnaren av anbudet får einerett på strekninga ?
Old 11-04-2017, 18:25   #562
jaas
ScanFlyer Blue

Det er oppsiktsvekkende i hvilken grad OG, med sine uttalelser om "smutthull", viser at det ikke finnes konkrete planer for hvor FV skal fly. Samtidig får man bekreftet, som tidligere skrevet på dette forum ,at OG`s oppstart av FV i hovedsak var basert følelser ovenfor WF og ikke sunn fornuft eller klare planer.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 18:52   #563
Flygplan
ScanFlyer Blue

Det er oppsiktsvekkende i hvilken grad OG, med sine uttalelser om "smutthull", viser at det finnes konkrete planer for hvor FV skal fly. Samtidig får man bekreftet, som tidligere skrevet på dette forum at Giævers oppstart av FV i hovedsak var basert på ønsket om å drive et flyselskap på fornuftig vis i motsetning til Widerøe.
(Har man ikke skikkelig dekning for en påstand hører den egentlig ikke hjemme i en diskusjon).

Last edited by Flygplan; 11-04-2017 at 18:59.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 19:01   #564
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Det er oppsiktsvekkende i hvilken grad OG, med sine uttalelser om "smutthull", viser at det finnes konkrete planer for hvor FV skal fly. Samtidig får man bekreftet, som tidligere skrevet på dette forum at Giævers oppstart av FV i hovedsak var basert på ønsket om å drive et flyselskap på fornuftig vis i motsetning til Widerøe.
(Har man ikke skikkelig dekning for en påstand hører den egentlig ikke hjemme i en diskusjon).

Så businesscasen til FV er å finne smutthull?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 19:02   #565
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Så businesscasen til FV er å finne smutthull?
Hva en businesscase er for noe aner jeg ikke. På norsk?
For øvrig aner jeg neppe uansett, det ville blitt en påstand uten dekning, slik som den du siterer, og den jeg hadde parodierte.

Last edited by Flygplan; 11-04-2017 at 19:04.
Old 11-04-2017, 19:03   #566
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Du maste tidligere om å få ting oversatt til engelsk. Bestem deg. Forretningsplan da, kan man vel kalle det på et vis.
Old 11-04-2017, 19:05   #567
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Du maste tidligere om å få ting oversatt til engelsk. Bestem deg. Forretningsplan da, kan man vel kalle det på et vis.
Dansk,ja. Ikke norsk. Forretningsplanen til FV er å frakte flypassasjerer mellom forskjellige flyplasser, det trodde jeg var åpenbart. Men for å være seriøs: Hvorfor de gjør hva i hvilken rekkefølge vet jeg like nesten lite som jaas om. Og jeg vet ikke veldig mye om planene til FV annet enn det som står i media.

Last edited by Flygplan; 11-04-2017 at 19:11.
Old 11-04-2017, 19:10   #568
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Dansk,ja. Ikke norsk. Forretningsplanen til FV er å frakte flypassasjerer mellom forskjellige flyplasser, det trodde jeg var åpenbart.

Om dansk eller norsk blir oversatt til engelsk påvirker ikke din evne til å lese språket.

Du skriver jo rett over her at ved å finne smutthull viser at FV har konkrete planer.
Old 11-04-2017, 19:11   #569
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Om dansk eller norsk blir oversatt til engelsk påvirker ikke din evne til å lese språket.

Du skriver jo rett over her at ved å finne smutthull viser at FV har konkrete planer.
Nei, men jeg forstår norsk bedre enn engelsk, selv om jeg forstår engelte danske (og svenske) uttrykk bedre oversatt til engelsk.
Hørt om parodiering?

Last edited by Flygplan; 11-04-2017 at 19:14.
Old 11-04-2017, 19:23   #570
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Nei, men jeg forstår norsk bedre enn engelsk, selv om jeg forstår engelte danske (og svenske) uttrykk bedre oversatt til engelsk.
Hørt om parodiering?

Javel. Det er en ærlig sak.

Parodieringen din skjønner jeg derimot ikke noe av... Mener du ikke noe av det du skriver, selv om du endrer hele meningen av innlegget til vedkommende du parodierer?

Uansett: Over og ut i denne omgang.
Old 11-04-2017, 19:30   #571
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Javel. Det er en ærlig sak.

Parodieringen din skjønner jeg derimot ikke noe av... Mener du ikke noe av det du skriver, selv om du endrer hele meningen av innlegget til vedkommende du parodierer?

Uansett: Over og ut i denne omgang.
Parodien viser hvor tåpelig påstander som tas ut av løse lufta kan være. Må da være mulig å forholde seg til hva som skjer og ikke uten å konstruere egne teorier i en diskusjon.
Old 11-04-2017, 19:35   #572
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
La meg forklare:
OG har i to år laget store overskrifter i lokalpresse og i NRK om at nå skulle monopolet på kortbanenettet brytes.
Hva opplever vi?
Svolvær - Tromsø avlyses og Alta - Tromsø etableres! Planlagt, bryte monopolet?
Konkurrer ving til ving med SAS, Norwegian og WF!
Old 11-04-2017, 19:45   #573
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
La meg forklare:
OG har i to år laget store overskrifter i lokalpresse og i NRK om at nå skulle monopolet på kortbanenettet brytes.
Hva opplever vi?
Svolvær - Tromsø avlyses og Alta - Tromsø etableres! Planlagt, bryte monopolet?
Konkurrer ving til ving med SAS, Norwegian og WF!
Vi opplever at nettopp monopolet brytes. Har du ikke fått meg deg at FV nå flyr i konkurranse med WF f.eks Tromsø-Hammerfest?

Det er ingen som forventer at alle ruter vil være oppe å gå fra dag en.
Old 11-04-2017, 19:57   #574
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Monopol? Det eneste som kreves for å operere den ruten er et EU-AOC og en kortbanetillatelse.

For en del år siden måtte man ha konsesjon for å fly f.eks. Oslo-Molde eller Oslo- Tromsø. Der hadde selskapene monopol.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 19:59   #575
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Monopol? Det eneste som kreves for å operere den ruten er et EU-AOC og en kortbanetillatelse.

For en del år siden måtte man ha konsesjon for å fly f.eks. Oslo-Molde eller Oslo- Tromsø. Der hadde selskapene monopol.
Når man er alene om et tilbud har man en monopolsituasjon. At det er lov å konkurrere gjør det ikke til et ikke-monopol, kun reell konkurranse gjør det.
Old 11-04-2017, 20:10   #576
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Så lenge det er fritt frem for alle er det fri konkurranse. Så å kalle det monopol blir feil, selv om kanskje definisjonen er noe flytende. Å spille monopol-kortet er også litt dirty i slike sammenhenger, da 'folk flest' vil oppfatte det som 'lovbasert egenrett', som er den opprinnelige definisjonen, og i lys av tidligere dagers konsesjonssystem.

Quote:
Monopol, markedssituasjon hvor det bare opptrer én bedrift på tilbudssiden. Ved monopol kan selgeren fastsette prisen slik at hans fortjeneste blir størst mulig.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 20:14   #577
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Så lenge det er fritt frem for alle er det fri konkurranse. Så å kalle det monopol blir feil, selv om kanskje definisjonen er noe flytende. Å spille monopol-kortet er også litt dirty i slike sammenhenger, da 'folk flest' vil oppfatte det som 'lovbasert egenrett', som er den opprinnelige definisjonen.
Nei. Monopol er et od med en klar definisjon.
https://snl.no/monopol

At enkeltmennesker ikke vet hva ord som monopol, oligopol(som det nå blir der både FV og WF flyr)etc. betyr endrer ikke på ordenes betydning. Misforståelser er nok vanlige, men da må man forklare dn som ikke forstår, ikke skyte den som bruker ordet riktig.

Last edited by Flygplan; 11-04-2017 at 20:16.
Old 11-04-2017, 20:54   #578
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Vi opplever at nettopp monopolet brytes. Har du ikke fått meg deg at FV nå flyr i konkurranse med WF f.eks Tromsø-Hammerfest?
Joda, men hvorfor velge ALF-TOS i stedet SVJ-TOS når man skal satse på kortbane?
Old 11-04-2017, 20:56   #579
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Joda, men hvorfor velge ALF-TOS i stedet SVJ-TOS når man skal satse på kortbane?
Det orker jeg ikke spekulere i. Spekulasjoner fører sjeldent frem til noe riktig konklusjon.
Old 11-04-2017, 21:04   #580
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Det orker jeg ikke spekulere i. Spekulasjoner fører sjeldent frem til noe riktig konklusjon.

Har du gjort noe annet her?
Reply

Posting Rules