Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2017, 12:22   #1
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Default Re: Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Mange som dro ofte derifra, bla til England, Polen, Baltikum osv. Iallefall mange rundt her som savner den flyplassen.
Tydeligvis ikke mange nok.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 14:38   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Tydeligvis ikke mange nok.
Jo, mange nok. F.eks over 2 mill. i 2013. Men når flyene slutter å gå blir det naturlig nok færre passasjerer, og da blir det ikke mange nok.

Det er ikke mangel på passasjerer som er Rygge sitt problem, men mangel på fly, flyselskaper og flyruter.
Old 11-04-2017, 14:48   #3
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jo, mange nok. F.eks over 2 mill. i 2013. Men når flyene slutter å gå blir det naturlig nok færre passasjerer, og da blir det ikke mange nok.

Det er ikke mangel på passasjerer som er Rygge sitt problem, men mangel på fly, flyselskaper og flyruter.
Men dersom det er så lønnsomt å fly fra Rygge, hvorfor sto ikke selskapene i kø for å fly dit?
Jeg får bare ikke ekvasjonen til å gå opp dessverre.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2017, 16:02   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Men dersom det er så lønnsomt å fly fra Rygge, hvorfor sto ikke selskapene i kø for å fly dit?
Jeg får bare ikke ekvasjonen til å gå opp dessverre.
Jeg har ikke sagt et ord om hvorvidt det er lønnsomt å fly på Rygge, eller om det er mer penger å tjene andre steder.

Det jeg skrev om tidligere pasasjertall er bare fakta.
Old 14-04-2017, 00:19   #5
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post

Mange nok til hva? Åpenbart ikke mange nok til å holde liv i tilbudet, hvertfall. Hjelper ikke med aldri så mange passasjerer dersom ikke aktørene på flyplassen klarer å få til levedyktig drift med passasjergrunnlaget som ligger der. 2 millioner reisende er kanskje nok noen steder hvor konkurransen ikke er så stor, men i Østfold har det altså vist seg å ikke være nok til å opprettholde flyplassdrift.

Problemet med Rygge er at mange ruteflyselskaper vil slite med å unngå å konkurrere mot seg selv på Oslo eller til og med Torp. Det kan godt hende at Rygge kan klare å få det til igjen med noen nye grep, men har mine tvil. Det beste er vel å få tak i noen som ikke allerede flyr på Gardermoen og Torp, men som allikevel ser på Norge som interessant. Det er vel ikke et hav av slike aktører å velge mellom.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2017, 08:58   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Mange nok til hva? Åpenbart ikke mange nok til å holde liv i tilbudet, hvertfall. Hjelper ikke med aldri så mange passasjerer dersom ikke aktørene på flyplassen klarer å få til levedyktig drift med passasjergrunnlaget som ligger der. 2 millioner reisende er kanskje nok noen steder hvor konkurransen ikke er så stor, men i Østfold har det altså vist seg å ikke være nok til å opprettholde flyplassdrift.

Tror du har misforstått. Rygge gikk faktisk bra med 2 millioner reisende, det var ikke det som var problemet. Problemet oppsto når over halvparten forsvant. Med Rygge har man tidligere sagt de trenger ca 1,5 millioner for å gå i pluss

Men jeg er derimot på linje med deg med at jeg ikke tror Rygge i fremtiden kan klare å skaffe selskapene og rutene som klarer å oppnå dette volumet, og det at Ryanair hadde en base der, var heller et unntak som de neppe får til igjen. Selv om det var det som gjorde det gikk rundt
Old 14-04-2017, 09:59   #7
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tror du har misforstått. Rygge gikk faktisk bra med 2 millioner reisende, det var ikke det som var problemet. Problemet oppsto når over halvparten forsvant. Med Rygge har man tidligere sagt de trenger ca 1,5 millioner for å gå i pluss

Men jeg er derimot på linje med deg med at jeg ikke tror Rygge i fremtiden kan klare å skaffe selskapene og rutene som klarer å oppnå dette volumet, og det at Ryanair hadde en base der, var heller et unntak som de neppe får til igjen. Selv om det var det som gjorde det gikk rundt
Det har du selvfølgelig helt rett i. Her er det jeg som har feilkobla litt. Man kan vel si det sånn at Rygge, på tross av 2 millioner passasjerer, ikke klarte å tiltrekke seg et selskap som mente de kunne opprettholde forsvarlig drift derfra. Ryanair var vel en effektiv stopper for at andre tok sjansen på å satse, og flyseteavgiften var vel bare en dårlig unnskyldning de brukte for å trekke seg ut igjen. Men andre selskaper kan jo klare det, og de burde hvertfall unngå situasjonen de hadde med Ryanair. De var vel like mye et problem som en velsignelse for Rygge.
OleSR is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules