Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2017, 12:10   #461
jaas
ScanFlyer Blue

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ser ut til at SVJ er tatt av ruteplan og inn kommer ALF-TOS-ALF f.o.m 22 Mai.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2017, 12:31   #462
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Fra facebook:

Quote:
Hadde booket reise fra Svolvær til Hammerfest samme uke som oppstart på ruten, og oppdaget ved en tilfeldighet i går at Svolvær ikke var i systemet deres lengre. Sjekket bookingen på "mine sider" og det viste seg at den ikke fantes mer. Ikke fikk jeg beskjed på mail, ikke står det noe om nedleggelse av ruta på siden deres heller. At et flyselskap legger ned en rute skjer nå og da, men gjerne etter en stund dersom det viser seg at det ikke er noe liv laga. At de gjør det uten å varsle kundene, bør ikke skjer. At de er nye og har "litt" innkjøringsproblemer er ingen unnskyldning for fraværende kundeservice. Resultatet er at Widerøe får pengene også denne gangen, for ny billett.
Lykke til.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2017, 13:23   #463
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fra facebook:
Kan ovenstående være relatert til denne FB-statusen?

Quote:
Kjære kunde! Vi har dessverre hatt en del tekniske problemer med vår bookingløsning de siste dagene, og vår nettleverandør jobber iherdig med å løse disse problemene. Vi beklager så mye den ulempen dette medfører, og takker for deres tålmodighet og forståelse !
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2017, 22:57   #464
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Kan ovenstående være relatert til denne FB-statusen?
Nei .. (Facebook)

Quote:
Nei dessverre blir det ikke Svolvær rute i denne omgang. Vi er veldig lei oss for det, og det skyldes forsinkelse i leveranse på fly
Radar Station KGRV3
Old 05-04-2017, 23:27   #465
FO33
ScanFlyer Blue

Kan fly viking fly Tromsø - Svolvær?
Er ikke det anbuds rute?
FO33 is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 07:29   #466
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally Posted by FO33 View Post
Kan fly viking fly Tromsø - Svolvær?
Er ikke det anbuds rute?
Niks - den er kommersiell.
Old 06-04-2017, 22:44   #467
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke sikker på hva dere kan se, men her er høydepunktene ...

Quote:
Nå melder det nyoppstarta flyselskapet at oppstarten er utsatt. Årsaken er forsinkelse i leveransen av sitt tredje fly.

– Flyet skal etter planen leveres i mai, men det kan hende det blir forsinket. Vi håper flyet ankommer i slutten av mai, men jeg vet av erfaring at det gjerne går noen uker ekstra, sier eier og FlyViking-gründer Ola Giæver.

FlyViking flyr i dag med ett fly. Fly nummer to står for tiden i Tromsø og blir satt i trafikk i løpet av halvannen uke. Det er altså fly nummer tre FlyViking nå venter på.

– Vi ble i utgangspunktet lovet flyet den 30. april, men det har vært forsinkelser på alle leveranser. Jeg tør ikke garantere noe, men vi har lyst å fly mellom Svolvær og Tromsø – men til helt andre priser enn Widerøe, supplerer Giæver.
https://www.an.no/na-utsetter-de-den...0afc15b0bcb50b
Radar Station KGRV3
Old 06-04-2017, 23:43   #468
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Synd at det går slik med Ola og bolaget.
Har ikke skadefryd her, men synd at det blir så mange skuffelser for både selskap, pax, investorer og ansatte.
Har jobbet for små fille selskap selv og det var ofte mere givende enn å jobbe for store og fine selskap.
Som å være en stor fisk i et lite vann, isteden for en liten fisk i et stort vann.
Sikkert mange som har gamblet mye på FlyViking og man vil jo gjerne se en "under dog" gjøre det bra, selv om man er uenig i motivasjonen og prinsippet.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2017, 23:51   #469
ENBO
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke sikker på hva dere kan se, men her er høydepunktene ...
Jeg mener at høydepunktet er dette fra samme artikkel (bak mur):
Quote:
Giæver tilbakeviser at selskapet har vært for offensive da de meldte oppstart 18. april på ruten mellom Svolvær – Tromsø.

– Nei, det synes jeg ikke. Det er vanlig at man må utsette litt. Nå får Widerøe operere ruten alene lenge, så får vi vurdere om det er noe for oss. Vi vil forsøke, men man må vurdere situasjonen til enhver tid. Hele livet er et prøveprosjekt, avrunder gründeren.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 03:45   #470
vbirk
ScanFlyer Silver

Mitt forslag til høydepunkt er at man siteres på å vurdere å fly FOT-ruter.

Quote:
Vi kommer til å vurdere alt. Kanskje åpner vi en rute mellom Svolvær og Bodø, eller Leknes og Bodø.
Old 07-04-2017, 07:07   #471
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hvor stor organisasjon har de når 3dje flyet kommer ?
FD Fly * 2x = 8-9 om de ikke skal fly i helgene ?
CC Fly * x =4 - 5 ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 09:12   #472
jaas
ScanFlyer Blue

Etter min mening befinner FV seg i en kaos situasjon preget av en persons ønske om å ta knekken på sin gamle arbeidsgiver. Selskapet ledes uten planer og styreformannen uttaler seg på vegne av selskapet uten å vite hva han i realiteten sier.
I mellomtiden renner pengene ut og tilliten til selskapet er borte.
Old 07-04-2017, 09:45   #473
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Etter min mening befinner FV seg i en kaos situasjon preget av en persons ønske om å ta knekken på sin gamle arbeidsgiver. Selskapet ledes uten planer og styreformannen uttaler seg på vegne av selskapet uten å vite hva han i realiteten sier.
I mellomtiden renner pengene ut og tilliten til selskapet er borte.
Men i realiteten betyr jo heldigvis ikke din mening en dritt for faktum
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 10:19   #474
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Men i realiteten betyr jo heldigvis ikke din mening en dritt for faktum
Kanskje du kan fortelle hva som er faktum?
Old 07-04-2017, 10:23   #475
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Kanskje du kan fortelle hva som er faktum?
Ja, det kan jeg. Men hva jeg skriver vil uansett ikke endre på noe, så da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det. Det beste du kan gjøre er å følge med på tallene etterhvert som de kommer.
Old 07-04-2017, 10:27   #476
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Ja, det kan jeg. Men hva jeg skriver vil uansett ikke endre på noe, så da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det. Det beste du kan gjøre er å følge med på tallene etterhvert som de kommer.
Hvilke tall snakker du om og når kommer de ?
Old 07-04-2017, 10:29   #477
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Hvilke tall snakker du om og når kommer de ?
Regnskapstall. Hvor ofte FV velger å presentere dem blir opp til dem selv, men de kommer uansett høsten 2018 da det er offentlig informasjon.
Old 07-04-2017, 10:53   #478
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.

I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.

Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).

Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle. Jeg har ikke inntrykk av at Flyviking har lovet full fart fra dag en, men heller vært i media og sagt fra når de ikke får til alt med en gang.

Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.

Last edited by Wig-wag; 07-04-2017 at 10:58.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2017, 10:58   #479
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.

I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.

Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).

Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle.

Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Du har selvsagt helt rett. Må for øvrig si meg fornøyd med FV etter første tur, selv om flyet var litt forsinket.
Old 07-04-2017, 11:19   #480
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle. Jeg har ikke inntrykk av at Flyviking har lovet full fart fra dag en, men heller vært i media og sagt fra når de ikke får til alt med en gang.
Hm? Har ikke media vært temmelig greie? Bare siste uke hadde Flyviking omtale i positiv kontekst i Lofotposten, Finnmark Dagblad, Altaposten, NRK og Andøyposten?

At "anectdotal evidence" tyder på at det ikke har vært 39 passasjerer som har måttet ombookes fra hver av de kansellerte avgangene, men kanskje bare en håndfull, gjør jo også sitt til å bremse hyle-omfanget. Dessuten viser omfattende NASA-forskning at flypassasjerer på kortbanenettet generelt syter lite.
Reply

Posting Rules