Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2017, 21:36   #401
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

For å si det enkelt: Hvis du ikke kan betale fueltruck'en når de forlanger kontant oppgjør, er du ikke likvid. Hvis du ikke har dekning for lønna på lønningsdag, er du teknisk konkurs (tror jeg).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 21:45   #402
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 21:54   #403
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vel ingen tvil om at slike prosjekter koster penger, nei. Men konk før jul tviler jeg veldig på, det er et stort marked som åpner seg når folk som tidligere har kjørt bil i en uke eller unnlatt å reise på grunn av prisnivået på flybilletter får muligheten. Men det fordrer jo en stabil regularitet, hvis ikke må de nok belage seg på at mange velger andre og noen bare å reise en vei med dem. Jeg ville ikke tatt sjansen nå hvis jeg måtte rekke noe som f.eks en begravelse i nær familie. Men hjemreisen? Ja - utvilsomt.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 21:57   #404
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde.
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 21:59   #405
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.


Men hvordan har han puttet de inn? Som kreditter eller som kapital? Men han kan jo være ekstra tålmodig, noe som gir lengre levetid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:06   #406
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:12   #407
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Mener jeg har lest at det var Avmax som forlangte øket aksjekapital som garanti for leasing avtalen.
Om det er slik som hos oss ved, operasjonell leasing, så har Avmax solgt flyene til et leasingselskap som så leaser det ut til FV.
Skulle det bli slik at FV ikke kan betale leasingselskapet vil Leasingselskapet overlate problemet til Avmax. Det er m.a.o Avmax som sitter med risikoen.
Av den grunn er det viktig for Avmax at de har avklart at leaser har tilstrekkelig finansielle muskler og av den grunn tror jeg at en stor del av aksjekapitalen bundet opp i garantier til Avmax.
Dog kun gjetning.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:14   #408
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
Det første flyet, LN-FVA var eid av den kanadiske staten eller noe i den dur. Relativt få landinger. Men er vel også et av de mest aldrende, jeg kan ikke huske å ha fløyet med Widerøe i fly hvor hattehyllen faller ned når den åpnes, kun vanlige luker som åpnes oppover, så tydelig​ gammelt interiør.

Last edited by Flygplan; 29-03-2017 at 22:15. Reason: Det
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:17   #409
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...

Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.

Men det blir spekulasjon ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:27   #410
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...
Aha, så det er ikke mange selskap Nord for moralsirkelen som trenger gamle Dash-8ere? Grønland, Finland, Alaska, etc?
Kun WF og VF som trenger de?
Da er det vel rimelige vilkår ja, men har de sittet lenge så blir det som det gikk, stadig noe som kan gå galt teknisk.
Jobbet også for et selskap som hadde et fly og et i reserve som ikke var godkjent enda. Og vi hadde samme problemet, når det trengtes en del eller noe måtte repareres så ble flyet satt på bakken i dagesvis og rasende kunder kom for å få igjen pengene. Vi varte ikke lenge selv om det var litt kapital bak oss.
Dette var en Twin-Otter på flottører. Den ligger på havets bunn nå. Alle ombord ble drept. R.I.P.

(Trådkryp, jeg kan se for meg moderatorene begynner å puste tungt mens pekefingeren dirrer over Delete Knappen.)
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:28   #411
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit.
Det er utviklet nye flytyper for kortbanenettet , blant annet en versjon av ATR.
Imidlertid er denne businessen politikerstyrt, dvs. at anskaffelsen av nye kortbanefly forutsetter en langsiktighet fra politikerne sin side. Vi snakker om minst 15-20 år fremover.
Problemet er at ingen vet om kortbanenettet vil se ut som i dag eller av politikere bli endret slik at de blir tilpasset nye flytyper uten kortbane egenskaper.
Eks. færre flyplasser, men med lengre rullebane.
Av den grunn tror jeg at de har satt Dash 8 delen på hold og ser mot helt andre markeder, ref. anskaffelsen av Embraer E 190.
I realiteten er FV mange år for sent ute med sine Dash 8.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:34   #412
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.

Men det blir spekulasjon ...
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?

Last edited by jaas; 29-03-2017 at 22:37.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 22:51   #413
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

NRK har lagt ut en ny episode om FV.

https://www.nrk.no/troms/ny-episode-...ter-1.13448218


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2017, 23:21   #414
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 11:27   #415
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
Jeg er usikker på om det er hele forklaringen. Mener å huske at det fra Avmax sin side ble gitt uttrykk for at ombygging av ett fly, på grunn av prosjekteringskostnadene etc.,var et rent underskudds foretak. Fordelt på flere ville det kanskje bli lønnsomt.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 14:20   #416
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Fra Jarlsberg Avis - bak betalingsmur:

Quote:
– I løpet av sommeren eller høsten er vi etablert på Torp, sier styreleder Ola O.K. Giæver i FlyViking. Han lar seg ikke skremme av at det nyetablerte selskapet onsdag, bare to dager etter jomfruturen, måtte kansellere alle flyginger i Nord-Norge.

Styreleder og pilot Ola O.K. Giæver vil ikke la startproblemene stoppe planene flyselskapet har om å ekspandere.

Tidligere i år gikk FlyViking ut med at de vil starte flyginger til og fra Torp i løpet av kort tid. Dette holder Giæver fast ved. Dato er ennå ikke satt, men ifølge styrelederen er målet å få på plass ruter til og fra Torp Sandefjord lufthavn i sommer eller til høsten.

– Vil vi kjempe imot Widerøes monopol på innenlandsflyginger. Da VikingFly åpnet billettsalget på strekningen Tromsø-Hammerfest, satte Widerøe samme dag ned sine priser på den samme ruten. Vi vil konkurrere på pris også på Torp.

Ifølge FlyViking-styrelederen er planen å ha Torp-ruter til vestlandsbyene samt til Stockholm og København.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 14:33   #417
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 14:52   #418
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,304
Default Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?


Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 30-03-2017 at 14:55.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 15:18   #419
Flygplan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2017, 15:23   #420
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
Levering første halvår neste år 2018 så ikke så langt frem
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA Twin Otter Flyforum 9 27-02-2018 12:09
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 NorFlight Flyforum 32 23-09-2017 19:32
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 09:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.