![]() |
|
![]() |
#401 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
For å si det enkelt: Hvis du ikke kan betale fueltruck'en når de forlanger kontant oppgjør, er du ikke likvid. Hvis du ikke har dekning for lønna på lønningsdag, er du teknisk konkurs (tror jeg).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
Men hvordan har han puttet de inn? Som kreditter eller som kapital? Men han kan jo være ekstra tålmodig, noe som gir lengre levetid. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Mener jeg har lest at det var Avmax som forlangte øket aksjekapital som garanti for leasing avtalen.
Om det er slik som hos oss ved, operasjonell leasing, så har Avmax solgt flyene til et leasingselskap som så leaser det ut til FV. Skulle det bli slik at FV ikke kan betale leasingselskapet vil Leasingselskapet overlate problemet til Avmax. Det er m.a.o Avmax som sitter med risikoen. Av den grunn er det viktig for Avmax at de har avklart at leaser har tilstrekkelig finansielle muskler og av den grunn tror jeg at en stor del av aksjekapitalen bundet opp i garantier til Avmax. Dog kun gjetning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() Quote:
Last edited by Flygplan; 29-03-2017 at 22:15. Reason: Det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...
![]() Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende. Men det blir spekulasjon ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Kun WF og VF som trenger de? Da er det vel rimelige vilkår ja, men har de sittet lenge så blir det som det gikk, stadig noe som kan gå galt teknisk. Jobbet også for et selskap som hadde et fly og et i reserve som ikke var godkjent enda. Og vi hadde samme problemet, når det trengtes en del eller noe måtte repareres så ble flyet satt på bakken i dagesvis og rasende kunder kom for å få igjen pengene. Vi varte ikke lenge selv om det var litt kapital bak oss. Dette var en Twin-Otter på flottører. Den ligger på havets bunn nå. Alle ombord ble drept. R.I.P. (Trådkryp, jeg kan se for meg moderatorene begynner å puste tungt mens pekefingeren dirrer over Delete Knappen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Imidlertid er denne businessen politikerstyrt, dvs. at anskaffelsen av nye kortbanefly forutsetter en langsiktighet fra politikerne sin side. Vi snakker om minst 15-20 år fremover. Problemet er at ingen vet om kortbanenettet vil se ut som i dag eller av politikere bli endret slik at de blir tilpasset nye flytyper uten kortbane egenskaper. Eks. færre flyplasser, men med lengre rullebane. Av den grunn tror jeg at de har satt Dash 8 delen på hold og ser mot helt andre markeder, ref. anskaffelsen av Embraer E 190. I realiteten er FV mange år for sent ute med sine Dash 8. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
Last edited by jaas; 29-03-2017 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
NRK har lagt ut en ny episode om FV.
https://www.nrk.no/troms/ny-episode-...ter-1.13448218 Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,536
|
![]()
Fra Jarlsberg Avis - bak betalingsmur:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,304
|
![]() Quote:
Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter Last edited by Someone; 30-03-2017 at 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 163
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Levering første halvår neste år 2018 så ikke så langt frem
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NextMove - nytt "flyselskap" på OSL-OLA | Twin Otter | Flyforum | 9 | 27-02-2018 12:09 |
FlyViking starter Ørland - Oslo OKT17 | NorFlight | Flyforum | 32 | 23-09-2017 19:32 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |