Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2017, 00:08   #221
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Default Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva legger du i ordet "flest"?
Old 22-02-2017, 00:09   #222
vbirk
ScanFlyer Silver

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Flygplan View Post
Nettipp, prisne er sykt høye. Hadde flere selskap måttet konkurrere om passasjerene hadde det ikke vært slik. 70-tallet er over nå.
Det tas til etterretning. God natt!
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 00:14   #223
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Hva legger du i ordet "flest"?
Hvis det var min kommentar du refererte til: Over halvparten.
Flygplan is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 00:21   #224
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Mener du da at 1/20 er over halvparten siden "flesteparten" koster over 2K?
Old 22-02-2017, 00:52   #225
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Mener du da at 1/20 er over halvparten siden "flesteparten" koster over 2K?
Nei. Med halvparten mener jeg over 50%
Old 22-02-2017, 01:17   #226
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Men da var jo påstanden din BS.
Old 22-02-2017, 01:47   #227
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Men da var jo påstanden din BS.
Det må du gjerne mene om du tror prisene endres av den grunn.
Old 22-02-2017, 01:52   #228
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Kan du da dokumentere at flesteparten av rutene koster 2K+?
Om du ikke er istand til det anser jeg det som bevist at du kommer med BS.
Old 22-02-2017, 07:45   #229
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

La trollet hvile .. #Trumpspeak
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 09:04   #230
jaas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
La trollet hvile .. #Trumpspeak
Enig. Makan!
jaas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 09:12   #231
Flygplan
ScanFlyer Blue

2
Quote:
Kan du da dokumentere at flesteparten av rutene koster 2K+?
Om du ikke er istand til det anser jeg det som bevist at du kommer med BS.
Widerøe har priser på nett. Ikke verre enn at du sjekker selv. Og uansett om det skulle være f.eks 1500 kr så er det fortsatt for dyrt, det vil si at det f.eks koster en arb.giver 30000 kr om 10 srk skal sendes et kort stykke på et kurs.

Last edited by Flygplan; 22-02-2017 at 09:37.
Old 22-02-2017, 12:13   #232
Pilot1
ScanFlyer Blue

Den som klarer å finne WFs årsrapport og dele ett tall på et annet kan finne ut at totale salgsinntekter delt på antall passasjerer gir kr. 1041 for året 2015. Jeg vet ikke hvor mye av salgsinntektene som er relatert til passasjerer eller annet som post og frakt, men billettsalg gir nødvendigvis mindre til WF enn kr 1041 i snitt, inkludert berømte dyre billetter kjøpt kort tid før reisen.

Hvem får lavest kostnader av WF og FV?

Fly, jeg vet ikke hva som er mest økonomisk av å eie noe i 20+ år eller å leie, men det ville overraske meg hvis det er billigst å leie. Finanskostnader er alltid lavest for solide firma, enten man eier og har banklån, eller leaser.

Avgifter, likt.

Fuel, likt.

Vedlikehold, større flåte og egen part 145 er nok billigst og best med større delelager osv.

Ansatte, sånn jeg tolker ryktene er det vesentlig dårligere betalt hos Ola Giæver. F. eks 20% lavere lønnskostnader kan kanskje redusere kostnadene med 6%. For noen bakkeansatte og kabinansatte er det ikke realistisk med dårligere lønn enn hos WF.

På inntektssiden har Flyviking en ulempe med at absolutt alle rutene de kommer til å fly vil det nødvendigvis bli overskudd på tilbudssiden, og bra tilgang på billige billetter uansett hvem man reiser med.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 12:50   #233
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Den som klarer å finne WFs årsrapport og dele ett tall på et annet kan finne ut at totale salgsinntekter delt på antall passasjerer gir kr. 1041 for året 2015. Jeg vet ikke hvor mye av salgsinntektene som er relatert til passasjerer eller annet som post og frakt, men billettsalg gir nødvendigvis mindre til WF enn kr 1041 i snitt, inkludert berømte dyre billetter kjøpt kort tid før reisen.

Hvem får lavest kostnader av WF og FV?

Fly, jeg vet ikke hva som er mest økonomisk av å eie noe i 20+ år eller å leie, men det ville overraske meg hvis det er billigst å leie. Finanskostnader er alltid lavest for solide firma, enten man eier og har banklån, eller leaser.

Avgifter, likt.

Fuel, likt.

Vedlikehold, større flåte og egen part 145 er nok billigst og best med større delelager osv.

Ansatte, sånn jeg tolker ryktene er det vesentlig dårligere betalt hos Ola Giæver. F. eks 20% lavere lønnskostnader kan kanskje redusere kostnadene med 6%. For noen bakkeansatte og kabinansatte er det ikke realistisk med dårligere lønn enn hos WF.

På inntektssiden har Flyviking en ulempe med at absolutt alle rutene de kommer til å fly vil det nødvendigvis bli overskudd på tilbudssiden, og bra tilgang på billige billetter uansett hvem man reiser med.
1041 kroner er som beskrevet tidligere her høy kost. Man bør kunne holde denne lavere, spøramålet er hvor mye. Noe er vel kanskje også bare ren omsetning der så å si hele beløpet videreføres til SAS, men det vil jo selvsagt virke motsatt også.

Det blir spennende å se hva som skjer, og om FV går med små eller store underskudd de første driftsårene. Jeg håper de legger seg på linjen der de har lave nok priser til å fylle flyene og høye nok priser til å tjene penger på sikt.

Det er bedre om noen selger alle billettene til en bestemt lav pris enn at de som kan planlegge slike småturer lenge på forhånd kan få lave priser og de som må bestille en dag eller to i forveien må betale det dobbelte etter min mening.

Last edited by Flygplan; 22-02-2017 at 13:22.
Old 22-02-2017, 13:22   #234
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:

Det er bedre om noen selger alle billettene til en bestemt lav pris enn at de som kan planlegge slike småturer lenge på forhånd kan få lave priser og de som må bestille en dag eller to i forveien må betale det dobbelte etter min mening.
Bedre for hvem?

Dette med forskjellige priser på samme flybilletten var innført for mange år siden, yield management, aner ikke hva det er på Norsk. (Fortjeneste styring?)
Hvis man driver en forettning og ikke en veldedighet må man tjene penger og selge produktet til høyest mulig pris som kundene vil betale.
Dagen før julaften vil kundene betale mere, derfor går prisen opp.
Er det urettferdig og ville det ha vært bedre med billige priser året rundt og hele døgnet?
Joda, og enda bedre hvis flyturen hadde vært nesten gratis, men da er det ikke mere flyselskap igjen etter kort tid: Mange som prøvde billige billetter, Laker Airways, Peoples Express og andre som forsvant etter kort tid.
Norge er et av verdens dyreste land med et av verdens vanskeligste vinterforhold på Nord Norge og på kysten. Det koster å drive flyselskap da og billettene må betale kostnadene.
Enkelt regnestykke egentlig.
Hvis Ola kan drive billigere og likevel dekke regningene, betale tilbake investorene samt selge billetter som er vesentlig billigere og ha like store sikkerhetsmarginer som WF, så har han gjort det bra.
Han satser friskt og jeg tar av meg hatten for det, men setter spørsmålstegn ved å starte opp flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver, kanskje feil motivasjon..
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 13:33   #235
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Bedre for hvem?

Dette med forskjellige priser på samme flybilletten var innført for mange år siden, yield management, aner ikke hva det er på Norsk. (Fortjeneste styring?)
Hvis man driver en forettning og ikke en veldedighet må man tjene penger og selge produktet til høyest mulig pris som kundene vil betale.
Dagen før julaften vil kundene betale mere, derfor går prisen opp.
Er det urettferdig og ville det ha vært bedre med billige priser året rundt og hele døgnet?
Joda, og enda bedre hvis flyturen hadde vært nesten gratis, men da er det ikke mere flyselskap igjen etter kort tid: Mange som prøvde billige billetter, Laker Airways, Peoples Express og andre som forsvant etter kort tid.
Norge er et av verdens dyreste land med et av verdens vanskeligste vinterforhold på Nord Norge og på kysten. Det koster å drive flyselskap da og billettene må betale kostnadene.
Enkelt regnestykke egentlig.
Hvis Ola kan drive billigere og likevel dekke regningene, betale tilbake investorene samt selge billetter som er vesentlig billigere og ha like store sikkerhetsmarginer som WF, så har han gjort det bra.
Han satser friskt og jeg tar av meg hatten for det, men setter spørsmålstegn ved å starte opp flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver, kanskje feil motivasjon..
Bedre for alle. Jeg sa da ingenting om at man skulle selge med tap. Men heller ikke gjøre sånn som Widerøe og fly med halvfullt fly fordi de skal ha dobbelt så høy pris for de siste 20 setene som de 20 første.

Hevnlyst på gammel useriøs arbeidsgiver er den beste motivasjon som finnes. Jeg gleder meg til å se FV ta av.
Old 22-02-2017, 13:42   #236
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Hyret inn av Ola for å trolle? Den eneste tråden du har vært aktiv på her inne er denne tråden
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2017, 13:59   #237
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Hyret inn av Ola for å trolle? Den eneste tråden du har vært aktiv på her inne er denne tråden
Den eneste tråden som så langt har interessert meg her er denne tråden. Regner med at det sikkert er noen tråder om Air crash investigation her som jeg kommer til å stikke innom etterhvert som ny sesong kommer.

Jeg kjenner for øvrig ikke Ola Giæver. Men jeg har opplevd den særs dårlige behandlingen Widerøe kan gi, plutselig snu og fly tilbake bår man nesten er ftamme ved destinasjonen fordi man har flere passasjerer et annet sted. Man forventer litt mer når man har betalt dyrt for en flytur.

Last edited by Flygplan; 22-02-2017 at 14:02.
Old 22-02-2017, 14:03   #238
Polaris
Free Luigi

Quote:
Den eneste tråden som aå langt har interessert meg her er denne tråden. Regner med at det sikkert er noen tråder om Air crash investigation her som jeg kommer til å stikke innom etterhvert som ny sesong kommer.

Jeg kjnner for øvrig ikke Ola Giæver. Men jeg har opplevd den særs dårlige behandlingen Widerøe kan gi, plutselig snu og fly tilbake bår man nesten er ftamme ved destinasjonen fordi man har flere passasjerer et annet syed. Man forventer litt mer når man har betalt dyrt for en flytur.
Du er altså en snurten ex-passasjer av Widerøe, som en gang opplevde at operativ avdeling gjorde et valg for å hente gamle bestemødre, små barn eller pappaen til disse små barna pga tekniske utfordringer og/eller værforhold aldre steder. Et valg som gjorde at ditt harde liv her i vestlige europa ble utfordret. Som du attpåtil hadde betalt 1500-2000kr for. Grusomt av Widerøe, for et selskap.... Og dine kunnskaper om luftfarten baseres på synsing, følelser, og tv-programmet "air crash investigation" på National Geographic. Jajamensann. Da må det jo nesten bare være som du sier.
Old 22-02-2017, 14:11   #239
Flygplan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Du er altså en snurten ex-passasjer av Widerøe, som en gang opplevde at operativ avdeling gjorde et valg for å hente gamle bestemødre, små barn eller pappaen til disse små barna pga tekniske utfordringer og/eller værforhold aldre steder. Et valg som gjorde at ditt harde liv her i vestlige europa ble utfordret. Som du attpåtil hadde betalt 1500-2000kr for. Grusomt av Widerøe, for et selskap.... Og dine kunnskaper om luftfarten baseres på synsing, følelser, og tv-programmet "air crash investigation" på National Geographic. Jajamensann. Da må det jo nesten bare være som du sier.
Jeg reiser stadig med WF i mangel på andre alternativer. Jeg baserer alt på fakta. De snudde et minutt før landing for å ha tid til å fly tilbake før personellet gikk ut på tid, det var ikke ting som lå utenfor WF sin kontroll som gjorde det. Det forteller litt om yvor "god" kontroll de har...

Ingenting fra meg baseres på synsing, kun harde fakta. Du derimot synser jo i vei.
Old 22-02-2017, 14:19   #240
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Nettipp, prisne er sykt høye. Hadde flere selskap måttet konkurrere om passasjerene hadde det ikke vært slik. 70-tallet er over nå.
Er prisene sykt høye, eller er det andre priser stender som er kuntig lave?

Selv om man kan komme seg fra Oslo til Kristiansand for 399 kroner, er det heller ikke uvanlig at man må opp på 12-1500 kroner for en enveisbillett der, og full-flex ligger på ca. 2500. På en rute som er vidåpen for konkurranse, med flytid på ca. 30 minutter

Som man ser lenger sørpå så ble det levert inn null-anbud på eks. Florø, så det ble tatt ut av anbudet i neste runde. Det var vel først lokal jubel jubel for "bli kvitt Widerøe og monopolet" som gikk over i skuffelse over at det ikke dukket opp tre operatører som flyr timesruter til alle hjørner av landet for kr. 299 hver vei. Det er en del steder det rett og slett ikke er grunnlag for ruter uten subsidier.

Posting Rules