![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?
Må bare innrømme at jeg er litt svak for utseendet på spesielt den forlengede -400 varianten av IL-96. Det er noe eget med disse lange, slanke fire-motors maskinene, DC-8-60/70, A340-5/6 o.l. Stilig! Synes ikke to-motors klarer å få helt den samme "schwungen" over utseendet, selv om de i utgangspunktet har samme proporsjoner mht. skroglengde og tykkelse. Nuvel, fire motorer er jo i ferd med å bli svunnen tid så vi sære nerder får nyte det så lenge det varer. Jeg var forresten ikke klar over at de bygde om -400 fraktere til "sivile" fly, selv om det jo er i svært beskjedent antall. IL-96 og IL-86 er vel også sammen med A380 og A340 de eneste fire-motors flyene som aldri har drept noen passasjerer. Vel, en IL-86 kræsjet ved SVO, men det var kun crew ombord. Jeg har fløyet med begge typene og kan bekrefte det KOG sier; kun IL-86 som hadde trapp opp i koffertrommet og videre derfra opp i kabinen. Genialt konsept, men krøkkete hvis man står på stand med bro ut til flyet. Ble dog brukt både på Havana og under mellomlanding på Gander. IL-86 hadde svært begrenset rekekvidde, måtte bl. a. ned i både Shannon og Gander på turene fra Moskva til Havana. Vil tro at en rute Moskva - Calcutta krevde minst én mellomlanding. (Tashkent?) Load-master i bytte mot flyvertinne? Joda, den russiske/sovjetiske dessa hadde sannsynligvis akseptert tilbudet tvert, men den (amerikanske?) load-masteren vil jeg tro hadde vært noe mer skeptisk til utvekslingsavtalen. ![]() IL-96 ble utviklet nettopp for å ta seg av den manglende rekkevidden til forgjengeren. Det får man vel også si at den klarte, personlig rekord i en IL-96 er 10:30 HAN-SVO, men har vært borti en nonstop flyging fra Venezuela til en plass litt øst av Moskva, godt over 10000 km. Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris. Men det ser iallefall ut til at Putin holder liv i IL-96 inntil videre, det er nok litt mer usikkert hvor lenge broder Castro holder ut med sine. Da jeg var i Nord-Korea høsten 2015 hang det forbausende mange modeller av IL-96 i Air Koryo farger (faktisk ganske stilig i det gamle Air Koryo fageskjemaet) rundt omkring på flyplassen i Pyongyang og på Air Koryo hotellet. Man spekulerte i om Air Koryo skulle overta et par av de som sto parkert på SVO, men dette har det tydeligvis ikke blitt noe av. Last edited by KnutW; 19-02-2017 at 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
|
![]()
PS: Apropos russiske flyvertinner og disse flytypene;
https://www.youtube.com/watch?v=jeRKcgOyl4s
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Aeroflot sine Il-96-300 som sto lagret på SVO etter at de ble tatt ut av trafikk ble fløyet hit i 2015 og 2016 - det blir spennende å se hva som skjer med dem og om de kommer seg på vingene igjen i en eller annen form. Du har helt rett i planene om å lage en vestlig versjon av Il-96 og de hadde en avtale om å benytte PW-2337 motorer og vestlige systemer og instrumenter. Prototypen, RA-96000 ble forlenget og forsynt med de nye motorene og fikk typebetegnelsen Il-96MO. Den første Il-96-400 frakteren (RA-96101)ble også forsynt med disse motorene og kalt Il-96T. Samarbeidet ble imidlertid brutt og -400 versjonen fikk PS-90A1 motorer videre. For noen år siden ble det skrevet at noen av de få -400 modellene skulle bygges om til passasjerutgave for Cubana, men dette har tydeligvis ikke blitt noe av. Her er bilder av RA-96000 og RA-96101 med PW motorer. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
|
![]()
PW var det, ja. Takk for info.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død | LN-MOW | Flyforum | 46 | 09-05-2024 08:22 |
Men A310 var ikke død | LN-AFG | Flyforum | 0 | 27-06-2018 11:46 |
Men 767'en var ikke død .. | LN-MOW | Flyforum | 13 | 25-04-2018 18:04 |
Men maurslukeren var ikke død, Do228 gjennoppstår! | LN-AFG | Flyforum | 1 | 20-05-2008 08:23 |