Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2017, 03:18   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: Men Il-96 var ikke død

Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?

Må bare innrømme at jeg er litt svak for utseendet på spesielt den forlengede -400 varianten av IL-96.
Det er noe eget med disse lange, slanke fire-motors maskinene, DC-8-60/70, A340-5/6 o.l. Stilig! Synes ikke to-motors klarer å få helt den samme "schwungen" over utseendet, selv om de i utgangspunktet har samme proporsjoner mht. skroglengde og tykkelse.

Nuvel, fire motorer er jo i ferd med å bli svunnen tid så vi sære nerder får nyte det så lenge det varer. Jeg var forresten ikke klar over at de bygde om -400 fraktere til "sivile" fly, selv om det jo er i svært beskjedent antall.

IL-96 og IL-86 er vel også sammen med A380 og A340 de eneste fire-motors flyene som aldri har drept noen passasjerer. Vel, en IL-86 kræsjet ved SVO, men det var kun crew ombord.

Jeg har fløyet med begge typene og kan bekrefte det KOG sier; kun IL-86 som hadde trapp opp i koffertrommet og videre derfra opp i kabinen. Genialt konsept, men krøkkete hvis man står på stand med bro ut til flyet. Ble dog brukt både på Havana og under mellomlanding på Gander. IL-86 hadde svært begrenset rekekvidde, måtte bl. a. ned i både Shannon og Gander på turene fra Moskva til Havana. Vil tro at en rute Moskva - Calcutta krevde minst én mellomlanding. (Tashkent?)
Load-master i bytte mot flyvertinne? Joda, den russiske/sovjetiske dessa hadde sannsynligvis akseptert tilbudet tvert, men den (amerikanske?) load-masteren vil jeg tro hadde vært noe mer skeptisk til utvekslingsavtalen.

IL-96 ble utviklet nettopp for å ta seg av den manglende rekkevidden til forgjengeren. Det får man vel også si at den klarte, personlig rekord i en IL-96 er 10:30 HAN-SVO, men har vært borti en nonstop flyging fra Venezuela til en plass litt øst av Moskva, godt over 10000 km.

Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris.

Men det ser iallefall ut til at Putin holder liv i IL-96 inntil videre, det er nok litt mer usikkert hvor lenge broder Castro holder ut med sine. Da jeg var i Nord-Korea høsten 2015 hang det forbausende mange modeller av IL-96 i Air Koryo farger (faktisk ganske stilig i det gamle Air Koryo fageskjemaet) rundt omkring på flyplassen i Pyongyang og på Air Koryo hotellet. Man spekulerte i om Air Koryo skulle overta et par av de som sto parkert på SVO, men dette har det tydeligvis ikke blitt noe av.

Last edited by KnutW; 19-02-2017 at 11:44.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 03:26   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: Men Il-96 var ikke død

PS: Apropos russiske flyvertinner og disse flytypene;

https://www.youtube.com/watch?v=jeRKcgOyl4s
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 10:48   #3
j-aa
Newcomer
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 9
Default Re: Men Il-96 var ikke død

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?
Voronezh. Det er der fabrikken (vaso.ru) ligger.
j-aa is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 10:48   #4
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Men Il-96 var ikke død

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?

Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer (CFM-56? -noen som husker dette?) på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris.
Bildet er fra Voronezh der fabrikken som produserer Il-96 ligger og der disse frakterne blir bygd om.
Aeroflot sine Il-96-300 som sto lagret på SVO etter at de ble tatt ut av trafikk ble fløyet hit i 2015 og 2016 - det blir spennende å se hva som skjer med dem og om de kommer seg på vingene igjen i en eller annen form.
Du har helt rett i planene om å lage en vestlig versjon av Il-96 og de hadde en avtale om å benytte PW-2337 motorer og vestlige systemer og instrumenter. Prototypen, RA-96000 ble forlenget og forsynt med de nye motorene og fikk typebetegnelsen Il-96MO. Den første Il-96-400 frakteren (RA-96101)ble også forsynt med disse motorene og kalt Il-96T. Samarbeidet ble imidlertid brutt og -400 versjonen fikk PS-90A1 motorer videre.
For noen år siden ble det skrevet at noen av de få -400 modellene skulle bygges om til passasjerutgave for Cubana, men dette har tydeligvis ikke blitt noe av.

Her er bilder av RA-96000 og RA-96101 med PW motorer.



VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2017, 11:40   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: Men Il-96 var ikke død

PW var det, ja. Takk for info.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2017, 19:44   #6
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,768
Default Re: Men Il-96 var ikke død!

Fra innsiden av RA-96102


http://englishrussia.com/2015/03/24/...ane-interiors/
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Men Rocambole, jeg mener 767, var ikke død LN-MOW Flyforum 46 09-05-2024 08:22
Men A310 var ikke død LN-AFG Flyforum 0 27-06-2018 11:46
Men 767'en var ikke død .. LN-MOW Flyforum 13 25-04-2018 18:04
Men maurslukeren var ikke død, Do228 gjennoppstår! LN-AFG Flyforum 1 20-05-2008 08:23


All times are GMT +2. The time now is 13:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.