![]() |
|
![]() |
#461 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men uten formell tillatelse - har han lov å selge billetter til de destinasjonene? Bare nysgjerrig ...
|
![]() |
![]() |
#462 | |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Relevant spørsmål ja, men LT har tydeligvis ikke satt ned foten.
Quote:
https://www.ranablad.no/nyheter/nari.../s/5-42-249232
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Discus; 17-02-2017 at 13:44. |
|
![]() |
![]() |
#463 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Her er mye av det samme stoffet som i Rana Blad, men åpent:
http://luftfart.media/2017/02/15/luf...forste-avgang/ |
![]() |
![]() |
#464 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med unntak av OG & Co er det snakk om utenlandske piloter uten erfaring i fra NN og det norske kortbanenettet.
Regner med at LT stiller de samme krav som under det siste anbudet, dvs.trening i simulator alene er ikke godt nok. Regner også med at LT ser en godkjenning i lys av den erfaring pilotene har fra før av. LT vurderer vel også hvilket treningsregime FV har. Last edited by jaas; 16-02-2017 at 13:59. |
![]() |
![]() |
#465 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Hva piloter angår så det ut på dokumentaren som NRK viste at der var snakk om norske og svenske piloter bla. m erfaring fra "BU" i Sverige. Men for all del her går det fort i svingene.
Ellers går Ola hardt ut i dag i IFINNMARK og sier – De (WF) går til krig mot fri konkurranse og IFINNMARK skriver selv: Næringslivet er forbannet. Nå var headline forandret til "WF setter sinnene i kok hos næringslivet" "Direktør Odd Charles Karlsen i Hammerfest næringsforening, er også kritisk til Widerøes kampanje. Han uttaler overfor iFinnmark at dette beviser at Widerøe har melket Finnmarks befolkning, og næringsliv over lang tid" http://luftfart.media/2017/02/16/wid...billettsalget/ Ser ut til at WF har for vane å gjøre dette etterhvert. Skjedde her på Helgeland og i Trøndelag og nå altså også i Finnmark...om jeg ikke husker feil....men hva vet vel en gammel mann ;-) Kan da ikke være bra å hisse så mange på seg.
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 16-02-2017 at 19:12. |
![]() |
![]() |
#466 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å selge disse billettene og å selge varer som enda ikke er ferdig fortollet eller å selge billetter til en konsert der bandet ikke er ferdig med visumsøknaden enda. |
|
![]() |
![]() |
#467 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#468 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ville jo vært forsiktig med å kjøpe billetter før alle tillatelser er på plass, men det virker jo som ting går fremover.
Det er uansett spennende. Det kan lykkes på visse ruter hvor det komersielle grunnlaget er stort nok. Nordlendinger flyr mye p.g.a. avstander og hvordan geografien ser ut. Det er en fare for at det kun går bra en stund når de har David mot Goliat medfølelse. De er avhengige av at reisende er fornøyd med en gang. Det er uansett et spennende prosjekt og konkurranse og nye selskaper er alltid gøy. (Nordlys)turisme kan også bidra godt i kassen. Kanskje de også kan feede til Norwegians ruter sydover.
#469 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
..og visa versa.... :-)
#470 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#471 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Men det ser ut som LT ikke har noen innvendinger mot at han selger disse rutene så da er det sikkert i orden, sånn teknisk sett. Men synes personlig det er dristig, Vil være et stort nederlag hvis han ikke får lov til å starte på Svolvær og Hammerfest når han planlegger. |
|
![]() |
![]() |
#472 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Legger merke til at det på mange dager bare er fire ledige, noe som sier meg at de er litt forsiktige i starten i tilfelle noe går på tverke.
Last edited by Flygplan; 16-02-2017 at 16:58. |
![]() |
![]() |
#473 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
WF er ingen pengemaskin og uten WF hadde det knapt vært noe næringsliv på småstedene. Hva er det Finnmarkingene forventer?I Hammerfest bor det ca 7500. Hvor mange flyselskaper er villige til å fly på slike destinasjoner og samtidig investere i kapitalkrevende materiell. Joda,FV blir nå sett på som "redningen" for næringslivet og et bevis på at WF har melket markedet. De har blant annet ansatt lavtlønnede flygere uten erfaring. Foreløpig har ikke OG og FV bevist noen ting annet enn at ett fly har stått på bakken i snart ett halvt år. Foreslår at Odd Charles Karlsen venter et halvår før han snakker om "melking". NB:Fortsatt ikke ansatt i WF. |
|
![]() |
![]() |
#474 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
WF har melket markedet, at de har kostnader helt ute av kontroll endrer ikke på det. Etterspørselen vil gå opp om de slutter å ta de høye prisene. Og jo, jeg vet at vet er dyrt å drifte fly, men når det dreier seg om over 100k per enkelt flytime for en D8 eks avgifter noen steder så må det være noe galt i organisasjonen.
|
![]() |
![]() |
#475 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Hvor har du det om at det er kun piloter utenom OG & Co? Ikke noen form for personangrep, men slik som du slenger ut om FVK, så virker det for mange slik ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#476 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Jeg forstår ikke hvorfor FVK`s nytilsatte piloter til stadighet blir hentet fram her som noen uten erfaring. Ola selv har jo noen år på beina, og så vidt meg bekjent er de andre som også er ansatt drevne i gamet. Dessuten er det LT som tester dem ut noe som skal gjøres nå også før FVK får operere på kortbanenettet og som i seg selv borger for soliditet og sikkerhet for pax`en som de i dag sier gjengitt i et ti-talls av dagens aviser.
Nå fikk WF FOT rutene for 5 år er det vel, noe som igjen skulle tilsi at om der var noen som (ettersom FVK får flere fly) ikke hadde 20 års erfaring vil de i tillegg til de flytimer de allerede har bak seg få en 5 år på toppen i nord med all slags vær og føre før de får prøve deg på de mest værutsatte flyplassene. Hva lønsnivå i FVK angår, ser vi hva DY har gjort for å oppnå sitt beste resultat noen sinne og hva SK nå også gjør, - de flagger ut nettopp for å holde tritt med utviklingen, kutte kostnader og bruker lønnsnivå i det land der de har sin base... Som sjøfartsbransjen gjorde for årtier siden. Eller for å si det med Espen Andersens ord til NRK, -førsteamanuensis ved institutt for strategi Handelshøgskolen BI; "Widerøe er et gammelt selskap med en kostnadsutfordring man må gjøre noe med" Det er tydeligvis noen som sover i timen her og tror at alle kan fortsette å ha det lukrative lønnsnivå WF har (selv om de og nå gikk i forhandlinger med sine ansatte i forbindelse med kommende anskaffelser av Embraer). La oss håpe at WF ikke biter seg selv i halen her og overlever. Det ville være et savn og katastrofe for Norge. Men...ikke rart WF må hente inn kronasjen sin gjennom blodsugende priser som irriterer menigmann og halve næringslivs-norge når de ikke greier å omstille seg men flyter videre på troen at de kan forbli i en monopol situasjon hvor FOT rutene vel enda er den bærende ryggrad. (noe jeg forøvrig ikke er sikker på lenger - mener jeg leste at hovedinntekten lå på de kommersielle rutene?) SAS fløt lenge på arrogansen og måtte gjennom en tøff omstilling - nå kopierer de DY. Ellers, som jeg har vært inne på tidligere, konkurranse er sunt for alle og kommer oss alle til del. Jeg kan da bare ikke fatte hvorfor ikke nykommeren blir hilset velkommen....om man ikke jobber i WF da, da er du tilgitt ;-)
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 16-02-2017 at 23:14. |
![]() |
![]() |
#477 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ved å gå ut fra at det er solgt like mange billetter i de forskjellige prisklassene, og regne snitt per passasjer ut fra det, samt gjette meg frem til hva som er knntekt fra frakt. Dessverre ikke så vitenskapelig, men..
WF har også ruter hvor jeg kommer til rundt 25000 kroner eks avgifter per flytime, men det er FOT-ruter. Skulle visst hvor mange timer de er i lufta i løpet av et år, hadde gjort alt mye enklere.. |
![]() |
![]() |
#479 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja det er jeg enig i.
Snittpris pr. sete kr.2564 Last edited by jaas; 16-02-2017 at 23:41. |
![]() |
![]() |
#480 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
AOC er operativ godkjenning av selskapet. Lisensen er den økonomiske godkjenning av at selskapet klarer å drive forsvarlig ut fra sine økonomiske planer og tilgang til kapital.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyViking | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 20-07-2017 18:50 |
Kallax piloter og Flyviking | FO33 | Småprat | 10 | 12-04-2017 20:53 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |