![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Dagens quiz har rullebaner i gamle dager som hovedområde, mest i Norge men også utaskjærs. Så her er det bare å skjerpe de små grå før kveldens inntak av både det ene og det andre tar overhånd.
Det er som vanlig noen som er enkle å sjekke på nettet, andre ikke. Og kanskje vi får en diskusjon om enkelte som fører til at gammel lærdom må byttes ut med ny. Hvem vet, vær så god: 1) Mange gamle rullebaner fra dengang da rundt om i verden har en lengde på nøyaktig 1828,8 meter. Hva er bakgrunnen for denne noe spesielle lengden? 2) En gang i tiden var det planlagt en rullebane i Norge som skulle bli hele 4200 meter lang. Hva og hvor var dette? Og hva skulle rullebanenummeret ha vært hvis den hadde blitt bygget? 3) En norsk rullebane på 3000 meters lengde har en meget spesiell overflate og merking. Hva er dette? Både overflaten og merkingen. 4) Hvilken flyplass i Norge var først ute med fast dekke på rullebanene? Og hva var banenumrene? 5) Hvilke flyplasser i Norge har (og har hatt) to rullebaner? Her tar vi med både fast og løst dekke. 6) Og som en oppfølger til nr. 5; Hvilke flyplasser i Norge har eller har hatt fire rullebaner? 7) Hvilken flyplass i Norge var først med to parallelle rullebaner? 8) Hvilken flyplass i verden har den lengste taksebanen? Her menes én sammenhengende taksebane, ikke en kombinasjon av flere som f.eks fra Polderbaan på Schiphol. Jeg har naturligvis ett fasitsvar, men ser at det kan bli diskusjonstema. 9) Hvilken flyplass i Norge ligger nærmest en flyplass i USA? Navnet på begge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
|
![]()
1. Minimumslengde på rullebane er/var anbefalt å være 6000 fot ?
2 - 9: Må på hytta.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
4) Var ikke det SVG?
5) SVG, FBU, OSL, ANX kan vel nevnes her, men er sikkert flere |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
4) ENZV/SVG Sola flyplass var den andre flyplassen i Europa med fast dekke på rullebanen. Jeg kjenner ikke de opprinnelige banenumrene, men de hadde andre retninger enn de to den har i dag.
5) To rullebaner: ENGM/GEN Gardermoen, Fornebu, Andenes, Værnes, Sola, Starmoen ved Elverum, Lista ved Farsund, Lakselv, Forus ENFO, Bardufoss kunne fått, men den ble aldri åpnet. 6) 4 rullebaner i Norge..? Fornebu hadde 4 til sammen, men aldri åpne samtidig. Men hvis hver retning på en rullebane utgjør to rullebaner, så har jo alle i spm 5 hatt 4... 7) Det må vel være Lakselv slik den ble bygget ut av tyrskerne under krigen.... 9) Nærmest USA, kan det være Longyearbyen? og til spm 3): Lurer på om det er Lista
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
9) Regnes stripa på Jan Mayen som flyplass? Andre veien blir det kanskje Bangor? For da regner jeg ikke amerikanske flybaser i andre land som amerikanske flyplasser
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
2) En gang i tiden var det planlagt en rullebane i Norge som skulle bli hele 4200 meter lang. Hva og hvor var dette? Og hva skulle rullebanenummeret ha vært hvis den hadde blitt bygget? Kan dette ha vært at de skulle slå sammen rullebanene i Bodø og dermed bruke hele lengden?
3) En norsk rullebane på 3000 meters lengde har en meget spesiell overflate og merking. Hva er dette? Både overflaten og merkingen. Lista, FAN. Betongdekke. 8) Hvilken flyplass i verden har den lengste taksebanen? Her menes én sammenhengende taksebane, ikke en kombinasjon av flere som f.eks fra Polderbaan på Schiphol. Jeg har naturligvis ett fasitsvar, men ser at det kan bli diskusjonstema. Taksebanen Løvenstrasse mellom Sola og Forus ligger vel langt oppe her, selv om denne ikke finnes lengre. 9) Hvilken flyplass i Norge ligger nærmest en flyplass i USA? Navnet på begge. LYR-BTI. Med mindre det er en liten isbane nær Gordon, Alaska om teller med her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Vi holder oss på hjemmebane....
![]() 2. Det ble under krigen planlagt en rullebane på Sola med en slik lengde. Den skulle gå fra der Löwenstrasse (i dag heter veien Forusbeen) svinger nordover ved Bærheim ut til Solabukta. Den hadde dermed gått parallelt med og på nordsiden av den kortere 11/29 som ble bygget ut. Så da kan vi vel kalle den 11/29. Eller 11L/29R? Jeg har sett en modell av dette utstilt på flymuseet på Sola, det er også bilde i Jan Petter Helgesens "Kampen om Sola", se under. 4. SVG var først i Norge med fast dekke, i Skandinavia (og Europa for øvrig) var bare Bromma tidligere. Hvis jeg ikke er helt på bærtur var banenumrene 13/31 og 03/21. Last edited by Stone; 04-02-2017 at 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Nr. 8: Kanskje Riyad har lengste taxebane, den flyplassen er ganske utsrakt.
Hørte en gang den var verdens største flyplass i område, men ikke pax. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Nei, burde kanskje spesifisert akkurat det litt mer nøye. Jeg mener kun flyplasser i selve USA, ikke f.eks. baser som Ramstein o.l. Og ja, Jan Mayensfield -flystripa der blir kalt det- må vi vel regne som norsk flyplass.
Last edited by KnutW; 04-02-2017 at 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Bra forslag, Riyad er vel definitivt på pallplass i størrelse med rundt 35 kvadratkilometer areal, men såvidt jeg kan se ikke lengst taksebane.
Last edited by KnutW; 04-02-2017 at 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Last edited by KnutW; 04-02-2017 at 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Fanken, da er jeg nesten på flere slike oppgaver.
Som å gå på byn og nesten ta med dame hjem.. Får vel jobbe litt hardere med saken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Lista er derimot den flyplassen på det norske fastlandet som ligger nærmest...hint, hint. Trodde faktisk deler av veien Sola - Forus nærest Forus fremdeles het Löwenstrasse? Lenge siden jeg har kjørt på de kanter nå, men dengang jeg var ung ![]() Last edited by KnutW; 04-02-2017 at 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Speedbird Concorde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Hvor er NNN?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Er det offisiell IATA-kode? Visste den har ENAS som ICAO-kode, men har aldri hørt NNN brukt. Lufttransport flyr jo rute dit, så den burde kanskje ha en. Uansett, godt gjort! Tenkte de fleste ville foreslå Bergen /Florø /Ålesund over til Maine, men Svalbard -Alaska er omtrent bare halvparten av den distansen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Knuts romjulsquiz | KnutW | Småprat | 23 | 27-12-2017 00:14 |
Knuts Quiz | KnutW | Småprat | 47 | 24-12-2016 01:42 |
Fredagsquiz | BSSW | Flyforum | 10 | 07-08-2009 23:34 |