![]() |
|
![]() |
#441 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei! Håper det er noen jusskyndige kranglefanter her
![]() Direkteflighten med Norwegian kl. 19:20 fra Tromsø til Gatwick 16 desember ble noe vanskeligere enn planlagt. Først: 2 timer forsinkelse pga startvansker på høyre motor. Venting inne i terminal uten matkupong. Beskjed etter 2 timer: Reparatør på vei, og det blir ny avgang neste dag 12:00. Hotell kunne ordnes via Norwegian-skranken (100 pers i kø, dro heller hjem). Neste dag: 3 timer venting på rullebanen inne i kabinen grunnet tåke i London. Ingen matservering, men vannflasker utdelt. Fremme i London 19:00 lokal tid. Oppsummert: Mistet 18 timer av en allerede kort londonweekend, ingen matkuponger og mistet en forhåndsbetalt hotellnatt. Vet noen om vi har krav på noe mer enn hotellnatten tilbake? Noen lure innspill? |
![]() |
![]() |
#442 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
EU 261/04 er din venn. Kompensasjon på "alt" unntatt vær, streik, krig og birdstrike. Størrelsen på kompensasjon avhenger av distanse, men tipper du skal ha 250 EUR.
Edit: Ettersom flighten er på over 1500 km, har du krav på 400 EUR per person i kompensasjon. Vær forberedt på å ta saken til Flyklagenemda for å få pengene. Norwegian er notorisk på å avvise krav i første instans, men du må starte med å få avslag der før du kan gå til Flyklagenemda. Mer her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004 Last edited by ILS2; 20-12-2016 at 15:59. |
![]() |
![]() |
#443 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
![]() Last edited by chrisljo; 20-12-2016 at 16:04. |
|
![]() |
![]() |
#444 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vil skryte av Sun-Air som svarte på mitt EU 261 krav på mindre enn en dag. Riktignok bare 125 euro, men positivt svar og synes generelt det er et trivelig selskap.
|
![]() |
![]() |
#445 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
#446 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I forrige uke var jeg på vei til Brussel, meningen var hele veien i SAS pluss med lounge for å få jobbet litt underveis, ruten TRD-OSL-CPH-BRU var meningen. Ved ankomst på OSL tikket det inn en melding at OSL-CPH var kanselert og at ombooking pågår.
I skranken tok det en stund (som vil si at de klarte det ca 5 minutter før boarding) før jeg ble booket om via MUC med Lufthansa. Det ble vanlig economy og ingen lounge i MUC, samt rett under 2 timer senere ankomst i BRU enn planlagt. Kofferten hadde de heller ikke klart å få med. Ved skranken ble forskjellige grunner oppgitt for OSL-CPH kanselering, jeg hørte "teknisk feil", "det har vært litt omstokking pga dårlig vær andre plasser, flyet ble reroutet til Paris", samt "all bagasje er i CPH for flyet lettet likevel, men uten PAX". Veldig tillittsvekkende... Nykjøpte klær får jeg vel igjen få forsikringen, men har jeg krav på noe ift kanselleringen og "nedgraderingen" (selv om SAS Pluss strengt tatt er economy så gikk jeg glipp av loungetilgang - har ikke riktig farge på kortet enda)? |
![]() |
![]() |
#447 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Under 2 timer har du ikke krav på noen standarderstatning. Nedgradering skal normalt gi 30% av billettprisen i kompensasjon på en såpass kort tur. 30% av hva er ikke entydig definert når reisen består av flere legs.
|
![]() |
![]() |
#448 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ja, og om dette er definert som nedgradering er også uviss. Enklest å bare la det gå, er ikke så farlig heller, men alltid greit å være litt mer sikker på saken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#449 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for svar folkens!
Fikk, som ventet, avslag fra Norwegian: "Norwegian avgång D82825 (TOS-LGW) 16.12.2016 blev dessvärre försenad med 19 timmar och 38 minuter. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.* Eftersom förseningen orsakades av extraordinära omständigheter kan vi dessvärre inte tillmötesgå din begäran om kompensation. Detta beslut grundar sig på EU-domstolens dom C-549/07 Wallentin-Hermann. För att vi ska kunna gå vidare med ert ärende ber vi er sända in de kvitton som ni har krav på. Ni kan skicka in kvitteringar som bilagor, genom att svara på denna e-post. Vi måste be att ni behåller originalkvitton under en period av tre månader efter det att ärendet har avslutats. Vi kommer att slutbehandla ditt ärende så fort vi mottagit all nödvändig information. Med vänlig hälsning, The Customer Relations Team * Flight disruption information Norwegian flight: D82825 (TOS-LGW) 16.12.2016 Disruption type: Delayed Delay time: 19 hours and 38 minutes Reason for disruption: This delay was caused by adverse weather conditions. Om du vill överklaga vårt beslut måste du skicka din begäran till Transportklagenemnda inom 1 år efter att du har mottagit detta brev. Vänligen besök deras hemsida för mer information: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/English. Blir det Flyklagenemda neste på meg..? Noen som kjenner til Wallentin-Hermann-dommen de refererer til? Og - stiller jeg eventuelt sterkere med EU-direktivet i ryggen? |
![]() |
![]() |
#450 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Kjør på til flyklagenemda, teknisk feil er (normalt) ikke ekstraordinært.
At været skapte ytterligere forsinkelser dagen etter er fullstendig irrelevant. |
![]() |
![]() |
#451 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OK, takk! Leverte klage nå. Behandlingstid 7 mnd... Krysser fingrene.
|
![]() |
![]() |
#452 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg ville krevd 125 euro + 30% av total billettpris for nedgradering. Plus er premium economy og har en egen seksjon hvilket gjør det til en egen klasse i min bok. |
|
![]() |
![]() |
#453 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg hadde forhåpninger om å sette meg i Norwegian-fly fra Trondheim til Oslo som ble kansellert i juni. Det tok en liten stund, men det var ingen krangling på utbetaling av €250 i tillegg til en kvittering fra Rema på veien ned i leiebil, så de er ikke alltid vanskelige.
|
![]() |
![]() |
#454 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis man blir forsinket på long haul og mister connection, og blir satt opp på et nytt fly fire timer etter det man opprinnelig skulle hatt, har man da rett til €600 i EU-261 kompensasjon? Norwegian hevder at beløpet skal halveres fordi det nye flyet landet fem minutter før rutetabell og at forsinkelsen derfor bare var 3 timer og 55 minutter. Er det noen som vet om de har rett til det, eller om det er rutetabellen som legges til grunn?
|
![]() |
![]() |
#455 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At least three hours Less than 1,500km €250 Between 1,500km and 3,500km €400 More than 1,500km and within the EU €400 Three to four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €300 At least four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €600 Så hvis flighten din hadde ei planlagt ankomsttid 14:00, men du kom fram 18:00 så har du rett til €600 Hvis flighten din kom fram 17:59 så har du rett til €300 Du kan finne data for din flight på flightstats.com Last edited by sexten; 24-01-2017 at 16:02. |
|
![]() |
![]() |
#456 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen som har kunnskap om de samme kompensasjonsreglene nevnt over også må følges for Thai, som jo ikke er ett europeisk selskap??????
Jeg mistet min overgang i BKK på hjemturen fra Thailand nå i jula pga forsinket fly HKT-BKK, ukjent årsak til den forsinkelsen. Men det har vel Thai oversikt over regner jeg med. Hadde plass på TG954 3 januar men ble booket om til samme fly 4 januar og sendt på hotell 1 dag. Dermed kom jeg hjem 24 timer senere enn jeg skulle, og en ufrivillig ekstra fridag fra jobb. Jeg har sendt mail til Thai om dette på en norsk mailadresse uten at jeg har fått noe svar foreløpig. Jeg må kanskje finne ett telefonnummer og ringe de om jeg ikke får noe svar på mail. |
![]() |
![]() |
#457 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Kvar flyselskapet høyrer heime har ingenting å sei. |
|
![]() |
![]() |
#458 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Høyst sannsynlig er det Thais reisebetingelser som gjelder her, med mindre du har kjøpt en pakkereise gjennom et norsk reisebyrå. Da kan du kanskje granske noen forskrifter og ta det med dem.
#459 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OK. Takk for svar begge to. Da har jeg ikke krav på kompensasjon da siden det var fra Thailand og hjem til Norge jeg ble forsinket.
Jeg kjøpte billettene gjennom orkidéekspressen. Ordnet hotell selv. Så da er det ikke en pakkereise heller. |
![]() |
![]() |
#460 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det gjelder da på hjemreise hvis det er en t/r fra Norge?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |