Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2016, 15:35   #21
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Det er 12.desember, og nå åpnes luke 12:

Det er mange ting som gjør at en føler at tiden går fortere og fortere. En av de er vissheten om at fly jeg gikk og ventet på med forventning da jeg var ung, nå i økende grad blir tatt ut av lang og tro tjeneste og blir colabokser eller hva det nå egentlig blir...

Boeing 767-200 er et slikt fly. Akkurat dette flyet var nytt i september 1988, eiet av ILFC og leid ut som ZK-NBE for Air New Zealand, i mai 1993 ble det PT-TAG i Transbrasil. Fra februar 2000 ble det CC-TJP og seinere OB-1766, begge for Aero Continente i fem år. Så kom det til Swe Fly som SE-RBE i februar 2005, i januar 2006 EC-JOZ for Bravo Airlines som bla har besøkt OSL, og til slutt avbildede A7-SEZ for Air Seychelles med navn "Isle of Bijoutier" fra april 2009 til oktober 2011. Det endte sine dager i Phoenix, Arizona i juli 2012, etter knappe 24 år.

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2016, 23:54   #22
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Takk for flott bilde Ole Johan!
SE-RBE operasjonen for Swe Fly har jeg ikke fått med meg... Vet du om flyet noen gang fløy på denne registreringen? Vet at det var en MD-82 med denne registreringen som fløy for Nordic Airlink og FlyNordic, men denne 767'en var ny for meg.

Beste hilsen Espen :-)
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 00:54   #23
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

SweFly reg'en var SE-RBV. Den var vel i tjeneste fra februar til oktober 2005.

http://www.scanair.no/aos/swefly.htm
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 13-12-2016 at 00:59.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 16:33   #24
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Takk for flott bilde Ole Johan!
SE-RBE operasjonen for Swe Fly har jeg ikke fått med meg... Vet du om flyet noen gang fløy på denne registreringen? Vet at det var en MD-82 med denne registreringen som fløy for Nordic Airlink og FlyNordic, men denne 767'en var ny for meg.

Beste hilsen Espen :-)
Beklager, her gikk det for fort i svingen, Andreas har helt rett, det er ex SE-RBV.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2016, 16:41   #25
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Det er 13.desember, og langt på dag åpnes luke nr 13:

Sabena var et tradisjonsrikt selskap som åpnet sin rute til Oslo i november 1985 og i 1998 feiret de 75 år med denne liveryen på en helt nylevert Avro 100 som vi gledet oss over på FBU noen ganger den sommeren. Sabena gikk i bakken i 2001, men flyet tilhørte Delta Air Transport som leide det til Sabena, og dermed ble det med over i flåten til SN Brussels Airlines i februar 2002 og så til Brussels Airlines i mars 2007, og de bruker det fortsatt selv om de ikke kommer til OSL lenger. Om noen måneder er flyet 19 år gammelt.

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2016, 08:57   #26
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

14.desember i gang, og vi åpner luke nr 14:

LN-WFI var det andre av to Dash 7 som kom til WF i 1981 for å avløse Twin Otter på Helgelandskysten, og ble levert 4.mai 1981. Bildet er tatt gjennom gjerdet østover på Værnes i det flyet klargjøres for avgang nordover, og jeg var heldig som klikket før bilen kom inn fra høyre.. Flyet ble solgt som C-FYMK i mai 1996 og det gikk snart videre til AVCOM i Guatemala som TG-JAY. De brukte det helt til selskapet stanset sine flyvninger i 2009, og hvor lenge det var flydyktig vet jeg ikke, men det ble nå uansett 28 år i hvertfall.

Widerøe LN-WFI DHC-7-102 at TRD, Værnes airpot near Trondheim, Norway, July 11th 1985 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2016, 13:49   #27
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det 15.desember, det er Flyprat Julebordtid, og luke nr 15 åpnes:

Dette er en skikkelig oldtimer som har vært i tjeneste i minst 44 år, hvis den fortsatt er aktiv i flygende tjeneste er det 47 år gammelt

Dette bildet er så langt jeg kan huske siste gang jeg har sett en DC-8 i lufta, og det er altså gått 10 siden det. Ny i 1969 som N8974U for United Airlines, seinere brukt av både Arrow Air og Air Transport International og Rich International innen det ble bygget om til fraktfly i 1994, da var flyet alt 25 år. Fløy videre for ATI og utleid til Arrow air igjen, før det ble ZS-POL for African International Airways juli 2005, og videre til 9Q-CJG for Trans Air Cargo i juli 2007. De databaser jeg har funnet viser alle at flyet er "current", men har ikke sett bilder som er nyere enn 1013.

Uansett: Good looking old lady connected to Internet, Enjoy!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 00:08   #28
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

16.desember er kommet, og dere som er våkne kan åpne luke nr 16:

LX-ECV kom inn til Fornebu mens GEN var stengt en fredag i mai 1989, og er vel til dato den største overraskelsen jeg har fått som flyspotter, også bokstavelig talt. Bildet viser der den står parkert på Fornebu nord med gapet åpent og venter på innlasting av griser

Flyet er i seg selv en stor arbeidshest som fløy i 34 år!
Levert ny til Transamerica Airlines som N742TV i mars 1980,
Etter 7 år levert til Cargolux i juni 1987 og fløy som LX-ECV i 11 og et halvt år,
i desember 1998 til N539MC for Atlas Air,
og så til Cargo Air Lines som 4-ICM i januar 2001, og gjennom 14 år til WFU i 2014

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2016, 09:42   #29
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det 17.desember, det er en uke igjen, og vi åpner luke nr 17:

Dette flyet var en måned yngre enn fotografen, og gleden var stor da jeg for 23 år siden igjen kunne være vitne til 4 stempelmotorer som skulle fyres opp.

Flyet ble levert som DC-6B B-1006 til Civil Air Transport i september 1958 (som et av de aller siste DC-6 som ble produsert), og etter 10 år ble det XW-PFZ i Royal Air Lao. Så i september 1073 til USA og Southern Air Transport som N93459 og bygget om til fraktfly DC-6A/B, og videre til Trans Continental Airlines i 1978. Så kom det til Air Atlantique som G-SIXC i mars 1987 og det var til glede for mange på flystevner rundt omkring utenom ad hoc oppdrag som dette. Fra april 2011 har flyet stått utstilt i Coventry som en viktig del av Coventry Airbase Museum. Flyet var flydyktig i over 50 år

G-SIXC DC-6A/B engine start at FBU, June 28th 1993 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2016, 13:28   #30
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

God 4.søndag i advent! I dag er det 18.desember og luke 18 åpnes:

OY-MUB var det flyet som fløy oftest på Muk Airs rute fra Aalborg til Oslo, og er her fotografert under et bakkeopphold på Fornebu nord, den fargerike liveryen til Muk Air synes godt.
Flyet fløy første gang i mai 1981, og var i bruk som G-BITX fra levert ny til Guernsey Airlines 15.mai 1981, og med samme registrering fløy det på 80-tallet for Inter City Airlines, British Air Ferries, Fairflight Charters og Gill Airways til det ble satt på bakken som wfu på Exeter i 1989. Så ble det leiet inn av Muk air, som ble den lengste operatøren av flyet fra april 1990 til mai 2001. Da ble det parkert på Hurn, og skroget har blitt en del av klubbhuset til Wolds Gliding Club Pocklington, UK. 20 ble det i lufta

Muk Air OY-MUB Shorts 330 at FBU August 22nd 1991 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 08:50   #31
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det 19.desember, og her er luke nr 19:

G-STAN fotografert fra P-huset på Sola en sommerdag for 23 år siden.
Det var faktisk bare de 2 første Friendshipene til Braathens SAFE som var eldre enn dette flyet. Det hadde first flight i august 1959, var en F.27-100 og ble levert i september samme år som VH-CAV kalibreringsfly for Department of Civil Aviation i Australia (opb TAA). Etter 19 år ble det kjøpt av Air Anglia som oppgraderte flyet til F.27-200 før det ble satt i trafikk som G-STAN i april 1979. Fra januar 1980 var det i flåten til Air UK og det fløy nok mye over Nordsjøen til ulike destinasjoner inntil WFU i mai 1995 og endte sitt liv en måned seinere på Norwich airport. Det ble 35 år i lufta

Air UK Fokker F.27-200 G-STAN @SVG August 10th 1993 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2016, 11:42   #32
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det 20.desember og her er luke nr 20:

I 1992 ble det generelle fotoforbudet bl a på Gardermoen opphevet, og det var en fin glede å kunne stå langs gjerdet på vestsiden når det kom og gikk charterfly. Ikke ofte man får se helt nye utenlandske fly på nært hold, men dette flyet hadde bare vært tre uker i trafikk da den dukket opp i stedet for den vanlige Tu-154 på fredagstur til og fra Varna.
LZ-ABD var det 4. A320 som Balkan leide inn fra Orix Aviation og ble levert 18.juli 1992 og var i bruk i 4 år før det ble levert tilbake. Så fløy det i 4 år for Iberworld som EC-GLT, i 10 år for Indian Airlines som VT-EVT, 1 ås som N389VL for Volito Aviation og nå har det fløyet siden juli 2013 som EP-TTB for Atrak Air, så en alder av 24 år har det nådd.

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2016, 13:22   #33
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det 21.desember, tre dager igjen og her er luke 21:

Wing-Car Airservice på Kjeller var et artig selskap å følge på 80-tallet, og dette er vel det største flyet de hadde. I bruk fra Januar 1986 til ut april 1989, og bildet er tatt en dag på GA-området på Fornebu den første sommeren. Bygget i 1983 og begynt som G-BLCL og N321DA før det kom til Wing-Car som LN-VIS. Det ble solgt som N953JH og så fløy det i 5 år som C-FNNC for Mylight Aircraft Inc, og så i 9 år fra 1995 til 2004 for Mobile Crane Services Inc, i 2005 ny reg N858AC som det fortsatt har, 6 år for Storm Cat Air LLC og fra april 2013 tilhører det Conquest Enterprices of Marguette, og rapporteres å være "current". Det betyr at flyet har vært flydyktig i 33 år hittil

LN-VIS Wing-Car Airservices AS Cessna 441 Conquest II (cn 441-321), FBU 14-08-1986

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2016, 11:20   #34
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Det er 22.desember! Luke nr 22 kommer her:

Tupolev 134 var ikke av de flyene som var i bruk av de fleste selskapene som brukte FBU, men jeg tror faktisk det var minst en TU3 innom hver uke fra 1.april 1969 til 7.oktober 1998. Først med Aeroflot fra Moskva, og innen de gikk over til TU5 hadde de også åpnet rute fra Leningrad som det het den gang, og den gikk hovedsakelig med TU3 til etter 1990, og da var først Balkan og så Hemus begynt med sine helsereiser.

Hemus Air kom hver lørdag fra 1993, og her er en avgang tatt den første sommeren. LZ-TUL ble levert til Balkan i 1974, og ble overført til Hemus Air i 1991 eller 1992. De brukte flyet i alle fall til 2004, muligens litt lenger, Flyet skal ha blitt skrotet i Sofia i løpet av 2008. Men det ble over 30 år i lufta på den Og hver avgang var hørbar i god omkrets

Heums Air Tu-134A-3 LZ-TUL ready to depart rwy 24 at FBU July 17th 1993 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 14:22   #35
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

I dag er det dagen før dagen og med gode ønsker for alle som enda har mye å gjøre åpner vi luke nr 23:

Av de fem flyene som ses på dette bildet, var minst 4 av de hvert år travelt opptatt med juletrafikk, mens det ene store flyet nok heller fløy til og fra Spania og andre Middelhavsdestinasjoner rundt jul.

Kan jo ikke ha en julekalender uten en Fellowship, og her er LN-SUO "Magnus Barfot" som var det 5. og siste som ble bestilt av Braathens SAFE, men ble levert først i juli 1970 etter å ha vært utleid til andre et år. Det fløy med BU i 16 år til ut oktober 1986 og ble solgt som C-GQBS og fløy i 3 år før det ble F-GIAG og fløy i tre år til, i 1993 var det utleid til Palair Macedonia som F-GIAI, og innen 1997 ble det skrotet på Dinard i Frankrike.

Bak står B737-205 LN-SUI "Haakon den gode" som var i BU fra november 1975 til februar 1992 (de siste 4 årene som N197QQ), og som har fløyet videre og muligens fortsatt er i tjeneste som XA-UKW

Fly nr 3 er B737-205 LN-SUK "Magnus Erlingsson" som fløy for BU fra mai 1979 til november 1993 (de siste 3 årene som N73TH). Det ble levert med navnet "Olav Haraldsson" men skiftet navn før levering av flyet som står bak. Det fløy frem til det ble parkert som ZS-PNU i Søf Afrika for ti år siden.

Bakerst på A-piren står B767-205 LN-SUW "Olav den Hellige", og bildet er tatt få dager før dens tjeneste i BU var over. Levert i september 1984 fikk det knapt to år hos BU før tilbakelevert til Boeing. Det har fløyet videre i alle år, og er fortsatt i bruk av Atlas Air som N655GT i DHL-farger.

Bakerst foran Koksa-verkstedet kan vi skimte DC-9-21 OY-KGE "Orvar Viking" som var i SAS fra januar 1969 til ut oktober 1995. Deretter fløy det kanskje i 5 år til før det ble skrotet i Texas i februar 2001.

__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2016, 16:52   #36
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Fint bilde som bringer mange minner tilbake.

Kan også tilføye at TAT også leaset "SUO" til Stellair i 1992. Den var da innom både SVG, BGO og TOS (jeg har noen bilder av den et sted..), jeg husker den også spesielt for et ganske så stilig fargeskjema: http://www.airliners.net/photo/Stell...kBS/owiQ%3D%3D
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 01:27   #37
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Tusen takk Ole Johan for en flott Adventskalender. Har satt meget stor pris på bildene du har funnet frem og spesiellt på kunnskapen du deler med oss. Ha en riktig god jul
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 08:57   #38
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

God Jul ønskes alle Flypratere i inn- og utland!
Det er 24.desember, og her er luke nr 24:

Det er vel ingen tvil der ute om hvilket fly som var arbeidshest nr 1 i FBU sin arbeidstid? Det er ikke noe annet fly som har fløyet daglig i så stort antall og i så mange år sammenhengende som SAS DC-9. 30 år ble det, og det er akkurat over halvparten av FBUs tid som operativ flyplass.

Her representert ved 3 av dem:
SE-DBP "Rane Viking" var i SAS fra april 1969 til april 2001, etter oktober 1990 med ny reg OY-KID, men fortsatt "Rane Viking". Her sett mens den klargjøres til en ny avgang siste dagen i 1985. Flyet fløy videre som YV-12C for Aeropostal, men hvor lenge? Antakelig WFU nå.

Bak står SE-DAM "Starkad Viking" som var i SAS fra februar 1970 til juni 1992. Ble solgt mens de fornyet til MD-80 og har fløyet som N968AX i mange år for ABX Air og for DHL. Flyet har i hvertfall vært i bruk i over 40 år, muligens WFU nå.

Har også gleden av å publisere et hittil upublisert bilde av LN-RLT "Audun Viking som lander på bane 24 i juni 1993. LN-RLT var i SAS fra juli 1974 til januar 2001, de siste to årene som SE-DOK "Audun Viking". Flyet var en av de 16 som ble bestilt for levering i 1974 og i stor grad overtok innenriks, samtidig som de faset ut Caravelle fullstendig fra flåten. Etter WFU fra SAS sto det lagret i Woensdrecht et år før det ble fløyet til Roswell hvor det ble skrotet noen år senere.

Takk til alle som har fulgt kalenderen! GOD JUL!




__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 09:26   #39
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

God jul Ole Johan og takk for en helt super adventskalender med utrolig flotte og interessante bilder!

Beste hilsen Espen :-)
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2016, 09:40   #40
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Luftens arbeidshester - adventkalender

Takk for hyggelig førjulskos med gode bilder og historiske tilbakeblikk!
Du er hjertelig velkommen til å følge opp suksessen neste år :-)
VC-10 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Adventkalender 2017 - arkivdykk Fellowship Bilder & foto 41 24-12-2017 13:47
Luftens dronning. Motard Bilder & foto 8 18-07-2011 22:50
K.: Luftens Helter Cavok Samlerhjørnet 1 19-11-2009 21:20
Luftens Go-Kart LN-AØR Bilder & foto 1 14-08-2009 22:40


All times are GMT +2. The time now is 22:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.