Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2016, 14:03   #421
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Pga tåke, Østersund istedet for Trondheim. Rettigheter?

Life sucks get used to it ;-) Hvem flyr du med?
Kanon is offline  
Old 18-09-2016, 14:39   #422
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Pga tåke, Østersund istedet for Trondheim. Rettigheter?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Life sucks get used to it ;-) Hvem flyr du med?
Jeg tipper SAS siden det er i Østersund.

Rettighetene står beskrevet her:
http://www.sas.no/alt-om-reisen/reisevilkar/

Forsinkelser pga. været så burde dere bli matet, om ikke annet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 20-09-2016, 11:13   #423
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by magnusant View Post
Mulig det er omtalt før, men fant ikke noe på et kjapt søk.

Hvordan er rettighetene i forhold til kompensasjon for forsinkelse på bonusbilletter?
Man har jo tross alt betalt litt for billettene, både med points og cash for avgifter.
Og man har fremdeles en ulempe med å bli forsinket.

Snip fra consumereurope.dk: The rules do not apply to passengers travelling free of charge or on tickets at reduced price, which are neither directly nor indirectly available to regular consumers.

However, the regulations do apply to tickets issued on the basis of a bonus programme or the like. To be covered by the regulations, you must have checked in on time and have a valid ticke



Noen som har erfaringer med å få kompensasjon for det?
For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline  
Old 20-09-2016, 15:58   #424
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 95
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.
Takk.
Foreldre ble rimelig mye forsinket på en CT, derfor jeg ville høre...
magnusant is offline  
Old 22-09-2016, 00:02   #425
overter
Newcomer
 
Join Date: Sep 2016
Posts: 2
Norwegian Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Opplevde at jeg ble 12 timer forsinket i sommer på SVG-OSL-BDU med Norwegian, DY547, 21.juli men ble fløyet av Carpatair YR-FZA. Misset siste flight til OSL-BDU, fikk hotell og mat. La inn krav om standardkompensasjon etter EU261. Fikk selvfølgelig avslag fordi This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to mandatory security measures, as well as an unforeseen change of the aircraft's tire.
Hva betyr "Mandatory security mesures"? Pålagte sikkerhetstiltak er vel ikke uforutsette problemer?
Så er spørsmålet kan noen hjelpe meg om det egentlig stemmer. I service desken på OSL sa de at det ikke var logget noen tekniske problemer, men de hadde hatt noen problemer med mannskap siste dagene.
Tenker samle litt info om det stemmer.
I tillegg så inspiseres vel dekk felere ganger daglig? Slik at det burde være mulig planlegge skifte dette, skjønner selvfølgelig at hvis det er ytre årsaker til dekkskiftet. Setter pris på litt help her....
overter is offline  
Old 07-10-2016, 17:29   #426
jamesclandestine
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
Default haster! rettigheter ved sikker forsinkelse

hei,
kan jeg avbestille et billett når jeg vet at jeg ikke rekker min connection og som følge må overnatte i Gardermoen, men når SAS nekter å refundere før flyet fra oslo er "missed"? dekkes dette av forsikring?

takk,
jamesclandestine is offline  
Old 08-10-2016, 03:50   #427
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: haster! rettigheter ved sikker forsinkelse

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
hei,
kan jeg avbestille et billett når jeg vet at jeg ikke rekker min connection og som følge må overnatte i Gardermoen, men når SAS nekter å refundere før flyet fra oslo er "missed"? dekkes dette av forsikring?

takk,
Hei

Har du begge flyturene på samme billett eller separate billetter? Dersom du har sammenhengene billett så bør det ikke være noe problem å avbestille hos SAS dersom de ikke kan booke deg om slik at du kommer fram inne rimelig tid.
Har du separate billetter og du har reiseforsikring så vil denne som regel kunne hjelpe deg, dersom du har lagt inn god tid til mellomlanding.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 26-10-2016, 12:58   #428
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ser det murres om en mulig Eurowingsstreik i morgen, hvilket kan ødelegge planene mine litt. Noen som vet deres policy på ombooking, eller om de bare refunderer billettene? Plan C er uansett "aktivert" som nødløsning hvis ikke du flyr til OSL i morgen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 28-10-2016, 15:31   #429
Chris1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Location: Cph
Posts: 135
Default Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Hvor mye er det å hente i kompensasjon i følgende sak: fly fra stavanger til amsterdam er forsinket pga teknisk så vedkommende rekker ikke fly videre til mexico city med samme selskap. Ankommer final destinasjon 9 timer forsinket.
Chris1 is offline  
Old 28-10-2016, 16:04   #430
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,999
Default Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

600euro spør meg, hvis sammenhengene billett. Enig mcduck?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline  
Old 28-10-2016, 17:42   #431
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
600euro spør meg, hvis sammenhengene billett. Enig mcduck?
Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Hvor mye er det å hente i kompensasjon i følgende sak: fly fra stavanger til amsterdam er forsinket pga teknisk så vedkommende rekker ikke fly videre til mexico city med samme selskap. Ankommer final destinasjon 9 timer forsinket.
Helt enig, dersom det ikke viser seg at de kan ikke kan klandres (Fabrikasjonsfeil, sabotasje, etc). Har du sammenhengende billet blir det €600 da endedestinasjonen var over 3500km.

Her er reglene veldig skjerpet inn etter ny dom i fjor. Det skal veldig mye til før flyselskapet kan unnlate å utbetale erstatning.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 28-10-2016 at 17:44.
mcduck is offline  
Old 28-10-2016, 18:09   #432
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Jeg har også et spørsmål til dere som har peil på dette. Fly Chania-Oslo forsinket i 10 timer og 54 min. Grunn: Cockpit-vindu sprakk i lufta på en tidligere flight flyet gjorde. Thomas Cook nekter å betale erstatning:

"Forsinkelsen på deres flynummer DK824 til Oslo skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i det planlagte flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen."

Hva er riktig her? Har man rett til erstatning?
Flap15 is offline  
Old 28-10-2016, 18:39   #433
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Jeg har også et spørsmål til dere som har peil på dette. Fly Chania-Oslo forsinket i 10 timer og 54 min. Grunn: Cockpit-vindu sprakk i lufta på en tidligere flight flyet gjorde. Thomas Cook nekter å betale erstatning:

"Forsinkelsen på deres flynummer DK824 til Oslo skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i det planlagte flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen."

Hva er riktig her? Har man rett til erstatning?
Jeg ville tatt dette til flyklagenemnda.

Som nemnda selv sier:
Quote:
Teknisk feil er ikke en ekstraordinær omstendighet i forordningens forstand. Teknisk feil fritar således ikke fra plikten til å betale erstatning. Unntak kan tenkes ved fabrikasjonsfeil og ved skader på flyet pga. sabotasje eller terrorhandlinger, jf. EU-domstolens avgjørelse av 17. september 2015, Corina van der Lans – KLM.
Etter denne dommen har de fleste saker vedr teknisk feil resultert i medhold for klager i flyklagenemnda.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 07-11-2016, 07:00   #434
trond_h
Newcomer
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 18
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.

Skulle fly København - Beijing - Taipei, hele reisen er bestilt hos SAS, København - Beijing flyes av SAS, mens Taipei flyes av et eller annet kinesisk jallaselskap, men hele reisen var en gjennomgående billett hos SAS. Flyet fra Beijing til Taipei ble kansellert, og kom ikke frem før neste dag, ca 20 timer forsinket. Hadde dette vært en ren SAS flyvning er det jo ingen tvil om at kompensasjon på 600 euro hadde vært OK, men hvordan stiller denne saken seg? Hele reisen er jo bestilt hos SAS og da tenker jeg at deres regler / EU-reglene må følges, eller....?

Takker for svar!
trond_h is offline  
Old 07-11-2016, 12:34   #435
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har en svigerfar som skulle lørdag (5/11) reise med KLM/Delta fra DFW - ATL - AMS - TRD, men flyet ATL - AMS ble kansellert.

Han fikk da en ny flight, i morgen tirsdag (8/11). Dette må vel være noe som utløser en kompensasjon i en eller annen form når de ikke kan oppdrive ett nytt flysete hjem før etter 3 dager?
AlexanderDGL is offline  
Old 07-11-2016, 15:12   #436
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Har en svigerfar som skulle lørdag (5/11) reise med KLM/Delta fra DFW - ATL - AMS - TRD, men flyet ATL - AMS ble kansellert.

Han fikk da en ny flight, i morgen tirsdag (8/11). Dette må vel være noe som utløser en kompensasjon i en eller annen form når de ikke kan oppdrive ett nytt flysete hjem før etter 3 dager?
Hva er oppgitt grunn for forsinkelsen? På flighter TIL EU gjelder kun krav om standarderstatning dersom ruta opereres av et europeisk selskap. Dersom KLM opererer ruta ATL-AMS vil han dekkes.

Be selskapet om en redegjørelse om hva som utløste forsinkelsen. Ikke gi etter om de kjører på teknisk feil som en ekstraordinær hendelse, dette er erstatningspliktig etter dom mot KLM i 2015. Ved streik/vær vil du ha mindre rettigheter.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 07-11-2016, 15:23   #437
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by trond_h View Post
Hei.

Skulle fly København - Beijing - Taipei, hele reisen er bestilt hos SAS, København - Beijing flyes av SAS, mens Taipei flyes av et eller annet kinesisk jallaselskap, men hele reisen var en gjennomgående billett hos SAS. Flyet fra Beijing til Taipei ble kansellert, og kom ikke frem før neste dag, ca 20 timer forsinket. Hadde dette vært en ren SAS flyvning er det jo ingen tvil om at kompensasjon på 600 euro hadde vært OK, men hvordan stiller denne saken seg? Hele reisen er jo bestilt hos SAS og da tenker jeg at deres regler / EU-reglene må følges, eller....?

Takker for svar!
Hei

Siden flighten fra Beijing til Taipei opereres helt utenfor EU har du ingen rettigheter om standarderstatning. Likevel vil flyselskapet være erstatningspliktig for dokumenterte utgifter til hotel (Ved oppholde over natten) og mat etter 2 timers forsinkelse (etter kinesiske regler).
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 01-12-2016, 19:04   #438
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Vi skal reise om 11 timer til London, nå fikk jeg sms fra sas der jeg er ombooket så ny ankomst london er kl 21:20, istedet for kl 09:20. Hva har jeg krav på?? Vi har jo booket og betalt ting vi nå ikke rekker???
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 01-12-2016, 19:51   #439
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Vi skal reise om 11 timer til London, nå fikk jeg sms fra sas der jeg er ombooket så ny ankomst london er kl 21:20, istedet for kl 09:20. Hva har jeg krav på?? Vi har jo booket og betalt ting vi nå ikke rekker???
Så länge som det inte är extraordinära omständigheter så gäller följande ersättning:
Between an EU airport and a non-EU airport 3 hours or more
1 500 km or less EUR 250
1 500 km - 3 500 km EUR 400
Over 3 500 km EUR 600

Se länk
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline  
Old 01-12-2016, 19:53   #440
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Det der ser rart ut ... jeg ville ringt 05400 og sjekket hva som foregår.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 251 17-05-2025 23:59
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 13:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.