![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172.. (Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..) Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen. Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til? (Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Det skjer av og til, men sjeldent, at man må taxe tilbake for å få mere drivstoff før take-off. Er det så store forsinkelser på gang pga dårlig vær og annet, så tar vi litt ekstra for taxing. Eller veldig mye ekstra hvis det er plass i tankene. Å miste plassen i køen kan koste flere timer hvis det er stor flyplass og mye kaos. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
Du tar ikke av final reserve på bakken, men det kan jo være fristende å ta av contingency fuel etter off block. Ser de har med additional fuel og. Veldig sjelden vi har behov for å planlegge med det egentlig, men vet ikke hvordan SAS beregner denne. 200 KG er typisk en standard verdi for taxi fuel på A320. Vi benytter det samme for A319/320/321. Veldig sjelden jeg har opplevd å bruke mere enn det som var planlagt for taxi med mindre man var klar over muligheten for det på forhånd og tok med extra fuel i utgangspunktet. Som oftest gikk det med 100-160 kg for taxi inkl. APU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim | Herlov | Flyforum | 17 | 12-02-2010 17:00 |