![]() |
|
![]() |
#261 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,119
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#263 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() Quote:
Artikkelen føyer seg inn i rekken av utspill fra Giæver(til Stenberg?) om kjøp av 19 Dash 8, emisjon på 200 mill. kjøp av 10 jetfly og nå inn i Russland! Status er vel at det står en Dash 8 i Tromsø og at selskapet fortsatt mangler AOC. |
|
![]() |
![]() |
#264 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Ikke fire poster over din engang?
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
Både och som jag förstrår (mest utan) men man vill plötsligt att piloter utan rating skall betala den själv och det var tydligen inte det man hade sagt från början. In other words, Ola has a problem.
Last edited by Savipix; 21-11-2016 at 16:33. |
![]() |
![]() |
#266 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Eneste jeg har hørt/lest fra FV er mye blablabla men ingen action i det hele tatt!
I stedet for å komme med spekulasjoner om nye spektakulære planer skulle det ha vært best for FV's omdømme at FV en gang publiserer et konkret tidspunkt med når og hvor de starter operasjonen.....Og leverer i henhold til publiseringen. Jeg har i grunn mye sympati for nykommere men dette holder på å bli helt latterlig og utroverdig. FV's ledelse kan kanskje være gode i å fly (manual flying skills) men empatisk markedssensitivitet (ta hånd om eget markedsomdømme) mangler de 100%. FV er akkurat det motsatte av Bjørn Kjos og DY. Dette virker som konkretiseringen av læreboka "how NOT to start an airline". |
![]() |
![]() |
#267 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
|
![]()
Nå skal de kjøpe jetfly også....
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#269 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Man begynner vel å forstå at det må ha vært krevende for et flyselskap å ha hatt en pilot ansatt som ikke har bena på jorda :-)
Last edited by jaas; 22-11-2016 at 14:43. |
![]() |
![]() |
#270 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
I spin-off rundt engasjerte flyselskap grundere har det en tendens til å være et betydelig gap mellom viljen og evnen.
Her er det åpenbart en viss evne siden et fly er på plass. Han forstår også at stordrift er helt avgjørende for å holde kost nede. Imidlertid er det vanskelig å ikke tenke på tidligere forsøk slik som Norwegian Express / North Express http://www.tv2.no/a/3256848 FlyNonstop http://www.dagbladet.no/2013/12/05/t...lott/30685302/ Viking International Airlines http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/...rdre-norwegian Krabi Airlines http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...gjen/a/558616/ Feel Air http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ge/a/10015266/ Når en viktig del av forretningsideen er å få tak i piloter som skal betale for sin egen type-rating er han i en usedvanlig konkurranse om dagen. De store selskapene har konkurrert lenge om piloter og de som åpenbart er de som sliter om dagen er de som 1. Kun leier inn via bemanningsbyrå og 2. Krever piloten for typekurset. Vi har sett begynnelsen på bemanningsutfordringene nå i 2016 men i 2017 vil det bli åpenbart for de aller fleste. I Europa trenger bransjen fire - fem store konkurser for at søkermassen skal redde kabalen de neste to årene. Å starte nytt flyselskap med et slikt bakteppe blir i hvertfall ikke kjedelig. Lykke til skal han ha. |
![]() |
![]() |
#271 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,319
|
![]()
Innmari med piping i denne tråden.... jeg håper fyren lykkes.
Selvfølgelig er jeg klar over at majoriteten av befolkningen er mer interisert i å le over naboens konkurs framfor å glede seg over egen lottopremie. Men, gjesp, la nå fyren holde på. Uten "gærninger" som prøver å skape noe rundt omkring så hadde 99% av oss stått uten jobb.... |
![]() |
![]() |
#272 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Trondheim
Posts: 249
|
![]() Quote:
Last edited by Trdfly; 23-11-2016 at 16:19. |
|
![]() |
![]() |
#273 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Februar, merk hva Giæver sier om mai/juni http://www.ifinnmark.no/sor-varanger.../s/5-81-213602 April, organisasjonen er på det nærmeste på plass https://fiskeribladetfiskaren.no/nyh...artikkel=46344 Mai, operativ i tredje kvartal http://www.framtidinord.no/nyheter/2...r-12725445.ece Juni, skal på børs, men skal først bevise at vi er et solid selskap https://www.nrk.no/troms/na-er-ola-k...roe-1.13008760 August, avtale om 19 fly. http://www.nordlys.no/tromso/narings.../s/5-34-465612 Oktober, lisens var noen dager unna. https://www.nrk.no/troms/skuffa-grun...ger-1.13183370 Status er at ett leaset fly står i Tromsø og spiser opp kapitalen uten at det kan brukes. Den siste nyheten om 20 russiske jetfly og innenriksflyging i Russland viser at fokus flyttes videre veldig fort. For piloter som vurderer å betale for type rating er kanskje andre alternativ som 737 like sikre, prisen er den samme eller lavere. |
|
![]() |
![]() |
#274 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Med sine utspill har Giæver ødelagt selskapets troverdighet og bransjen tar ingen av hans utspill seriøst.
Dette bekreftes også ved at ingen av de seriøse næringsliv avisene har gjengitt noe av det som har stått på trykk i småavisene nordpå. Synd for selskapet og ikke minst synd for de som prøver å gjøre en seriøs jobb. |
![]() |
![]() |
#275 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
Det ser ikke ut som om det har eksistert en "plan B" Russiks innenriks etc etc virker noe panisk Ved etablering av Norwegain var Kjos mye smartere Han hadde allerede gjort et solid forarbeid mot statsadministrasjonen og sikret både storkundeavtale med Staten og forbud mot bonusprogrammer. Dette med god hjelp av Victor Normann som var statsråd. Timingen var perfekt. Det var også mye goodwill både politisk og blant folk flest etter år med regulering |
|
![]() |
![]() |
#276 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
(Jeg antar du referer til da han begynte å fly 737 i 2002. Da hadde han flydd Fokker 50 siden 1993) |
|
![]() |
![]() |
#277 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 584
|
![]() Quote:
Jeg reiste med NAS med F50 mellom Stavanger og Newcastle da de fløy for Braathens |
|
![]() |
![]() |
#278 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
Hva skjer med FV? Uvanlig stille fra den fronten.
Står fortsatt det ene flyet parkert på Tromsø lufthavn? Uverifisert info sier at styrmenn tilbys 26k/mnd. i lønn. |
![]() |
![]() |
#279 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2016
Posts: 76
|
![]()
Flyet står fortsatt her i Tromsø .
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyViking | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 20-07-2017 18:50 |
Kallax piloter og Flyviking | FO33 | Småprat | 10 | 12-04-2017 20:53 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |