![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,363
|
![]()
Air Atlanta?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,363
|
![]()
Takk skal du ha! Det høres spennende ut. Har lest mye om hadj og flygingene til/fra Mekka, og fulgt med på hvilke selskap som er blitt benyttet opp gjennom tidene.
Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Engang vare det stampede, folk fik panikk og tråkket på hverandre, 40 av mine pax ble drept, men var mange flere som også gikk ivei, 1426 det året ifølge wiki. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inci...uring_the_Hajj Det var også kjedelig, man kunne sitte på stand-by i et hotel i Jedda og vente på at Saudi trengte et eller flere at flyene våre. Da hadde vi hele hotellet, fullt av flyvertinner, mekanikere, flygere, ops folk og til og med noen crew scheduelre. Engang satt jeg i flere uker uten å fly og begynte da på fridager og forlangte billett hjem men det prøvde selskapene å unngå, hadde krav på C eller J klasse og det ble dyrt så dem prøvde å sette oss på aktiv eller dead head til Europa for deretter å kjøpe billett tol basen i JFK. Etter 10-12 dager hjemme så samme veien i retur. Det gikk mye på kaffe og swarma i Jedda, skjønt mekanikerne fikk smuglet inn børst på flyene, det ble skrudd inn i hemmelige avlukker som tolleren ikke hadde adgang til. Dermed ble mekanikerne populær hos flyvertinnene for der var det fest. (Saudi Arabia er et meget tørt land..) Når det først løsnet med flyging kunne det gå non-stop og full fart med lite planlegging, man fikk en telefon på rommet at man måtte avgårde og det kunne være hvor som helst på kort varsel. Langturer med overnatting og bar besøk var populært, man ble ganske uttørket i Jeddah må vite. Det var også innenriks turer i kongedømmet, tilbake til Jeddah måtte man gjennom toll. ![]() Saudi Hadj var lite populært og gikk lavt på ansennitetslista. Så voksne menn som satt og gråt ved frokostbordet for dem savnet famillie: Hvis de hadde de siste 2 ukene av måneden i Jeddah og ikke var senior nok til å få de første 2 ukene av neste måned fri, så måtte du bare fortsette å være i JED 2 uker til for totalt av 4. Da ble man lut lei. Hotel og mat var bra nok, men landet og byen var så skakkjørt med relgion og hyling og rauting på høyttalere om Allah Akbar og bråket begynner før soloppgang. Så er det religiøst politi og kvinnfolk som må kle på seg svart fra topp til tå og man har det rundt seg hele tiden og vil bare bort eller hjem. Et jævlig land og folk sluttet eller søkte andre jobber for å slippe Hadj flyging. Glad jeg har det bak meg, huttetu. ![]() Last edited by LN-RTP; 22-09-2016 at 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
|
![]()
"...hver pax kunne ta med så mange liter og vi hadde 500 pax på de flightene, flere tonn med hellig vann"
Nå lastes det et par titalls tonn vann med tomflightene til f.eks. Indonesia i første del av Hajj, når vi skal hente pilgrimmene. Bedre å selge vannet i hjemlandet :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
![]() Joda, big business for flyselskapene å få Hadj kontrakt, flere millioner dollar på kort tid og godt betalt enten flyene var full eller tomme, og garanti hvis de de ikke fløy i det hele tatt. Etter at den vanlige Hadj var over for over fløy vi noe som het Teacher's Hadj, lærere og lærerinner skulle hjem på ferie. Og det var mange av de også som skulle hjem til India og Phillipinene med charter fly. Ferdig med de så ble det gjerne et fly igjen for å fly vanlige ruter for Saudi. Da kunne det bli litt luksus, nattstopp turer til Kuala Lumpur eller Singapore, cockpit crewet ble hentet ved terminalen og kjørt til 5 stjerners hotel med svart Mercedes og sjåfør med hvite hansker mens flyvertinnene kom senere med minibuss. Man fikk litt respekt da som seg hør og bør. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"spotte Mekka" LHR (Mange bilder) | flyBG | Bilder & foto | 27 | 18-05-2013 19:10 |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
2011 - Hajj , pilrimsrejser till Mekka o Jeddah | scanhorse | Småprat | 4 | 09-06-2011 19:13 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |