![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]()
Denne turen begynte med at jeg kom over gode priser på Business-billetter med Air France mellom København og Algiers i fjor vinter.
Når man først skal til Algerie må man prøve å få med seg mest mulig, og endelig reiserute ble seende sånn ut: En booking med SAS tur/retur Oslo - Køpenhavn, deretter Air France mellom København og Algiers og så en liten tur/retur mellom Algiers og Algeries tredje største by: Constantine. Av steder utenom hovedstaden Algiers, er det hovedsaklig Oran og Constantine som blir nevnt som byer som er verdt å besøke. Dette er med mindre man vil bevege seg sørover i landet for å se ørkenen. Dette er ikke noe som er anbefalt med dagens situasjon i landet. UD har reiseråd mot å dra til Algerie, men det er hovedsaklig rettet mot ferdsel utenfor de større byene, og man blir anbefalt fly som transportmiddel mellom dem. Reiseplanen for langhelgen ble som følger; Fredag: OSL-CPH-CDG, om kvelden etter jobb og med overnatting ved CDG. Lørdag: CDG-ALG-CZL-ALG, dagstur til Constantine. Søndag: Algiers Manfag: ALG-CDG-CPH-OSL Da var endelig juni-fredagen kommet. Etter en begivenhetsløs flytur fra Oslo til København, fikk jeg et, for meg, ganske uvanlig besøk i Aviator-loungen på CPH. Ikke veldig spennende, egentlig. De selv kaller det for en “lounge less ordinary”. På vei til A-gatene på CPH. Air France A319 parkert ved gate på København lufthavn. Det ble praktisert prioritert boarding, men man måtte kjempe seg litt gjennom folkemengden for å nå frem til gate. Bilde tatt fra sete 1F. Flyet til paris var en A319 med 3+3 konfigurasjon og blokkert midtsete i C. På vei til RWY Mat på flyet. Tydelig franskinspirert med ande-terrine, østerssopp og geiteost. Og fransk rødvin Menyen. Etter en natt på et av flyplasshotellene ved Charles de Gaulle-flyplassen, var det start på “del 2” av reisen. Det var en veldig tidlig start på dagen, første avgang var klokken 0720, og søvn ble prioritert over loungebesøk og annen “sightseeing” på flyplassen. Raskeste vei til gate gikk via prioritert sikkerhetssjekk og passkontroll. Avangshall “L” etter en togtur fra terminal 2E. Det var ikke mange folk i terminalen så tidlig om morgenen. Vel om bord i flyet ble det servert “mushroom omelette” til frokost. Samme flytype og konfigurasjon som gårsdagens A319. Her ser man Algeries kyst kort tid før landing. Flyet parkert ved gate etter landing på Houari Boumediene Airport utenfor hovedstaden Algiers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Etter landing på ALG i halv-ni-tiden om morgenen var det bare til å finne veien til innenlandsterminalen. Uten skilting fra utenlandsterminalen var det ikke opplagt hvor en skulle gå, men man må altså gå omtrent 500 meter mellom terminalbyggene. Terminalbygget, renovert i 2007, fremsto som forholdsvis nytt og velholdt. Innsjekk gikk greit, lite kø og forholdsvis raskt og effektivt. Det sto en vakt og sjekket billetter før sikkerhetssjekken. Det så ganske greit ut, folk viftet med boardingkortet og gikk forbi. Utlendinger derimot, skulle han ha til å fylle ut tolldeklerasjonsskjema for utreise. Jeg ble litt forfjamset da det var en innenlandsreise jeg skulle ut på. Når man i tillegg reiser på på visum med kun én innreise, er det også dumt å bli registrert som “utreist” når man skal tilbake senere på dagen. Vakten forsikret om at det ikke kom til å bli et problem, og skjemaet ble, noe motvillig, utfylt. Vel inne i avgangshallen. Her gjelder det å huske flightnummer. Eventuelt å kunne arabisk. Jeg sto en stund og ventet på at teksten skulle bytte til engelsk. Eller i det minste fransk. Det skjedde ikke. Tidspunkt og flightnummer på skjermen var forståelig, men ikke gate-nummeret, som var skrevet på arabisk. I tillegg så var flightene på skjermen fly som skulle ha gått for opptil flere timer siden, og “mitt” fly dukket ikke opp på skjermen mens jeg var i terminalbygget. Bildet over er tatt like etter kl. 10, men viser flyvninger fra 0730-0930. Fikk ikke veldig mye ut av infoskjermen, mao. Jeg endte opp med å gå regelmessige runder opp og ned i avgangshallen for å se om flyet til Constantine dukket opp. Det var heldigvis ikke så mange mulige gater. Noen av flyene utenfor. Fra Algeries to flyselskap; Tassili Airlines og Air Algerie. Ved boarding. Ruten på omtrent én time blir stort sett flydd med ATR-er, denne gangen en ATR 72-500. Det var “free seating” og jeg valgte sete lengst mulig bak i flyet. Sikkerhetsdemostrasjon på fransk og arabisk, muligens første gang jeg har opplevd at den ikke blir oppsummert på engelsk. Mohamed Boudiaf International Airport sett fra flyoppstillingsplassen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Mycket intressant med rapporter från exotiska resmål. Klarar man sig på engelska eller måste man kunna franska?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Spennende rapport og et originalt valg for en langhelg. Litt pirk, hovedstaden i Algerie heter Alger på norsk, Algiers er engelsk ,-)
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Quote:
Engelsk er lite utbredt, så det er en fordel å snakke enten fransk eller arabisk. Jeg kan ingen av delene. Kom over noen i løpet av helgen som kunne engelsk i større eller mindre grad, blant annet en taxisjåfør som hadde bodd i England. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]()
Hvordan får man visum til dette landet da? Byråkratisk eller ukomplisert?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Quote:
Behandlingstid er på to uker og visumet koster 600kr. De tar kort på ambassaden (ikke kredittkort). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Det business-måltidet så riktig godt ut, forresten.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Takk for flott rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Quote:
Ja, det er noen fine "kirkevinduer" ut mot gate-ene ![]() Hvis man liker fransk mat! Takk for tilbakemeldinger! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Taxituren inn til Constantine fra flyplassen tar omtrent 25 minutter. Her fra Martyrplassen, som ligger omtrent midt i sentrum. Sentrum av Constantine ligger på en høyde er er omringet av bratte stup. Byen er kjent som “The City of Bridges” på grunn av de mange spektakulære broene som går over noen av juvene rundt byen. Fra sentrum kan man spasere langs kanten av stupet, rundt byen, mot den eldste broen, som vist på bildet over. Byen, på omtrent 500 000 innbyggere, har vokst ut av det gamle sentrumet og man ser her begyggelse området nedenfor sentrum av byen. Legg merke til veien bygget inn i fjellsiden på den andre siden av juvet. Fra den andre siden. Broen på bildet er “Pont Sidi M’Cid”, bygget i 1912. Neste bro, lenger nede. Første kan fortsatt skimtes helt itl høyre i bildet. Fra en av gatene inn igjen, mot sentrum. Moskeen ved det islamske universitetet i byen, Emir Abdelkader-universitetet er også verdt et besøk. Det storslotte bygget kan sees i bakgrunnen, med oppussingsarbeider utenfor. FIkk også lov til å ta en innvendig tur. Moskeen har plass til omtrent 15 000 personer. Utsikt over noen av broene i utkanten av byen før turen tilbake til flyplassen. Fikk gleden av å fly 7T-VKM tilbake til ALG. Flyet ble levert kun litt over én måned tidligere. Det var nesten ikke passasjerer på flyet. Jeg mistenker at flyet fortsatt drev med innkjøringsflyvninger innenlands, da det er et ganske stort fly på den ruten, og at det senere har vært satt opp på andre, lengre, ruter til Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]()
Hadde booket overnatting på Airbnb i Alger og ble hentet på flyplassen av Airbnb-hosten. Bodde hos et hyggelig par som snakket bra engelsk og som ga gode tips om byen. - Veldig nyttig når man er på et sånn sted.
Utsikten fra leilgheten tidlig søndag morgen. Alger har som mange andre byer i regionen et velkjent citadel, kalt for “Casbah”, som absolutt er verdt et besøk. Dette er like utenfor, viser en del av en gammel bymur samt en av byens eldste moskeer på venstre side. Inngangen til Casbah-en. Liten åpning i muren for å gjøre det lettere å beskytte. Sidi Ramdane-mosken på venstre side. Casbah-en ligger i en bratt bakke, og en grei måte å gå gjennom er å begynne på toppen og gå nedover mot det moderne sentrum av byen. Endte opp i et marked nedenfor Casbah-en med betydelig mer folkeliv. Og så var man helt nede ved havnen. Her er det flere moskeer å se på. Blant annet denne, som er byens største. Og en annen dekket av duer.. Noe jeg alltid prøver å få med meg når jeg drar til nye steder er byens t-banesystem. Her fra inngangen til El Harrach Centre. I bakgrunnen ser en byens tidligere hovedpostbygning, En ikonisk bygning i byen, og et godt eksempel på byens franskinspirete Moorish-arkitektur. Bygget blir for tiden ombygget til museum. T-banen, som består av kun én t-banelinje ble ferdigbygget i 2011 og fremstår fortsatt som veldig ny og ren. Fra her kan man ta t-banen fire til Hamma og få med seg byens botaniske hage. Et veldig flott grøntområde i utkanten av sentrum av byen. Her ble visst Tarzan-filmen spilt inn, og det er en ganske så populær fotospot blant lokale! På høyden over parken ligger Martymonumentet. Et minnesmerke over alle krigene landet har vært i, med tilhørende Martymuseum i underetasjen. Inngang til Martymuseet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Flyplassen grytidlig neste morgen. Flyet hadde avgang 0730. Gaten foran flyplassen var avstengt for regulær trafikk, så en måtte gå et stykke fra taxien og bort til terminalbygget. Sikkerheten ble tatt på alvor og fra utsiden av bygget til flyet måtte en vise pass totalt syv ganger, samt gå gjennom totalt tre røntgenscannere. Første ved inngang til terminalbygget og siste ved boarding i broen mellom stedet der boardingkort ble lest av og flyet. Fortsatt A319 oppsatt på ruten ALG-CDG. Man fikk benytte seg av Air Algeries flyplasslounge, men det var ikke mye å skryte av. Det var et sted å sitte ned, med et beskjedent matutvalg, selv denne mandagen som var første dag av Ramadan. Heldigvis bra organisert priboarding. Det var veldig greit med tanke på tiden det tar å boarde fly når alle må gjennom røntgenscan etter billettkontroll. På grunn av tåke i Paris ble vi sittendende i flyet i nesten en time før vi endelig fikk ta av. Dagens frokost. Ikke så veldig imponerende. I Paris spurte jeg fint om å bytte til Oslo-avgangen i stedet for København-flyet. En veldig hyggelig transfer-agent ordnet det, og gjorde reisen tre timer kortere. Var veldig deilig etter en ganske travel helg. Flyet til Oslo var satt opp med en Embraer ERJ-190, med avreise fra regionalterminalen 2G. Nok et veldig franskinspirert måltid på vei til Oslo. Det var det - takk for at du leste! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]()
Nei dette frister altså.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]()
Ser også at Air France har gunstige tider for en helgetursvisitt til Algerie da. Det er slettes ikke verst. Men skulle helst hatt det litt billigere enn 4,2k...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk, dette var veldig interessant! Har en fascinasjon for Nord-Afrika etter noen besøk i Marokko. Algerie framstår som et spennende reisemål. Norsk UD er vel litt strenge med sine reiseråd, ser at andre land ser annerledes på saken. Nuvel, får sette landet på lista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norske myndigheter sender SAS-fly til Algerie | ole99 | Flyforum | 44 | 21-01-2013 10:02 |
Sas til Algerie ? | Tertit54 | Flyforum | 1 | 18-01-2013 08:59 |
SVG Air Algerie 15/5 | TheEirikK | Spotteralerts | 4 | 15-05-2012 17:22 |
Air Algerie | krølle | Bilder & foto | 0 | 15-11-2011 17:45 |
Air Algerie-styrt | Blubird | Flyforum | 5 | 15-08-2006 20:41 |