![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Hvilket fly burde jeg lære meg å fly i? Det blir vel også det flyet jeg kommer til å fly i etter å få PPL.
Liker Piper 28-180 men vet ikke helt hva jeg burde velge.
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
PA28-181 er av det bedre jeg har flydd av småfly. "Mer fly" enn en C-172 etter min mening. Muligens litt dyrere? Jeg har iallfall bare godord om maskinen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
En ting som hadde gjort en PA28 mye bedre er en dør på venstre side.
Har du så mange forskjellige flytyper å velge i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Egentlig så står det mellom Piper og Cessna 172
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Egentlig vil jeg vel anbefale å ta sertifikatet i det billigste flyet. Det er en smal sak å få den andre typen i loggboka etter oppflygningen.
Last edited by Swashbuckler; 22-08-2016 at 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Ok takk for svar. Jeg vet ikke eksakt hvilken flyklubb jeg burde bruke. Bor i Østfold, og Rygge Flyklubb koster 95.000.
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Jeg er egentlig diskvalifisert fra å svare siden jeg forsøker å unngå begge typene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Hehe, hva flyr du da?
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: Jul 2016
Posts: 10
|
![]()
På Kjeller har de også Tecnam og Aquila. Begge er billigere fly, av nyere type 2-seter i glassfiber istedenfor blikk og nagler som de gode gamle traverne.
Av de gamle har jeg fløyet både C172 og Piper. Jeg foretrekker Piper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Men hvor hadde dere tatt PPL-en hvis dere hadde bodd i Østfold? Vet om Rakkestad flyklubb og Rygge flyklubb.
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]() Quote:
Sjekk tilgangen til instruktører og hvor tilgjengelige de er. Ser på de to klubbene sine hjemmesider, at de drifter henholdsvis piper og cessna/piper. Hvilken av de typene du lærer å fly på har ikke noe å si. Prisene er også noenlunde like. 👍
__________________
Fly er qlt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]()
Vil helst fly fra Rygge siden de har ATC.
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 286
|
![]() Quote:
__________________
Fly er qlt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,700
|
![]()
Fly det billigste, ta så utsjekk på den andre typen etterpå.
Så gjør du deg selv en kjempetjeneste og tar utsjekk på halehjul. Årevis med morsom flyging er resultatet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Halehjul er fine greier ja.
Tjente til daglig brød med å fly DC-3 for noen år siden. Morsommere enn mye annen flyging jeg har fusket med. Lære seg å fly på hvilken type? Spiller ikke så stor rolle. Instruktør, vær og pris er like viktig, eller viktigere. Jeg lærte på både Cessna og Piper. Fløy også Grumman Cheetah som instruktør i Norge. Den var grei, kanskje går de der enda. Cessna er tradisjonelt "skoleflyet". Spesielt C-150 og C-152. Trang og sløv, men man lærer fort på en måte. Mere behagelig i en C-172, men dyrere. En CUB hadde vært fint skolefly også, men kanskje sjeldent i Norge? Uansett, det viktigste er motivasjon, har du dilla lærer du fort okke som er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Selv lærte jeg å fly på C172, men liker Cherokee best. Dessverre har flyklubben min valgt å kvitte seg med Cherokeen (solgt til Rygge i believe..), så er tilbake på C172...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 97
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Red
Join Date: Oct 2015
Posts: 36
|
![]() Fløy LN-JAL på min prøvetime ![]()
__________________
"To most people, sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home." |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jar-ppl | Helimaf | General Aviation og sjøfly | 5 | 06-11-2013 12:37 |
Annerledes priskalender/flyvalg OSL-FRA hos sas.no? | Someone | Reiseforum | 0 | 18-05-2010 09:10 |
PPL? | Twin Otter | General Aviation og sjøfly | 35 | 09-05-2009 09:16 |
PPL-A | valen | Flyforum | 7 | 28-08-2007 19:36 |
PPL-A | Jan H | Flyforum | 7 | 02-10-2006 20:18 |