![]() |
|
![]() |
#421 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
"Emirates har fraktet 24.000 tonn cargo på Oslo-ruten siden oppstarten høsten 2014. Rundt 80 prosent av dette er laks. Suksess – Det er ikke utelukket at vi utvider med et større fly eller flere avganger ut fra Oslo. Men vi har ingen umiddelbare planer om det, sier Hubert Frach i Emirates til Dagens Næringsliv." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
...der er bare ingen umiddelbare planer om det. Seriøst, den nyhed er lige så meget en nyhed, som når Kjos lover ruter til samtlige journalister, han snakker med. Det er ikke udelukket, vi har bare ingen planer lige nu! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Men det ser ut til at vi kan konkludere med at EK ikke legger ned OSL, selv om noen her inne forsøkte å gi inntrykk av det kom til å skje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
|
![]() Quote:
Jag tvivlar på att EK kör DXB-OSL Double Daily i september. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Man skal ikke undergrave effekten og viktigheten av norsk eksport av sjømat.
Volumene er enorme, forutsigbarheten god, partiene store og det er godt betalt. Ser man på de "konkurrerende" flyplassene til OSL, så er det mange spreditører som legger inn norsk sjømat i forutsetningene for sine forpliktelser. Et helt fersk eksempel Etihad Cargo, som ser ut til å komme inn med en fredagsavgang fra CPH til Abu Dhabi fordi en lokal speditør har forpliktet seg på 30tonn ut. I tillegg til general cargo er speditøren særdeles aktiv for å sikre nettopp norsk sjømat for å kunne overholde sine forpliktelser. Slike caser er jo nesten en ren ære å være vitne til, like fult en god indikasjon på at Avinor og OSL nå gjør rett ved å endelig systimatisere og inkludere norsk sjømat eksport i fremtidig ruteutvikling. Det er et unikt selling point som ingen av våre naboflyplasser er i nærheten av å kunne hamle opp med og som allerede i dag er med å gi ballanse i regnskapet for en rekke langdistanseruter inn og ut av Norden. Ironisk nok i størst grad utenfor Norge.... Last edited by Cockpitview; 17-03-2016 at 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
^Vi takker for laksen hernede og ingen tvivler iøvrigt på fiskeeksportens store potentiale for især Osl. Det er det glade vanvid, hvis en dansk speditør lokker etihad Cargo til cph på baggrund af norsk laks. Potentialet siver bogstavelig talt ud mellem hænderne på OSL. Men nu kan der altså ikke koges mere suppe på den her "nyhed" fra Emirates. Intet er på tapetet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,869
|
![]() Quote:
![]() En kan vel vaere noe skeptisk til at Norsk Sjoemat staar for saa stor andel, naar fiskeriministeren heter Per Sandberg - tenk om de forvillet seg noen flyktninge laks inn i farmene ![]() Sist soendag fikk YVR Emirates paa besoek (vi deler med vaare venner ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
For å oversette dette til noe som er litt lettere å illustrere så snakker vi her om i snitt 383 tonn om dagen til Asia eller 19 belly loads på 20 tonn pr dag bare i laks og ørret. Emballasje og is kommer i tillegg sammen med andre typer av sjømat. Daglig går det flere titalls vogntog og semi fra OSL med rutenummer SQ, KL, SK osv. Pallene pakkes ferdig på OSL på flypall etter selskapenes spesifikasjoner og load. Selskaper som Kim Johansen har rullende gulv i sine semitrailere og kjører ferdigbygde paller for videre flyfrakt rett inn fra Road feeders og GPC på OSL. For eksempel så bygges pallene med Singapore Airlines ut av CPH kvelden før og nøyaktig etter spesifikasjonene gitt av SQ sentralt pr pall til å passe på ulike posisjoner i belly. Disse volumene tatt i betraktning er det helt naturlig at nordiske speditører forsøker å prise norsk sjømat inn i sine forpliktelser ovenfor flyselskapene i østlig retning. Dersom speditøren ikke klarer å fylle de 30 tonnene de har forpliktet seg på med Etihad, finnes det knapt noen mer low hanging fruits enn norsk sjømat. Det er derfor helt naturlig at de nå ser etter norsk sjømat på sin rute med Etihad. På grunn av retningsballasnsen for frakt inn og ut av Norge er det for de fleste speditører liten forskjell i de totale kostnadene ved å kjøre fisken 50 ekstra mil ned til CPH eller FRA. Du kan gjerne kalle det vanvidd, men dette er en hverdag som alle innen spedisjon og transport av norsk sjømat er kjent med. Det har bare ikke vært kommunisert tidligere. Et ikke ubetydelig antall spesielt danske transportører og speditører, baserer mye av sin virksomhet rundt disse volumene. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor ikke dette er relevant til artikkelen hvor Emirates viser til frakt volumene på OSL som en del av suksessfaktoren for ruten. Last edited by Cockpitview; 18-03-2016 at 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]()
Hvor mye mer kan man legge til når man tar med embalasje og is? Isopor veier jo lite, men det fraktes vel endel tonn med is hver dag også, slik at det totale fraktvolumet er langt mer enn 383tonn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
En normal fiskekasse veier ca 23-24kg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
|
![]()
Vi (Swissair) drev med utstrakt trucking av fisk til ARN og CPH allerede for 30 år siden, spesielt til ARN hvor vi hadde widebody. Så dette langt fra noe nytt.
Tror dessuten fortsatt vi holder verdensrekord i laks i en MD80 med 7.2 tonn ... I tillegg til 20 kolli bagasje og et par postsekker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]()
Hører rykter om at Emirates reduserer på OSL fra september. Noen med mer håndfast info?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
|
![]() Quote:
Nei, men neppe noe annet enn du gjorde i fjor? Da dro de ned frekvensen litt i lavsesongen og hadde 6x ukentlig et par måneder på høsten på både OSL og ARN Last edited by Someone; 13-07-2016 at 17:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,715
|
![]()
Ja, virker som du har rett. I fjor kuttet de 1 ukentlig frekvens 25. okt - 30 nov. I år kutter de 2 ukentlige hvert fall i perioden 1. sept - 30. oktober, noen enkle søk viser at tirsdag og fredag er borte i perioden. Lovlig sent å annonsere kutt da, dvs det er vel ikke annonsert heller foreløpig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER | Someone | Flyforum | 2 | 08-11-2016 11:20 |
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 | Cecilie | Bilder & foto | 0 | 29-12-2014 16:34 |
SAS Trafikktall SEPT 2014 | vstenhjem | Flyforum | 4 | 08-10-2014 13:19 |
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) | HS-TLD | Reiseforum | 0 | 15-12-2013 16:21 |
Emirates sin første 777-300ER er her... | LN-OSS | Flyforum | 10 | 15-03-2005 18:35 |