Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2016, 00:53   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Sære reisemål

Vurderte en tur i 2011 til Kiribati mens jeg bodde i Honolulu, men gadd ikke pga uklare visumkrav. Påska i år dro jeg til Sao Tome som jo kan sies å være ganske så sært. Jeg har også vært i Iran. Vurderer også Nord Korea som et reisemål. "Stan"landene i sentral Asia vurderes jo også som interessante, men vurderer stadig vekk å prøve og skaffe visum til feks Saudi Arabia eller Sudan. Er det noe å se i Khartoum eller Riyahd? Saudi Arabia er jo særs vanskelig med tanke på visum, så jeg tenker jo at det å få visum dit må jo være sært nok i se selv. Jeg vil jo gjerne dra til et land hvor det er noe interessant å se, så Somalia tror jeg nok utgår. Eritrea er jo også et mystisk land på mange måter.

Uansett trenger tips - jeg avviser ingenting, men ønsker noe nokså utafor det en mainstram norsk turist noensinne kommer til å se. Har ingen ambisjon om å bli en ny Gunnar Garfors, men Sao Tome fant jeg utelukkede pga hans reportasje i Dagbladet og der er det i realiteten merkelig at det ikke kommer flere turister. Særlig med tanke på at visum er en lek i forhold til resten av kontinentet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2016, 04:37   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Sære reisemål

Japan selv om du kanskje ikke synes det er sært nok, men det er særegent.
Amanohashidate var der selv i juni i fjor. Rolig stille feriested med flotte strender og mange suvenir butikker som selger riskaker av forskjellige salg.

Miyajima
svær Tori som står i vannet, kan gå under den ved lavvann eller padle under den i båt ved høyvann. Tamme hjorter som vandrer rundt slik som i Nara.
I Nara bør man se Todaiji Temple en av de største trebygningene i verden som huser en gigantisk Buddah. Spesielt stilig om man er der ved stengetid, da man får se og høre de gigantiske dørene bli lukket.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2016, 07:29   #3
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Hva med Angola?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2016, 09:15   #4
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Her er noen sære destinasjoner:

http://mosttraveledpeople.com/Rank-Locations.php

http://gentlemanadventurer.travellerspoint.com/

Liste med gode forslag:

http://www.nytimes.com/interactive/2...isit.html?_r=0

http://www.nytimes.com/interactive/2...o-in-2015.html
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2016, 12:06   #5
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Saudi Arabia er absolut et land som Ikke kan anbefales.
Har vært der utallige ganger og vil aldri tilbake.
Mye svineri, hyklere og slavearbeid der.
Skal du først til slike plasser kan du heller prøvekjøre Kuwait, en litt renere versjon men av samme ulla.
Finn en bok som heter Princess eller The Princess, den er skrevet av en dame fra Konge familien i Saudi som klarte å rømme.
Blant annet skrives det om hvordan de skjærer kjønnsleppene av småjenter og annet svineri.
Boka var visst forbudt i flere land for ikke å støte Saudi Araberne som sitter på mye olje.
Stan landene i sentral Asia er inntresangte av flere grunner, ta gjerne noen dager der.
Utrolig pene damer i Kyrgyatan. Kazakstan synes jeg var litt grått og trist, nesten som en sort/hvit film fra 40 årene men bra med uteliv.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2016, 12:15   #6
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Amanohashidate var der selv i juni i fjor. Rolig stille feriested med flotte strender og mange suvenir butikker som selger riskaker av forskjellige salg.

Miyajima
svær Tori som står i vannet, kan gå under den ved lavvann eller padle under den i båt ved høyvann. Tamme hjorter som vandrer rundt slik som i Nara.
I Nara bør man se Todaiji Temple en av de største trebygningene i verden som huser en gigantisk Buddah. Spesielt stilig om man er der ved stengetid, da man får se og høre de gigantiske dørene bli lukket.
HEhe har vært Japan, men kun Tokyo. Frister å ta et lenger opphold der med JR Rail pass Men ja Japan er et land fullt av rariteter du bare finner der - var på en sånn maid kafe. Hva faen liksom? Fikk Pikachu tegna med ketchup på omeletten og lest opp en form for bønn. Morsomt.
Old 26-06-2016, 15:32   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Saudi Arabia er absolut et land som Ikke kan anbefales.
Har vært der utallige ganger og vil aldri tilbake.
Mye svineri, hyklere og slavearbeid der.
Skal du først til slike plasser kan du heller prøvekjøre Kuwait, en litt renere versjon men av samme ulla.
Finn en bok som heter Princess eller The Princess, den er skrevet av en dame fra Konge familien i Saudi som klarte å rømme.
Blant annet skrives det om hvordan de skjærer kjønnsleppene av småjenter og annet svineri.
Boka var visst forbudt i flere land for ikke å støte Saudi Araberne som sitter på mye olje.
Stan landene i sentral Asia er inntresangte av flere grunner, ta gjerne noen dager der.
Utrolig pene damer i Kyrgyatan. Kazakstan synes jeg var litt grått og trist, nesten som en sort/hvit film fra 40 årene men bra med uteliv.
Nåvel jeg vet jo at i Saudi Arabia skjer det mye dritt men poenget med tråden er ikke å diskutere politikk. Og jeg har vært flere steder hvor det skjer mye dritt feks Iran og Kina.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Old 26-06-2016, 16:05   #8
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
HEhe har vært Japan, men kun Tokyo. Frister å ta et lenger opphold der med JR Rail pass Men ja Japan er et land fullt av rariteter du bare finner der - var på en sånn maid kafe. Hva faen liksom? Fikk Pikachu tegna med ketchup på omeletten og lest opp en form for bønn. Morsomt.
Hehe klarte å unngå Akihabara og maid kafe. Spiste heller ikke sushi selv om jeg var i Japan i 14 dager, noe som er på grensa til kriminelt. Vi hadde JR Rail Pass og tilbragte syv dager i Tokyo, så Kyoto, Nara, Hiroshima og til slutt Osaka, som vi fløy hjem fra via NRT til CPH med SAS. Kommer forhåpentligvis en tripreport en gang utpå sommeren. Akkurat ett år siden jeg kom hjem fra den turen nå.

Når du først snakker om sære ting:
Goat rental in Yokohama Youtube

Ellers så hvis du er på jakt etter uvanlige reisemål, ikke bare f**k the US er det mye god inspirasjon her:
http://bjornfree.com/blogopen.html
Old 26-06-2016, 16:21   #9
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Nåvel jeg vet jo at i Saudi Arabia skjer det mye dritt men poenget med tråden er ikke å diskutere politikk. Og jeg har vært flere steder hvor det skjer mye dritt feks Iran og Kina.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ikke one politisk diskusjon fra min side, påpeker bare at det er bra å holde seg unna pga all driten der, men det var visst bortkastet.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 01:10   #10
Futura
ScanFlyer Gold

Dersom du vil være helt sikker på å få starte den daglige god morgen tråden på forumet og liker å fly langt og litt til så kan Chatam Islands være noe. https://en.wikipedia.org/wiki/Chatham_Islands. Du vil også være garantert å få flydd med en Convair. Tidssonen er GMT + 12.45 og nærmeste nabo mot øst, er Pitcairn

Rett før jul i 86 ble vi sittende å vente på bedre vær for å fly fra Welington til Pickton med en Grand Caravan. Vi så da på at de lastet en passasjer seksjon inn gjennom nesa på et 4 motors fly, jeg tror det heter noe med Argosy denne flytypen. Min far pratet med en som skulle være med dette flyet ut til disse øyene, som jeg aldri hadde hørt om. Jeg har vel faktisk aldri hørt om det hverken av noen eller i media siden, annet en det jeg har søkt selv på nettet. Jeg har ikke vært på NZ siden men har alltid hatt en drøm om å besøke Chatam islands som et av de mest avsidesliggende stedene på denne kloden.

Hvis du har lyst til å treffe etterkommere etter myteristene på Bounty så bor de fleste på https://en.wikipedia.org/wiki/Norfolk_Island Også et unikt reisemål og muligens litt bedre klima en Chatam Islands
Futura is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 01:39   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
men vurderer stadig vekk å prøve og skaffe visum til feks Saudi Arabia eller Sudan. Er det noe å se i Khartoum eller Riyahd? Saudi Arabia er jo særs vanskelig t må jo være sært nok i se selv. Jeg vil jo gjerne dra til et land hvor det er noe interessant å se,
Booker over et halvår frem i tid og har derfor vanen med å legge planer enda lengre frem i tid. Saudi-Arabia ville jeg ventet med i alle fall til 2019:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeddah_Tower

Jeg booket Dubai i god tid, men bommet på både Burj Khalifa og Dubai Mall som begge ble forsinket så jeg dro tilbake senere. Saudi-Arabia vil jeg antagelig ikke reise tilbake til så jeg vil sikre at de er ferdig med tårnet før jeg drar dit, muligens ikke før 2020.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 01:54   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Blant destinasjoner som jeg enda ikke har klart booke og som enkelte kanskje vil finne sære:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ishigaki_Island
https://en.wikipedia.org/wiki/Mayotte
https://en.wikipedia.org/wiki/Nan_Madol

Ellers har mange forsøk på å booke helgetur til Påskeøya enda ikke ført frem.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-06-2016, 02:11   #13
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:

Miyajima
En av utfordringene med å reise er å velge bort noe av alt man ønsker får med seg. Hadde en helgetur til Japan hvor jeg var innom Hiroshima, Kyoto og Tokyo, det tyngste var å ikke få med meg øyene utenfor Hiroshima. I år var jeg en helgetur igjen hvor jeg var innom Osaka, Himeji og Nagoya, der måtte jeg velge bort Nara.

Neste tur til Japan vil jeg dra nordover fra Tokyo, men har enda ikke klare planer om hvor. Har jo over 20 andre turer å fylle før jeg reiser dit.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-06-2016, 08:38   #14
Kanon
ScanFlyer Molded

Hehe at du klarer å få så mye unnagjort på en helgetur er helt utrolig. Japan er vel ideelt sånn sett med Shinkansen. Var også innom slottet i Himeji utrolig flott bygg, spesielt innsiden.

Robert kunne ikke du bare starte en egen samletråd/tripreport der du poster ett par bilder fra hver tur.
Old 27-06-2016, 09:17   #15
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Algerie. Jeg var der i begynnelsen av juni. Var i Algiers og Constantine. Fine byer, mye å se og hyggelige folk. Det er såpass få turister som drar dit at det må vel kunne kalles sært av den grunn. Selv på ambassaden så de overrasket ut over å motta søknad om turistvisum.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 09:32   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Robert kunne ikke du bare starte en egen samletråd/tripreport der du poster ett par bilder fra hver tur.
Legger ut noen bilder her: https://picasaweb.google.com/robertaas og poster av og til en liten tripreport. Her er den siste: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=137302

Utfordringen min er at med 2 reiser i måneden så trenger jeg endel tid til research og planlegging. Jeg både søker etter nye billige reiser og prøver å fylle allerede bookede reiser med transport, overnatting og aktiviteter. For tiden har jeg 13 bookede reiser som jeg planlegger for.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-06-2016, 09:39   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Japan er vedlig spennende, et sted jeg har vært to ganger og definitivt vil tilbake til, men selv om det ikke er det mest vanlige reisemålet og ikke akkurat er "Granka" vi snakker om, så er det vel ikke det som trådstarter mener med et sært reisemål?
Old 27-06-2016, 11:56   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Algerie. Jeg var der i begynnelsen av juni. Var i Algiers og Constantine. Fine byer, mye å se og hyggelige folk. Det er såpass få turister som drar dit at det må vel kunne kalles sært av den grunn. Selv på ambassaden så de overrasket ut over å motta søknad om turistvisum.
Hm virker interssant - hvordan er sikkerhetssituasjonen der nå da? Det er jo såpass nært at det går an på en helg i Algiers ihvertfall.
Old 27-06-2016, 12:06   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Japan er vedlig spennende, et sted jeg har vært to ganger og definitivt vil tilbake til, men selv om det ikke er det mest vanlige reisemålet og ikke akkurat er "Granka" vi snakker om, så er det vel ikke det som trådstarter mener med et sært reisemål?
Tja er mye rariteter og særegenheter med Japan som nok kan kategoriseres som forbanna rart for oss nordmenn. Så det går inn under tråden det.
Old 27-06-2016, 12:08   #20
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Hm virker interssant - hvordan er sikkerhetssituasjonen der nå da? Det er jo såpass nært at det går an på en helg i Algiers ihvertfall.
Så lenge man oppholder seg i de største byene så skal den være uproblematisk. Jeg opplevde ingen problemer. Dro selv ned på langhelgtur, hadde én dag i Constantine og én dag i Algiers. Det er billige flybilletter og mange daglige avganger mellom byene.

Point Cidi M'Cid-broen i Constantine, byen som er kjente for sine mange flotte broer.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules