![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei,
Jeg sitter og leser en interessant artikkel i lørdagens Stavanger Aftenblad om helikoperlegen Svein Arne Hapnes som er i ferd med å pensjonere seg. Her omtales blant annet tiden da luftambulanse var pionerarbeid. I starten fantes det visstnok bare en maskin som var lokalisert på Østlandet. Om tiden før NLA fikk sine første helikoptre skrives det: "i de første årene brukt ulike helikoptre fra Helikopter Service". Er den noen som kjenner til hvilke helikoptre dette kan dreie seg om? Jeg vil anta at diverse Bell-helikoptre var involvert. Blant annet er det i nevnte artikkel et arkivbilde fra 1981 som viser det som må være et Bell 222 på Ålgård. På nett ligger artikkelen bak betalingsmur hos Aftenbladet. Men her er linken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan ikke svare deg om NLA og Helikopter Service, men:
Første helikopter i bruk var vel Bölkow 105 registrert D-HDDT og operert av Mørefly, ca 1978. http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfah...DT_cn_S-127_aD
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har ikke lest artikkelen,men vet at HS var operatør ved oppstart av Stavanger-basen( nr 2 etter Lørenskog, mener jeg).Maskinen var da Bell222 LN-OSB.
Har også sett foto av Bell 212 og LongRanger fra HS med NLA-logo, men antar at disse var korttids innbytte for -OSB. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud for Luftambulansen | catocontrol | Flyforum | 381 | Yesterday 13:35 |
Luftambulansen får jetfly | Someone | Flyforum | 10 | 22-10-2016 19:37 |
Luftambulansen til Evenes | hurvert | Flyforum | 0 | 30-04-2015 19:24 |
Luftambulansen ``Nesten i hagen`` | andreas97sas | Bilder & foto | 18 | 11-10-2010 17:45 |
Luftambulansen 7-09, LN-OOG | Novair | Bilder & foto | 5 | 10-10-2008 18:06 |