Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2016, 10:12   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
SAS Resultat SAS Q2 2016

Skuffende tall fra SAS som i forrige kvartal leverte et overskudd på 127 MSEK, ned fra 355 MSEK. Trøsten må være at de ligger bedre an til nå i år enn i fjor, og da endte det med overskudd. Lavere drivstoffutgifter hjelper, men dette blir spist opp av økt prispress, kostnader knyttet til teknisk vedlikehold og negative valutaeffekter

http://www.sasgroup.net/en/sas-inter...15-april-2016/
Quote:
FEBRUARY 2016 – APRIL 2016
Income before tax: MSEK 127 (355)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK -601 (-331)
Revenue: MSEK 8,916 (9,403)
Unit revenue (PASK) declined 11.5%[1]
Unit cost (CASK) decreased 1.3%[2]
EBIT margin: 2.7% (4.9%)
Net income for the period: MSEK 171 (279)
Earnings per common share: SEK 0.25 (0.58)
The outlook for the full year 2015/2016 remains firm, see page 8.

NOVEMBER 2015 – APRIL 2016
Income before tax: MSEK -182 (-481)
Income before tax and nonrecurring items: MSEK -1,005 (-1,160)
Revenue: MSEK 17,191 (17,774)
Unit revenue (PASK) declined 10.8%[1]
Unit cost (CASK) decreased 3.9%[2]
EBIT margin: 0.3% (-1.1%)
Net income for the period: MSEK -75 (-361)
Earnings per common share: SEK -0.76 (-1.63)
Presentasjonen:
http://www.sasgroup.net/en/wp-conten...conference.pdf

Rapporten
http://www.sasgroup.net/en/wp-conten...016-Report.pdf

I rapporten trekkes det spesifikt frem at SAS sliter med mye uplanlagt vedlikehold som drar ned resultatet med 300 MSEK og at terrorangrepet i Brussel kostet dem 50-60 MSEK
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 10-06-2016 at 10:20.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 10:14   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Markedet svarer, aksjen ned 12,6% på Oslo Børs til nå..
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 10:24   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Flåtemessing så ser jeg de klarte og selge 4 MD-90 i kvartalet og at de har fornyet leasing på en A321, samt inngått en sale/leasback avtale på en maskin til bedre vilkår
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 16:42   #4
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Kort interview med hr. Rickard:

SAS-boss: Det er svært når priserne falder med 10 pct.

Er konkurrencen lige hård både i Danmark, Norge og Sverige?

»Der er barsk konkurrence på alle vore markeder, men udfordringerne er større i Danmark, hvor kapaciteten er steget mest. For eksempel er der nu 29 daglige afgange fra København til London med fem forskellige operatører: SAS, EasyJet, British Airways, Ryanair og Norwegian. Det har medført en brutal konkurrence og et dyk i priserne.«

Resten kan læses her: http://finans.dk/finans/erhverv/ECE8...er-med-10-pct/
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 19:28   #5
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flåtemessing så ser jeg de klarte og selge 4 MD-90 i kvartalet og at de har fornyet leasing på en A321, samt inngått en sale/leasback avtale på en maskin til bedre vilkår
Er det 717'ene til Blue1 eller er det noen gamle MD90'er? De er vel av for lenge siden :-)
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 20:05   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Ser av flåtelisten til Delta at ihverfall to 90'er sto som 'leased from', så det har nok vært endringer i eierskapet etter at leveringen hadde finnet sted.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 20:43   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ser av flåtelisten til Delta at ihverfall to 90'er sto som 'leased from', så det har nok vært endringer i eierskapet etter at leveringen hadde finnet sted.

Selv etter disse 4 er solgt eier SAS fortsatt 2 av maskinene, og de er vel leaset til Delta. Er vel bare spørsmål om tid før de bli kvitt de to siste også

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Er det 717'ene til Blue1 eller er det noen gamle MD90'er? De er vel av for lenge siden :-)


MD-90 er MD-90. 717ene som var eid er de kvitt for lengst
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 21:15   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Inntekter faller 9x ganger sa mye som kostnader. Hvordan vil SAS overleve dette dersom man ikke klarer snart a snu inntekts-trenden???

CPH virker a vaere en rent blodbad...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 22:37   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Inntekter faller 9x ganger sa mye som kostnader. Hvordan vil SAS overleve dette dersom man ikke klarer snart a snu inntekts-trenden???

CPH virker a vaere en rent blodbad...
Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 22:46   #10
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,628
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.
Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 23:00   #11
Jörgen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...
Hoppas verkligen att Swedavia inte släpper in Ryanair och Easyjet på ARN. En ökad närvaro av SAS skulle vara att föredra.
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 23:38   #12
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by Jörgen View Post
Hoppas verkligen att Swedavia inte släpper in Ryanair och Easyjet på ARN. En ökad närvaro av SAS skulle vara att föredra.
Kan Swedavia sige nej? Hvis et flyselskab søger, så skal man vel give dem slots, hvis der er plads?

Derfor giver det ikke mening for SAS at flytte hovedpladsen til Arlanda: Ryanair kommer før eller senere. Det svarer til at udskyde konfrontationen et par år. Og i mellemtiden skal SAS afholde udgifterne til flytning af hub. Sådan noget er ikke gratis.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 23:40   #13
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Vil tro at deres satsing på TRD-ARN til vinteren isteden for TRD-CPH gjenspeiler litt hva SAS har i tankene fremover...

Vi taler her om én rute. Come on. Måske der rent faktisk er mere efterspørgslen på Stockholm end København. Eller måske passer det bedre med materiel ?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 07:26   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Spørsmålet er hvor lenge går det før de flytter sin main hub til ARN og minimerer operasjonen på CPH. Dette har lenge sett ut som det mest logiske å gjøre om de skal kunne overleve på fornuftig vis fremover.


Tviler på at man vil se en flytting i den forstand, men at man fremover vil se en vekst i ARN på bekostning at CPH vil nok ikke være unaturlig, og det har man jo også sett det siste året
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 08:21   #15
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tviler på at man vil se en flytting i den forstand, men at man fremover vil se en vekst i ARN på bekostning at CPH vil nok ikke være unaturlig, og det har man jo også sett det siste året
Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 08:28   #16
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,628
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.
Det er jo nettopp derfor SAS har fått hard konkurranse på CPH, lettere med ruter der det ikke er så stor konkurranse som på CPH... ref. for eksempel CPH-LON
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 08:32   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Hvilken flyplads har haft størst vækst i 2016? Det har CPH haft.


Men den veksten står ikke SAS for. Ref tråden om SAS sine trafikktall for mai så skjedde faktisk 60% av trafikkveksten sist måned i Norge. Og trolig resten i Sverige/ARN da SAS selv hevder de til nå i år har tatt markedsandeler her
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 09:33   #18
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

SAS blør på CPH, noe SAS også sier ifm siste ukes fremleggelse. Men det er jo ikke veldig overraskende. Dersom en tenker litt lengre enn pressemeldingene når nye flyruter og frekvensøkninger annonseres (les: EK, QR, FR, EZY++) så er det ikke vanskelig å forstå at den eneste grunnen til at de er i nærheten av å fylle setene er pris, men som igjen betyr lavere inntjening noe som på sikt ikke er bærekraftig. SAS tapte ca 500.000 pax på CPH i 2015 - jeg er redd det blir enda styggere i 2016.

Det kan være naturlig å tro at SAS sitt økende ekspansjon på ARN og OSL har noe for seg.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 10:18   #19
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Beinhard kamp om kundene og små marginer. Og bedre blir det neppe med det første. Snart kommer Ryanair til Gardermoen. 3 x daglig til London er ikke all verdens, men allikevel blir det mer press.
Og streiken som nå pågår gir sender folk til andre selskaper.

Kostnadene må nok ned. Og oljeprisen har passert 50 dollar, på vei opp....
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2016, 10:19   #20
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: Resultat SAS Q2 2016

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
SAS blør på CPH, noe SAS også sier ifm siste ukes fremleggelse. Men det er jo ikke veldig overraskende. Dersom en tenker litt lengre enn pressemeldingene når nye flyruter og frekvensøkninger annonseres (les: EK, QR, FR, EZY++) så er det ikke vanskelig å forstå at den eneste grunnen til at de er i nærheten av å fylle setene er pris, men som igjen betyr lavere inntjening noe som på sikt ikke er bærekraftig. SAS tapte ca 500.000 pax på CPH i 2015 - jeg er redd det blir enda styggere i 2016.

Det kan være naturlig å tro at SAS sitt økende ekspansjon på ARN og OSL har noe for seg.
SAS har det hårdt på CPH, men det skyldes at de ikke tør at tage konkurrencen op og investerer sig ud af det.
Ryanair og Easyjet vil før eller siden komme til OSL og ARN, også har vi samme situation der også.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Billund Lufthavn med rekord resultat i 2016 Bll spotter Småprat 0 16-03-2017 20:10
SAS 2016 resultat Someone Flyforum 10 01-02-2017 09:49
SAS Q3 2016 resultat Someone Flyforum 4 08-09-2016 10:50
Norwegians Q2 2016 resultat Someone Flyforum 3 17-07-2016 14:12
SAS Q1 2015/2016 resultat Someone Flyforum 2 08-03-2016 21:06


All times are GMT +2. The time now is 01:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.