![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]()
Skuffende tall fra SAS som i forrige kvartal leverte et overskudd på 127 MSEK, ned fra 355 MSEK. Trøsten må være at de ligger bedre an til nå i år enn i fjor, og da endte det med overskudd. Lavere drivstoffutgifter hjelper, men dette blir spist opp av økt prispress, kostnader knyttet til teknisk vedlikehold og negative valutaeffekter
http://www.sasgroup.net/en/sas-inter...15-april-2016/ Quote:
http://www.sasgroup.net/en/wp-conten...conference.pdf Rapporten http://www.sasgroup.net/en/wp-conten...016-Report.pdf I rapporten trekkes det spesifikt frem at SAS sliter med mye uplanlagt vedlikehold som drar ned resultatet med 300 MSEK og at terrorangrepet i Brussel kostet dem 50-60 MSEK Last edited by Someone; 10-06-2016 at 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Markedet svarer, aksjen ned 12,6% på Oslo Børs til nå..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]()
Flåtemessing så ser jeg de klarte og selge 4 MD-90 i kvartalet og at de har fornyet leasing på en A321, samt inngått en sale/leasback avtale på en maskin til bedre vilkår
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Kort interview med hr. Rickard:
SAS-boss: Det er svært når priserne falder med 10 pct. Er konkurrencen lige hård både i Danmark, Norge og Sverige? »Der er barsk konkurrence på alle vore markeder, men udfordringerne er større i Danmark, hvor kapaciteten er steget mest. For eksempel er der nu 29 daglige afgange fra København til London med fem forskellige operatører: SAS, EasyJet, British Airways, Ryanair og Norwegian. Det har medført en brutal konkurrence og et dyk i priserne.« Resten kan læses her: http://finans.dk/finans/erhverv/ECE8...er-med-10-pct/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
Ser av flåtelisten til Delta at ihverfall to 90'er sto som 'leased from', så det har nok vært endringer i eierskapet etter at leveringen hadde finnet sted.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]() Quote:
Selv etter disse 4 er solgt eier SAS fortsatt 2 av maskinene, og de er vel leaset til Delta. Er vel bare spørsmål om tid før de bli kvitt de to siste også Quote:
MD-90 er MD-90. 717ene som var eid er de kvitt for lengst |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Inntekter faller 9x ganger sa mye som kostnader. Hvordan vil SAS overleve dette dersom man ikke klarer snart a snu inntekts-trenden???
CPH virker a vaere en rent blodbad...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,628
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
Derfor giver det ikke mening for SAS at flytte hovedpladsen til Arlanda: Ryanair kommer før eller senere. Det svarer til at udskyde konfrontationen et par år. Og i mellemtiden skal SAS afholde udgifterne til flytning af hub. Sådan noget er ikke gratis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
Vi taler her om én rute. Come on. Måske der rent faktisk er mere efterspørgslen på Stockholm end København. Eller måske passer det bedre med materiel ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]() Quote:
Tviler på at man vil se en flytting i den forstand, men at man fremover vil se en vekst i ARN på bekostning at CPH vil nok ikke være unaturlig, og det har man jo også sett det siste året |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,628
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
|
![]() Quote:
Men den veksten står ikke SAS for. Ref tråden om SAS sine trafikktall for mai så skjedde faktisk 60% av trafikkveksten sist måned i Norge. Og trolig resten i Sverige/ARN da SAS selv hevder de til nå i år har tatt markedsandeler her |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
SAS blør på CPH, noe SAS også sier ifm siste ukes fremleggelse. Men det er jo ikke veldig overraskende. Dersom en tenker litt lengre enn pressemeldingene når nye flyruter og frekvensøkninger annonseres (les: EK, QR, FR, EZY++) så er det ikke vanskelig å forstå at den eneste grunnen til at de er i nærheten av å fylle setene er pris, men som igjen betyr lavere inntjening noe som på sikt ikke er bærekraftig. SAS tapte ca 500.000 pax på CPH i 2015 - jeg er redd det blir enda styggere i 2016.
Det kan være naturlig å tro at SAS sitt økende ekspansjon på ARN og OSL har noe for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Beinhard kamp om kundene og små marginer. Og bedre blir det neppe med det første. Snart kommer Ryanair til Gardermoen. 3 x daglig til London er ikke all verdens, men allikevel blir det mer press.
Og streiken som nå pågår gir sender folk til andre selskaper. Kostnadene må nok ned. Og oljeprisen har passert 50 dollar, på vei opp....
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]() Quote:
Ryanair og Easyjet vil før eller siden komme til OSL og ARN, også har vi samme situation der også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Billund Lufthavn med rekord resultat i 2016 | Bll spotter | Småprat | 0 | 16-03-2017 20:10 |
SAS 2016 resultat | Someone | Flyforum | 10 | 01-02-2017 09:49 |
SAS Q3 2016 resultat | Someone | Flyforum | 4 | 08-09-2016 10:50 |
Norwegians Q2 2016 resultat | Someone | Flyforum | 3 | 17-07-2016 14:12 |
SAS Q1 2015/2016 resultat | Someone | Flyforum | 2 | 08-03-2016 21:06 |