![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() (Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk) Til BKK med Qatar og B787/A380 i C-klasse: Del: 1 Del: 1 - Med Qatar i Business Class på B787-8 Dreamliner, inkl. bilder fra Business-loungen i Doha, Qatar, samt bilder fra Bangkok, samt hotellet: "Ibis Riverside Bangkok", i tillegg til bilder fra kanaltur på Chao Prahya River. Riktignok var Januar-flyvningene med Emirates i B777-300ER, og på Airbus A380-800 riktig vellykket, men av mange blir Qatar fremhevet som en klasse over Emirates. I tillegg har Qatar Airways også vunnet en rekke priser, bl.a. "Best Business Class" av Skytrax i 2013, og 2014. Så er Qatar Airways selv ikke snauere, enn å utrope seg selv til "Worlds 5-star airline". Til sammenligning har Qatar kun seks stk. A380, snittalderen er 1.7 år; Dog har Qatar allerede 25 stk. B787 Dreamliner, men kun snittalder på 1.9 år. Qatar har totalt 165 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 5.7 år. Emirates har hele 73 stk. A380, med snittalder på 3.4 år, og totalt 247 fly i aktiv tjeneste, total snittalder: 6.4 år. ![]() (Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk) Først starter vi med B787-8 Dreamliner-flyvningen, fra OSL til DOH (Doha, Qatar). Qatar fremhver også selv at B787 Dreamliner vil sørge for at du kommer mer uthvilt til selve destinasjonen, uansett i hvilken klasse du reiser: grunnet Boeing 787 Dreamliner sitt lavere kabintrykk, forbedret luftkvalitet, samt bedre luftfuktighet. I tillegg blir de store elektronisk-dimmede rutene fremhevet, samt den svært avanserte og moderne LED-belysningen i kabinen. ![]() Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Doha (DOH) med B787-8 Dreamliner: Qatar Airways Dato: 11. mars 2016 Avgang kl: 14:55 Ankomst kl: 23:25 (Lokal tid Qatar) OSL-DOH: B788, flight: QR176 Reg.: "A7-BCE", levert til Qatar pr. 7. aug. 2013, maskinen var dermed ca. 2.5 år når vi fløy med denne. ![]() Maskinen: "A7-BCE" klar til ombordstigning for oss på OSL. ![]() ![]() Sete: 4K. Og de elektriske dimmerene som finnes på B787 Dreamliner-typen, måtte jo selvsagt dokumenteres (minst en gang) i denne trip-rapporten: ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Pre-departure champagne. ![]() Over vi taxer forbi Thomas Cook Airlines Scandinavia med denne Airbus A330-200, og reg. "OY-VKF". Levert des. 1999 til daværende Airtours, og senere over til Premiair, MyTravel, og vært hele livet innenfor samme selskap. Maskinen er ca. 16.5 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Noen bilder fra cockpit ombord på Boeing 787-8 Dreamliner:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: klar til avgang fra OSL. ![]() Over: wing-view fra setet. ![]() (Bildet er copyright (C) Qatar / Wikipedia, og til fri bruk) Egen side for B787 og Business class hos Qatar: http://www.qatarairways.com/global/e...ining/business Både på B787 og A380 har man i C-klasse tilgang til en "on-demand" meny, hvor man når som helst på døgnet, kan bestille div. matretter, snacks, desserter osv. , som blir servert direkte til setet. Qatar fremhever også selv deres "Signatur Kaviar-service", samt meget delikate "Ladurée"-desserter. Eksempel på meny, for 1.class og Business-class (maten): http://www.qatarairways.com/no/en/cu...mple-menu.page Qatar sine Boeing 787-8 Dreamlinere, er innredet med 22 seter i Business, og 232 i Economy, altså: 254 seter tilsammen (til sammenligning har Norwegian innredet sine for 291 seter). I Business Class om bord hos Qatar, på B787-8 Dreamliner, er hvert eneste sete i C-klasse et "midtgangsete", dvs. at selv om man har vindussete eller annen plassering, har man alltid direkte tilgang og adkomst til midtgangen. Seatconfig Qatar, B788 Dreamliner: http://www.seatguru.com/airlines/Qat...eing_787-8.php Forrett/middag/dessert meny, samt illustrasjon av at de kun noen uker tidligere - hadde skiftet og kastet ut Krug Champagne fra baren på alle Qatar flyvninger (nedtur): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: mer champagne, og nøtter før forretten.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: Pickled herring. ![]() Over: Chicken tikka masala. ![]() Over: Apple Tart with Cinnamon ice cream. ![]() ![]() Over: overblikk over business-kabinen på maskinen. ![]() Over: R2-døren. ![]() ![]() ![]() Over: et lite "lounge-område", ved toalettene bak business-kabinen (kun en rad med to seter med business i midten, bak "mini-loungen". ![]() ![]() ![]() Over: tre bilder fra business-lavatory.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Noen bilder fra economy class ombord på Dreamlineren:
![]() ![]() ![]() ![]() Leg 4 av 4: Doha (DOH) - Oslo (OSL) med B787-8 Dreamliner: Qatar Airways Dato: 19. mars 2016 Avgang kl: 02:15 Ankomst kl: 07:10 (Lokal tid) DOH-OSL: B788, flight: QR179 Reg.: "A7-BDA", levert til Qatar pr. 2. mars 2016, maskinen var dermed knappe 2 uker!! når vi fløy med denne! "Qatar Airways: Al Mourjan Business Lounge": Som reisende i 1.class og Business Lounge, får man tilgang til den svært eksklusive og romslige loungen som Qatar Airways har på denne nye flyplassen, loungen regnes som en av de beste pr. dags dato. Loungen strekker seg over to etasjer, og ligger dermed i 2. og 3.etg dersom man regner "public"-området og avgangsetasjen som 1. etg. Loungen er i tillegg en av de meget få loungene i Oneworld-alliansen, som ikke tillater Emerald og Sapphire-medlemmer fra andre allianse-partere adgang til loungen, her tillates kun Qatar Airways sine egne. I likhet med at Qatar Airways mest trolig er alene om å servere den dyre Krug- champagnen i Business Class om bord, kan man også få servert denne i loungen, mest trolig den eneste loungen man som Business Class-pax kan få dette. "Qatar Airways: Al Mourjan Business Lounge": Loungen minner mer om et luksuriøs boutiqe-hotell, med eksklusiv marmor, designmøbler, størrelsen er 10.000kvm; like stort som en flyplassterminal visse steder. På det meste kommer over 1.000 pax gjennom loungen på en time, når det virkelig er travelt. Her kan man bl.a. velge om man ønsker å spise et større a-la-carte måltid, eller i stedet velge fritt i en slags oppdelt "buffet"; deriblant en continental eller orientalsk brasserie, samt en internasjonal deli, og som avslutning på det hele for desserten; et patisserie, med bakevarer, kaker, konfekt, desserterer m.m. I første etasje er det en rekke barer, flere mindre buffeter, samt sandwich-område; der disse også lages direkte på bestilling mens du følger med, i andre etasje er hovedbaren, samt to buffeter, og den egne a-la-carte avdelingen. Egne "relax"-områder, bl.a. et "garden resort area", samt "hvile rom" (minner mest om en liten leilighet, med stoler, soffa, garderobe, tv, osv. som man bestiller fritt; og har for seg selv, eller egne soverom - der man kan ta litt søvn, egne familierom, egne business centre, samt arbeidsstasjoner med pc, WiFi, osv. Underholdning i form av tv, samt egne spillerom, samt en "Formel:1- simulator". Egne bad med dusj-fasiliteter. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Info om loungen fra Qatar: ![]() ![]() Noen bilder fra selve Bangkok, med hovedvekt på Chao Prahya River og området rundt: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Spanderer ett par bilder, på "The Peninsula Bangkok", ett av de bedre
5-stjerners hotellene i Bangkok. 37 etasjer, totalt 370 rom (4 store suiter), samt fem meget bra restauranter, samt SPA: ![]() ![]() ![]() Før hjemreisen hadde vi bl.a. ett par netter på dette hotellet, Ibis Bangkok Riverside (3-stj.) : (for det langt flottere hotellet vi bodde på i Cha-Am: Pacific Sovereign Resort & Spa, se Del:2 ) ![]() ![]() ![]() Et meget greit hotell i Ibis-kjeden, fra kr 3-500.- pr. natt i snitt, mulighet for rom med utsikt helt eller delvis mot Chao Prahya River; som hotellet ligger helt inntil - meget god mat i restauranten, både til lunsj og middag; samt frokosten som er inkl. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: en av gjestene kom bort til oss den ene dagen, og informerte at denne fattige mannen svømte forbi hotellet på et visst tidspunkt ca. hver dag, på sin "faste rute" for å finne flasker, og annet som kan selges videre. Min kamerat hev noen penger ned til han, i likhet med flere gjester - kontrastene er mildt sagt store. ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
En av fergeturene er meget kort, og ingen sikringstiltak her i gåren; er man så "dum" at
man faller ut i vannet, ja - så har du kun deg selv å takke: ![]() ![]() Litt ekstra info om Business Class hos Qatar på B787 Dreamliner: ![]() Vennligst se Del: 2, for fortsettelsen. Flyvningen i Business Class på Qatar Airways om bord på Airbus A380-800 i 2.etg, samt bilder fra 1.class avdelingen, inkl. bilder fra Grand Pacific Sovereign Resort & Spa i Cha-Am, samt bilder fra Hilton Millenium i Bangkok. Alle bilder er tatt med kompakt/superzoom-kamera av typen: Canon PowerShot: SX710HS med 20.3 MP, og 30x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Kjempefin rapport og fine bilder fra Qatar's B787 Dreamliner. Spennende å se bildene fra Bangkok også, der er det mange år siden jeg har vært. Hotellet ser supert ut.
Ekstra morro var det å se at vi reiste på samme avgang fra OSL den 11 mars til DOH. Det var en herlig flight. Du har fått med bilder av oss også ser jeg ![]() http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=137319
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig MD11! Jøsses.. shitt pomfritt.. samme flight ut, det får man si -
søren klype at vi ikke visste om hverandre..
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
|
![]()
Veldig fin og grundig rapport. Liker spesielt at du tar så mye bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker så mye for det, setter jeg pris på!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Mar 2011
Posts: 7
|
![]()
Tusen takk for en informativ og bra trip report med fine bilder. Bra lesning en tidlig lørdagsmorgen. Skal selv på samme tur om en uke og gleder meg ikke noe mindre nå! Prøvde du noen av relax/sove områdene i loungen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-DOH-BKK-USM t/r med Qatar og Bangkok Airways | Upsaker | TripReports | 30 | 06-04-2017 09:35 |
Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB | Blackhawk | TripReports | 10 | 15-06-2016 17:37 |
Qatar Airways Business Class OSL-DOH-SIN-DOH-OSL | MD11 | TripReports | 23 | 03-06-2016 10:14 |
Del2: Mars16: Med Qatar i Business (B787/A388) til BKK via DOH | Blackhawk | TripReports | 15 | 31-05-2016 01:44 |
Foto fra London:Heathrow (LHR) inkl. A388 (Del1) | Blackhawk | Bilder & foto | 6 | 18-07-2010 14:43 |