Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2016, 21:16   #1
Flyglad
Newcomer

Default Re: Hva må til får å opprette en tråd?

Hei,

Jeg er en flyglad omskolerings student som skal skrive en liten oppgave om Norwegian og SAS på innenriks markedet i Norge.

Siden det er en liten oppgave skal vi ikke kontakte selskapene direkte, men finne det som er skrevet og tilgjengelig, derfor henvender jeg meg til dere her om tips til hvor jeg kan søke.

Jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan finne regnskaps tall for totale flyvninger innenlands i Norge for årene 2013, 2014, 2015 og hvor mye av dette SAS og Norwegian står for?
Sånn at man kan se hvor mye oppgang/nedgang dette markedet har hatt.

Er det mulig å finne ut hvor stor markeds andel Norwegian og SAS har hver, på fritidsreiser og forretningsreiser på innenriks flyvning i Norge i årene 2013,2014 og 2015?

Mvh
Geir

Last edited by Discus; 27-04-2016 at 22:40.
Flyglad is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 23:24   #2
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: Hjelp til å finne markedsandeler og regnskapstall for flybransjen på innenriks re

Jeg ville ha benyttet meg av Investor Relations-sidene til de respektive selskapene, samt Avinor sine statistikker. Det er jo også noen Reisevane-undersøkelser å ta av også.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 23:40   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Hjelp til å finne markedsandeler og regnskapstall for flybransjen på innenriks re

Jeg tror ikke du finner regnskapstall kun for Norge, men du finner nok tall for antall passasjerer for hhv Norwegian og SAS (fra Investor Relations sidene, som bamseh nevner). Ut fra det bør du kunne finne markedsandeler. Det er også mulig at du kan finne noe trafikkdata fra SSB sin statistikkbank.

Du finner nok neppe noe offentlig informasjon om fordelingen mellom forretningsreisende og fritidsreisende fra selskapene selv, men du kan kikke litt i Reisevaneundersøkelsen som gjennomføres annet hvert år. Der har de noe informasjon om hva de reisende rapporterer som mål med reisen (dvs. jobb eller fritid).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2016, 00:11   #4
Flyglad
Newcomer

Tusen takk for svar.

Jeg har vært inne på Investor Relations sidene, og fått tall fra Avinor på antall reisende innenlands så har kommet noe på vei.

Da skal jeg kikke litt i reisevaneundersøkelsen.

Vi skal sette opp et budsjett over den totale inntekten for flybransjen i Norge og hvor mye henholdsvis Norwegian og SAS har av disse inntektene som utgangspunkt for hvordan de kan gjøre det fremover.
Da skal jeg se litt nøyere på investor relation sidene og lete litt i årsoppgavene om det står noe der.
Flyglad is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules