Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2016, 21:52   #201
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Jeg mener også, at Shanghai blev modtaget rigtig godt. Har den senere hen mistet lidt af pusten?
Ifølge visse kommentarer på dette forum kunne man få det indtryk at SAS's langruter ud af CPH går dårligt og burde flyttes..
Shanghai er svær, fordi den er meget afhængig af hvordan det går i kinesisk økonomi.

Last edited by KHANSEN; 14-03-2016 at 21:56.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 21:59   #202
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Ifølge visse kommentarer på dette forum kunne man få det indtryk at SAS's langruter ud af CPH går dårligt og burde flyttes..
Shanghai er svær, fordi den er meget afhængig af hvordan det går i kinesisk økonomi.
Hva sier du her? Den går egentlig godt, men siden det går dårlig med Kina så går den dårlig?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 22:02   #203
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hva sier du her? Den går egentlig godt, men siden det går dårlig med Kina så går den dårlig?
Siger at en af faktorerne til hvordan SAS's rute til Shanghai går, er kinesisk økonomi. Jeg kan ikke sige, om ruten går dårligt eller godt, da der er en lang række andre faktorer, som gør sig gældende. Det er op til SAS's ruteplanlægningsafdeling at vurdere.
Old 15-03-2016, 01:13   #204
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

På sin plats med en bild när LN-RKT landar bland blomstren:

Från LAX Twitterkonto
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 02:11   #205
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Quote:
Siger at en af faktorerne til hvordan SAS's rute til Shanghai går, er kinesisk økonomi. Jeg kan ikke sige, om ruten går dårligt eller godt, da der er en lang række andre faktorer, som gør sig gældende. Det er op til SAS's ruteplanlægningsafdeling at vurdere.
Stemmer. En rutes performance har ikke nødvendigvis noe med CPH å gjøre, men hvordan det går med Shanghai og Kina. Økonomiske "dipper" kan være langvarige og kortvarige, men de markedsmessige konsekvensene av å lukke en rute kan være større og man må se det hele i et større perspektiv.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 07:56   #206
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Lakmustesten blir jo CPH/OSL-MIA.
Litmus?

Quote:

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.
SAS uttalte vel helt offisielt at konkurransen fra HEL/AY var en av grunnene til at ruten ble lagt til ARN.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 07:58   #207
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Endelig lettede første LAX fly for SAS.

Det er kun starten på en ny ære:-)!
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 08:10   #208
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Litmus?
Hehe, vi får håpe at det komersielle styrer mer enn politikken
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 10:51   #209
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.
Det forutsetter at inntektene kommer i fra lokal markedene (CPH-SFO og SFO-CPH). Det vil vaere et unntak i inntektsfordeling paa Transatlantiske ruter hos Nettverkselskapene. Det vil igjen kun vaere negativt for de Business Reisende som skal reise Lokalt mellom CPH-SFO eller SFO-CPH, alle som har en forbindelse eks. SFO-CPH-MXP vil fremdeles ha daglig avganger selvom ruten noen dager blir SFO-ARN-MXP (de faar i tillegg mulighet til Linate) eller SFO-OSL-MXP, for oss i det Amerikanske Markedet fremstaar ARN,CPH og OSL som meget Attraktive Connection Flyplasser. Det som er viktig for oss er aa unngaa Transfer innen USA spesiellt paa veien hjem - saa vi velger MXP-CPH-SFO fremfor MXP-LAX-SFO.

Jeg tror ikke at slike oppsplittinger er urealistisk i tiden fremover, derimot vil det vaere strategisk feil av CPH og tro at slikt ikke vil skje, fra flyplassens side maa en selge seg inn til eksisterende kunder ogsaa.
Old 15-03-2016, 11:19   #210
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det forutsetter at inntektene kommer i fra lokal markedene (CPH-SFO og SFO-CPH). Det vil vaere et unntak i inntektsfordeling paa Transatlantiske ruter hos Nettverkselskapene. Det vil igjen kun vaere negativt for de Business Reisende som skal reise Lokalt mellom CPH-SFO eller SFO-CPH, alle som har en forbindelse eks. SFO-CPH-MXP vil fremdeles ha daglig avganger selvom ruten noen dager blir SFO-ARN-MXP (de faar i tillegg mulighet til Linate) eller SFO-OSL-MXP, for oss i det Amerikanske Markedet fremstaar ARN,CPH og OSL som meget Attraktive Connection Flyplasser. Det som er viktig for oss er aa unngaa Transfer innen USA spesiellt paa veien hjem - saa vi velger MXP-CPH-SFO fremfor MXP-LAX-SFO.

Jeg tror ikke at slike oppsplittinger er urealistisk i tiden fremover, derimot vil det vaere strategisk feil av CPH og tro at slikt ikke vil skje, fra flyplassens side maa en selge seg inn til eksisterende kunder ogsaa.
En af grundene(udover fritidsrejsende) til CPH-SFO klarer sig godt, er businessrejsende og muligheden for direkte connection. Da SFO er en god business rute og højt lokalt belæg, skal du ikke regne med det. Tilmed er der også kommet ARN-LAX, så folk bosiddende i Californien har mange muligheder for at komme til skandinavien.
Old 15-03-2016, 11:31   #211
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
En af grundene(udover fritidsrejsende) til CPH-SFO klarer sig godt, er businessrejsende og muligheden for direkte connection. Da SFO er en god business rute og højt lokalt belæg, skal du ikke regne med det. Tilmed er der også kommet ARN-LAX, så folk bosiddende i Californien har mange muligheder for at komme til skandinavien.
Det jeg kanskje tror dc-8-63 sier er at ikke alle skal til/fra CPH, og at om man da bytter på ARN, OSL eller CPH for å reise videre neppe spiller noen stor rolle (gitt at det er et rutetilbud til sluttdestinasjonen).

Du skriver at ruten har høyt lokalt belegg (lokalt i CPH-enden, og/eller i SFO-enden?). Kan du si noe mer konkret, eller er dette basert på rykter?

Last edited by TOS; 15-03-2016 at 11:35.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 11:56   #212
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")
Det er STOR sannsynlighet for at det kommer flere "W"-ruter i SAS regi som ligner på CPH-/OSL-MIA som kommer i september 2016. Dette er en gunstig måte for SAS å knytte storbyer i USA til hovedstedene i Skandinavia på en måte som innebærer en effektiv bruk av den forholdsvis begrensede flåten av wide-body maskiner SAS har pr i dag. Fra de mest sentrale byene i USA blir det daglig flyavganger til Skandinavia og fra CPH/ARN/OSL blir det direkte Long Haul ruter flere dager i uken. Perfekt for et selskap som SAS som skal fange opp et marked i 3 ulike land.

Personlig tror jeg Boston ligger an til å bli neste "W"-ruten i SAS. Wet -leas avtalen med PrivatAir var kun for 3 år og går derfor ut august 2017. Til den til vil trolig ruten ha bygget seg opp til å kunne betjenes daglig av en a330/340. Denne ruten har lenge vært nevnt som aktuell ut fra OSL og det er derfor sannsynlig at ruten vil betjenes 4 dg CPH, 3dg OSL slik som MIA. OSL vil dessuten være ferdig utvidet innen den tid og kan derfor være i stand til å ta imot flere wide body maskiner.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 12:11   #213
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Personlig tror jeg Boston ligger an til å bli neste "W"-ruten i SAS. Wet -leas avtalen med PrivatAir var kun for 3 år og går derfor ut august 2017. Til den til vil trolig ruten ha bygget seg opp til å kunne betjenes daglig av en a330/340. Denne ruten har lenge vært nevnt som aktuell ut fra OSL og det er derfor sannsynlig at ruten vil betjenes 4 dg CPH, 3dg OSL slik som MIA. OSL vil dessuten være ferdig utvidet innen den tid og kan derfor være i stand til å ta imot flere wide body maskiner.
Jeg er i stor grad enig her, men det er to ting som taler mot Boston, den ene rutespesifikt og det andre selskapsspesifikt.

Når det kommer til OSL-BOS så tror jeg nok SAS må innse at her var Norwegian først ute, riktignok foreløpig 2x ukentlig, men kan fort bli mer. Da kan det bli litt vel trangt om plassen, selv med buken full av sjømat. Da tror jeg CPH, som nå får en rute med SAS/Privatair ligger bedre ann til en oppgradering av materiell, og på en W-rute vil da fort ARN kanskje stikke av med BOS sammen med CPH istedet for OSL.
Så må man også spørre hvor SAS eventuelt skal hente denne kapasiteten fra, da de med dagens planer ikke får mer widebody kapasitet før om tre år. Nå er det riktignok ikke spesielt vanskelig og plukke om en pent brukt A330-300 eller godt brukt A340-300 innen den tid. SAS har, for dem og være, nylig økt IC kapasiteten vesentlig med 4 nye A330-300 på under et år så spørsmålet er om de ønsker at kapasiteten får "satt seg" før de utvider ytterligere?

Men mye kan skje i frem til høsten 2017 når avtalen med Privatairmaskinen utløpet
Old 15-03-2016, 12:16   #214
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Naa kjenner jeg godt til nettopp SAS sin SFO rute, Joy i fra SAS i Seattle er tidligere kollega av min kone og begge jobbet i SFO mens Joy bygget opp markedet for SAS i SFO. Dengang jobbet min kone for Virgin Atlantic og saa begrensningene i at VS i hovedsak var lokal trafikk - ingen egen feed ut av London, noe som gjorde at SAS fikk solide kontrakter med Apple, Google og Facebook - og ingen av disse tunge kundene er begrenset til SFO-CPH. Min kone brukte ogsaa M.I.D.T. i analysen av hvordan SAS utviklet seg som konkurent og hvis det naa er det lokale belegget som er hoved delen, ja da har denne ruten utviklet seg paa en maate jeg aldri har sett i loepet av mine aar i bransjen.
Old 15-03-2016, 12:18   #215
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg er i stor grad enig her, men det er to ting som taler mot Boston, den ene rutespesifikt og det andre selskapsspesifikt.

Når det kommer til OSL-BOS så tror jeg nok SAS må innse at her var Norwegian først ute, riktignok foreløpig 2x ukentlig, men kan fort bli mer. Da kan det bli litt vel trangt om plassen, selv med buken full av sjømat. Da tror jeg CPH, som nå får en rute med SAS/Privatair ligger bedre ann til en oppgradering av materiell, og på en W-rute vil da fort ARN kanskje stikke av med BOS sammen med CPH istedet for OSL.
Så må man også spørre hvor SAS eventuelt skal hente denne kapasiteten fra, da de med dagens planer ikke får mer widebody kapasitet før om tre år. Nå er det riktignok ikke spesielt vanskelig og plukke om en pent brukt A330-300 eller godt brukt A340-300 innen den tid. SAS har, for dem og være, nylig økt IC kapasiteten vesentlig med 4 nye A330-300 på under et år så spørsmålet er om de ønsker at kapasiteten får "satt seg" før de utvider ytterligere?

Men mye kan skje i frem til høsten 2017 når avtalen med Privatairmaskinen utløpet
SAS skal jo også møde Norwegian på CPH-BOS?
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2016, 12:21   #216
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
SAS skal jo også møde Norwegian på CPH-BOS?
Det stemmer, men her er SAS først ute med Privatair-flighten, og går rett inn med god frekvens med daglig eller 6x ukentlig (husker ikke), kontra 1x ukentlig med Norwegian
Old 31-03-2016, 09:46   #217
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Ser at Se&Hør.dk melder at CPH ikke tar nye SAS IC ruter for gitt.

Artig liten kommentar fra Thomas Woldbye i artikkelen og sammenligningen mellom deres ikke-konkurrenter i Skandinavia:

Quote:
CPH er lufthavnenes svar på en iPhone. Højere pris, men også langt bedre og mere lækkert.
http://www.check-in.dk/cph-vi-tager-...t#.VvzK8-KLTRY

Han har vel forsåvidt rett. Jeg synes iPhone en fin men jeg har veldig lyst til å bytte men føler meg bondefanget i økosystemet deres. Akkurat som om jeg har blitt lurt til å benytte de. Kanskje ikke ulik hva SAS føler
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2016, 10:18   #218
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Ser at Se&Hør.dk melder at CPH ikke tar nye SAS IC ruter for gitt.

Artig liten kommentar fra Thomas Woldbye i artikkelen og sammenligningen mellom deres ikke-konkurrenter i Skandinavia:

http://www.check-in.dk/cph-vi-tager-...t#.VvzK8-KLTRY

Han har vel forsåvidt rett. Jeg synes iPhone en fin men jeg har veldig lyst til å bytte men føler meg bondefanget i økosystemet deres. Akkurat som om jeg har blitt lurt til å benytte de. Kanskje ikke ulik hva SAS føler
”I Københavns Lufthavn får du transfertrafik fra hele Nordeuropa. Det gør du ikke i Arlanda."

Wow. Just wow. SAS betaler for sit eget produkt.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 11:48   #219
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Unskyld om det står skrevet, men jeg lurer på når oppstart er satt til? Finner bare "høst 2016" alle steder jeg leter.

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 12:03   #220
4786e
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Unskyld om det står skrevet, men jeg lurer på når oppstart er satt til? Finner bare "høst 2016" alle steder jeg leter.
Hvis du snakker om Miami så er det:
OSL-MIA 28. Sep
CPH-MIA 29. Sep
4786e is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules